چهارمین نشست افغانستان در ترکمنستان برگزار شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۳    ۱۴۰۲/۳/۶ کد خبر: 173166 منبع: پرینت

چهارمین نشست نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای میانه برای افغانستان در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان برگزار شد.
نمایندگی اتحادیه اروپا در آسیای میانه در توییتی خبر داده که نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان و نمایندگان ویژه قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در تاریخ‌های ۲۵-۲۶ ماه می در عشق‌آباد گردهم آمدند.

نمایندگان اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی گفته‌اند که به تعهد شان به مردم افغانستان و رسیدن این کشور به ثبات، صلح پایدار و رفاه متعهد هستند.
آنان با یادآوری نگرانی‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره‌ی حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شهروندان افغانستان و همچنین وضعیت وخیم اقتصادی و بشردوستانه، از تلاش‌های جامعه‌ی جهانی برای ادامه‌ی کمک به مردم افغانستان با وجود شرایط دشوار قدردانی کرده‌اند.

آنان در بیانیه‌ی نشست شان، بر اهمیت ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان و حمایت از حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی اقتصادی و فرهنگی همه‌ی شهروندان این کشور تأکید کرده‌اند.
نمایندگان اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی از طالبان خواسته‌اند تا تمام ممنوعیت‌ها علیه دختران و زنان که حقوق آنان را برای تحصیل، کار و مشارکت در زندگی عمومی محدود می‌کند، لغو کنند.

آنان افزوده‌اند که این ممنوعیت‌ها، فراتر از نقض جدی حقوق بشر، اثرات زیانباری بر توانایی جامعه‌ی بین‌المللی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان دارد و باید برداشته شود تا اقتصاد افغانستان رونق یابد و در نهایت به ثبات و صلح برسد.
نمایندگان اروپا و آسیای مرکزی گفته‌اند که در مورد چشم‌انداز و چالش‌های ثبات اقتصادی و احیای افغانستان نیز بحث کرده‌اند.

شرکت‌کنندگان نشست عشق‌آباد از طالبان خواسته‌اند که اجازه ندهند خاک افغانستان، به‌عنوان پناهگاه امن توسط گروه‌های تررویستی یا منبع صدور تروریسم و افراط‌گرایی به کشورهای دیگر شود.
آنان تأکید کرده‌اند که تروریسم، افراط‌گرایی خشونت‌آمیز، قاچاق مواد مخدر و سایر فعالیت‌های غیرقانونی مرزی، تأثیر منفی بر منطقه خواهد گذاشت.
نمایندگان ویژه‌ی اروپا و آسیای مرکزی در بیانیه‌ی نشست شان گفته‌اند که در استفاده از منابع طبیعی مشترک باید نیازهای همه‌ی همسایگان افغانستان در نظر گرفته شود.

در بیانیه آمده که این نشست «فرصتی را برای تبادل نظر عمیق در مورد تحولات و وضعیت اقتصادی افغانستان فراهم کرد و اجازه داد تا در مورد ادامه همکاری در کمک به مردم افغانستان و تشدید همکاری‌ها در زمینه‌های مورد علاقه مشترک بحث شود.»
همچنین «در مورد چشم انداز و چالش‌های ثبات اقتصادی افغانستان گفتگو کردند و بر اهمیت شرایط مساعد برای فعالیت‌های اقتصادی، بخش مالی و بانکی و احیای زیرساخت‌های اجتماعی-اقتصادی در افغانستان که کمک‌های بیشتر جامعه جهانی را ممکن می‌سازد نیز تبادل نظر شد.»

توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا و رزا اوتونبایوا، نماینده دبیرکل سازمان ملل و مقام‌های بانک جهانی برای افغانستان نیز در این نشست شرکت داشتند.
هدف این نشست ادامه گفتگوها در مورد افغانستان است که از سال ۲۰۲۱ آغاز شده و تا اکنون ادامه دارد.
شرکت‌کنندگان در مورد توسعه و شرایط اقتصادی در افغانستان، ارزیابی کمک به مردم افغانستان و تمرکز بر همکاری در حوزه‌های مشترک مورد علاقه گفتگو می‌کنند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست افغانستان
ترکمنستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است