رسانه های تمویل شده غربی صادق نیستند
هواداران غربی ها و رسانه های فارسی زبان مورد تمویل غربی ها دروغ می گویند و حتی به دموکراسی و ارزش های آن که خود را حامی آن تلقی می کنند، صادق نیستند 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۴۰    ۱۴۰۲/۲/۲۸ کد خبر: 173094 منبع: پرینت

در دوران حمله ی امریکا به افغانستان در سال 2001 و سپس حضور نظامی امریکا و ناتو که دولتی تحت حمایت آنها شکل گرفت و بیست سال دوام کرد، عضویت بیست و پنج در صد زنان در پارلمان افغانستان در قانون اساسی تسجیل یافت و حضور 25 در صد زنان در پارلمان از الزامات قانون شد.
وقتی امریکایی ها و ناتو به دولت مورد حمایت شان پشت کردند و با طالبان به عنوان نظام و حکومت اسلامی آینده توافق نامه امضا کردند و سپس به حضور شان در افغانستان پایان دادند، و حتی قبل از رفتن شان در واقع نظام اسلامی مورد توافق حاکم شد، حضور زنان هم از پارلمان و هر جای دیگر پایان یافت.

اما در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری سه روز قبل ترکیه(14 می 2023) که رسانه های غربی آنرا رقابت میان اسلام گرایی و سکولاریزم خواندند و تبلیغ کردند، عضویت زنان با پیروزی 121 نامزد در پارلمان 600 عضوی ترکیه به بالاترین میزان حضور زنان در تاریخ پارلمان ترکیه رسید. جالب این است که بیشترین تعداد نمایندگان زن از حزب عدالت و توسعه یا آک پارتی برهبری رجب طیب اردوغان است که شمار شان به 50 زن میرسد.
این در حالی است که رسانه های غربی و به خصوص رسانه های فارسی زبان در غرب از بی بی سی تا صدای امریکا، صدای آلمان و تا ایران انترنشنل و شبکه های تلویزیونی افغانستان انترنیشنل و آمو، همه و همه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه را رقابت میان اسلام گرایی و اسلام گرا ها و سکولاریزم و سکولارها عنوان کردند.

این رسانه ها به جای آنکه این رقابت را نماد و نمونه ای از دموکراسی در ترکیه بگویند و به جای این که بگویند دولت ترکیه یک دولت سکولار است و اردوغان در طول این بیست سال چنین دولتی را ریاست و رهبری کرده است، تمام تبلیغ و گزارش خود را بر این مبنا گذاشتند که اردوغان و‌ حزبش اسلام گرا است یعنی طرفدار تشکیل دولت اسلامی شاید از نوع امارتی، خلافتی و یا امامتی ولایت مطلقه فقیه و مخالفانش سکولارها طرفدار جدایی دین از دولت و یا دولت غیر دینی.
اما اگر از این ها پرسیده شود که رجب طیب اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه در این بیست سال چگونه دولت و نظامی را در ترکیه مدیریت کردند، پاسخ شان چیست؟
مگر دولت ترکیه و جمهوری ترکیه در این بیست سال، دولت و جمهوری سکولار نبود؟
مگر اردوغان در این بیست سال سکولار بودن دولت و نظام را از قانون اساسی ترکیه برداشت و به جایش امارت اسلامی یا خلافت اسلامی ترکیه را وضع کرد؟
آیا اردوغان در پنج سال آینده که بریاست جمهوری برسد، امارت و خلافت اسلامی در ترکیه می سازد؟

بدون تردید یکی از دلایل رسانه های نامبرده به رقابت میان اسلام گرایی و سکولاریزم در انتخابات ترکیه این است که اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه قانون حجاب را تغییر داد و بی حجابی اجباری را برای تحصیل دختران و زنان و کارشان در دفتر و دیوان، اختیاری ساخت.
در حالی که تا قبل از این تغییر، دختران و زنان ترکیه می توانستند در دانشگاه های دولت ها و نظام های سکولار غربی از اروپا تا امریکا با داشتن چادر تحصیل کنند، اما در وطن و کشور خودشان و در دولت ‌‌نظام سکولار خودشان این حق را نداشتند.
برداشتن بی حجابی اجباری و اختیاری ساختن آن در حکومت حزب عدالت و توسعه برهبری اردوغان قبل از آنکه به اسلام گرایی ارتباط داشته باشد، یک کار مبتنی بر عدالت، رفع تبعیض و ظلم و یک عمل و سیاست عادلانه و انسانی بود و است.
واقعیت این است که غربی ها و هواداران غربی ها و رسانه های فارسی زبان مورد تمویل غربی ها دروغ می گویند و حتی به دموکراسی و ارزش های آن که خود را صاحب و حامی آن تلقی می کنند، صادق نیستند.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رسانه غربی
انتخابات ترکیه
نظرات بینندگان:

