طالبان: متعهد هستیم اما آبی نیست که بدهیم
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۴    ۱۴۰۲/۳/۲ کد خبر: 173132 منبع: پرینت

امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان از مقام‌های ایرانی خواسته است که توقع شان را در پیوند به حق‌آبه از افغانستان، با معاهده آب دریای هلمند برابر بسازند.
امیرخان متقی که روز دوشنبه در مراسم یادبود از هفتمین سال‌روز جان باختن ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین امارت اسلامی صحبت می‌کرد، از تهران همچنان خواسته است تا مساله‌ی حق‌آبه را سیاسی نسازد و اختلاف‌ها در این زمینه از راه گفتگو حل بسازد.

حکومت طالبان به معاهده سال ۱۳۵۱ متعهد است.
به گزارش طلوع، امیرخان متقی در این مراسم گفت: «امارت اسلامی افغانستان به موافقت‌نامه سال ۱۳۵۱ میان دو کشور متعهد است؛ ولی خشک‌سالی که در افغانستان و منطقه جریان دارد، نیز نباید از نظر انداخته شود.»
او در ادامه افزود: «از حکومت ایران می‌خواهم که موضوع حیاتی آب را سیاسی نسازند و بهتر است که همچون مسایل را به عوض سروصداهای مطبوعاتی از راه تفاهم و گفتگوهای رو در رو حل نماییم.»
این مقام حکومت سرپرست افغانستان تاکید کرده است که خشک‌سالی‌های پسین و تغییرات اقلیمی سبب کاهش سطح آب در ولایت‌های نیمروز، هلمند و فراه شده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
متقی طالبان
معاهده هیرمند
نظرات بینندگان:

>>>   اگر آب نیست پس به تیم های رسمی طرف ایرانی اجازه بدهید بیایند و با چشم خود ببینند که آب نیست و رسانه ها هم فلم اش را پخش کنند ، مشکل حل است.

>>>   به مردم افغانستان میگویید متعهد هستیم اما نانی نیست که برایتان بدهیم و به ایران میگویید متعهد هستیم اما آبی نیست که برایتان بدهیم .
چه آسان از زیر بار مسولیت بدر رفتن.
به خدا چه میگویید؟؟؟
شاید بگویید متعهد هستیم اما عبادتی نیست که پیشکش کنیم.
نان و آب را فهم می آرد پدید
هم عبادت زاده ایمان و دید
چون تهی از دانش دنیا و دین
کار هردو رفته از دست ات یقین

>>>   تصاویر ماهواره ای وجود آب فراوان درپشت سدکجکی راگواهی میدهد - به کارشناسان ایرانی اجازه بازدیدمیدانی از مسیر هیرمندرابدهید.-چراآب مازادرابه گودال گودزره منحرف کردید...

>>>   به باور من که یک تن ایرانی هستم و هم کویرنشین و سختی بی آبی را درک می کنم, ما ایرانیان باید دو ملت را در روی کره زمین به چشم ویژه بنگریم و حساب و کتابشان را جدا بررسی کنیم, یکی مردم افغانستان و دیگری مردم کشور آذربایجان.ما با این دو ملت پیوندهای کهن فرهنگی و دینی و نژادی داریم.ما در قبال مردم هر دو کشور مسئولیت داریم. اما در خصوص مسئله آب, ملا که مسلمان است و مدام از دین و شریعت و خدا دم می زند باید بداند که بستن آب بر مسلمان تشنه لب و رها کردن آن در شوره زار گود زره گناهی بس بزرگ و نابخشودنی و هم عملی خلاف عقل و خرد و فهم انسان است.من نپندارم که ملای قندهاری ستمکارتر و سنگدل تر از یزید معاویه, که بر هر دوشان نفرین باد, باشد.اما ایرانیان باید بنای کار خود را بر بدقولی و بدپیمانی ملای یزیدآیین نهند و چاره ای برای مردم سیستانمان, که از عمق قلب و وجود دوستشان داریم, بردارند.اگر برای هر قطره آب باید زمین را سه هزار متر کاوید همین اکنون شروع به کار کنند و اگر باید از اقیانوس آب شیرین کرد و انتقال داد, فرصت نسوزانند. بنای کار روزگار این است:خیررسان خیر می بیند و بدذات به دوزخ گرفتار آید.

>>>   هیچ متعهد هم نیستیم اب هم است ویدیویش برایت روان کردیم اب نمیدهیم دستت خلاص ایرانک

>>>   البته‌این قرداد اولین‌ رئیس‌جمهورافغانستان‌ داودخان‌قبول‌ نداشت‌واز این‌قردادبیرون‌ رفت‌مخاست‌سدسازی‌ کندوخت‌ نه‌مانددر افغانستان‌کوده‌تاشود‌ این‌اب‌هابین‌لمللی‌ نیست‌ازکوهای‌افغانستان‌ سرچشمه‌مردود دادگاه‌بین‌مللی‌ باید‌ایران‌ فولش‌بدن‌زمان‌ قرردادنفوس‌ایران‌۱۵ ملیون‌بودحلا۹۰‌افغانستان‌ ۵ملیون‌حلا۴۰‌هر قردادازمان‌ادم‌ تاابدنیست‌ خودبه‌خودلغوه‌مشه‌ بجاش‌یی‌قردادجدید میاد‌. نظریات‌ایرانیا نشر مشن‌از مانه

>>>   ایرونی اول بگو‌ که ایران نان نمیافد ماهواره را از کجا کرد ؟ ایا ماهواره را دیده ای یا نامش شنیده ای . تصویر گوگل را میگیرد نامش را ماهواره میگذارید ما با نیرنگ شما بلد استیم . ان تصویر گوگل از وقت امریکایی ها است فعلا اب نیست . گوگل اپ دیت نکرده

>>>   اب نداریم برادر لطفا از کدام جای دیگر گدایی کن. اخطار میکنم ههههه

>>>   تصاویر ماهواره ای افغانستان نشان میدهد که ایران هزاران چقری و حوض و حوضچه کنده و اب افغانستان را مخفیانه ذخیره کرده . حالا یا ماهواره ایران دروغ میگویید یا ماهواره ما

>>>   "ایرونی اول بگو‌ که ایران نان نمیافد ماهواره را از کجا کرد ؟ ایا ماهواره را دیده ای یا نامش شنیده ای . تصویر گوگل را میگیرد نامش را ماهواره میگذارید ما با نیرنگ شما بلد استیم . ان تصویر گوگل از وقت امریکایی ها است فعلا اب نیست . گوگل اپ دیت نکرده"
نظر دهنده متوهم
دانشمندان ایرانی که ماهواره را ساختند و حالا هم استفاده میکنند، همگی از دانشگاه(پوهنتون) کابل فارغ شده اند.
افکار امثال شما ها در شکم و زیر شکم و داشتنن یک ریش بلند است. آدم هقب مانده از نظر فکی و علم و دانش، قکر میکند که دیگران هم مثل او هستند. شما فعلا با تفنگ و کلاش مشغول باشید و به دیگر همسایه های افغانستان سفارش می کنیم که برای پیشرفت نزد شما حاضر شوند/

>>>   ایرانی ها دیش انتن را ماهواره میگویند . کدام ماهواره نه ساخته اند و نه ساخته میتوانند اصلا نام ماهواره را شنیده اند خودش را ندیده اند . . از گوگل تصویر اب را دیده اند میگویند اب است ولی خبر ندارند که ان تصویر های قدیمی گوگل است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است