ترویج رعب به بهانه اجرای حدود
افزایش اقدام‌های خشونت‌بار به اسم تطبیق شریعت، سطح توقعات را پایین می‌آورد و خواسته‌های اصلی که باعث رهایی کشور از چنگ طالبان می‌شود مسکوت میماند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۲    ۱۴۰۲/۲/۲۱ کد خبر: 173039 منبع: پرینت

طالبان در روزهای اخیر گزارشی را از اعدام‌ها، سنگ‌سارها و سایر اقدام‌های کیفری خشن زیر نام تطبیق احکام شرعی به رسانه‌ها ارایه کرده‌اند. این گزارش‌ها موجب واکنش‌های گسترده‌ای در سطح سازمان‌های مدافع حقوق بشر شده و سازمان ملل نیز از این گروه خواسته است که چنین اقدام‌هایی را به حد‌اقل برساند. نگرانی از به اجرا گذاشتن احکام خشنی مانند سنگ‌سار، بریدن دست و اعدام، حتا پیش از سیطره اخیر این گروه مطرح بود و پیش‌بینی می‌شد که چنین اتفاقاتی بیفتد و امروزه که اختیار ادارات دولتی را به دست گرفته است، عملا این سیاست به اجرا گذاشته می‌شود.

چرا طالبان دست به این کارها می‌زنند، در حالی که با حساسیت این موضوع و واکنش افکار عمومی در سطح جهان کم‌و‌بیش آشنایند؟ هدف طالبان در ظاهر پیاده کردن شریعت و آوردن امنیت از این طریق است تا هم درستی ایدیولوژی خود را به اثبات برسانند و هم صداقت خود در پای‌بندی به این ایدیولوژی را. این عمل همچنان حاوی اشاره غیر‌مستقیمی به مخاطبانش در جامعه جهانی است که گویا این گروه در مواضع اعتقادی‌اش جدی‌تر از آن است که در اثر فشارها قصد عقب‌نشینی داشته باشد، مگر این‌که امریکا و اروپا پول بیشتری بدهند و امتیازات چرب‌تری نصیب آن‌ها شود.

اما این‌همه ماجرا نیست و این اقدام چند ضلع دیگر نیز دارد. در یک طرف، رقابتی که میان داعش و طالبان بر سر خشونت به نام دین وجود دارد، در میان پیروان این دو گروه مایه مشروعیت داخلی است و عقب‌نشینی در این زمینه به مشروعیت طرف مقابل می‌انجامد. طالبان می‌خواهند به داعش، القاعده و بقیه گروه‌های تروریستی پیام بفرستند که ما در این زمینه عقب‌نشینی نکرده‌ایم و نخواهیم کرد. این اقدام نوعی تلاش برای کسب مشروعیت درون‌سازمانی است، به‌ویژه از این حیث که روابط گسترده این گروه با سازمان‌های استخباراتی منطقه و جهان و دریافت پول هنگفت از طریق همکاری با آن‌ها، شک و تردیدهای جدی را در میان جنگ‌جویان آن به وجود آورده است. گروه‌های رقیب طالبان معتقدند که این گروه به ‌رغم موضع‌گیری‌های به ظاهر تندروانه دینی، در عمل در خدمت استخبارات کشورها است که به‌شکل نیابتی در ازای پول اجندای آن‌ها را به پیش می‌برد. طالبان با این اعدام‌ها می‌خواهند خود را در نظر افراطی‌های دیگر تبرئه کند.

ضلع دیگر این موضوع گستراندن فضای رعب و هراس در جامعه افغانستان است. طالبان، چنان‌که حاکمیت دور اول این گروه نیز نشان داد، به این باور است که هر چه خشونت بیشتری در جامعه اعمال کنند، به همان پیمانه حاکمیت‌شان استوارتر و روحیه اعتراض و مخالفت بی‌رمق‌تر می‌شود. اعدام‌ها و اقدام‌های خشن به نام تطبیق حدود شرعی، بخشی از این استراتژی است تا ترس و هراس افزون‌تری در میان شهروندان برانگیزد و روحیه زبونی و بزدلی بیشتری را ترویج کند. سیاست بزدل‌سازی مردم، بخشی از راهبرد نظام‌های استبدادی است که دوام و قوام حاکمیت خود را به آن وابسته می‌دانند.

با درنظر گرفتن یک ضلع دیگر، این پازل تکمیل می‌شود: افزایش اقدام‌های خشونت‌بار به اسم تطبیق شریعت، سطح توقعات را پایین می‌آورد و اگر فردا زمینه‌ای برای چانه‌زنی‌های سیاسی مساعد شود، چه از سوی جامعه جهانی و چه از سوی گروه‌های سیاسی دیگر، آن‌ها ناچار خواهند بود مطالبات خود از این گروه را حد‌اقلی بسازند و به آموزش دختران و کاهش مجازات‌های خشن بسنده کنند، تا خواسته‌های اصلی که باعث رهایی کشور از چنگ یگ گروه شبه‌نظامی می‌شود مسکوت بماند.

محمد محق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اجرای حدود
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   مردم افغانستان سوته مسلمان هستند.
قانون کفایت نمی کند.
در دوران کرزی و اشرف غنی دیده بودید که در روز روشن راه مردم را میگرفتند و جیب های مردم را خالی میکردند و پول و موبایل های مردم را دزدی میکردند.
در روز روشن سرمایه داران و اولاد های آنها را اختتاف میکردند و از وابستگان شان پول میخواستند.
آنها فکر میکردند که اگر پولیس هم آنها را گیر کند،چند وقت در زندان هستند و پول و رشوه میدهند و دوباره آزاد میشوند.
حالا فکر میکنند که اگر دزدی کنند،دست شان قطع میشود و اگر تجاوز کنند،اخته میشوند و دره زده میشوتد و سنگسار میشوند و اگر قتل کنند،قصاص میشوند، گرسنگی و بیکاری و تمام مشقات دیگر را تحمل میکنند و دست به جنایت نمی رنند، تا در گیر طالبان و قانون شریعت نیافتند.