>>>   داوود عرفان
داستان‌ تبلیغات غربی به یک‌سو، اما آیا حزب عدالت و توسعه واقعا حزبی سکولاریست است؟ این‌که الزامات قانون اساسی به اردوغان اجازه‌ی تشکیل حکومت اسلامی نمی‌دهد، به معنی سکولار بودن اردوغان و حزب او نیست. اردوغان اسلام‌گرای پان‌ترک است که سیاست او را نئوعثمانی‌گری می‌گویند و او خود در سخن و عمل بارها بر این نکته تاکید کرده است.

>>>   Mohammad Ekram Andishmand
اما این حزب عدالت و توسعه که سکولاریست نیست، بیست سال دولت و نظام حاکم سکولار ترکیه را در دست داشت و دارد. به احتمال قوی اردوغان با پیروزی در دور دوم پنج سال دیگر هم رییس جمهور ترکیه است.
آیا او در پنج سال آینده، دولت سکولار را نابود می کند و به جای آن دولت اسلامی می سازد؟
نه،
کاری که در بیست سال نکرد و یا نتوانست، در پنج سال دیگر انجام می دهد و یا می تواند؟
ترکیه به عنوان یک کشور اسلامی و برای گروه های اسلامی می تواند یک الگو باشد. در غیر آن نمونه ی آن می تواند افغانستان و ایران باشد.

>>>   احمدی محمد
تو هم هرازگاهی به یک مغالطه قصه ته دامنه دارش میسازی!!
اردوغان حامی تمام عیار گروه های تروریستی است و با به قدرت رسیدن این هیولای اسلام گرا افراطیت دینی به شدت و حدت رو به افزایش بوده است!
اردوغان به یک باره نمیتوانست و نمیتواند کی تمام ارزش ها کی براساس قانون سکولار استوار است را دور زده و حکومت از نوع طالب و داعش و یا ولایت فقیه بسازد چون مردم تورکیه با ارزش های سکولاریستی بزرگ شده و آن برای شان ارزشمند است همانطور کی یک شبه نظام سکولار در افغانستان قابل پیاده کردن نیست!

>>>   محمد یاسینی
در پشت بیست‌وپنج درصدی که در پارلمان اوغانستان برای زنان اجباری در نظر گرفته بودند کدام نیت خیری نبود
بلکه کوشش شده بود نقش جهادی ها کمتر شود
این نقشه شیادانه خلیلزاد بود تا آخر تلاش کرد نقش غیر پشتونها کم رنگ شود چون بیشترین جهادی های که بعد سقوط طالب نقش داشتن غیر پشتونها بود خلیلزاد این پلان را طرح کرد تا چند زن پروژه‌ای مانند شکریه بارکزی ، هیله ارشاد ،کروخیل و همانند آنها پای شان در پارلمان بدون رای هم باشد باز شود

>>>   قادر آشنا
در اینکه غربیها با مسلمانان همیشه دروغ گفته اند و وعده خلافی کرده اند شکی نیست ولی اردوغان تا جاییکه توان داشت ترکیه را به مسیر خلافت اسلامی مورد نظرش حرکت داد۰ او عملا یک امیرالمومنین خودمختار است که حتی زور پارلمان ترکیه هم برای عزل او نمیکشد۰ او قانون انتخابات را هم با استفاده از اکثریت آرای پارلمانی اش تغیر داد؛ درسیاست خارجی خود را با دولت کودتایی مصر مواجه ساخت؛ با عربستان سعودی مواجه ساخت با بنگلدیش بخاطر اعدام رهبر جماعت اسلامی مواجه ساخت حتی در موازنه میان هند و پاکستان؛ بسوی پاکستان لغزید و تنش های لفظی با هندوستان پیدا کرد در سوریه درگیر شد؛ شاید بسیار از آرزوهای دیگرش بخاطر ترس از کشورهای غربی و جامعهء مدرن ترکیه نا تمام مانده باشد ولی وی آنچه در توان داشت بسوی اسلامیزه ساختن ترکیه عمل کرد

