بیانیه نشست سه‌جانبه چین، پاکستان و طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۲    ۱۴۰۲/۲/۱۹ کد خبر: 173023 منبع: پرینت

بیانیه مشترک پنجمین نشست سه‌جانبه وزیران خارجه چین، پاکستان و طالبان منتشر شد که در آن بر همکاری اقتصادی با حکومت طالبان تاکید شده و از توافق برای پیوستن افغانستان به کریدور(دهلیز) اقتصادی پاکستان-چین یاد شده است.

در این نشست که جلسه رسمی آن روز شنبه در اسلام‌آباد برگزار شد، چین گانگ، وزیر خارجه چین، بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان و امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان شرکت داشتند.

در بیانیه بر «اهمیت حیاتی» همکاری سه‌ کشور تاکید شده و آمده است: « سه جانب تصمیم گرفتند همکاری خود را در حوزه‌های امنیتی، توسعه و سیاسی بر اساس اصول احترام متقابل، رایزنی برابر و منافع متقابل تعمیق و گسترش دهند.»

همچنین بر ضرورت مقابله با چالش‌های امنیتی «که تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و جهانی است و به طور مستقیم بر ثبات و شکوفایی اقتصادی کل منطقه تأثیر می‌گذارد»، تأکید شده و در این راستا از حکومت طالبان مشخصا خواسته شده که به دو گروه طالبان پاکستانی و جنبش اسلامی ترکستان شرقی اجازه فعالیت در داخل افغانستان را ندهد.

در بیانیه مشترک همچنین بر همکاری اقتصادی با افغانستان و احیای اقتصاد این کشور تاکید شده است.
در بخش دیگر این بیانیه آمده که دو کشور چین و پاکستان بر گسترش پروژه ۶۰ میلیاردی کریدور(دهلیز) اقتصادی چین و پاکستان به افغانستان توافق کرده‌اند.
جزییات بیشتری از این پروژه در افغانستان در بیانیه ذکر نشده است. همچنین از پروژه‌های دیگر اتصال منطقه‌ای مانند پروژه‌ها انتقال گاز و برق آسیای میانه به جنوب آسیا، کاسا-۱۰۰۰ و تاپی از مسیر افغانستان ابراز حمایت شده است.

وزیران خارجه گفته‌اند که «حمایت بشردوستانه از مردم افغانستان باید از هرگونه ملاحظات سیاسی جدا بماند‌» و بر رفع تحریم‌های طالبان و آزادسازی دارایی مسدود شده افغانستان نیز تاکید شده است.
سه کشور بر «افزایش تجارت ترانزیتی از طریق بندر گوادر» پاکستان توافق کردند.
دو کشور چین و پاکستان همچنین وعده همکاری‌ با حکومت طالبان را در زمینه‌های کشاورزی، تجارت، انرژی، ارتقای ظرفیت‌، مدیریت مرزی دادند.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بیانیه طالبان
چین پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   سه کشور بر «افزایش تجارت ترانزیتی از طریق بندر گوادر» پاکستان توافق کردند.
نتیجه این نوع گرد همایی های پوقانه یی، باید جیب خان ها پر شود ما خو بدون آن خمار و خراب بهشت هستیم!!!!!
آتش‌خاوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است