رییسی: اخطار می‌کنم به طالبان که حق آب را بدهید
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۷    ۱۴۰۲/۲/۲۹ کد خبر: 173103 منبع: پرینت

سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور ایران از طالبان خواسته است تا مساله‌ی حق‌آبه ایران را از دریای هلمند جدی بگیرد.
رییس‌جمهور ایران در جریان سفری که به سیستان و بلوچستان ایران داشته، گفته است که به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد که حق مردم‌اش ضایع شود.
سید ابراهیم رییسی در این باره گفته است: «من اخطار می‌کنم به حاکمان افغانستان که حق مردم استان سیستان و بلوچستان را سریعا بدهید.»

از سویی‌هم، حسین امیر عبداللهیان وزیرخارجه ایران در سفر به سیستان و بلوچستان در نشستی گفته است که گروه از کارشناسان ایرانی به افغانستان سفر خواهند کرد و مساله‌ی حق‌آبه را بررسی می‌کنند.
حسین امیر عبداللهیان از امارت اسلامی خواسته است که دریچه‌های بند کجکی را تا زمان از دست نرفته، باز کند.
وزیر خارجه ایران گفته است: «درخواست روشن ما از طرف افغانستانی این است که تا زمان از دست نرفته، دریچه‌های سد کجکی را باز بکنند تا هم مردم خودشان که در مسیر استند و هم مردم سیستان سیراب شوند.»

اما طالبان همواره اطمینان داده اند که افغانستان بربنیاد معاهده آب دریای هلمند، متعهد است تا حق‌آبه ایران را بپردازد.
معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان چهارشنبه شب در صفحه‌ی تویتر خود نوشت که امیرخان متقی با همتای ایرانی خود در یک تماس تلفنی درباره‌ی مشکلات کم‌آبی، کاهش بارندگی‌ها، امنیت مرز مشترک میان دو کشور، تجارت، انرژی، راه‌آهن و زندانیان افغانستان در ایران گفتگو کرده‌ است.
مطیع الله عابد، سخنگوی وزارت انرژی و آب، به طلوع‌نیوز گفت: «ما بربنیاد معاهده ۱۳۵۱ حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران را دادیم و در آینده هم بربنیاد معاهده متعهد به پرداخت آب هستیم.»

برخی از آگاهان مسایل آب به این باور هستند که افغانستان و ایران باید مشکل حق‌آبه از دریای هلمند را از مجرای دیپلوماتیک حل سازند.
حمیدالله یلانی، رییس عمومی پیشین شرکت آب‌رسانی، گفت: «به خاطر برطرف کردن هرگونه اختلاف‌ها و سوءتفاهم‌ها، بهتر است که هیات‌های فنی و تخنیکی از هر دو جانب با استفاده از مجرای دیپلماتیک با همدیگر نشست‌های داشته باشند و عمیقا موضوع را بررسی کنند.»
معاهده آب دریای هلمند در سال ۱۳۵۱ هجری خورشیدی میان دولت‌های شاهی افغانستان و ایران به امضا رسیده است؛ بربنیاد این قرارداد، حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند ۸۲۰ میلیون مترمکعب در یک سال عادی در نظر گرفته شده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رییسی
طالبان آب
نظرات بینندگان:

>>>   ههههههههه کدام حق آبه بجای آب تیل و گاز باید از ایرانیها گرفته شود

>>>   جالب.
فرق مجاهل وحمارتی.
-وقتی درسال ۹۱ مجاهلین داخل کابل شدند، بتدریج سلیقه، لباس پوشیدن، نظافت وغیره را از مردم کابل اموختند و در مدت تقریبا شش ماه ان هیولاهای وحشی از نظر قیافه تقریبا به انسان های نورمال مبدل شدند. یعنی پیراهن تمبان های چرک وپکول های بوی گرفته رابدور انداختند و ریش های چرک وجنگلی را یا تراشیدند ویاهم اصلاح کردند وبه مرور زمان حمام رفتن وسروجان شستن راهم اموختند. اگر عکسهای اول عطامحمدنور را با عکسهای فعلی ان مقایسه کنید، گفتارم را تایید خواهید کرد.
واما وقتی تقریبا دوسال قبل حمارتی ها(طالب) داخل کابل شدند عده زیاد کابلی ها فرار کردند. ومتباقی ازوحشت وترس حمارت قیافه وحشیها را بخود گرفتند.
هموتونیست؟
عاقل

>>>   شما فعلا مشورت را ازنوکری چین و روسیه بیرون کن بعد بیا به افغانستان هشدار بده

>>>   حقابه ندهید
مثلی میگوید چیزی که عوض داره گله نداره
اگر ما از استقلال خواهی یا تجزیه طلبی فارسی زبان های کشور انگلیس ساخته افغانستان حمایت و پشتیبانی کردیم اعتراض نکنید

