بازی زیرکانه ایران و طالبان در مساله آب
طالبان به اشاره دستگاه های استخباراتی در صدد تحمیل نزاع در مرز شرقی ایران هستند. تا حال چندین مرتبه میان مرزبانان ایرانی و طالبان، درگیری رخ داده است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۴    ۱۴۰۲/۳/۲ کد خبر: 173133 منبع: پرینت

معلوم است که این بار جنجال بر سر آب، به اساس پیش بینی های سیاسی سنجیده شده است. به عبارتی قاعده بازی برای اهداف راهبردی بزرگ تر طراحی شده است تا تمام منطقه را در بحران غرق کند. قبل از پرداختن به اصل تحلیل، خاطر نشان می سازم که هم ایران و هم طالبان، به گونه هوشمندانه تر تا دقیقه نود این بازی را پیش خواهند برد. هیچ طرف حاضر نیست، حرکت اشتباهی انجام دهد که منجر به بروز یک جنگ تمام عیار و یا حداقل قطع روابط سیاسی شود. این نکته ما را به یک واقعیت متوجه می سازد که بازی روی مساله آب، تنها مصرف سیاسی دارد و با ابزاری مانند جنگ لفظی و دیپلماتیک پیش برده می شود. از این رو گفته می توانیم که طالبان و جمهوری اسلامی ایران، با موضوع آب بازی سیاسی انجام میدهند.

شکی نیست که هردو طرف دچار بحران گسترده ی نظیر میزان پایین یا نبود مشروعیت داخلی و بین المللی، معضل اقتصادی، بحران مشروعیت دینی، مخالفت گسترده از جانب مردم، فشار جامعه بین الملل... مواجه هستند. طالبان با این بازی به اشاره دستگاه های استخباراتی بیگانه در صدد تحمیل نزاع در مرز شرقی ایران و به چالش کشیدن این کشور هستند. تا حال چندین مرتبه میان مرزبانان ایرانی و طالبان، درگیری های مستقیم رخ داده است.

طالبان اگر چه از سالیان دراز با جمهوری اسلامی ایران روابط گرم دارند و در جریان جنگ علیه دولت جمهوری و نیروهای خارجی، اسلحه، کمک های نقدی و مالی، آموزش های فنی برای بمب گذاری، ترور و عملیات های چریکی را از جانب شاخه نظامی سپاه قدس ایران دریافت می کردند، مشاوران ایرانی، با تحویل دهی انواع اسلحه، هم میدان جنگ را برضد امریکایی گرم می ساختند که طالبان چوب سوخت آن بودند و هم با این گروه برای مقابله با داعش خود ساخته، ایجاد شبکه ها برای قاچاق مواد مخدر، ایجاد شبکه های نفوذی، ایجاد شبکه های قاچاق انسان، اسلحه و مواد معدنی قیمتی در یک تبانی نزدیک کار می کردند.
بعد از به قدرت رسیدن طالبان در اگست 2021، ایران کماکان توانسته با گرمی روابط، سفارت خود در کابل را باز نگهدارد، سفارت افغانستان در تهران را در اختیار گروه طالبان قرار دهد، نماینده ی جدیدی برای تامین روابط گرم تر با طالبان، تعیین کند، اما این دوران پر از ماجرا ها و چالش های بوده که مبیین اختلاف نظر جدی میان جمهوری اسلامی و رژیم طالبان است.

