افغانستان در شبکه پروژه‌های اقتصادی چین و پاکستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۱    ۱۴۰۲/۲/۱۸ کد خبر: 173012 منبع: پرینت

وزیران خارجه چین و پاکستان اعلام کردند که با شامل کردن افغانستان در شبکه پروژه‌های دهلیز اقتصادی چین و پاکستان، سطح همکاری اقتصادی و عمرانی با این کشور را افزایش می‌دهند.
در صورت تطبیق این تصمیم، چین میلیون‌ها دالر را در پروژه‌های زیربنایی حکومت طالبان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

چین گانگ و بلاول بوتو زرداری روز شنبه در چارچوب چهارمین دور گفتگوهای استراتژیک وزیران خارجه دو کشور در اسلام آباد دیدار کردند. آنها توافق کردند که کمک‌های اقتصادی و بشری به افغانستان را از طریق توسعه پروژه‌های دهلیز اقتصادی چین و پاکستان در اختیار این کشور قرار دهند.

دهلیز اقتصادی چین و پاکستان که ۸ سال پیش آغاز شد، بخشی از طرح بلندپروازانه چین برای سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های زیربنایی در آسیا، افریقا و اروپا است. ناظران این طرح را بخشی از توسعه نفوذ چین در کشورهای دیگر، به خصوص در کشورهای غیرغربی توصیف کرده‌اند.

در بیانیه مشترک آنان آمده است: «دو طرف موافقت کردند که کمک‌های بشری و اقتصادی خود به مردم افغانستان را ادامه دهند و روابط اقتصادی و عمرانی با افغانستان را تقویت کنند که این شامل گسترش پروژه های دهلیز اقتصادی چین و پاکستان به افغانستان نیز می‌شود.»
دو کشور قبلاً نیز در مورد شامل کردن افغانستان در پروژه‌های راه و کمربند را گفت‌و‌گو کرده بودند، اما تا هنوز هیچ یک در این مورد گامی عملی را برنداشته‌اند.

به نظر می‌رسد که رسمیت نداشتن دولت طالبان و حضور نام اکثر مقامات کنونی کابینه طالبان در لیست سیاه تحریم‌های سازمان ملل، مانع از آغاز همکاری رسمی اقتصادی چین و پاکستان با افغانستان تحت حاکمیت طالبان شده است.
به گزارش انترنشنال، مقامات طالبان امیدوارند که چین در چارچوب طرح ۶۰ میلیارد دالری دهلیز اقتصادی چین وپاکستان، در افغانستان سرمایه‌گذاری کند. قبلاً، شرکت‌های چینی تمایل خود را به سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان اعلام کرده بودند.

وزیران خارجه چین و پاکستان تاکید کردند که «صلح و ثبات در افغانستان برای توسعه اقتصادی و اجتماعی افغانستان حیاتی است.»
چین از طالبان خواسته است که حکومت فراگیر با حضور نمایندگان تمام اقوام، در افغانستان ایجاد کند.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دهلیز اقتصادی
چین پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   دهلیز واخان جایی برای معامله نیست.

>>>   جمهوری خلق چین کشوری است که همواره در تقابل با منافع توده های کشور های عقب مانده قرار داشته است. و از حکومات دارای برنامه های سرکوبگرانه و غیرمردمی حمایت کرده است. در جریان سال‌های جنگ سرد ، جمهوری خلق چین ، مستقیم یا غیر مستقیم آب در آسیاب امپریالیزم ریخته است و علت اصلی آن تضادهای سیاسی و ایدیالوژیکی با ماسکو بوده است.
ما همکاری های نظامی و حمایت بدون قید و شرط این کشور بظاهرا کمونیستی را در جنگ ده ساله ای ویتنام با امریکا ، بخارداریم، حمایت چین از خمر های سرخ نمونه ای دگر از این نوع پالیسی ضد توده یی ج.خ.چین میباشد. و عملا موقف این کشور را در قبال حوادث افغانستان طی چهل اخیر نیز بخوبی میدانیم. چین طی دوازده سال جنگ‌های نیابتی علیه ج.د.ا. در همکاری با کشور های غربی و امریکا از طریق چینل های ارتباطی خود یعنی به تروریست‌های تنظیم‌های هفتگانه افغانی در جنگ اعلام نا شده علیه دولت وقت افغانستان در سال‌های نوزده هشتاد نقش فعال داشته است.
چین عملا در بربادی افغانستان طی چهار دهه به پاکستان کمک کرده است و در شرایط کنونی که افغانستان تحت سلطه ای یک گروپ از افراد فاناتیک مذهبی مثل یک پرنده ای کوچک در حال پرپر شدن است ، زنان را در تاریکی جهل نگاهداشته است و هم هزاران کارمند نظامی و غیر نظامی دولت سابق به اردوی بیکاران پیوسته اند ، با همین گروپ فاناتیک مذهبی طرح آشنایی را ریخته است. اینکه چین با امریکا چه اختلافاتی دارد یک طرف قضیه ولی طرف دگر قضیه حمایت مستقیم چین از طالبان بخاطر منابع طبیعی افغانستان نمایانگر آن است که این کشور به هیچ نوع از مفردات قوانین بین المللی پایبند نیست.
افغانستان بخاطر منابع سرشار طبیعی و موقف حساس جغرافیایی برای تمام کشورهای همسایه ارزش حیاتی دارد و در این کشمکش جمهوری خلق چین برنده شده است. چین نگذاشت. رژیمی را که طرفدار ملت سازی ، حقوق شهروندی و پیشرفتهای اقتصادی و سیاسی و برازندگی نقش توده ها در قدرت سیاسی ، پایدار باقی بماند صرف بخاطر آنکه آن رژیم از جانب شوروی حمایت می‌شد ...چین در آن زمان با امریکا و جمهوری اسلامی ایران پاکستان ، کشور های غربی در بر انداختن اندولت همکاری بی شایبه نمود ، چین پروژه ناکام سازی جمهوری دموکراتیک افغانستان را موفقانه به منصفه ای اجرا گذاشت ، بعدا ایالات متحده را در افغانستان زمین گیر کرد از یک طرف با تیم کرزی و اشرف غنی طرح دوستی میریخت و در پشت پرده به طالب همکاری مستقیم داشت، تا بالاخره امریکا و کشور های غربی افغانستان را از لحاظ نظامی ترک کردند،حالا با طالب که هیچ نوع موقف رسمی بین المللی ندارد شب و روز در یک بستر میخوابد. تا از این طریق چلنجی برای امریکا در افغانستان باشد و هم بخاطر دست یافتن به منابع سرشار طبیعی برسد .. جمهوری حلق چین با سیاست مکتوم منطقوی خویش همواره ضربات خطرناک‌تر از امریکا را برفرق کشور های عقب مانده وارد کرده است که افغانستان نمونه ای آن است.
حنظله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است