>>>   هم وطن شریعت گدام شریعت همان
آدم کشی همان زنده به گور کردن
پنجشیر ها تیر باران دایکندی وهر
بی رحمی دیکر غصب آراضی چپاوال
بچه بازی بسیارشریعت خوبی طالبی
...چه دانند حلوا قند نبات
جوال کاه باشد بارتهی رباط

>>>   🤫ترویج رعب ترس و سرکوبی بر علیه مردم فارسیزبان و....

>>>   🤫🤫 ترویج رعب و استفاده از نام دین و اسلام، آنهم از طرف حاکمیت و گروه....=طالبان و اسلام-پشتونی=با ایمان به نیم قرآن،
🕳 یعنی هر جرم و جنایت تجاوز ضد اسلامی و بشری مختلف قتل تجاوز... که بر انسانها بر دختران و زنان و لواطت که از طرف عضو گروه پشتون=طالبان بر دیگران صورت گرفته یا مرتکب جرم سنگین شده اند، مردم پشتون=افغانان این اعمال جنایتی و زشت را بخود افتخار غیرت و عزت و حتی ثواب می پندارند!!!
🕳 از ۲ سال تا بحال بالای همین متجاوزین و مجرمین پشتون=طالبان هیچ حدود و حکم شرعی جاری و عمل نشده و نمی گردد، چرا!؟
🕳 آیا دین اسلام و حکم خداوند را (همین مردم ناقلین و حاکمیت پشتون=طالبان ملعون) به استاندارد های دوگانه و یا با پالیسی یکبام و دو هوایی به مسخره نگرفته اند!؟؟
🕳 اسلام شعاری و... از جانب مردم پشتون=ناقلین همیشه جنبه سیاسی (نمرات مفت گرفتن در کانکور و هم بدون امتحان به فاکولته دلخواه شدن جابجا شدن) و وسیله ابزار استفاده جویی بخاطر سرکوپ کردن و غضب ملکیت فارسیزبانان و دیگران بکار برده شده و میگردد،
......
🕳 فشرده باید شنید که درین کشور تکقومی هویت بنام افغان-ستان، در پشت پرده و در بین حکومت همیشه یک حاکمیت خودمختار ضد قومی-بشری یعنی 《 د پشتون اقوام او قبائل انحصاری وزارت یا د پختون قومونو او قبایلو وزارت 》مثل قوغ زیر خاکستر بر علیه زبان فارسی=دانشی، فرهنگ انسانی، و برضد علم پیشرفت اسلام-واقعی و هم برضد قبیله تاجکان ترکمن هزارگان ازبکان تاتاران ...، دست بکار دشمنی و حمله ور شده اند، اکنون که به چشم و گوش می‌بینید.
🕳 فرض و واجب است برضد این قوم پشتون=ناقلین... در کمین و انتظار جدی باشیم

>>>   بنده که زبان مادری ام فارسی است یکی دو ماه قبل که به علت دعوی نا حق که یک پشتون علی من داشت؛ با رفتن یک مرتبه پیش رأیس محکمه مرافعه حرفم را که نشنید هیچ؛ در عریضه ام علیه من امریه ای نوشت که در زمان احمدزی طرفم باید اقلا ده هزار دالر باید برای این مقام می پرداخت که چنین چیزی بنویسد بعد با رفتن دو مرتبه به نزد رأیس پایینتر او هم طوری غضب خود را علیه من نشان داد که در این دومرتبه اصلا به طرفم ندید که هیچ بلکه من را مورد تحقیر هم قراد داد. یادم ادیث پبغنبر ص آمد که فرمود: حکومت کفر می ماند و حکومت ظالم نه؛ بله ما از دوصد هشتاد باین طرف تجربه کرده ایم.

>>>   🕳💥 او احمقزاده ها،
پس چطور جنرال مبین سخنگوی طالبان که در اختلاف گیر شد چرا حکم شریعیت سرش تطبیق نشد، چونکه پشتون=طالب هوتخیلی است و هنوذ ثواب و افتخار
در کمایی دارد!؟

>>>   در افغانستان هرکسی تفکر مذهب حنفی و غیر حنفی را طرح و از این زاویه وارد بحث سیاسی و فرهنگی گردد ؛ واقعا دیوانه هستند و او باید به سلامت فکر و اندیشه و روان خود شک داشته باشد .
در این کشور بیش از دو قرن جدال روی مسئله‌ی قومیت است ؛ قوم بنام پختون که گاه دین را و گاه مذهب حنفی را و گاهی هم منطقه جغرافیای را بهانه‌ای رسیدن به آمال شیطانی پشتونیستی خودها قرار میدهند ؛ بدنبال حاکمیت قوم پشتون در کشور و سوار شدن روی گرده ای سایر اقوام بزرگ افغانستان هستند.
مگر استاد ربانی حنفی مذهب نبود ؟ مگر احمدشاه مسعود و .... حنفی مذهب نبودند ؟ اینها بدست پشتون ها به شهادت رسیدند .مگر برادران پنچشیری که امروز جبهه مقاومت را تشکیل داده است حنفی مذهب نیستند ؟ پشتون ها کوه به کوه و ذره به دره بدنبال آنها راه افتاده تا خون شان را به زمین بریزند .
باید سایر اقوام بزرگ افغانستان دست در دست هم داده و با کمک جهان این قوم نابکار پشتون را سر جایش بنشانند تا هم کشور و هم کلی منطقه آرام گیرند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است