نگرانی از کم توجهی به هنرهای حکاکی و نقاشی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۴    ۱۴۰۲/۲/۴ کد خبر: 172909 منبع: پرینت

کم‌توجهی به هنرهای حکاکی و نقاشی، برخی از هنرمندان را در کشور نگران ساخته است.
آنان می‌گویند که در اوضاع کنونی برخی از هنرمندان کشور را ترک کرده‌اند و شمار دیگر از هنرمندان که در کشور مانده‌اند، با چالش‌های فراوانی روبرو هستند.

فروزان آموزگار هنر حکاکی بیم دارد که نقش آفرینی‌های‌اش دیری دوام نیاورد و این هنر به فراموشی سپرده شود.
فروزان در این باره به طلوع‌نیوز گفت: «هنر حکاکی را هیچ کسی به یاد ندارد حتا زیاد افراد در باره حکاکی معلومات ندارد که این هنر منشا‌اش کجاست و چرا کار می‌شود، اما یک بازتاب عالی در کشورهای خارجی دارد.»
تبسم، شاگرد حکاکی، گفت: «ما کشوری هستیم، کشوری بسیار هنر پرور هستیم که هنر‌های خیلی زیادی داریم از آن لحاظ باید بگویم دختر ها می‌توانند از این شکل استعداد خود را بروز بدهند.»

به گفته هنرمندان، اگر در این عرصه توجه نشود، هنرهای نقاشی و حکاکی در کشور نابود خواهند شد.
جواد پویا، استاد نقاشی، گفت: «خود هنر هویت یک کشور را نشان می‌دهد تاریخ یک کشور را نشان می‌دهد مثلا اگر ما امروز تاریخ را می‌خوانیم و می‌فهمیم از روی همین هنر است.»

فایضه، شاگرد نقاشی، گفت: «با پیشرفت هنر نقاشی و طراحی برای همین بخش خانم‌ها بسیار مهم می‌باشد و ما می‌توانیم یک روش بسیار خلاقانه برای بیان درونیات ما می‌باشد.»
خاطره، شاگرد نقاشی، گفت: «بسیار خوشحال هستم که در عرصه هنر کار می‌کنم و خداوند توفیق بته ادامه هم می‌دهیم.»
به گزارش طلوع، قُدمت هنر حکاکی در کشور به بیش از یک هزار ساله دارد و به عصر تیموریان بر می‌گرد و این هنر طرفداران فراوانی را در سراسر جهان و افغانستان دارد.

کد (5)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکاکی نقاشی
هنرمندان
نظرات بینندگان:

>>>   هنر حکاکی هم مثل هنر یخن دوزی توسط هوش مصنوعی صورت میگیرد.
همانطوری که نقشه یخن دوزی به ماشین خیاطی با هوش مصنوعی داده میشود و در ظرف چند دقیقه برایتان یخن میدوزد که خانم ها در خانه برای دوختن آن چندین روز ضرورت دارند، هنر حکاکی نیز توسط ماشین مخصوص با هوش مصنوعی روی دروازه ها حکاکی میشود.
دروازه ردی رمین گذاشته میشود و ماشین اتومات با هوش مصنوعی روی آن حرکت میکند و انواع و اقسام نقشه ها را که برایش داده میشود،در روی دروازه حکاکی میکند.
همچنان رسامی با هوش مصنوعی نیز شروع شده است،هرچند هنوز با کیفیت بالا نیست،اما به مرور زمان بهتر میشود.
هوش مصنوعی ویدیو های تقلبی افراد و اشخاص را نیز میسازد و درین ویدیو ها افراد و اشخاص چیز هایی را میگویند که اصلاً باورتان نمیشود که چنین چیز ها را بگویند.اما همه تقلبی هستند.
هوش مصنوعی از یک قطعه عکس ویدیو میسازد.
جدیداً با یک قطعه عکس احمد ظاهر یک کلیپ یک خواندن اش را جور کردند که هیچ فکر نمی کنید که این ویدیو از روی عکس ساخته شده باشد. شما فکر میکنید که خودش خواندن خودش را میخواند.
توسط پروگرام chat GPTشما هر قسم سوالی را که خواسته باشید.برایتان جواب میدهد.
کار های خانگی شاگردان مکتب و پوهنتون را جور میکند. برایتان بیانیه جور میکند،اخبار را جمع آوری میکند و توسط نطاق دیجیتالی برایتان بیان میکند. امراض شما را تشخیص میکند و دوا برایتان تجویز میکند.منحیث وکیل در دادگاه از شما دفاع میکند.کار های دفتر را پیش میبرد. میتواند خودش اتومات زمین را قلبه کند و کشت کند و برداشت کند و ذخیره کند و خمیر کند و انواع و اقسام نان پخته کند و توسط کوتر بدون راننده برای تان به خانه بغرستد.
روبات ها با شکل انسانها و با نرمی و حرارت جلد انسانها،میتواند شریک زندگی شما شود و با شما گپ بزند.
دیگر چه میخواهید؟

>>>   خوشحالم که شما باchat GPT آشنا شده اید ولی این بابت هنر حکاکی و،، چه؟ میخواستید مردم بدانند شما؟ کار با یک سافت ویر رآ که دیگران جورش کرده بلد هستید. جنابعالی وقتی نان خوردن نداشته باشی وانترنت نباشید باشدوشماپول آ نرا نداشته باشید آیا بازهم این لفاظی شما بدرد میخورد؟ نفس شما از جای گرم می آ ید.