به نظر می رسد مسایلی همچو ماهیت اصلی طالبان به عنوان جریان تندرو افراطی سنی، نفوذ امریکا در میان طالبان، روابط خوب طالبان با عربستان سعودی، ایران را نسبت به طالبان دچار سوءظن ساخته است. در کنار آن، مساله حقابه ایران، سیل مهاجرت از افغانستان به دنبال به قدرت رسیدن طالبان و پی بردن به اصل ماهیت قضیه به قدرت رساندن طالبان برای ایجاد چالش های جدی امنیتی در مرز های شرقی ایران، امکان هرنوع تفاهم ایدیولوژیک و راهبردی را میان طالبان، عملا ناممکن ساخته است. اما همانطوریکه گفتیم هردو طرف برای منافع خود، در یک تعامل تاکتیکی به سر می برند. در این گرماگرم تعامل تاکتیکی، مقام‌های ایرانی اما بارها اعتراض کرده و خواستار حقابه ایران از دریای هلمند شده‌اند. رییس جمهور این کشور به‌تازگی هشدار داده که طالبان باید مطالبات تهران را جدی بگیرند و در غیر این صورت، پیامدهای ناگواری در انتظارشان خواهد بود. طالبان در پاسخ، ایران را به کاربرد «الفاظ مناسب» فرا خوانده‌‌اند.
برخی هشدار ایران به طالبان را برای فروکش ساختن اعتراض‌های داخلی این کشور عنوان می‌کنند؛ اما برخی از این تحلیل‌گران معتقدند که ایران به نمایندگی از منطقه طالبان را تهدید می‌کند تا «مانع معامله ژیوپلتیکی طالبان» از طریق قطر و پاکستان با غرب شود. اما به نظر می رسد هردو طرف در معامله آب در صدد استفاده ابزاری از موضوع برای اهداف سیاسی اند. زیرا کمبود آب در افغانستان و ایران از معضلات دیرینه است.

چطور شده که ایران به یکبارگی، خواستار حقابه شده و تا مرز اخطار های سیاسی و نظامی پیش رفته است؟
باور عموم این است که ایران تنها از این اخطار را ها برای زیر فشار قرار دادن طالبان استفاده می کند. همانطوریکه در مرحله کنونی درگیری مستقیم و یا اقدام عملی نظامی ایران علیه طالبان، محال است. به گفته رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی: "جمهوری اسلامی در این مرحله با طالبان وارد جنگ نمی‌شود، زیرا فعال شدن حاجی بشر و حاجی جمعه‌خان در منطقه سیستان و بلوچستان برای به چالش کشیدن جمهوری اسلامی کافی است". اینجا معلوم می شود که چرا طالبان به قدرت رسیدند و چرا حاجی بشر و جمعه خان و نظیر آن ها از زندان رها شدند. چون امریکا از نقاط ضعف ایران در شرایط کنونی میداند و منطقه سیستان و بلوچستان هم دچار بی نظمی اند، بنا رها سازی این دست شبکه ها برای به چالش کشیدن ایران از لحاظ امنیتی است. در ضمن، مهره هایی نظیر حاجی بشر که از قوم نورزی و از قاچاقبران مهم مواد مخدر است که سال‌ها در گوانتانامو زندانی بود و سال گذشته با یک شهروند ربوده‌شده امریکایی تبادله و آزاد شد، می توانند معادله را به نفع امریکا تغییر دهند.

طالبان با سوء استفاده از موقعیت کنونی ایران و با توجه به میزان ناآرامی ها در این کشور، تلاش می کنند، ایران را عصبانی کنند و وادار به واکنشی بسازند. شکی نیست که ایران به اصل قضیه پی برده و تلاش دارد از این موضوع بهره برداری سیاسی کند و هم در ایجاد فضای سرپوش، برای مهار چالش های داخلی استفاده ببرد. ایران می خواهد از روش تهدید و زیر فشار قرار دادن طالبان، فضای عمومی را در جهت یک سقف ملی گرایی و منافع ملی، سوق دهد. با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی بد شان نمی‌آید که با برجسته کردن یک موضوع ملی (حقابه) و سر دادن شعارهای تند و داغ، به‌دنبال تحریک حس ملی‌گرایی و تقویت صف حامیان این رژیم باشد. به این لحاظ، در شرایطی که ایران با چالش‌های جدی اقتصادی و تورم گسترده دست به گریبان است و اعتراضات سراسری از مساله حجاب اجباری، نظام را به چالش کشیده است، بعید به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی متحمل هزینه بیشتری شود. به این حساب ایران می خواهد هم موضوع جنجالی ایالت های بلوچستان و سیستان را با این طرح جنجالی آب، مهار سازد و توجه همگانی را به سمتی از گرایش های ملی گرایانه و حقوق و منافع ملی ایران سوق دهد و هم می خواهد با اتمام حجت از طالبان، به این گروه هشدار دهد که متحدی غیر از ایران بخصوص در میان اعراب و غرب، هزینه های دارد که ممکن است طالبان را با چالش های جدی امنیتی و سیاسی مواجه سازد. این چالش ها می توانند شامل قطع کمک های مالی تهران به کابل، حمایت از گروه مخالف طالبان در میدان های جنگ بر ضد این گروه، فعال سازی لشکر فاطمیون در برابر طالبان و استفاده از نفوذ فرهنگی برای به چالش کشیدن این گروه در درون افغانستان باشند. از سوی دیگر، طالبان هم با مدنظرداشت این بازی تهران تلاش می کنند تا از یک طرف به تهران پیام دهند که بدیلی برای حمایت از کشور های دیگر نظیر دولت های عربی، غرب دارند و هم هرزمانی بخواهند با به چالش کشیدن ایران در موضوع کمبود آب، توانمندی لازم را دارند.

