طالبان: بدون معلومات، تقاضای حقابه نکنید
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۰    ۱۴۰۲/۲/۲۹ کد خبر: 173104 منبع: پرینت

در پی حرف‌های تهدیدآمیز رییس جمهور ایران، ریاست الوزرای طالبان در بیانیه‌ای از «الفاظ نامناسب» و اظهاراتی مبتنی بر اطلاعات «ناکامل» ابراهیم رییسی و دیگر مقامات ایران درباره آب هلمند با لحن تندی انتقاد کرد.
در بیانیه گفته شده که این اظهارات به رابطه ایران با طالبان آسیب می‌زند.

ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران روز پنجشنبه (۲۸ ثور) به مقامات طالبان اخطار داد که حقابه سیستان و بلوچستان را تخصیص دهند. او به آنها گفت که باید این اخطارش را جدی بگیرند و «بعداً گلایه نکنند که به ما گفته نشد.»

در بیانیه ریاست الوزرا گفته شده، با این که طالبان به معاهده آب سال ۱۳۵۱ متعهد است، اما به دلیل خشکسالی دربندهای کمال خان و کجکی آبی وجود ندارد که در اختیار ایران قرار گیرد.
به گزارش انترنشنال، در بیانیه آمده است که طالبان «تمام تلاش خویش را به خرچ می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد، اما به این شرط که ذخایر آب ما به اندازه برسد» که به سوی ایران سرازیر شود.

با این حال، رییسی در اظهاراتش نشان داد که جمهوری اسلامی به حرف‌های طالبان در مورد نبود آب کافی در بندهای افغانستان اعتمادی ندارد.
او صراحتاً گفت که «حاکمان افغانستان ‏باید اجازه دهند کارشناسان ما مراجعه و صحت و سقم ماجرا را بررسی کنند، اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی ‏نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما به هیچ عنوان تضییع شود.»

در بیانیه مولوی عبدالکبیر، رییس الوزرای طالبان که به تازگی جای ملا حسن آخند را گرفته، «خواست مکرر ایران برای آب و اظهارات نامناسب در رسانه‌ها را زیان آور» دانسته است.
او خطاب به مقامات ایرانی گفته که «ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند تکمیل نمایند و بعد از آن با الفاظ مناسب خواسته شان را مطرح کنند.»
رییس الوزرای طالبان افزوده که اینگونه اظهارات «باید تکرار نگردد.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان حقابه
ایران حقابه
نظرات بینندگان:

>>>   کشور ایران دارای یکصد و پنجاه ملیارد متر مکعب آب های تجدید پذیر است، افغانستان پنجاه و هفت ملیارد متر مکعب.
دولت ایران ادعا میکند که در پنج سال اخیر در اثر خشکسالی،این مقدار آب تجدید پذیر از یکصد و پنجاه ملیارد متر مکعب،به یکصد و پنج ملیارد متر مکعب تقلیل یافته است.
آیا در افغانستان خشک سالی نبوده است؟
جالب اینجاست که دولت ایران آب های زیر زمینی افغانستان را در جمله آب های تجدید پذیر محاسبه میکند.
در شهر کابل بیست سال قبل آب های زیر زمینی در عمق شش متر و هفت متر بود،حالا در عمق پنجاه متر و شصت متر رسیده است.
آب های زیر زمینی در هیچ کجای دنیا آب های تجدید پذیر نیست و در اثر استفاده سطح آن پایین می آید.

>>>   به ملا و به آخند فقط یک توصیه
یک کار گروه متخصص متشکل از متخصصین هردو کشور برای بررسی و اجرایی شدن معاهده آب بین دو کشور تشکیل شود تا همیشه و به گونه منظم با هم در تماس باشند و با در نظر داشت همه جانبه تمام مواد شامل معاهده در رقع مشکلات و معضلات اقدام کنند.
در غیر آن هدف امریکا از سپردن قدرت به طالبان چند پهلو است و یکی از پهلو هایش ایجاد تنش و درگیری با ایران است.

>>>   شاه ایران از ترس اینکه افغانستان به دامان شوروی نیفتد امتیازات بیجایی داد و علاوه بر کاهش حق اب دشتههایی را هم به افغانها داد.