>>>   M Hamayoon Hatef Hakimi
از یک بعد تحلیل درست .اما ابعاد دیگری بر قضایای ترکیه وفق خورده است...باید در نظر گرفت قطعا دموکراسی که در افغانستان آوردند و بُردند با ترکیه قابل مقایسه نیست...بحث دموکراسی ترکیه ، موقعیت و مردم ترکیه دشواری های خود را دارد...بنآ در یک بعد کمتراشی اردوغان شاید منصفانه نباشد.

>>>   عبدالسمیع یوسفی
رسانها مطلقا مزد بگیر هستند هچ ازادی ندارند انچه پخش نشر می کند به اساس دستور سازمانها استخبارتی است ماند اینکه اشرف غنی خاین وطن فروش متفکر دوم اعلان کردند نتجه چه شد

>>>   دادفر اویانی
در کدام جا و چه زمانی غرب و رسانه های سخنگویش راست بوده باشند و بدون گندگی و فریبکاری و در نهایت، آتش افروزی.
بسیار جای شگفت و همزمان، جای خوشنودیست که شما بزرگوار ما، در این باره راست و پاک میگویید و رها از بند سیاست انگلیسی.
میدانید که در آیین و سیاست انگلیس، هم‌سنگر و هم‌نظر روسیه بودن، کفر است.

>>>   Abdul Rahim Hemati
متاسفانه چنین است .حقوق بشر ،حقوق زن،دموکراسی کل آن فریب ‌ودروغ است البته این چیز ها را مطابق آرزوی خود می خواهند.

>>>   Seyed Mohammad Hosseini
دموکراسی مورد حمایت غرب در کشور های اسلامی مطیع بودن و تحت سلطه قرار گرفتن آنهاست. اردوغان مشکلات برای کشورهای همسایه خودش به ویژه سوریه و عراق درست کرد اما از حق نگذریم ترکیه را از نظر اقتصادی و نظامی قدرت منطقه ی و بازیگر مهم در غرب آسیا و اروپا تبدیل کرد و از زیر سلطه غرب بیرون کرده است.

>>>   ذبیح الله ریس زاده
باوجود همه تلاش های غربی و در رأس آمریکا همچنان افزون بر تبلیغات رسانه‌های یادشده بدون رعایت حفظ بی طرفی برعلیه اردوغان بازهم اگر اردوغان برنده میدان باشد که احتمالا خواهد بود نشان دهنده آن میباشد که اراده ملت های را که به نبوغ آگاهی رسیده اند را دنیا هم نمی‌تواند تغییر دهد.

>>>   فدامحمد رادپور
بعضی‌ها دانسته و بعضی‌ها هم نادانسته به دهل غرب می‌رقصند. متاسفانه دراین میان رقص و پایکوبی مردم ما به خصوص آنهایی‌که اندکی مطالعه دارند، بیشتر از همه است‌. مثل کاسه‌ی داغتر از آش

>>>   Qudratullah Akbari
موضوع حجاب و غیره اینجا در کار نیست شاید یک موضوع جزیی باشد. هدف غرب تمدید پیمان جولای ۱۹۲۳ است که بر مبنای آن پیمان، ترکیه حق اخذ مالیه از بنادر خویش را ندارد و همچنان نمی تواند گاز و‌تیل که در دریا آژه و غیره مناطق وجود دارد استخراج نماید ترکیه عایدی چیزی در حدود ۳۰۰ میلیارد دالر سالانه از همین بابت عواید دارد که همه به جیب غرب واریز می شود بنا اردوغان مخالف و کلیچدار اوغلو موافق تمدید پیمان است

>>>   Mohammad Ekram Andishmand
از همین سبب می گویم که غربی ها دروغ می گویند و در مورد دموکراسی که آنرا از خود شان میدانند صادق نیستند. چسپیدند به اینکه اردوغان اسلام گرا است و انتخابات ترکیه رقابت میان اسلام گرایی و سکولار است.