چه نتیجه بدست می آید؟
اول- بازی ژیوپولتیک با توسل با مساله هیدرو پولیتیک، محور گرم تمام قاعده های بازی در سطح منطقه فرض می شود. مساله سیستان و بلوچستان، یک محور جدید برای این دست بازی های ژیوپولیتیک است، که ایران اول تر از همه متوجه این مساله شده است. زیرا در گذشته هم طرح جدایی و تشکیل یک کشور مستقل متشکل از سیستان و بلوچستان در نزد رقبای ایران موجود بوده است. بنا به نظر تهران بازی باید با روش ضد حمله، جواب داده شود که مساله ای موثر تر از حقابه نمی تواند در این خصوص مطرح شود؛

دوم- طالبان سرمایه اصلی تهران در بازی های ژیوپولتیکی با کشور های عربی در منطقه است. هم این گروه می تواند در آینده بازی امنیتی و سیاسی، در خدمت منافع ایران قرار گیرد. اما این مهم زمانی میسر است که طالبان از کنترول کشور های عربی و غربی به دور بمانند. ایران با این فرض، تلاش می کند تا با توسل به روش تعامل تاکتیکی که شامل کمک های مالی و نقدی، حمایت سیاسی، عدم حمایت آشکار از جبهات مقاومت ضد طالبان، کمک برای رهبر طالبان جهت ایجاد ارتش همانند سپاه، تحویل دهی وسایط نظامی دوره جمهوریت که به ایران برده شده بود، این سرمایه در اختیار داشته باشد؛

سوم- ایران می خواهد از موقعیت فعلی و نا بسامان رژیم طالبان که زیر فشار قرار دارند برای کسب بیشتر منافع هیدروپولیتیک خود استفاده ببرد. استفاده از این ابزار می تواند در حد اقل تحلیل های برخاسته از آن، این گروه را وادار قبول امتیازات بیشتر به ایران کند؛

چهارم- طالبان هنوز هم از کارت داعش برای بهره گیری استفاده می برند. این هرم در نزد طالبان، باعث شده تا اکثریت های منطقه و جهان به این گروه باج بدهند و تصویر سفیدی از آن ارایه دارند. داعش اگرچه وجود حقیقی ندارد و خود طالبان داعش است، اما نحوه بهره گیری این گروه از نام داعش، توانسته باعث بر هم زنی خصوصیت نا متقارن بازی و تعامل کشور های منطقه با این گروه شود. ایران با توجه به خطر احتمالی بزرگ شدن داعش در آینده، با طالبان تعامل تاکتیکی دارد و می خواهد با حمایت از این گروه، مانعی در برابر گسترش داعش در مرز های شرقی اش شود؛

پنجم- طالبان تلاش می کنند تا با اعمال فشار بر ایران و کشور های نظیر آن از ابزاری چون اب، داعش، تروریسم بین المللی بر نفع خود استفاده برند. بنا داغ شدن موضوعات نظیر آب و تروریسم، بیشتر استفاده ابزاری برای منافع و مقاصد سیاسی از جانب این گروه است تا واقعیت های قابل لمس در میدان عمل.
(نوت: در تحریر این تحلیل، از منابع انترنتی بهره برده شده است)