غنی یک مغلطه را میان مردم رایج کرد که اب هر سرزمین از آن خود آن است و بجای اب نفت خواست. این مغلطه به کام همه اقوام افغانستان خوش امده است ولی همگی در پاسخ به یک پرسش درمیمانند.
پرسش این است. اگر خانه ما نزدیک به خروجی یک قنات باشد و برای هزاران سال مردم در پایین دست از آب قنات استفاده کرده باشند آیا من میتوانم راه قنات را به سمت دلخواه خود کج کنم و بگویم چون خانه من در خروجی قنات است پس قنات مال ماست؟ مغلطه‌ای که غنی کرد همین قدر بی پایه و سست بود ولی تنها چیزی بود که به کام تاجیک و هزاره و پشتون و ازبک و پشه‌ای خوش امد.

برداران افغانستانی ما وقتی از رفتار ایران با مهاجرین گلایه دارند به قوانین بین الملل درباره مهاجرین استناد میکنند. یا میدانند درباره حدود آبی هم قوانین بین الملل میگوید هیچ کشوری حق ندارد در مسیر آبی فرودست انحراف ایجاد کند و چنین کاری اعلان جنگ است؟
نه اینجا قوانین بین الملل کشک است و بقول دوستان حق ابه چیزی است که ایرانی ها اختراع کرده‌اند و ما هم حق نفته را برای ایران و حق چوبه را برای جنگل‌های امازون و برزیل و حق گندمه را برای زمینهای حاصلخیر روسیه و اکراین اختراع میکنیم. امورات اینقدر کشکی نیست بزرگواران.

یک قوم وحشی نامحترم از کوههای سلیمان امد و ابتدا ایران شرقی را نابود کرد و خراسانیان نتوانستند چیزی بگویند یا زورشان نرسید یا مزدور شدند و چیزی نگفتند. حال هم مسیر رودهای چندین هزارساله ایرانی را به سمت کشتزارهای خشخاش میبرد تا ایران خشک شود. با این قوم باید اصولی ولی بسیار خشن رفتار شود. سیاست ملا کار بجایی نمیبرد. رویه نادرافشار مناسب است که محمود افغان را تا هند تعقیب کند و او را با شمشیر دو شقه کند. تنها راه درست در برخورد با این قوم نچسب و بی هویت همین است.

>>>   جالب.
فرق مجاهل وحمارتی.
-وقتی درسال ۹۱ مجاهلین داخل کابل شدند، بتدریج سلیقه،لباس پوشیدن، نظافت وغیره راازمردم کابل اموختندودرمدت تقریبا شش ماه ان هیولاهای وحشی ازنظرقیافه تقریبا به انسان های نورمال مبدل شدند. یعنی پیراهن تمبان های چرک وپکول های بوی گرفته رابدور انداختندوریش های چرک وجنگلی را یاتراشیدند ویاهم اصلاح کردند وبه مرورزمان حمام رفتن وسروجان شستن راهم اموختند. اگرعکسهای اول عطامحمدنور راباعکسهای فعلی ان مقایسه کنید، گفتارم راتایید خواهیدکرد.
واما وقتی تقریبا دوسال قبل حمارتی ها(طالب) داخل کابل شدند عده زیاد کابلی هافرارکردند. ومتباقی ازوحشت وترس حمارت قیافه وحشیهارابخود گرفتند.
هموتونیست؟
عاقل

>>>   تروریست های امارت طالب:
با تمایت ارضی افغانستان بازی بازی میکنید
75 درصد جمعیت فغانستان فارسی زبان اند که فقط به دلیل سیاست های قرن 19 انگیس در اشغال پشتون ها قرار داده شدند . راه برای کمک به انها برای ما همیشه باز است

>>>   ریس جمهور دیگه؟ قدرت نداره ولی مهاجرین اخراج کند یک مشکل زیان آور است، برای ایران وبرای طالبان هیج مشکل نیست چون چوبان دوتا بز در رمه باشد یا نباشد
نسیم فرام ایران

>>>   افغانستان فعلا ابر قدرت جهانی است اگر جنگ شود ایران نابود میشود

>>>   معلومات ما براساس عکسهای ماهواره خیام است که قابل استناد است شما افغانها میتوانید با سرویس گوگل به ان دسترسی پیدا کنید .همین چند روز پیش اب سد را بر روی مزارع باز کردید دنبال بهانه نباشید
مجتبی

>>>   💦💥👈 غلام های برسمیت-طلب (مردم پشتون=افغان=طالبان=کوچی=جنیاتی)، به مردم تشنه سیستان و بلوچستان ایران واضح گفته که (آمریکا و انگلیس کافربادار ما) بما طالبان-قومی-نازی گفته است که به مسلمین و همسایه تان آب ندهید ،
💥 ورنه هفته وار (ما آمریکایی ها) به شما طالبان پول دالر-غلامی تانرا بند و توقف میدهیم.

