مولوی عبدالکبیر نخست وزیر حکومت طالبان شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۳    ۱۴۰۲/۲/۲۷ کد خبر: 173083 منبع: پرینت

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به بی‌بی‌سی گفت محمد عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست وزیر حکومت طالبان به عنوان سرپرست ریاست‌الوزرا (نخست وزیری) در کابل تعیین شده است.
آقای مجاهد گفت: «محترم مولوی عبدالکبیر صاحب، سرپرست ریاست‌الوزرا شده. برای یک مدت موقت که رییس الوزرا (محمد حسن) در رخصتی عید به قندهار رفته است و بعدا مریضی هم داشتند که خواسته‌اند کمی استراحت کنند. به همین دلیل معاون سیاسی ریاست الوزرا کفالت او را در کارش انجام می‌دهد.»

محمد عبدالکبیر یکی از اعضای ارشد رهبری طالبان و معاون سیاسی نخست وزیر حکومت طالبان بوده است. عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی دو معاون دیگر نخست وزیر حکومت طالبان هستند.
او در دوره اول حاکمیت طالبان معاون دوم شورای وزیران، والی ننگرهار و مسوول حوزه شرق طالبان بوده است.

محمد حسن آخوند، نخست وزیر طالبان از زمان تشکیل حکومت طالبان در سپتامبر ۲۰۲۱ در این سمت بوده و مقر او در ارگ ریاست جمهوری در کابل است.
در ماه‌های اخیر او بسیار کم در انظار عمومی دیده شده و ماه‌‌هاست که خبری از نشست‌های کابینه طالبان به ریاست او دیگر از سوی خبرگزاری‌های دولتی تحت کنترل طالبان منتشر نمی‌شود.
گزارش‌های هم وجود داشته که او وضعیت سلامتی خوبی ندارد و آقای مجاهد نیز تایید کرده که دلیل کناره‌گیری «موقت» او از کار نخست وزیری، بیماری است.

اخیرا محمد حسن آخوند، با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیرخارجه قطردر قندهار دیدار کرد و گمانه‌زنی‌ها را در مورد اینکه پایتخت سیاسی افغانستان از کابل به قندهار منتقل شده،‌ بیشتر ساخت.
هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در قندهار مستقر است و بسیاری از هیات‌های خارجی اکنون در سفر به افغانستان به قندهار سفر می‌کنند تا با والی قندهار و دیگر افراد نزدیک به رهبر طالبان دیدار کنند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مولوی عبدالکبیر
نخست وزیرطالبان
نظرات بینندگان:

>>>   چرا همه کارها دست مولوی وملا باشد .ان ها که گفتند ونظرشان اداره حکومت دست ملا ها باشد مال سیصد سال پیش بودند که دنیا کم جمعیت وبی سواد بودند نه الان .پس افراد تحصیلکرده باید چه کار کنند .ایران هم اسمش ملا است همه کارها ووزارتخانه ها دست افراد باسواد وتحصیلکرده است واینقدر هم سخت گیر نیستند. امروز وبر مردم الان نمی شود مانند زمان صحابه وصدر اسلام حکومت کرد .اگر چه مردم این زمانه خصوصا ملاها اکثرشان زیاد ادم های خوب وصاف وصادق نیستند ولی در اداره حکومت وبه مردم که می رسند انوقت دینداریشان گل می کند.اری باید اداره امور یک کشور دست افراد تحصیلکرده وباسواد اکادمیک ودانشگاهی باشد تا بتوانند مملکتداری کنند .اگر اقوام را شریک نمی کنید لا اقل افراد تحصیلکرده را شریک کنید تا کمکتان نمایند در مملکتداری .
سمیع الله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است