عبدالناصر نورزاد- پژوهش گر امنیت و ژیوپولیتیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   روسیه، چین، هندوستان، ایران. عربستان، پاکستان افغانستان و غیره کشور های منطقه،باید خیلی محطاتانه در روابط با یکدیگر باشند تا ار خدشه بار شدن ردابط شان با یکدیگر جلوگیری شود.
اینها و باقی کشور های منطقه یا اعضای گروپ شانگهای هستند و یا هم اعضای آینده این گروپ.
امریکا به هر وسیله یی میخواهد جلو پیشرفت این سازمان را بگیرد و در میان این سازمان به اختلافات شان دامن بزند.
کم نیست اختلافات میان این کشور ها. مانند اختلاف مرزی میان چین و هند، اختلافات مذهبی میان ایران و عربستان. اختلافات گروه طالبان پاکستان در افغانستان،میان افغانستان و پاکستان.اختلافات موضوع حق آبه،میان ایران و افغانستان.اختلافات میان ایران و آذربایجان. اختلافات آذربایجان و ارمنستان بالای قره باغ کوهی. اختلافات تاجکستان و قرغزستان،روی مسایل سرحدی و آب و غیره.
در داخل این کشور ها نیز بعضی اوقات اختلافات مذهبی و دینی و زبانی و ملیتی وجود دارد.
بنأ این کشور ها باید از پند همان کرد پیر و هفت فرزندش و هفت تیر که یکجا شکسته نتوانستد و بطور جداگانه توانستند بشکنند،پند بگیرند و از اختلافات جلوگیری کنند و کوشش کنند اگر اختلافی وجود دارد،در جلسات خود گروپ شانگهای حل و فصل کنند.
فکر تان باشد که امریکا وسیله های مختلف برای ایجاد اختلافات میان شما دارد. از تحریم ها گرفته، تا تهدید ها.از دوستی ها گرفته تا ذشمنی ها.دعوت از کشور های مختلف این سازمان در جلسات شان.فرستادن زیلینسکی رییس جمهور اوکراین به کشور های مختلف این سازمان. دعوت کشور های مختلف این سازمان به جلسات گروه هفت و بیست و ای تو و یو تو و کواترو و غیره و ملاقات شان با زیلینسکی. تحریمات اقتصادی بعضی شرکت های این کشور ها. افتتاح شرکت های خودش در بعضی ازین کشور ها،بخاطر تشویق این کشور ها و جدایی این کشور ها از گروپ شانگهای.
خلاصه این که امریکا یک مار هفت سره است که از یک جای سر او را قطع میکنی،از جای دیگر سرش بیروت میشود.
بنأ یگانه راه موفقعیت شما درین جنگ با امریکا،عبارت از اتحاد و همبستگی شما و دور انداختن اختلافات و حل آنها و روابط سیاسی و امنیتی و اقتصادی نزدیک با یکدیگر و جلوگیری از معاملات دالر در روابط اقتصادی با یکدیگر و کوشش در راه دالر زدایی در روابط تجارتی تان با دیگر کشور ها.
شما هیچ چیزی از امریکا ضرورت ندارید.همه چیز بشمول منابع انرژی و مواد خام و تولیدات صنعتی دارید. امریکا هیچ چیز برای صادرات ندارد. فقط سلاح تولید میکند و بالای کشور هایی که پایگاه نظامی در آنها دارد،بزور سودا میکند. دیگر هیچ چیزی ندارد.
بنأ موفقعیت از شما است و از اختلافات میان تان جلوگیری کنید و باهم اتحاد داشته باشید.

>>>   ایران در انزوای بینالمللی!!!
بینالملل یعنی آمریکا وجندتا کشور اروپایی آقای نویسنده مشروعیت داخلی منظورت اینه که مشروعیت نداره ایران شما اون جمعیتی که تو بیست ودو بهمن اومدن تو خیابون علیه او اغتشاشگرای داخلی ندیدی یا مثل براندازای پیر پاتال اونور آبی ایرانی دوست نداری ببینی وتو توهمات خودتی شما تحلیلات دقیقا نشات گرفته از اخباربی بی سی واینتر نشنال و صدای آمریکاست نه واقعیت داخل ایران در هر صورت شما بیست سال که آمریکا تو افغانستان بود همین تحلیلای الکی ودشمنی با ایرانو در پیش گرفتی وتخلیلای آب دوغ خیاری دادی مه الان وضعیت کشورت اینه طالبان توسط آمریکا اومد تو قدرت وتوسط دلاراش ساپرت میشه ببین آقای نویسنده یه سر برو ببین کارشناسای قدر دنیا آمریکایی انگلیسی ببین راحع به ایران چی میگن اینقدر چرندیات بی بی سی و عین طوطی تکرا نکنید اسمشو بزارید تحلیل سیاسی واقعیت خیلی خیلی فراتره ما تو ایران به چی فکر میکنیم شما کجای کاری برو فکر نون باش که خربزه آبه
لطفا پخش کن

