ایران باید خشکسالی افغانستان را درک کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۵    ۱۴۰۲/۲/۳۰ کد خبر: 173113 منبع: پرینت

در سال‌های اخیر در افغانستان و منطقه خشکسالی رخ داده و سطح آب پایین آمده است، به شمول دریای هلمند تعداد زیادی از ولایات و مناطق کشور از خشکسالی رنج می‌برند و آب کافی وجود ندارد. در چنین وضعیت، خواست مکرر ایران برای آب و اظهارات نامناسب در رسانه‌ها را زیان‌آور می‌دانیم.

در بیانیه نخست‌وزیر طالبان آمده است:
«امارت اسلامی یک‌بار دیگر تعهد می‌سپارد که با در نظرداشت موافقتنامه آب هلمند تمام تلاش خویش را به خرج می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد، اما به این شرط که ذخایر آب ما به اندازه‌ای برسد که اگر آنرا به ایران جاری بسازیم‌ و در دریای خشک هلمند صدها کیلومتر مسیر را طی کند، به آن کشور برسد، این در حالی است که اکنون در بند کمال خان هیچ آب وجود ندارد و اگر آب بند کجکی در آن جاری گردد تا آنجا نمی‌‌رسد، بنابراین نیاز است تا جانب ایرانی این حقایق را درک نماید.»

عبداللطیف منصور، وزیر انرژی و آب طالبان، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که آنها آماده‌اند تا کارشناسان ایران به افغانستان بروند و سطح آب را از نزدیک بررسی کنند.
او افزود: «اگر بحث حسابداری باشد، این ۴۰ سالی که در افغانستان بندها ساخته نشده بود و میلیاردها متر مکعب آب را (ایران) اضافی برده است، پس آنرا هم باید حساب کنیم.»
وزیر انرژی و آب طالبان گفت آب و هر موضوع دیگری باید با تفاهم و راه‌های دیپلماتیک حل شود و «حرف‌های تحریک‌آمیز نباید از سوی هیچ کس زده شود.»
آقای منصورافزود که حکومت طالبان به توافق محمدظاهر، پادشاه پیشین افغانستان، با ایران پایبند است و نمی‌خواهد کشور همسایه آسیب ببیند و ایران هم باید شرایط و خشک‌سالی را درک کند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خشکسالی افغانستان
ایران آب
نظرات بینندگان:

>>>   اگر راستگو هستید چرا به کارشناسان ایرانی اجازه بررسی نمی دهید واب اضافه را به گود زره ریختید تا نمکزار شود؟

>>>   اگر بحث حسابداری باشد این 44 سالی که افغانی ها درایران بودند واز سرمایه ملت ایران استفاده کرده وهنوز هم میکنند باید حساب شود(منتشر شود)

>>>   اغای ایرونی چهل و چهار سال شما از سازمان ملل بنام مهاجرین افغانستان پول گرفتید انهم بایید حساب شود .
اینکه شما را ما از خطر اتحاد جماهیر شوروی جهانخوار وقت با خون جوانان خود نجات دادیم انهم بایید حساب شود .
از هر جهت که حساب کنید باز هم بدیهکار افغانستان استید .

>>>   تشویش نکنید و بیاد داشته باشید چند روز بعد یا خود ریسسی برای معذرت خواهی کابل میایید یا سرداران س‌اه را برای معذرت خواهی کابل میفرستد چون ایران میداند که فعلا افغانستان ابرقدرت منطقت است

>>>   همین نان را در افغانستان آرد می خرند و چانه می کنند و می دهند به نانوا تا هر قرص آن را به سه روپیه با آتش چوب پخت کند!! یارانه های پنهان دولت ایران روی همان آب خوردن افغان ها در ایران تا گاز و برق که در همه جای ایران به راحتی در اختیارشان هست پرداخت می شود.. حتی موتری که با آن قاچاقی به ایران می آیند هم با بنزین یارانه ای دولت است و ه را چیز دیگر..
اینها را هم حساب می کنید آیا؟؟؟

>>>   دلش درک میکند نمیکند ایران چی باشد که در قصه شان باشیم دستش تا لندن خلاص

>>>   درجواب نظریه 3
آغای افغانی اولا سازمان ملل اگر پول میدهد بابت همان جند صد نفری است که از طریق قانونی ورسمی وارد ایران میشوند وتعداد واسمشان به ساز مان ملل ومراجع بین المللی ارسال میشود ثانیا پولی که معلوم نیست داده شده است کفاف یک لیوان آب که اتباع افغانستان درایران میخورند نیست ثالثا ایران توسط سازمان ملل باقطعنامه هایی که تصویب کرده تحریم است وپولی که تو میگویی چگونه به ایران پرداخت میشود اگر میدانی به ما هم بگو رابعا اگر چیزی نمدانی اول تحقیق کن وبعد اظهار نظر کن که مایه سرافکندگی خودت وهم وطنانت درایران نشود خامسا ملت ایران همان پول سازمان ملل را به نسبت صدها برابر در افغانستان خرج کرده که راه اهن وجاده هرات نمونه ان است سادسا خروج اتباع افغانستان ازایران یاعث ذخیره هزینه ان به نفع مردم سیستان ایران است سابعا افغانستان که درمحاصره خشکی وکشورها ی دیگر است بیشتر به ایران نیازمند است تا بالعکس ثامنا زر نزن تاسعا... عاشرا... .... ...
محمد رسولی زابل ایران (پخش کنید)

>>>   ما معلوم کردیم که افغانستان ابر قدرت منطقه است و ایران را سر جایش شاندیم

>>>   ایرونی نان گفنه نمیتوانی نون میگویی. در کدام کشور دیدی که سازمان ملل به توریست پول بدهد. یا نمیدانی یا خود را به نادانی میزنی. پول سازمان ملل برای مهاجرین است نه برای توریست. چهل و چهار سال پول سازمان ملل را به اسم مهاجرین افغانستان خوردید باز در چشم ما میدرایید. راه اهنت از خودت ما ضرورت نداریم و به تجارت با شما هم ضرورت نداریم ما با شش کشور دیگر که هرکدام بهتر و مترقی تر از ایران است مرز و رفت و امد و تجارت داریم ضرورت به ایرون ندارم برو دنبول نون جونم که نونویی تون نون ندارو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است