رد درخواست شامل ساختن شیعیان در نصاب آموزشی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۴    ۱۴۰۲/۱/۲۳ کد خبر: 172826 منبع: پرینت

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان درخواست شورای علمای شیعه برای شامل‌ساختن فقه جعفری در نصاب آموزشی را رد کرد.
بر اساس مصوبه جلسه شورای رهبری وزارت تحصیلات عالی طالبان چند دلیل برای رد این درخواست ذکر شده، از جمله این که در صورت پذیرش آن، سایر مذاهب موجود در افغانستان هم خواهان نصاب جداگانه خواهند شد.
در رونوشت مصوبه این جلسه، که در اختیار بی‌بی‌سی قرار گرفته، آمده است که «تقاضای شورای علمای شیعه به دلیل این‌که یک نظام واحد نیازمند نصاب و قانون واحد است، عملی نیست».

پیش از این فقه شیعه در دانشگاه بامیان، که ولایتی عمدتا شیعه‌نشین است، تدریس می‌شد. اما چندی پیش گزارش‌هایی نشر شد مبنی بر این‌که تدریس فقه شیعه از برنامه آموزشی دانشگاه بامیان حذف شده است.
در مصوبه وزارت تحصیلات عالی طالبان آمده است که دانشگاه بامیان، دانشگاه مشترک محصلین اهل تسنن و اهل تشیع است که از طرف اداره ملی امتحانات بدون در نظر گرفتن مذهب، دانشجو جذب می‌کند.
در حال حاضر درس «ثقافت اسلامی» بر اساس فقه حنفی (اهل تسنن) در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.
سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در این مورد و برای توضیحات بیشتر به سئوال‌های بی‌بی‌سی پاسخ نداده است.

در فیصله‌نامه نشست شورای رهبری وزارت تحصیلات عالی طالبان در رد درخواست شورای علمای شیعه گفته شده: «تعدد نصاب در دانشگاه‌ها سبب ایجاد صنف‌های اختصاصی، جذب استادان حرفه‌ای اختصاصی و زمینه‎‌ساز مناقشه برای دانشجویان خواهد شد.»
تصمیم تازه وزارت تحصیلات عالی طالبان در حالی‌ایست که سه خواسته قبلی دیگر شورای علمای شیعه هم هنوز عملی نشده است. این خواسته‌ها شامل به رسمیت‌شناختن مذهب تشیع، در نظرگرفتن قانون احوال شخصیه اهل تشیع و جذب کارمندان شیعه در ادارات دولتی است.
در حال حاضر هیچ یکی از وزیران کابینه موقت حکومت طالبان شیعه نیست.

تصمیم تازه وزارت تحصیلات عالی طالبان به این معناست که دانشجویان شیعه در دانشگاه‌ها گزینه انتخاب فقه شیعه را ندارند و باید درس «ثقافت اسلامی» را بر مبنای فقه حنفی بخوانند.
با روی‌کار آمدن حکومت طالبان که قرائت ویژه خود را از دین دارند، نگرانی‌ها از محدودیت آزادی مذهبی در افغانستان مطرح شد.
نهادهای بین‌المللی نیز قبلاً اظهار نگرانی کرده بودند که وضعیت آزادی مذهبی و عقیده در افغانستان تحت حاکمیت طالبان «به‌شدت رو‌به‌وخامت» گذاشته است.
گرچه طالبان تاکید می‌کنند که هیچ محدودیتی علیه مذاهب اسلامی، بویژه مذهب شیعه در افغانستان، اعمال نکرده‌اند.

چند ماه پیش کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی کنگره آمریکا در گزارشی گفته بود که «برخی از اقلیت‌های مذهبی با خطر نابودی روبرو هستند، برخی دیگر به خاطر ترس از انتقام، مراسم خود را پنهانی انجام ‎می‌‎دهند».
در گزارش آمده که رویکرد طالبان با وجود دو دهه دوری از قدرت، تغییر نکرده است و «اقدامات خشونت‌آمیز» با قرائت سخت‌گیرانه از اسلام، «نقض آزادی‌ مذهبی» است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
علمای شیعه
نصاب آموزشی
نظرات بینندگان:

>>>   وهابیت انگلیسی نه تنها برای نابودی تشیع بلکه برای نابودی همه مذاهب اسلامی بوجود آمده است. طرح اول زردچه ها از بین بردن و قتل عام تشیع وبعد زیر فشار گرفتن مذاهب دیگر برای تسلیمی به وهابیت و یا کشتار شان بود. همانطور که تاریخ بشریت همیشه در آخر امر برد مردم را ثبت کرده است این توطئه ها نیز در نهایت ناکام شدند (با تمام قتل های وحشتناک "رذالت کراسی" و آل سعود) و تاحال هم ناکام میشوند که خشم گرگ مانند شان هم بهمین علت است.
بی غم باش این آخرین توطئه های وهابی انگلیسی-سعودی هم رو بزوال است و نا امید مشو!!!!
آتش خاوری

>>>   رهبران اهل تشیع منظورم دزدان حزب وحدت اسلامی است ، باید چهل سال قبل این موضوع را درک میکردند و خط خود را با تنظیم‌های هفتگانه سنی جدا میکردند ...بخاطریکه این هفت تنظیم از حمایت تمام کشور های عربی سنی نشین و امریکا و پاکستان برخوردار بودند در حالیکه حزب وحدت اسلامی که به هدایت اخوند های ایران در سال 1984 در شهر قم تاسیس شد ، صر و صرفا از حمایت مالی و معنوی جمهوری اسلامی ایران برخوردار بودند و نمی توانستند جایگاه مناسب در کنار سنی های متعصب داشته باشند ، همه شاهد جنگ‌های تنظیمی شهر کابل بودیم اینها خود را به دم ایران بستند و هنوز هم. در قید سیاست دو رویه ایران در گیر اند.
چرا چهل سال قبل باید متوجه می شدند ؟؟؟
بخاطر آنکه چهل سال قبل در زمان پرچمی ها اهل تشیع از آزادی مطلق برخوردار بودند و باید در کنار دولت از دل و جان قرار میداشتند بخاطریکه از آزادی های زیاد بر خور دار بودند ، در ماه محرم علنا با بلند گوها و مارش روی جاده ها مراسم مذهبی خود را تجلیل میکردند ،ولی رهبران هزاره ها چون سالها پیرو ایران بودند. و از ایران آموخته بودند که در نیات شان صادق نباشند ، ظاهرا با دولت وقت افغانستان کله شور میدادند ولی در پشت پرده اجازه میدادند که فرزندان شان در خدمت اهداف نظامی ایران قرار گیرد در حالیکه در افغانستان دولت نیاز جدی به سربازان جهت جنگ علیه تروریزم داشت.اینها در دوازده سال حکومت پرچمی ها بیش‌ترین پول و ثروت را اندوختند، و دولت هم خلق هزاره را بنام خلق ستم دیده بر فرق سر نشانده بود،
اما عبدالعلی خان مزاری از پشت دولت را خنجر میزد و همین برادران هزاره ما مجسمه او را در بامیان نصب نموده و ، مقبره ای او را زیارتگاه اهل تشیع ساختند. در حالیکه این کارمل و نجیب بودند که به هزاره حق زیستن برابر با تمام اقوام و قبایل دادند نه اخوند های ایران و عبدالعلی مزاری. .. تاریخ نشان داده است که رهبران هزاره ها در گذشته ها همیشه در کنار مردم و دولت خود شان بودند ...مثلا در زمان جنگ آزادیخواهانه میرویس نیکه مردم هزاره در جمع قوای داوطلب برای استقلال افغانستان از زیر سلطه ای صفوی های ایران (1713-1710) بودند ، در زمان جنگ شاه امان الله علیه نیروهای استخدام شده توسط انگلیس بودند ، آنها تا آخر در کنار امان الله خان علیه قوای خادمین استعمار جنگیدند و این سرافرازی هزاره ها ثبت تاریخ است ، اما در طی بیش‌تر از نیم قرن. جلو رهبری هر)ره ها بدست کسانی افتاد که منافع علیای وطن و هزاره ها را در پای ایران انداختند
حالا طالبان چنین یک شانس را به رهبران هزاره نمیدهد ، یک تعداد شان با وجود شرایط مختنق برای حفظ بقای خود با طالب همکار شده اند یک تعداد شان مثل آقای محقق ، لگام بر دهان زده است و صدایش از ترس بیرون نمی‌شود،بدو دلیل یکی اینکه ایران برای او و دگر رهبران هزاره اجازه مخالفت علنی علیه طالب را نمیدهد و دوم اینکه اگر ابن افراد علنا هر روز مخالفت کنند در داخل طالبان بر هزاره ها فشار بیش‌تر وارد میکند ، طور مثال
طالبان. برای گرفتن انتقام از رهبران جبهه مقاومت دست به چور و چپاول ، شکنجه قتل . مردمان عادی در پنجشیر زدند ...هنوز پنجشیری ها از اهل تسنن اند ،اگر شیعه میبودند از الف تا ی قصابی میشدند.
سیاست تبعیضی طالب قابل محکومیت است ، باید محکوم گردد...و عملا به تاریخ مذاهب و به تطبیق عملی آن چه از طریق صنفهای درسی است چه از طریق تکیه خانه ها حمایت کنند ...
فخر اهنگر