>>>   اعتراضات سراسری خیلی وقته تمام شده همان موقع هم چندتا گروه ده بیت نفری بودند که توسط گروه تروریستی مجاهدین خلق وسلطنت طلبها وبراندازان در غرب ساپورت مالی میشدن برای کشتار وخرابکاری به حق الله همکی به سزای اعماشان رسیدند

>>>   به نویسنده محترم
اعتراضات سراسری در ایران یک پروژه تجزی طلبی از سمت غرب وگروهای کرد تروریستی بود که با یک نقشه قبلی شروع شد وتا توانستند حمایت رسانه ایی ومالی شد در مجازی ودر رسانهای بی بی سی واینتر نشنال وصدای آمریکا ومنو تو طوری حرف میزدن. که نظام ساقط شد مردم تظاهرات مردند حالا تظاهراتشون بیشتر ار از ده نفرم نبود فقط خرابکاری میکردند وبا اسلحه که غرب بهشان رسانده بود پلیس جان برکف را شهید میکردند اما در واقعیت مردم پشت کشورشان بودند واین اغتشاشات در نطفه خفه شد
یک دوستدار ایران

>>>   شکی نیست که هردو طرف دچار بحران گسترده ی نظیر میزان پایین یا نبود مشروعیت داخلی و بین المللی//
آنهایی که در انجینیری و علوم دقیق تحصیل می کنند معمولا مزخرف نمی گویند. چرا؟ چون مجبورند دروس ریاضی بسیاری بخوانند. از کلکولس تا معادلات دیفرانسیل و ریاضیات مهندسی.
بنا" ذهن شان دقیق و منطقی تربیه می شود و معمولا نه چرند می گویند و نه چرند نوشته می کنند. اما شوربختانه در رشته های «علوم انسانی» این قسم نیست و مدرک گرفته های این علوم همه قسم لاطائلات نوشته می کنند. چرا؟ چون سواد ریاضی ندارند.
بقره هم چشم دارد و راهپیمایی 2 میلیون نفری در سالروز انقلاب اسلامی را دیده و نیز راهپیمایی عظیم روز قدس را.این مصداق عدم مشروعیت است یا چون 4تا مجری مزدور BBC و انترنشنال گفته؟!
اما اغتشاشگران سلاخ و وحشی که دهها نفر را با چاقو یا با سلاح های اهدایی امربکا در سرک ها سلاخی کردند نتوانستند 2000 نفر را به سرک های تهران ببرند با وجود اینکه رژیم جلاد امریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و اسرائیل 24 ساعته ایران را بمبارد تبلیغاتی کردند. غرب صهیونی تمام تلاش تبلیغاتی خود را کرد و طوفانی از تبلیغات علیه «تنها حکومت حقیقی اسلامی دنیا» بکار گرفت که در تاریخ سابقه نداشت. اما چراغی که ایزد برفروزد هر آنکه پف کند بروتش بسوزد!
چرا آدم چیزی نوشته کند که خلاف واقعیت است و موجب مضحکه می شود؟؟؟

>>>   در نهایت بازی ریشه ملا در افغانستان سست میشود و دیگر مردم احترام لازم را به ملا و مولوی و امثالهم نخواهند داشت و این است هدف نهایی بازیگران کلان.
دین میماند اما ملا شاید نه.

>>>   $$$ بهتر است ایران اول با پاکستان و پاکستان با هند در یک سازش برسند.
▪︎بعدا همین سه کشور ذکر شده با کشور های آسیای میانه و هم با روسیه و چین در مذاکره شوند،
▪︎و بعدا همین کشور های متذکره کشور قطر و امارات را زیر فشار و یا به چالش بکشند،
▪︎پس ازین گروه های تروریستی افراطی قاچاقچیان و ضد بشری را زیر تهدید دایمی گرفته شود و همزمان سران مافیایی و قاچاقچیان را از طریق ترور و بی پیلوت ازبین برده شوند.
▪︎در نتیجه دست و نفوذ آمریکا و غرب که حامیان اینها/افراطیان هستند، دست و نفوذشان از منطقه کوتاه میگردد.
▪︎بعدا ریشه و بازوی گروه های تروریستی و رژیم های ضدبشری، خشونت، قلدری و متجاوزین نازی-منشی و نازیگریت گلیم شان برچیده و خشک می شود، چون اوکراین.

