نخست وزیر جدید طالبان را بیشتر بشناسید
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۶    ۱۴۰۲/۲/۲۷ کد خبر: 173084 منبع: پرینت

محمد عبدالکبیر در سال ۱۳۵۱ خورشیدی در ولسوالی نهرین ولایت بغلان در شمال افغانستان به دنیا آمده است. او تحصیلاتش را در حوزه علوم دینی فرا گرفته و یکی از بزرگان قومی این ولایت محسوب می‌شود.
او در زمان حاکمیت دوره اول طالبان به عنوان والی ننگرهار در شرق افغانستان، معاونت شورای وزیران یا نخست وزیری طالبان در بخش اقتصادی کار کرده است.
او از اعضای ارشد گروه مذاکره‌کننده توافقنامه دوحه با آمریکا بود.

محمد عبدالکبیر در اوایل سال ۱۳۸۴ برای مدت دو سال رییس کمیسیون سیاسی طالبان بود و نیز مسوولیت کمیسیون ارشاد و جلب و جذب گروه طالبان برعهده داشت.
به گزارش بی بی سی، او مثل بسیاری از رهبران طالبان در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارد و متهم به طراحی شماری از حملات خونین این گروه در جریان ۲۰ سال گذشته است که در این مدت او به عنوان رییس «شورای پیشاور» طالبان و همچنین رییس کمیسیون دعوت طالبان نقش ایفا کرد.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در تابستان ۱۴۰۰، او از سوی هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان به عنوان معاون سیاسی رییس‌الوزرا تعیین شد. او همچنین عضو ارشد «کمیسیون تماس با شخصیت‌ها» است که برای تشویق چهره‌های سیاسی و اجتماعی در خارج به بازگشت یا کار در حکومت طالبان تشکیل شده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نخست وزیرطالبان
مولوی عبدالکبیر
نظرات بینندگان:

>>>   به نوشته خبرگزاری سپوتنیک مولوی عبدالکبیر از ولایت پکتیکا است و گفته می‌شود که مانند سراج الدین حقانی مربوط به قوم زدران است.ت
بصره بی بی سی در زمینه واقعیت ندارد .

>>>   ملا کبیر از قوم پرست ترین و متعصب ترین افراد طالبان است که حتی با تاجک های درون خود طالبان به شمول رهبران ارشد انها که بعض شان بنیانگذاران طالبان اند تعصب دارد . او اصلا از پشتون های ننگرهار افغانستان است ولی متولد شمال افغانستان . ملا حسن با وجود اینکه از قندهار بود ادم نرم خو‌ و دور از تعصبات قومی به نظر میرسید . با امدن ملا کبیر ممکن اکثر تاجک های طالب برکنار یا منزوی شوند.

>>>   آخر متوجه نشدیم که محمد عبدالکبیر، نخست وزیر جدید از ولایت بغلان هست یا پکتیا یا ننگرهار؟

>>>   ملا کبیر از ننگرهار است

>>>   مولوی کبیر فرزند شربت خان از ولسوای خوگیانی ننگرهار است پدرش در زمان حکومت تره کی به حیث منصبدار به ولسوالی نهرین در ولایت بغلان تعین شد و در حالیکه پسرش کبیر طفل کوچک بود با خانواده اش به نهرین کوچ‌کرد از ان به بعد همانجا مقدار زیادی زمین خرید و زندگی نمود . ازینکه مولوی کبیر در نهرین بزرگ شده بعض ها او را از شمال افغانستان میدانند .ولی خود مولوی کبیر گاه به میخ میکوبد گاه به فانه وقتی ببیند نفعش در ننگرهاری بودن است خود را ننگرهاری میداند وقتی ببیند نفعش در نهرینی بودن است خود را نهرینی میداند . او یک شخص زیرک ولی متعصب و بخیل خیلی هم زیاد علاقه مند چوکی و قدرت و شهرت است

>>>   مولوی نیست بسیار کم سواد ملا است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است