ایران آرام باشد، آب کافی در هیرمند وجود ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۰    ۱۴۰۲/۲/۳۰ کد خبر: 173112 منبع: پرینت

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان، می‌گوید که سخنان پسین سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور ایران، درباره حق‌آبه هلمند، روابط سیاسی میان کابل و تهران را زیان خواهد رساند.
امارت اسلامی با پخش اعلامیه‌ای ابراز داشته است که حکومت سرپرست به معاهده ۱۳۵۱ درباره حق‌آبه ایران از آب دریای هلمند متعهد است، اما در اوضاع کنونی سطح آب در این دریا به علت خشک‌سالی کاهش یافته و آب کافی در آن وجود ندارد.

این درحالی‌است که در نزدیک به دو سال گذشته، تهران بارها نارضایتی‌اش را درباره حق‌آبه این کشور از دریای هلمند ابراز کرده، اما در چند روز گذشته این مساله میان کابل و تهران بیش‌تر از پیش، بالا گرفته است.
به گزارش طلوع، آقای مجاهد در اینباره گفت: «حرفی که امارت اسلامی می‌زند واقعیت‌ها را می‌بیند، درک می‌کند، آب را هم می‌بیند سطح‌اش را، باید این پذیرفته شود و این معیاری است که برشان گفته شد. به هر صورت ما هنوزهم طرفدار گفتمان دراین راستا هستیم ولی تهدیدات، الفاظ نامناسب را استعمال کردن به خیر هردوکشور نیست.»

همزمان با این، وزیر خارجه ایران بار دیگر گفته است که حکومت سرپرست افغانستان باید به تعهدات‌اش درباره حق‌آبه ایران از آب دریای هلمند، پابند باشد.
وزیرخارجه ایران در واکنش به اعلامیه‌ی امارت اسلامی در تویتراش نوشته که در ماه‌های پسین، بارها از امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان خواسته است که بربنیاد معاهده هلمند، امکان بازدید هیات‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم بسازد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در اینباره چنین گفت: «درخواست سریع ما این است که تیم فنی ما از سد کجکی بازدید بکند و برمبنای آن قضاوت شود که آیا آب در سد وجود دارد یا وجود ندارد. آقای رییس جمهور هم از ماه‌ها قبل به ویژه در روزهای اخیر دستورات عجیب بر ما دادند.»

معاهده آب هلمند میان کابل و تهران در سال ۱۳۵۱میان موسی شفیق و امیر عباس هویدا که نخست‌وزیران وقت دو کشور بودند، امضا شده است.
بربنیاد این معاهده، افغانستان در سال نورمال آبی در هر ثانیه بیست‌وشش مترمکعب آب باید به ایران بدهد.
نجیب آقا فهیم، کارشناس منابع آب، گفت: «هرگاه سال نورمال آبی در اثر کمبود بارندگی‌ها تنزل پیدا بکند به یک وضعیت غیر نورمال، متناسب به میزان کاهش آب‌دهی دریای هلمند از میزان حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران هم کاسته می‌شود.»

موضوع حق‌آبه ایران در حالی میان کابل و تهران داغ شده است که پیش از این شماری از کشاورزان و باشندگان هلمند از حکومت سرپرست خواسته‌اند که در شرایط کنونی موضوع حق‌آبه را با ایران مطرح نکند.
به گفته‌ی آنان، بیش‌تر ولایت‌های کشور به ویژه هلمند با خشک‌سالی شدید روبرو است و باز کردن راه آب به کشورهای همسایه، کشاورزان را در شرایط دشوارتر قرار خواهد داد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آب هیرمند
ایران آب
نظرات بینندگان:

>>>   خدا لعنت کنه رضا شاه بیسواد را که به دستور انگلیس خبیث دشت نامید را واگذار کرد به افغانستان که حالا طالبان پشمالو به جای آب میگه ادرار براتان میفرستیم.

>>>   به کارشناسان ایرانی اجازه ورود به مسیر هیرمند وسد کجکی را بدهید.(اگر صادق هستید ودم از اسلام میزنید)

>>>   تشویش نکنید و بیاد داشته باشید چند روز بعد یا خود ریسسی برای معذرت خواهی کابل میایید یا سرداران س‌اه را برای معذرت خواهی کابل میفرستد چون ایران میداند که فعلا افغانستان ابرقدرت منطقت است

>>>   .... به نادر شاه غدار که مشهد را بخاطر کمک به ایرون در جنگ‌عراق به ایران داد

>>>   ایا ایران هم کارشناس دارد ؟ اگر دارد لطفا اول اب را تعریف کند . و‌تعریف کند که این اب از کجا سرچشمه میگیرد و به کدام معیار ایران ان را حق ابه مینامد. ایا این اب افغانستان اب های بین المللی است که ایران بایید انرا مفت ببرد

>>>   درجواب نظریه 5کارشناسان ایرانی درمدارس ودانشگاههای ایران برای اتباع افغانستان مجانی آموزش میدهند ودنش آموزان ودانشجویان افغانی آموزش میبینند از کارشناسان ایرانی !

>>>   نادان های ایرانی بعد از سقوط دولت قانونی جمهوری افغانستان که بر اثر توطئه کشورهای منطقه از جمله دوات و سپاه ایران رخ داد طالبان را نیروی اصیل مقاومت منطقه نامیدند و از خوشحالی دست و پای طالبان را می بوسیدند و سفر پشت سفر پیش ملا برادر و مولوی اخوند زاده می رفتند و فکر می کردند طالبان جواب دلارهای سپاه به طالبان و آموزش بمب سازی و جاسوس های سپاه برای طالبان ، با جواب خوب طالبان روبرو می‌شود این نتیجه کارهای این نادان های ایرانی است و از این بد تر هم می شود
روزی که منطقه ما بدون سپاه دخالت گر آرام و آباد می شود کسی ترور و بمب گزاری نمی کند انشاا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است