>>>   عمر حکومت طالبان کمتر از یک دیگر تمام می شود
دوباره غربی ها یک حکومت دیگر جایگزین می کنند؟؟؟!
فقط مردم افغانستان باید آوارگی بکشند و بس؟؟!
حق آبه هم حق قانونی ایران است

>>>   زیرکانه؟؟
ایران تا کنون از تجزیه طلبی فارسی زبانان افغانستان حمایت نکرده .
ان هم کشوری که 75 درصد پشتون نیست
خود داند طالبان

>>>   ایران پل پیروزی بود و از روزی که انقلاب شد منافع امریکا را به خطر انداخت و از همان روز دشمنی برای سرنگونی جکومت آخوندی شروع شد. این دشمنی در طبس و عراق و بعدتر داعش و تجزیه خاورمیانه و ... رفت رفت تا از جنگ فیزیکی خسته شدند و به جنگ رسانه‌ روی اوردند تا ایران از درون بپاشد. رسانه بیشمار هست که همگی با مغلطه فقط سیاه نمایی میکنند.

بله ۹۵ درصد مردم ایران هم فریب این رسانه ها را میخورند و چون مطالعه و درک منطق در ایران نیست نمیفهمند چه بازی در حال پیاده شدن است ولی تحلیلی که بر این گزاره زیر استوار شود از اساس به بیراهه رفته اس:
شکی نیست که هردو طرف دچار بحران گسترده ی نظیر میزان پایین یا نبود مشروعیت داخلی و بین المللی، معضل اقتصادی، بحران مشروعیت دینی، مخالفت گسترده از جانب مردم، فشار جامعه بین الملل... مواجه هستند.

از همین جا خطای تحلیل در ذهن نگارنده وجود دارد. شاید این سر و صدای چند ماهه را خیلی جدی گرفته است ما که در ایرانیم آن را یک شور و هیجان اطلاعاتی نوجوانها و سیاستمداران مزدور دریافتیم که فروکش کرد. عجیب است برای تحلیلگران افغان هنوز مساله مهسا یک بحران خیابانی در ایران است !! در خیابان خبری نیس برادر من. فرضیاتت را تصحیح کن/

>>>   مشاوران ایرانی.... داعش خود ساخته؟
یعنی واقعا سطح تحلیل شما اینقدر پایین است؟ داعش را ساخته ایران میدانید؟ شما توانایی کشف حقایق جاریه را در خود تقویت کنید نیازی به تحلیل کردن نیست.

>>>   عحیب فرض این جماعت این است که ایران از طالب میترسد یا منطقه از طالب میترسد چون ماشین جنگی است!
شما را به خدا کمتر چرس بزنید.

>>>   ما خو این ایران را که خود را زیرک میگه تیرک‌کردیم و نفسش کشیدیم . درس برایش دادیم که تا عمرش است به افغانستان احترام کند . ما فعلا ابر قدرت منطقه استییم قصه ایران مفت است .
فعلا در دونیا دو ابرقدرت است یکی افغانستان دوم امریکا

>>>   آقای عبدالناصر نورزاد از نویسندگان بی اطلاع یا کم اطلاع است. فرمایشات ایشان فقط به درد خود ایشان می خورد. چهار دهه غربیان و از جمله آمریکا شیطان بزرگ این چرندیات را که مصرف داخلی دارند و نظایر آن گفته اند و نوشته اند و تحلیل شیطانی ارائه کرده اند جناب نورزاد شما خیلی دیر از خواب یا بهتر بگویم حالت کما بیدار شده اید. من یک افغانی هستم که مدت طولانی در ایران زندگی می کنم این نظام از آن نظام های پوشالی نیست که به هربادی بلرزد. پیش بینی شما مانند پیش بینی کسانی است که چشم بسته و گوش بسته یک خبری را نق می کند. این نظام الحمد لله بسیار قوی تر از دیروز است طی چهار دهه ملیون ها مهاجر افغانی را پناه داده است و هم اکنون نزدیک به 9 ملیون افغانی در ایران زندگی می کنند. نمی دانم در کجای دنیا زندگی می کنید؟در آخر یک نصیحتی اگر به دنبال شهرت هستید راههای بهتری برای مشهور شده انتخاب کنید نه به بهای دشمنی دو ملتی که خصومتی ندارند.
با حق مهاجر افغانی مقیم ایران و دعاگوی دو ملت ایران و افغانستان