>>>   جناب رییسی اینجا اسراییل نیست که اخطارت را تحمل کند اینجا سر زمین شیران است ظرف دو دقیقه هشت سربازت را اسیر کرد ظرف دو روز خودت را نیز اسیر میکند . مواظب گپ زدنت باش

>>>   حمیدالله یلانی ريیس عمومی آبرسانی و کانالیزاسیون شهری افغانستان (در وقت جمهوریت فساد) از صبح تا شام فلم سکس دانلود میکرد و یک کمپیوتر اپل داشت که پر از فلم سکس بود حال این لوده آمده است سر موضوعات کشور ها حرف میزند. برو برادر در همو ایران که هستی خوب مرغ فروشی کن که چاره ات شود ترا به حرف های کلان چی

>>>   🤫👈 خداوندج (خالق بنده-تشنه-گان) آستان سیستان و بلوچستان و ...، سخت در کمین (پشتون=طالبان=افغان سرکش)، در حیلهء قهاریش هنوز که در صبر است.
👈 همین مردم پشتون=طالبان=افغان=کوچی که قدرت قهاریت و نعمت (آبی) خداوند را به تمسخر و بازی گرفته است.
👈 این قوم پشتون-جنیاتی تشنه و گرسنه ساختن خداوند را حتمی در سختی می چشند، آمین یا رب.

>>>   شهر که خلوت میشه ایرانی هم هفت تیر میکشه

>>>   رییسی چند روز بعد عذر خواهد کرد و برای عذر خواهی به کابل یا خودش خواهد امد یا نفر خواهد فرستاد چون هنوز زور افغانستان را ندیده . ایران در طی چهل سال با اسراییل بازی موش و گربه و جنگ لفظی کرده فکر کرده که با افغانستان هم جنگ لفظی کند هیچ ضرری نمیکند . ولی در ظرف دو دقیقه هشت عسکر سپاه پاسداران ایران اسیر طالبان شد و فعلا ایران مجبور به تعظیم به افغانستان و عذر خواهی است . تاریخ دوباره تکرار میشود دیر نخواهد بود که ایران دوباره مستعمره تاریخی افغانستان خواهد شد.

>>>   هنوز ایرانی را نشناختید حکومت سوریه و عراق از چنگ داعش ثروتمند ترین گروه تروریستی جهان با حمایت تسلیحاتی اموزشی و لجستیکی غربی امریکایی عربی و ترکی در اورد چند دمپایی پوش لنگی با کلاش و موتور ترسی ندارد
مجتبی

>>>   چقدر بي سوادي موج مي زند در بين اين جماعت ، به يزدان که گر خرد داشتيد کجا اين سرانجام بد داشتيد.

>>>   باز هوس شمشیر نادر کردید ؟؟؟؟؟ هنوز زخم و ترس از نادر در وجودتان هست
مجتبی

>>>   بی ادبی برخی از نظر دهندگان افغان، نشان می دهد که هنوز با فرهنگ و پیشرفت فاصله زیادی دارند.
نظر دهنده های بی ادب به یاد بیاوند که چگونه بر طیاره آمریکای اشغالگر در میدان هوایی کابل برایی ترک وطن آویزان شدید. ملتی که برای ترک وطن خود به دشمن وطن خود آویزان می شود انتظار بر این نیست که با همسایه خود با ادب صحبت کند.
ایران همان آمریکای محبوب شما را در خلیج فارس مجبور می کند که فارسی صحبت کنند. پس بیشتر از این خیلی......

>>>   جواب برادر عزیز آمریکا دشمن افغانستان نیست افغانستان از خاکروبه به شهر تبدیل کرد هرچه مشکل از خود افغان ها هست آمریکا خارج شد ده ملیون مردم خارج شد پس آمریکا دشمن

>>>   امریکا یک کشور لوکس است اگر به شما ایرانی ها میسر شود خود را از خر هم اویزان میکنید شما را ما بهتر میشناسیم .

>>>   نظر دهنده 14 دوست ایرانی که گفتی ما افغان ها بی ادب هستیم
شما لطف کن یک سر به سایت ها ی ایران بزن ببین مردم ایران چطوری به ما افغان ها توهین میکنند لطفاً از ادب و فرهنگ صحبت نکن

>>>   اخطار میکنم ههههههه

>>>   سایت های ایرانی پر از پورن و قصه .... است ادب وجود ندارد این ها امده ما را بی ادب میگویند . هم اب گدایی میکنند هم ما را بی ادب میگویند . تا عذر و معذرت خواهی نکنید اب نمیدهیم . زور تان هم نمیکشد چاره جز تعظیم به ابر قدرت جدید منطقه ندارید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است