سفیر پیشین ایران: ما در پذیرفتن طالبان عجله کردیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۴    ۱۴۰۲/۳/۱ کد خبر: 173126 منبع: پرینت

در ادامه تنش‌ها بر سر حقابه هلمند،‌ سفیر پیشین ایران در ناروی گفته طالبان همان کسانی هستند که دیپلومات‌های ایرانی را در مزارشریف کشتند و هیچ تغییری نکرده‌اند.
عبدالرضا فرجی‌راد گفته تهران در دادن امتیاز به طالبان عجله کرد و نباید سفارت افغانستان در تهران به این گروه داده می‌شد.
این استاد دانشگاه و سفیر پیشین ایران افزوده که رفتار طالبان نشان می‌دهد هر چقدر امتیاز بیشتری می‌گیرند به جای برقراری روابط بهتر، جری‌تر می‌شوند و عکس‌العمل تند نشان می‌دهند.

خبرگزاری ایسنا از قول آقای فرجی‌راد نوشته که طالبان سیاست دولت قبلی افغانستان را دنبال می‌کند و در مواردی متوسل به «دروغ» هم شده‌‌اند و می‌گویند که آبی در پشت بند (سد) وجود ندارد. او گفته عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که مسیر آب را کج کرده‌اند که وارد شوره زار شود و به ایران نرسد. سفیر پیشین ایران این اظهارات در مطلبی در خبرآنلاین مطرح کرده است.

سفیر پیشین ایران در ناروی نوشت: «ایران به این گروه از زمانی که به قدرت رسیدند خیلی کمک کرد و خیلی از مسائلی هم که در مناطق مرزی به وجود آمد از سوی ایران با بردباری تحمل شد. ایران سعی کرد روابط با طالبان تیره نشود. اما متاسفانه آنها ظرفیت همکاری با ایران را ندارند.»
او افزوده اگر جمهوری اسلامی از حقابه خود صرف نظر کند مطمئن باشد که طالبان در آینده مسایل ایران را رها نخواهد کرد و مشکلاتی در نقطه صفر مرزی به وجود خواهد آورد.
فرجی‌راد در مطلبی در خبرآنلاین نوشت: «تاکیدی که رییس‌جمهور و وزیر خارجه بر مساله آب هیرمند داشته‌اند، اگر اقدامی صورت نگیرد، طبیعتا آنها (طالبان) جری‌تر خواهند شد و مشکلات بیشتری را برای ایران به وجود خواهند آورد.»

به گزارش انترنشنال، از پنجشنبه گذشته که ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران در سیستان و بلوچستان اظهاراتی نسبتا تندی در ارتباط با حقابه هلمند مطرح کرد، تنش لفظی بین طالبان و جمهوری اسلامی بالا گرفته است.
برخی مقام‌های ایرانی گفتند که باید اشتباه واگذاری سفارت افغانستان به طالبان تصحیح شود و این سفارت از طالبان پس گرفته شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفیر ایران
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   کدام کمک ایران به افغانستان نکردی .... چی کمک کردی که تانه میتید . در وقت بازسازی افغانستان کل کمک ها امریکا و ناتو کرد ولا پاکستان هم ملی بس ها را روان کرد هند سولپ ها را جور کرد . ایران خو هیچ کمک نکرد غیز که چند روپه رشوت به کرزی دادی چی کمک کردز او او خو کمک نبود رشوت بود کرزی هم شیر واری خودش خورد برو از پیشش پس بگیر سر ما تانه نزن. اب مفت از کجا میشه که بتیم تو تیل میتی اگر میتی خو بگو

>>>   🗣👤👥 به توجه تمام سفیران کشور ها؛
براستی که همه گروه و مردم (ذات پشتون=افغان=پشتوزبان) ظرفیت انسانی و عادت برخورد انسانیت را ندارند،
@ مردم فارسیزبان در مورد ( مردم افغان=پشتون=پشتوزبانان ) ضرب المثلی واقع بینانه دارند که میگویند:
@ اگر به مردم《 افغان=اوغان=پشتوزبان سلام گفتی باید برایش تاوان هم بدهید یعنی افغان را که سلام گفتی سه تنگه/ریال تاوان میدهی، یعنی اوغان را که سلام دادی سه تنگه/روپیه تاوان دادی (!؟)
@ و همین مردم افغانها=پشتونها (عملکرد) نیکی کردن و انسانیت را به ترسیدن و بزدل بودن < فرد نیکی کننده > تشبیه میکنند، نه ثواب و همدردی انسانی فرد مقابل (!؟)،
@ هر وقت که همرای شان (افغان=پشتون) که نیکی کنید آنها فکر میکنند که از ما/ایشان ترسیدید یا می ترسید (!؟)، هنوز این مردم زشتر و خشونتی میگردند
@ و خود مردم پشتوزبان=افغانها (در بین مردم و فرهنگ خودشان) مثلی دارند که: ( خه مه که بد نیشته ) خوبی نکن تا بد و ضرر نه بینید، خوبی نکو بدی نیست (!؟)
@ همین گونه همین مردم پشتوزبان میگویند که زبان پشتو <زبان مردم پشتون> زبان مردم دوزخی در دوزخ هست (!؟)
@ هر فرد یا افراد پشتوزبان یا پشتون همهء شان یکرنگ متعصب بدبین بخیل حسادتی کینه توز زشت خشن حیله گر... بوده و هستند یا در لباس سنتی حمامه و... و یا در لباس دریشی نکتایی، اراده شان نیت و دل شان کدورتی هست طبیعی ذهنیت شان سیاه و ضد بشری-انسانی هستند،
و در واقع از (عملکرد) بدبودن و ضرر رساندن شان غافل و بی درک هستند.
@ همه آنها در ظاهر و زبان ریایی و مکار هستند و زمانیکه به قدرت و حاکمیت برسند آنوقت درنده گی و حیوانیت شان مخرب نمایان میگردد.
@ هشداریه: بویژه تمام دولتمردان کشور های همسایه افغان-ستان و هم کشور چین روسیه هند ترکیه عرب ...، هرگز سفیر و دیپلومات افغانستانی که در ذات [ دی ان ای شان افغان و یا پشتوزبان هستند، اینها را نپذیرند، چونکه اینها در گروه متعصبین، تروریست، مافیا... قاچاق مواد مخدر جاسوس و مجرمین خاموشی هستند که بیخبرید.
@ و در سرزمین ما فارسیزبانان، همین مردم پشتوزبان را بنام تخم کبل هم یاد میکنند چون مثل علف مضر، مخرب و هرزه هر طرف میروند و ریشه بدخیم نشر میکنند.
@ زیراکه زبان مردم پشتون که پشتو هست از نوعی زبان جن های شریر پشتوزبان اخذ و فرا گرفته شده است، تاثیرات بد مضر و مخرب از همونجا ( از گرایش و تقرب جن های پشتوزبان یا پتان هند ) آغاز گردیده است.
@ مردم پشتون/افغان/پشتوزبانان در بین فرهنگ خودشان، خویش و خویشتن را بدترین تعریف و توصیف میکنند لیکن در برابر اقوام و مردم فارسیزبان خودشانرا بهترین توصیف میدهند. !؟ یکبام و دوهوایی عجیب!؟
@ و چه بهتر که اگر هر فرد و گروه پشتوزبان=افغان را در داخل و خارج کشور شدیدا زیر کنترل و بررسی همیشگی داشته باشید، چون فطرت و ماهیت مردم پشتوزبان به شرارت زشتی خشونت قانون شکنی... و فغانیت نهادینه و پرورش یافته است.!؟▪︎