>>>   به هر کس که این را میخواند سلام، من بزرگ شده در ایران هستم. زمانی که طالبان با سیاست بازی که هرکس فقط بدنبال منافع خود بودند. منجمله ایران و وعده های دادن اب به ایران از سوی طالبان وتطهیر طالبان از سوی ایران. ما مهاجرین هر آنچه گفتیم و اعتراض کردیم سودی نداشت ایران چشم خود را بست و ما را فریب داد مانند کودکی با ما برخورد کرد گویا او بهتر از ما برایمان تصمیم میگیرد مثل آمریکا. خوب فرق تو با آمریکا چیست. از .... فقط نامی در ایران است.وای که چقدر فاطمیون هشدار داد فایده نداشت.
حتی زنان در قم اعتراض کردند و صدایشان خفه شد چون مجوز ندارند. چه بگویم حال میگویند اب این 7 میلیون مهاجر را بدهید. ایا مهاجرین ایرانی که سراسر اروپا هستند باید آبش را دولت ایران بدهد. چرا با طالبان دست داده ای حال از جان و مال مارا گروگان میگیری. مگه طالبان دلش برای ما سوخته خودش در کشتن ما شیعیان لحظه ای درنگ نمیکند. خود طالبان و افکارش باعث بوجود امدن داعش بود. داعشی نبود ولی افکار داعشی در وجود طالبان بود. داعش بر گرفته از طالبان است. از مادرانمان میشنیدیم از ظلم ستم طالبان و او را میشناختیم با عمق وجود. ولی ولی مهاجر ایران چقدر بدبخت است که ایران خودش مهاجر میپذیرد و باز به او اهرم فشار هم میگوید مهاجر از طالب میخورد و هم از ایران کسانی که در مجلس چنین حرفهایی میزند نمیداند که چه کوته فکر است خودت با آغوش باز طالب را اوردی. طالبان حکومت دست نشانده هست شما هم مثل آمریکا باز میخواهید اگه حق اب نشد حکومت دیگری بیاورید که منافع شما را برآورده کند این افکار آمریکایی وقتی وجود دارد پس چرا از آمریکا بنالیم وقتی با ما مثل یهود فکر میکنید که کشور شمارا تصاحب میکنیم پس چرا مرگ بر اسرائیل میگوییم ما مهاجر هم یهود هستیم. وقتی ایران داد میزند که ما برای دنیا خطر نداریم انرژی مسالمت آمیز میخواهیم. پس چگونه است که نباید اروپائیان فکر کنند که خطرناکید. شما ایرانیان هم مهاجر میخواهید و هم دست و پای مارا میبندید و مارا در غل و زنجیر میکنید. حال اگر بخاطر طالبان کمی خوش رفتاری میخواهید به مهاجر انجام دهید وقتی خیط شدید از طالبان بر سر ما مهاجر آوار نشوید. از ما مهاجر برای اهداف استراتژیک استفاده نکنید آنقدر دیده ایم که با لبخند شما باید بترسیم ایندفعه چه سیاستی در راه است. همه چیز سیاسی شده. آخوندی فریاد میزد در روضه امام حسین لعنت بر پدر و مادر سیاست که طالبان را تطهیر کردند. در حالی که شیعیان ما هر روز کشته میشوند. وقتی همه چیز رسانه ای شده مواظب باشی چه چیزی میگویید که دودش در چشم خیلی ها میرود مخصوصا انانکه در راس حکومت قرار دارند.
راست حکومت خواهر و برادر نمیشناسد و تر و خشک با هم میسوزند. باز هم به ایران میگویم نسبت به طالبان هوشیار باشد پشت طالبان با افراطیون پاکستان گرم است و اگر به ایران حمله کند هرآنچه دشمن داری از داخل و خارج از طالبانی که حمایت نمیشد، حمایت خواهد شد و هم از فاطمیون استفاده نکند چون شیعیان ما کمند نمیتوانند در راس قدرت قرار گیرند و هم جنگ شیعه و سنی راه خواهد افتاد.

