تعلیق و تبعید تیم کریکت زنان افغانستان در استرالیا
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۹    ۱۴۰۲/۲/۲ کد خبر: 172892 منبع: پرینت

وقتی طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ دوباره قدرت را در این کشور به دست گرفتند‌ ناهیده سپان، یکی از بازیکنان حرفه‌ای تیم کریکت زنان افغانستان در دانشگاه کابل تحصیل می‌کرد.
او به بی‌بی‌سی می‌گوید: «استاد من گفت همه باید به خانه بروید. همه راه افتادیم به خانه برویم و در راه خانه طالبان را دیدیم. من خیلی ترسیده بودم».
سپان وقتی به خانه می‌رسد وسایل کریکت خود را بر‌می‌دارد و در زیر‌زمین پنهان می‌کند. او امتیاز‌نگه‌دار تیم هم بود و همه دفترچه‌های ثبت امتیاز‌ها را در حیاط خانه دفن می‌کند.

سپان که برادرش برای دولت پیشین افغانستان کار می‌کرد، می‌گوید خانواده‌اش مدام پیام‌هایی از سوی طالبان دریافت می‌کردند.
او می‌گوید: «همه این پیام‌ها تهدید‌هایی صریح بودند و مضمون همه آنها این بود که «ما شما را پیدا می‌کنیم و اگر دست ما به شما برسد زنده نخواهید ماند. فقط کافی است یکی از شما را پیدا کنیم، بقیه را هم پیدا می‌کنیم».
«من وحشت کرده بودم و دست‌هایم می‌لرزید. خیلی ترسیده بودم و از نظر روحی به‌هم‌ریخته بودم. هر بار صدای در می‌شنیدم فکر می‌کردم آنها ما را پیدا کردند و حالا همه ما را می‌کشند».
او می‌گوید افرادی که این تهدید‌ها را برای او می‌فرستادند حالا در دولت طالبان هستند.

ماه‌ها سپان و خانواده‌اش از این خانه به آن خانه در گریز بودند تا از چنگ طالبان در امان بمانند.
سرانجام او موفق می‌شود از مرز بگذرد و به پاکستان برود تا بتواند به بقیه افراد تیم خود در استرالیا بپیوندد.
در پاکستان دور از دسترس طالبان بودند اما سپان و هم‌تیمی‌هایش هم‌چنان در تعلیق و انتظار بودند، سرنوشت آنها هم‌چنان در دست دیگران بود.
۹ سال پس از رویارویی نیرو‌های نظامی ائتلاف به رهبری ایالات متحده آمریکا با طالبان اولین تیم ملی زنان افغانستان در سال ۲۰۱۰ تشکیل شد.

در اولین سال‌ها سازمان کریکت افغانستان از بازی تیم بانوان در بسیاری از مسابقات بین‌المللی به دلیل دریافت تهدید‌هایی از سوی طالبان جلوگیری می‌کرد.
شورای کریکت افغانستان با پیشرفت تیم ملی مردان دریافت که باید تیم زنان افغانستان را هم جدی بگیرد.
شورای بین‌المللی کریکت از ۱۲ عضو خود که افغانستان هم از سال ۲۰۱۷ یکی از آنها بود، خواست که تیم ملی زنان داشته باشند. این درخواست منجر به قرارداد با ۲۵ زن کریکت‌باز در نوامبر ۲۰۲۰ شد.
کمتر از یک سال بعد طالبان دوباره بر سر کار آمدند و رؤیا‌های زنان را در سراسر افغانستان و هم‌چنین زنان کریکت‌باز را ویران کردند. طالبان زنان را از تحصیل در دانشگاه، حضور در پارک‌ها و میادین ورزشی بازداشت و به خانه ورزشکاران و قهرمانان زن حمله کرد.

سپان ۲۰ ساله یکی از این ۲۰ عضو تیم کریکت زنان افغانستان بود که اکنون پس از فرار از این کشور در استرالیا زندگی می‌کند.
یکی دیگر از بازیکنان عایشه یوسف‌زی ۱۷‌‌ساله بوده است.
او مسیر هولناک سفر خود در عبور از مرز و پست‌های نگهبانی طالبان را به خاطر می‌آورد.
یوسفزی توانست به پاکستان بگریزد و دولت استرالیا پروازی برای او و اعضای دیگر تیم تدارک دید تا آنها را به استرالیا منتقل کند اما برخی از دوستان و اقوامش به قدر او خوش‌اقبال نبودند.
او می‌گوید: «هیچ‌کس حال و روز خوشی در افغانستان ندارد به‌ویژه زنان. آنها حق تحصیل، کار یا سفر بدون همراهی مردان را ندارند».
یوسفزی و سپان زندگی خود را در استرالیا شروع کردند. آنها هر دو به تحصیل مشغولند و قدر آزادی‌هایی را که در مقایسه با زنان در افغانستان دارند، به خوبی می‌دانند.
سپان می‌گوید: «در استرالیا آدم تازه معنی زندگی را می‌فهمد. در افغانستان آدم انگار فقط زنده است. اینجا احساس می‌کنم به آینده امید دارم و به امید فردایی بهتر زندگی می‌کنم. احساس می‌کنم امید دارم به رؤیا‌هایم برسم».
هرچند آنها سپاسگزار دولت استرالیا هستند اما حس می‌کنند سازمان جهانی کریکت به آنها کم‌توجهی کرده است.