>>>   توصیه من به برادران شیعه و به خصوص هزاره های شیعه این است که به این شعر بیدل خوب دقت کنند.
تواضع های دشمن مکر صیادی بود بیدل
که خم خم رفتن صیاد بهر قتل مرغان است
طالبان اهل سنت فارسی زبان و در مجموع غیر پشتون را حتی اگر حنفی مذهب دیوبندی هم باشد قبول ندارند ، پس ساده لوحانه است اگر دل خوش کنیم که با هزاره ها قدرت را شریک کنند.
اینکه اجازه میدهند که در مناطق هزاره جات به خصوص جاغوری و پاتو بند سازی و سرک سازی صورت بگیرد به خاطر این است که پلان غصب تمام هزاره جات را در آینده نزدیک و دور و دورتر دارند و چه بهتر که مناطق آباد شده را غصب کنند تا ده های ویران را.

>>>   💥👈 به توجه شخص کد ۹ ؛
اول اینکه آیا کدام عضو (مرد) کنگره امریکا چه شما میشود؟ که همیشه گفتار آمریکا شیطان بزرگ را سند و پیشوا ساخته همرای نظرنگارشی تان ضمیمه میکنید!؟
👈 هدف پشت پرده و مکرو حیله کرزی غنی وپشتونهای طالبان متعصب-ترورست نیمه-مسلمان و قوم منافقین-توهمی که بوده و فطرت با باورهای یکبام و چندهوایی دارند، همین اوغان/افغان بد و زشت در اصل میخواهند که فرهنگ زبان نگارش و گفتار فارسی-دانشی-انسانی-جهانی ما را ضعیف و حذف گردانند و زبان خرحیوانیت ترورستی-پشتو و بی فرهنگیی .... را ترویج بدهند و بس.

>>>   به فخر آهنگر، در مطبوعات قدیمی نقل قول هایی از سران کمونیست وجود دارد. آن ها اعتقادی به حاکمیت دین نداشتند ولی بسیار علاقمند به اختلافات فرقه ای بودند تا بر این تفرقه ها حکومت کنند.

>>>   فراموش نکنید که حق گرفتنی است تا زمانی که شیعیان یک قدرت واحد نشوند این وضعیت فلاکت بار ادامه خواهد یافت اگر شورای علمای شیعه در کابل تلاش می کند دیگران در داخل و خارج باید از تلاش آن شورا حمایت کنند و تخریب نکنند این فراری ها باید به هواداران شان توصیه کنند ما که فرار را بر قرار ترجیح داده و زندگی در ترکیه و ... را اختیار کردیم آفرین بر کسانی که در کنار مردم ماندند و برای گرفتن حق مردم شان تلاش می کنند

>>>   اولن طالبان داعش هردو زاده آمریکا هست اگر چندروز ی روی کارباشن نمیتوانند نورحق راخوامش کند خدابزوگ هست

>>>   فخر اهنگر صاحب :
نام زیبای افغانستان از زمان امیر عبدالرحمن کله مناره ساز(150 سال پیشتر) که فزون از چهار صد هزار خانوار هزاره را قتل و عام کرد بالای کشور بخت برگشته خراسان گذاشته شد هزاره هم در خدمت ملک خود خراسان میبود نی نوکر پشتونان

>>>   فخرآهنگر. آدم خوبی معلوم میشه اما نیاز به معلومات بیشتردارد. هزارها خصوصاً حزب وحدت به رهبری رهبرشهیدبابه کاملآ مستقل بوده .اما توکارخلقو وپرجم اشکالاتی غیرقابل تحملی بود برای ملت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است