>>>   پامیر پارشهری
هیچ عجیب نیست. اکثر معتقدان و باورمندان به ایدیالوژی ها در رفتار های شان متناقض اتد. زمانی کسی را در روزه خوردن گیر کرده بودند. آن آدم همیشه سر دیگران می‌تاخت و کافر می‌گفت. وقتی گیر آمد گفت خوب میکنم؛ نان میخورم که قوی شوم و علیه شما کافر ها با قدرت مبارزه کنم. حالا هم اگر این اردوغانی ها قوی شوند چند وقت بعد باز قصه حضور زن را در پارلمان خواهیم دید.

>>>   Jamil Wahidi
چهره اصلی این رسانه های مزدور برای همه هویداست حرف شان هیچ اهمیت نه دارد.

>>>   امرالدین میره زار
هدف غربیهامهره کثیف وچاکربی قیدوشرمیخواهندنه ازاسلام میترسندونه ازهیچ کسی هدف یک شخص فاسدبی برنامه وبلی گوی غرب باشدوبس

>>>   Polad Abdida
شما همانقدر که بی حجابی اجباری را ناپسند و خلاف سکولاریزم گفتید آیا در باره حجاب اجباری هم به همین عقیده استید!؟ اگر بلی پس در باره کشورهای که در آن طرز پوشش انسانها جبری و تحمیلی است هم یک پُست مفصل بگذارید!

>>>   محمدمعروف زاهد
با تجربه استقرائی قطعی شده میباشد که غرب دموکراسی را برای کشورهای اسلامی نمی خواهد.
دموکراسی که اگر راننده ی آن مسلمان صادق و با امانت که بتواند کشورش را در سمت تعالی و رفاه و عدالت سوق دهد نمی خواهد.
در انتخابات آزاد و گزینش با رای در الجزائر، تونس، مصر، فلسطین و ترکیه فعلی در این نزدیکی ها واکنش و دخالت و حمایت مزدوران از سوی غرب قطعی شده است.

>>>   Nezam Ozdamir
در رسانه‌های داخلی ترکیه بنام اسلامگرا و سیکولار مطرح نیست و بنام دموکراسی اتحام میان اقوام مطرح اس

>>>   Sardar Mohammad Rahmanoghli
افغانستان، ذهنیت حاکم و ملت سرافراز آنرا با هیچ کشوری نمیتوان قیاس کرد و بخصوص با تورکیه هرگز. تورکها در هر نقطه زمین در دین داری معتدل و در دولت سازی سرآمد روزگار اند و حالا دموکراسی شان و بویژه انتخابات شان در دنیا مثال ندارد.

>>>   Nasser Temori
مشکل در جای دیگر است!
اردوغان یک همکار و همپیمان قابل اعتماد نیست. سیاست با احساسات و عاطفه....

>>>   Mohammad Zahir Wahdat
به غیر از رسانه ها مردم هم همین قیسم برداشتی از انتخاب ترکیه دارن که اردوغان از اسلام دفاع می‌کند و مخالفانش از سکولار گرچه هر دو یک چیز است چه اردوغان چه مخالفانش همه از سکولار دفاع میکنن

>>>   Norman Ahmadi
جناب محترم واقعآ که واقیعت ها را تحرير نمودید مگر وای باحالی آن که به‌ آمریکا اعتماد کند

>>>   Sayed Hamed Sayedi
مردم ترکیه با مشت محکم بر دهان رسانه های غرب که با پروپاگاندا گسترده تلاش داشتن افکار عامه را مغشوش کرده و حریف اردغان را بزرگ جلوه دهند، با حمایت از حزب عدالت و توسعه، کوبیدن. این است جواب دندان شکن مرد

>>>   Baryalai Jahid
مفاد چنین تبلیغات بر رسانه ها و حامیان غربی شان چه بوده می تواند، و چرا همه یک دست علیه اردوغان و به قول شما حکومت سیکولار فعلی نشر و پخش می کنند؟ حتما چیزی در اردوغان است خوبی یا خرابی؟

>>>   Muhammad Zarif Amin
باوجود همه تلاش‌های غربی ها ورسانه های اروپایی ،بر بنیادنتایج انتخابات مجلس نمایندگان ترکیه از ۱۲۱ کرسی از مجموع ۶۰۰ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهند. در این میان ۵۰ تن از آنان از حزب حاکم "عدالت و توسعه" به رهبری رجب طیب اردوغان می‌باشد