>>>   نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی ایران برای اعمال فشار بر طالبان در مورد آب هلمند، خواهان اخراج پناهجویان افغان از این کشور شد.
محمد سرگزی ادعا کرد که بیش از هفت میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند و مانند مردم ایران، از تمام یارانه‌های آشکار و پنهان بهره‌مند می‌شوند.
او ادعا کرد که پناهجویان افغان «در بسیاری از مشاغل فعالیت دارند و مردم ما هرگز متعرض آنان نشده‌اند و آنان را پذیرفته‌اند.»

این نماینده مجلس همچنین به مقام‌های دولت جمهوری اسلامی پیشنهاد کرد که برای تحت فشار قرار دادن طالبان، مسیرهای کالا به افغانستان را مسدود کنند.
او گفت: «با توجه به اینکه امروز بخش زیادی از نیاز افغانستان به کالاهای خارجی، از مسیر گمرکی و ترانزیتی ایران در حال تامین است، یکی دیگر از اهرم‌های فشار در اختیار ایران، بستن این مسیرها به روی افغانستان است.»
آقای سرگزی یک سال قبل نیز تهدید کرده بود که اگر آب هلمند رها نشود، تمام اتباع افغان از استان سیستان‌وبلوچستان اخراج می‌شوند.

>>>   چه بگویم از اینهمه دوروییی...یارانه های پنهان واشکار 😂😂برامون چه تحصیل کرده چه بیسواد کارگر ساده بودیم پزشکانمان لیسانسیه هامون در کوره ها وکارهای سخت و سر فلکه کار میکنند😥 حالا هم برایمان مثل بی بی سی اخبار افغان میگذارند تا افکارمان را بنظر خودشان اصلاح کنند😉حالا میخواهند دفتر اتباع را بعد شصت سال ارتقاع بدند اوضاع را بهتر کنند با بخاطر طالب یا....جاگزین کردن ما برای نیروی آینده گوشت جلوی توپ و جنگ .مهاجر از جنگ خسته است باز از ما در هر جایی وجبهه ای استفاده میکنند.😱 ما مهاجر سیاسی فکر نمیکنیم سیاسی نیستیم فقط بخاطر چهارده معصوم ودین و ایمانمان به اینان اعتماد کردیم. حکومتی که نام اسلام را یدک میکشد. بین ایرانیا بیشتر افکار منفی از مهاجر است. افکار خودتان را اصلاح کنید که از سران حکومت خودتان سر چشمه میگیرد .مانند داعشی و طالبان رسانه دستتان هست هر جور بخواهید سانسور میکنید و هرجور خواستید اعلام میکنید یه میخ به در یه میخ به دیوار میزنید😐😆

>>>   طالبان با در دست داشتن اسلحه امریکا میدانند که قویتر از ایران شده اند و پیروزی انها علیه ۵۴ کشور پیشرفته جهان روحیه قوی برای شان داده . روحیه قوی و اسلحه قوی دو عامل عمده قوی بودن در جنگ‌است هر دو در دست طالبان است و فعلا انها را در موقعیت منحصر به فرد قرار داده و از جانب دیگر ایران کشور است که در مطبوعات و رسانه ها خود را قوی جلوه داده و در حقیقت چیزی در بساط ندارد و در تنگدستی و گرسنگی مداوم بسر میبرد و سربازانش با روحیه بسیار ضعیف و حتی مخالف رژیم خود شان در میدانها تبارز میکنند که نقطه ضعف ایران در صورت برخورد با طالبان است . از جانب دیگر بلوچ های جدایی طلب ایران رابطه تنگاتنگ با طالبان ایجاد کرده و مسلح سازی شده اند که مشکل دیگری برای ایران محسپب میشود و در دراز مدت ایران را از با میاندازد . بنابر عوامل فوق ایران فعلا در مقابل طالبان ضعیف و اسیب پذیر است .

>>>   این تحلیل با اینکه بر روی نکاتی جالب دست میذاره ولی آبکی هست و فقط در جهت شکل دهی به اذهان نوشته شده.
محمد-تهران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است