دفتر مشترک پروژه راه‌آهن افغان-ترانس در تاشکند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۹    ۱۴۰۲/۲/۲۴ کد خبر: 173066 منبع: پرینت

دفتر مشترک پروژه راه‌آهن افغان-ترانس با حضور نماینده‌‌های افغانستان، پاکستان و ازبیکستان در شهر تاشکند گشایش یافت.
اداره راه‌آهن افغانستان اعلام کرد که این دفتر برای پیشبرد کار راه‌آهن افغان-ترانس ایجاد شده است و از سوی نمایندگان این سه کشور مدیریت خواهد شد.
عبدالسمیع، سخنگوی اداره راه‌آهن افغانستان می‌گوید که دفاتر پروژه‌ی راه‌آهن افغان-ترانس در آینده نزدیک در کابل و اسلام‌آباد نیز گشایش خواهد یافت.
سخنگوی اداره راه‌آهن گفت: «به همین گونه تعیین شده است که یک نمایندگی در کابل و نمایندگی دیگری در پاکستان ایجاد شود.»

در همین حال، معین مسلکی وزارت اقتصاد می‌گوید که پروژه‌ی افغان-ترانس در تحرک اقتصادی کشور نقش مهم دارد.
عبداللطیف نظری، معین مسلکی وزارت اقتصاد، گفت: «اهمیت این پروژه این ‌است که در فرجام می‌تواند باعث تحرک اقتصادی، کاهش فقر، رشد و توسعه اقتصادی در کشور شود.»

هم‌زمان با این، برخی از آگاهان مسایل اقتصادی می‌گویند که این پروژه‌ سهولت‌های زیادی را در زمینه انتقال کالاهای بازرگانی فراهم می‌کند.
آذرخش حافظی، آگاه مسایل اقتصادی به طلوع گفت: «چون این خط آهن از سرحدات شمالی ما به جنوب، شرق و همچنان غرب افغانستان تمدید می‌کند و ما را با شبکه‌های خط آهن کشورهای مختلف متصل می‌کند و از این طریق ما می‌توانیم که صادرات و واردات خود را به شکل بسیار ارزان‌تر تامین کنیم.»

راه‌آهن افغان-ترانس با عبور از خاک افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی را با کشورهای جنوب آسیا وصل می‌کند. بربنیاد اطلاعات اداره راه‌‌آهن کشور، پروژه افغان-ترانس از مزار شریف تا تورخم بیش از ۷۶۰ کیلومتر است و انتظار می‌رود کار آن با هزینه ۶ میلیارد دالر تا پنج سال به پایان برسد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
راه‌آهن افغان
ترانس تاشکند
نظرات بینندگان:

>>>   راه آهن افغان ترانس نیز مثل پروژه تاپی است که سی سال پیش قرار بود افتتاح شود، اما تا هنوز افتتاح نشده است.
جالب اینجاست که چند وقت پیش نیز من انتقاد کردم که پروژه تاپی از سی سال بدینسو به مرحله اجرا قرار نگرفته است، توسط چند موتر گاز LNGیعنی گاز مایع را توسط پنج،شش موتر به پاکستان انتقال دادند و اعلان کردند که پروژه تاپی شروع به فعالیت کرد.
این بدان میماند که شش دانه سیب را در جیب ات گرفته به پاکستان بروی و اعلان کنی که صادرات سیب افغانستان به پاکستان شروع شد.

>>>   به شرط که دالر های ملیاردی از جیب حاکمان سر ریزی کند.

>>>   ما شاالله این یک خبر خوش است . رابطه با تاشکند بهتر از رابطه با ایران و پاکستان است چون ایران و پاکستان چیزی ندارند که ما از ان سود ببریم

>>>   درجواب نظریه 3
خداکند که با تاشکند روابط خوبی داشته باشید که اتباعتان به انجا بروند واز امدن به ایران خودداری کنند (البته اگر بگذارند وتوانستند بروند)!
فهرجی کرمان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است