اعضای تیم ملی زنان افغانستان می‌گویند با وجود تشکیل گروه کاری افغانستان در سال ۲۰۲۱ برای بررسی وضعیت تیم کریکت افغانستان و کریکت در افغانستان هنوز هیچ تماسی از سازمان جهانی کریکت با آنها گرفته نشده است. تیم کریکت زنان افغانستان در ماه دسامبر درخواست خود را برای سازمان جهانی کریکت ارسال کرد اما این سازمان اعلام کرد که سازمان کریکت افغانستان باید در این مورد تصمیم‌گیری کند.
سپان می‌گوید: «هیچ‌کدام از اعضای تیم از تصمیماتی که درباره آینده ما می‌گیرند خبر ندارد. آنها برای صحبت درباره ما دو بار به دوبی رفته‌اند اما ما خبردار نشدیم و فقط از طریق اینترنت در جریان ماجرا قرار گرفتیم . هیچ‌کس با ما هیچ تماسی نمی‌گیرد که در چه وضعی هستیم و چه نیاز‌هایی داریم».
به‌عنوان عضو رسمی سازمان کریکت جهانی، افغانستان باید تیم ملی زنان هم داشته باشد.

تیم کریکت زنان افغانستان درخواست کرده است که سازمان جهانی کریکت آنها را به عنوان تیم رسمی زنان در استرالیا به رسمیت بشناسد تا برخی از بودجه‌های اختصاص‌یافته به تیم کریکت افغانستان به آنها تعلق بگیرد.
اما در ماه مارس سازمان جهانی کریکت به طور قابل‌توجهی بودجه سازمان کریکت افغانستان را افزایش داد بدون اینکه هیچ بودجه‌ای در اختیار تیم زنان قرار دهد.
عدم حمایت به معنای این است که زنان نمی‌توانند به‌طور منظم با هم تمرین کنند و برای شرکت در مسابقات رسمی آماده شوند.
سپان می‌گوید: «من نمی‌خواهم سازمان جهانی کریکت ما و دختران افغانستان را فراموش کند، ما هنوز امیدواریم که بتوانیم کریکت بازی کنیم. دختران بسیاری در افغانستان در رؤیای این هستند که بتوانند روزی کریکت بازی کنند».

مینکی وردن، مدیر ابتکارات جهانی سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید سازمان کریکت جهانی باید تیم ملی کریکت زنان را در استرالیا به رسمیت بشناسد و تلاش کند تا زنان و دختران بتوانند بار دیگر امکان آموزش و ورزش در افغانستان را به‌دست آورند.
وردن می‌گوید اگر سازمان کریکت افغانستان از این حکم پیروی نکند سازمان کریکت جهانی باید عضویت افغانستان را تعلیق کند تا تیم مردان هم نتوانند در بازی‌ها شرکت کنند.
وردن می‌گوید:«قانون قانون است و مبنای ورزش قانون است».
«فرض کنید نیوزلند ناگهان اعلام کند که فقط تیم مردان خود را برای شرکت در رقابت‌های بین‌المللی می‌فرستد و سازمان کریکت جهانی ناچار است در برابر این اقدام واکنش نشان دهد».

«چرا در مورد افغانستان چنین رویکرد دو‌گانه‌ای در پیش گرفته می‌شود؟»
طالبان به‌صراحت از تیم ملی کریکت مردان حمایت می‌کند چون به‌خوبی از جایگاه این بازی در دل مردم افغانستان خبر دارد.
وردن معتقد است تهدید به تعلیق تیم مردان از شرکت در بازی‌های جهانی می‌تواند «اهرم فشار» بر طالبان باشد تا محدودیت‌ها بر سر راه ورزش بانوان را بردارد.
او می‌گوید: «اکنون ممنوعیت ورزش بانوان برای طالبان هیچ هزینه‌ای ندارد».
یوسف‌زی و سپان هر دو گفتند مایل نیستند که در امکان بازی تیم مردان اختلالی وارد شود.