>>>   اگر صادق هستند به کارشناسان ایرانی دسترسی بدهند - اوفو بالعقود

>>>   شما باور کامل داشته باشید که ایران هیچ‌غلطی نمیتواند بکند چون ایران یک‌کشور فقیر و معیوب و‌کمزور است صرف در فیسبوک‌و یوتیوب از عکس های دیجیتالی و فوتوشاپ استفاده کرده خود را قوی نشان میدهد تا همسایه ها را بترساند ولی در اصل صفر است نان خوردن خود را ندارد تیلش را هم کسی نمیخرد چون تیلش تقلبی است . دو تا طیاره گک بنام پهپاد ساخته که انهم ریموت کنترولش را از چین و اسباب بازی کودکان میخرد و خودش ساخته نمیتواند این طیاره گک ها را در چین اطفال در مکتب کار دستی میسازند . هر کس میتواند این کار دستی ها را با کپی کردن بسازد .
افغانستان فعلا با سلاح های لایزری مدرن کشور اول دنیا مجهز است که ایران ان را در خواب هم نمیبیند به این خاطر افغانستان فعلا ابر قدرت منطقه است و ایران انرا میداند . شما صبر داشته باشید و ببینید که خود ایران از اب خواهی گذشته و به معذرت خواهی به افغانستان خواهند امد.

>>>   تنها راه مقابله باطالبان تشکیل سپاهی بزرگ از پشتونهای ناراضی وتاجیکها وازبک ها وشیعیان وتجهیز آنها میباشد .

>>>   اگر ایران بیخاه یک کار انجام بده میده یعنی اگر طالبان گم کند گم میکنه اگر چند من تجربه ندارم، اظهار نظر کنم هر جای ایران پاه گزاشت واقعا حرفش اجرا مکند در سوریه در لبنان در یمن قضاوت با شما

>>>   ابته می دانم این متن اینجا قرار نمی گیرد و تمام نظرات را خواندم و بیشتر این متن ها احساسی نوشته شده و اکثرا از روی بی سوادی و احتمال زیاد از روی خماری بگذریم
ایرانی جماعت همیشه با پنبه سر می برد نه با عربده کشی چند کلاش به دست غارنشین به اسم طالبان فقط یک جمله بگویم این نیز بگذرد از این به بعد طالبان روی خوش نخواهند دید و کلام اخر اب را هم خواهیم گرفت
آن شغالان آمدند آنجا به جمع
همچو پروانه به گرداگرد شمع
همچو فرعونی مرصع کرده ریش
برتر از عیسی پریده از خَرِیش
او هم از نسل شغالِ ماده زاد
در خم مالی و جاهی در فتاد
هر که دید آن جاه و مالش سجده کرد
سجده افسوسیان را او بخورد

>>>   نظریه 7 و11خیلی خنده دار است باعث مزاح میشود از این نظریات زیاد منتشر کنید

>>>   نظر دهنده 11 چون بی سواد وبی فرهنگ است خودش غلط کرده است نه ایران اگر شما هم میتوانید انجام دهید 7 ملیون از اتباع کشور شمادر کشور فقیر(!) ومعیوب (؟) ما هستند جراخارج نمیشوند ونان خور کشور ماهستند به ایران توهین نکنید تابه مردم شما که درایران هستند توهین نشود
(صاحبی مشهد منتشر کنید)

>>>   فعلا ما ابر قدرت جهانی استیم شما مهاجر ما را هم کشیده نمیتوانید چون زورش را ندارید همین که بکشید ضرر تان را دفعتا میگیرید . این را میگویند ابر قدرت جهانی . زنده باد افغانستان

>>>   ماهواره سمسور افغانستان نشان میدهد که ایران ابهای افغانستان را در مغاره ها ذخیره کرده . شما میتوانید عکس های ان را در گوگل مشاهده کنید . ما داده های سمسور را ثبت گوگل کردیم .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است