>>>   طالبان نماینده مردم افغانستان نیستند و حتی نمایندگی از پشتون های افغانستان هم نمیکنند بلکه طالبان متشکل از دوگروپ پشتون های غلزوی و درانی هستند که چاشنی ملایی به سبک پاکستانی اش در آنها بیشتر است.
اولین شکست طالبان از شرق و از ننگرهار و کنر آغاز میشود و بعد به خوست میرسد و در مرحله سوم هلمند است و فراه و در یک شتاب غیر قابل پیش‌بینی هرات و بادغیسو تا مرز حیرتان و آنجا است که سقوط طالبان آغاز میسود.

>>>   ماه عسل ایران وطالبان ختم شد بعد از دو سال حالا ماه سرد مزاجی شروع شده وشاید دو سال دیگر قوشتی گیری وموی کندن یکدیگر شروع شود بخیر.
ههههههههههه
آریا

>>>   اگر این آب در طول زمانه ها به ایران
رفته.ایران ازان استفاده کرده. این حق
مشروع و طبیعی ایران است همچنانکه زمین
بستر دریا در داخل ایران مال خداداد اوست در آب و حیوانات دریایی ان شریک اند و استحقاق دارند . اگر ایران حمله
کند متجاوز گفته نمیشود.حتی اگر مرغی
از فضای افغانستان وارد فضا و قلمرو ایران شد مال ایرانست و بر عکس آن .
کاردان حقوق بین الملل

>>>   حق اب یعنی چی؟ یعنی اب مفت بدهیم ایران؟ زمان مفت خوری دیگر تمام شده ، اب ندادیم طالبان شدن بد ؟
حبیب الله یوسف زی

>>>   جناب یوسف زی طالب
با دیدگاهی که امثال شما طالبان بی فرهنگ دارید، افغانستان به این زودی رنگ آرامش و پیشرفت را به خود نمی گیرد. ....فرهنگ و فکر امثال شما از لوله تفنگ بیرون می آید ولی ما با تلاش و فکر خود در حال انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور عزیز ایران هستیم. شما در همان جهل خود مانده اید و به این زودی هم در دنیای فعلی کسی شما را در جمع خودقبول نمیکند. اکر امثال شما مسلمان نماها به همان آیه معروف قرآن که خداوند می فرمایید ای مسلمانان به همدیگر رحم کنید و در برابر دشمان و کافران به شدت برخورد کنید وضع شما این طوری نمی شد که برای فرار از افغانستان به طیاری آمریکای کافر آویزان بشوید. البته باعث و بانی این کار هم شما ها هستید.
آمرریکا بعد از 20 سال اشغال و غارت افغانستان به ظاهر از افغانستتان رفت تا منطقه آرامش بگیرد ولی در عمل با وجود امثال شما مسلمان نماها، آمریکا باز هم در کشور شما حضور دارد. شما ها از مسلمانی فقط یک ریش بلند و بد ترکیب دارید و فقط خود را قبول دارید ولی باعث آوارگی و بد بختی مردم افغانستان شده اید. کشور ایران اگر اقدامی هم نمی کند از روی ترس نیست بلکه نشان از انسانیت و همسایگی است ولی امثال شما ریش بلند های طاهر نما نمی فهمید آقای یوسف زی طالب

>>>   ایران یک‌کشور گدا است از یکی نان گدایی میکند از یکی اب گدایی میکند . هرکس به وس و توانش برایش کمک کند ما که اب نداریم خود ما کشت و زراعت میکنیم اب از کجا شد . دعا کن برادر خدا برایت چند تا بحر داده ابش را شیرین کرده به زمین های خود روان کن اگر شیرین کرده نمیتوانی از دبی کمک بگیر ما را ایلا کن برادر گدایی گری به زور نمیشه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است