سخنگوی سازمان جهانی کریکت می‌گوید: «به حمایت از سازمان کریکت افغانستان متعهد است و این سازمان و بازیکنان آن را به دلیل تبعیت از قوانین دولت افغانستان جریمه و تعلیق نمی‌کند».
«روابط ما با بازیکنان هر یک از کشور‌های عضو سازمان جهانی کریکت منطبق با سازمان کریکت آن کشور است. سازمان جهانی کریکت در آن نقشی ندارد. هم‌چنین تعیین چگونگی تیم‌های ملی زنان و مردان فقط به سازمان کریکت هر کشور مربوط است و به سازمان جهانی کریکت ربطی ندارد».
«سازمان کریکت جهانی در تلاش است تا به سازمان کریکت افغانستان در پیشرفت کریکت و فراهم آوردن امکانات بهتر برای هر دو تیم مردان و زنان در افغانستان یاری رساند».
سازمان کریکت افغانستان به درخواست ما برای اظهار‌نظر پاسخی نداد.
سازمان کریکت افغانستان در نوامبر سال ۲۰۲۰ با ۲۵ بازیکن زن کریکت قرار‌داد بست و کمتر از یک سال پس از آن طالبان دوباره به قدرت بازگشتند
ساپان و یوسف‌زی هر دو آرزو دارند روزی دوباره به وطن خود بازگردند.
یوسفزی می‌گوید: «من عاشق حضور در افغانستان و بازی برای کشورم هستم چون در افغانستان به‌دنیا آمده‌ام و جایی است که به آن تعلق دارم. فقط اگر آزادی بیان، برابری جنسیتی و موقعیت‌ها و امکاناتی که در استرالیا دارم در آنجا داشتم... دلم می‌خواست آنجا بودم اما وقتی نیست نمی‌خواهم آنجا باشم».
هر دو این زنان می‌خواهند روزی روان‌پزشک شوند و در راه برابری جنسیتی در افغانستان و استرالیا تلاش کنند.
اما اکنون تنها آرزویی که دارند این است که بتوانند به بازی مورد‌علاقه‌شان بپردازند.

یوسفزی می‌گوید: «می‌خواهم دوباره تیم ما فعالیت خود را از سر بگیرد. من برای تیم خیلی زحمت کشیدم. با چالش‌های فراوانی رو‌به‌رو بودم تا به رؤیایم که عضویت در تیم ملی بود برسم... اما حالا نمی‌توانم تحت نام کشورم افغانستان بازی کنم».
«من فقط حق‌‌و‌حقوقم را می‌خواهم. من می‌خواهم با من همچون انسان رفتار شود. من می‌خواهم با من هم مانند بازیکنان مرد کریکت در افغانستان رفتار کنند».

جورج وایت
شغل,بی‌بی‌سی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تیم کریکت زنان افغانستان در استرالیا
نظرات بینندگان:

>>>   غلط کرده این دختره ی چشم سفید ....
طالب حتی اسماعیل خان را رها کرد، به این ....چه کار داشته.
طالب این بار به کسی کاری ندارد، صرف برای دزدی و غارت گری اموال مردم آمده است.

>>>   هر ورزشکار مستعد در هر رشته یی حتمی نیست که برای کشورش بازی کند بلکه بهتر است تا در اولین فرصت ممکن با اولین تیم در دسترس تماس بگیرد و فعالیت خود را آغاز کند و با تلاش و پشتکار خودا تثبیت کند و نشان دهد که توانایی پیشرفت و استعداد لازم را دارد ، آنگاه همه به دنبالش می آیند و در غیر آن آدم شدن طالبان محال است.

>>>   💥💥💥 به توجه عایشه یوسفزی پشتونقومی-تخلص (یوسفزی) احمدزی کرزی ستانکزی بارکزی کروخیل هوتخیل-کافردزد غولزی و بلاخره از قوم و تبار پشتون ملاعمر غنیفراری حقانی خرافغانیت-نازی-پشتون نیمه-مسلمان امریکا-قبله تروریست انتحاری حیله-گر و...!
👈 اگر افراد و هم تیم های (نازیقومی-پشتونی-خرافغانیت متعصب و دشمن انسانیت-دانش...) کرکت-انگلیس-استعماری از حالت تعلیق خلاص گردد تیم دختران افغانزشت-پشتونیست به مثل تیم کرکت مردانه پشتونزشت-خرافغانیت در پهلوی خرپشتون-حقانی-انتحاری-ترورست عکس یادگاری-قومی-حیوانیتی میگیرند که در نتیجه نام مردم فارسیزبان و تورکتباران این کشور را بد جلوه میدهند و بس.

>>>   تیم کرکت زنان یکدروغ محض است صرف بخاطر خارج رفتن خود را کوسی وکونی و کرکت باز و رقاصه و غیره معرفی میکنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است