>>>   کمی سواد داریم وچند کتابکی خواندیم وناگهان به میانه فضای مجازی وانترنت پرتاب شده ایم وکمنت می نویسیم که بلی شما برای هر کاری به سراغ هوش مصنوعی برو حال می خواهد برای دوختن یخن باشد ویا به حرف در آوردن احمدظاهر باشد.
اما سوال اصلی اینجاست که جایگه هنرمندان در کجا قرار گرفته است؟ شاید هوش مصنوعی بتواند نقاشی کند وحکاکی کند اما یادمان باشد برای این کار از داده های یک انسان برای پردازش استفاده شده است.جنابی که تا هر بحث وگپ وگفتگویی می شود پای هوش مصنوعی و chat GPT را وسط میکشی.غرض چیست؟ چه کسی را می خواهی فریب بتی آیا می خواهی معلومات خود را به رخ بکشی و یا ندانسته از کارهای احمقانه طالبان حمایت می کنی؟ جای هنر انسان را هیچ کامپیوتر و هوش مصنوعی نمی تواند بگیرد.

>>>   به نظر دهنده دوم!
مقصد من ازین ابراز نظر عبارت ازین بود که مردم باید بدانند که پیشرفت و ترقی در جهان به کدام طرف روان است و آینده کار و زندگی شخصی و فامیلی و اجتماعی انسانها بکدام طرف روان است و در مجموع آینده بشریت چه خواهد شد؟
بشر نه از نگاه فزیکی و نه از نگاه دماغی قادر به رقابت با روبات ها و ماشین ها و هوش مصنوعی هستند.
گذشته ازین این ابراز نظر من برای کشور ها وکسانی که برای اقتصاد و زمینه های کاری کشور سرمایه گزاری میکنند،یک پیام است تا در رشته های کاری که خطر جایگزینی کار انسانها توسط هوش مصنوعی و روبات ها متصور است،سرمایه گزاری نکنند، تا منابع تمویل این رشته ها به هدر نرود.
طور مثال:شما یک میلیون ماشین خیاطی عادی میخرید و سرمایه گزاری میکنید و برای یک میلیون نفر جای کار فراهم میکنید،اما فردا یک نفر دیگر ده هزار ماشین خیاطی با هوش مصنوعی وارد میکند،در نتیجه این یک میلیون نفر بیکار میشوند.
افلاطون دوو نیم هزارسال پیش که خط بمیان آمد،چنین گفت: بمیان آمدن خط سبب میشود که انسانها افکار و تجارب کاری دیگران را بیاموزند،در نتیجه خودشان کمتر کوشش میکنند که تجارب زندگی خودشان را داشته باشند.
حالا جهان به اندازه یی تکامل نموده است، که تمام ساحات کاری انسانها مورد تهدید توسط ماشین ها و روبات ها و هوش مصنوعی قرار گرفته است و آینده انسانها نا معلوم است که چه خواهد شد؟

>>>   به نظر دهنده اول:
گپ خودت به این میماند که خودت در سر خر خودت سوار هستی و میخواهی از یک قریه به قریه دیگر بروی .
یک نفر برایت خبر میدهد که یک وسیله نقلیه دیگر بنام طیاره اختراع شده است که در ساعت هزار کیلومتر را طی میکند.
خودت در جواب اش میگویی:مثلی که در کدام جای گرم رندگی میکنی. خر من گرسنه است و نمیدانم از کجا برایش علف و کاه پیدا کنم، خودت برای من از کشف طیاره خبر میدهی.

>>>   به نظر دهنده سوم!
هنرمند، هنر خود را از کجا می آموزد؟
فکر میکنی که در شکم مادر یاد میگیرد و به مجردی که تولد شد،میگوید: السلام و علیکم.انا فی الدنیا. یک قلم و کاغذ بدهید که من نقاشی میکنم؟
معلومدار،نی!
یک طفل که جدیداً تولد میشود،اول باید زبان را از پدر و مادر و دیگران بیاموزد.اینها داده هایی هستند که از طرف پدر و مادر و دیگران در مغز اش ثبت و تجزیه و تحلیل میشود.بعداً به مکتب میرود و داده های دیگری در مغز اش از طرف معلم ثبت میشود و این داده ها تجزیه و تحلیل میشوند.و همینطور تا وقتی که هنری را می آموزد و برای دیگران ارایه میدارد،همه اینها داده هایی هستند که از طرف دیگران و یا محیط زیست او در مغز خویش ثبت میکند و تجزیه و تحلیل میکند.
عین کار را هوش مصنوعی میکند.
داده های انسانها را میگیرد و در مغز خود تجزیه و تحلیل میکند و دوباره به شما میدهد.
هوش مصنوعی حالا حتی منحیث انجنیر ساختمانی وظیفه اجرا میکند و طرح های ساختمان های جدید را میسازد.
این ها،همه داده ها هستند که تجزیه و تحلیل میشوند و دوباره به شما داده میشوند...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است