>>>   Mujib Mehrdad
برداشت من این است که رییس جمهوری که بیست سال یا بیشتر از آن در حکومت بماند رییس جمهور یک نظام دموکراتیک نیست.
کشورها می توانند مثل روسیه پوتین، یا لهستان لوکاشینکو با حضور زنان و آزادی‌های اجتماعی مشکلی نداشته باشند، اما این به معنی دموکراتیک بودن آن کشورها نیست، اردوغان سال‌هاست قدرت را در قبضه دارد و مخالفان سیاسی اش و روزنامه نگاران را با توطیه زندانی می کند یا زیر فشار قرار می دهد.
بسیاری مخالفان سیاسی اش در تبعید زندگی می کنند.
نمونه اش را در قصه سویدن و جلوگیری ترکیه از عضویتش در ناتو دیدیم.

>>>   Mohammad Ekram Andishmand
همیشه به مسایل نگاه سیاه و سفید ‌مطلق نباید داشت. نکاه نسبی.
مقایسه کنید.
اسلام گرایی یک پدیده میان جوامع اسلامی است. گروه های زیادی اسلام گرا اند. حالا برای این پدیده چه الگویی می تواند نشان داده شود؟
طالبان، القاعده، داعش و .....
یا حزب عدالت و توسعه ترکیه؟

>>>   Esmatullah Esmati
رسانه ها را چی میکنید استاد
اینجا در افغانستان صد ها عالم دین و گروه های دینی از جمله حزب التحریر و جمعیت اصلاح و شاخه آن نجم و بعضی ملا های تحلیل گر دعا و نیایش کردند که اردوغان پیروز شود.
هههه

>>>   Kareem Ghaznawi
جناب محترم ، نه اردوغان چنان پیغمبریست که جناب شما ترسیمش کرده اید و نه چنان شیطانیست که آخوند های ایران ترسیمش می‌کردند . او در اوایل سرسختانه کوشید تا گلم سیکولاریزم را جمع که نتوانست . مردم ترکیه ذهنا مسلمان سیکولار منش هستند . نه چون طالبان و مجاهدان و اخوانی های بی بصیرت .
ثروت اندوزی اردوغان نیز جلو قاعده تفکر اسلام سیاسی وی را تضعیف کرد .
ضدیت غرب با وی تکتیکی است نه استراتژیک. قوت ترکیه در ناتو بودن ترکیه بوده و هست .
اما فعلا اردوغان گزینه ی خوبیست زیرا رقیب وی نه کریزما دارد و نه تجربه ی کار .

>>>   Mohammad Ekram Andishmand
نعوذ بالله. من در کجا از اردوغان پیغمبر ترسیم کردم؟
در دنیای ما به همه چیز باید بصورت نسبی و مقایسه نگاه کرد. نگاه سیاه و سفید و شر مطلق و خیر مطلق، نگاه غیر واقعی است. اردوغان نیز خوبی و بدی دارد. این جا بیشتر نکته ی مورد بحث من دورویی و دروغگویی غرب و رسانه های غربی است. به جای آنکه دموکراسی ترکیه را بستایند، می گویند که آنجا رقابت بین اسلام گرایی و سکولاریزم است. در حالی که همین اردوغان رییس یک دولت سکولار است و در بیست سال حکومتش به آن پابندی داشته است.
>>>   در نهایت بلوغ فکری انسان ترکیه تعین کننده است در غیر آن گرگان گرسنه جهان بدون هیچ ملاحظه یی آماده دریدن کشور ترکیه هستند.

>>>   $$$ دیموکراسیگرا(=)ترانس-جنسیتیگرا ها که با خشتک تر و تعفنی خود، در تملق کردن به بیگانگان ناخودآگاه مصروف شده اند.

>>>   BBC و انترنشنال رسانه و خبرگزاری نیستند بلکه «ستاد جنگ تبلیغاتی» غرب علیه مسلمین هستند که از عده ای وطنفروش دین ستیز بکار می گیرند.
....بر BBC مزدور و ....بر انترنشنال مزدور...

>>>   هر چند اردوغان سکولار است ولی بعضی از اقدامات اسلام گرایانه انجام داده به عنوان مثال دوغ را به جای مشروبات الکلی نوشیدنی ترکیه اعلام کرد. او مالیات های الکل و روسپی خانه ها را افزایش داد و ساعات مجاز باشگاه های شبانه را محدود کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است