تقابل طالبان و سازمان ملل در ممنوعیت کار زنان
تصمیم محدودیت بر کار زنان در کاهش خدمات و حمایت افغان‌ها تاثیر دارد. تصمیم محدودیت بر کار زنان در کاهش خدمات و حمایت افغان‌ها تاثیر خواهد داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۷    ۱۴۰۲/۳/۶ کد خبر: 173172 منبع: پرینت

گروه طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، محدودیت های شدید علیه زنان در کشور وضع نموده و آنها را از حق آموزش و کار محروم کرده اند.
یکی از آخرین محدودیت های طالبان علیه زنان افغانستان، ممنوعیت کار آنها در دفاتر سازمان ملل متحد در این کشور بود.
ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان، با واکنش های گسترده در سطح جهان مواجه شد و اعتراضات گسترده شهروندان افغانستان را نیز بر انگیخت.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، می‌گوید که مردم افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند و حضور کارمندان زن برای توزیع این کمک‌ها ضروری است.
او شنبه‌شب، در تویتی نگاشته است: "لغو تمام اقداماتی‌که حقوق زنان برای کار را محدود می‌کند، برای دستیابی میلیون‌ها نفر در افغانستان که به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، کلیدی است."
گوترش، از طالبان خواسته است که «سیاست‌های محدودکننده» این گروه علیه حق کار زنان را لغو کنند

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور یک قطعنامه، این ممنوعیت را محکوم کرد و خواستار لغو فوری آن شد.
اما با وجود آن، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرد که به حضور خود در این کشور ادامه می دهد و نمی تواند از تعامل با گروه طالبان خارج شود.
پس از آن، گزارش های منتشر شد که گروه کاری سازمان ملل متحد برای افغانستان فیصله کرده است که نهادهای زیر مجموعه این سازمان در افغانستان، هر کدام به تنهایی تصمیم بگیرند که چگونه در این کشور کار کنند و حتی می توانند محدودیت های وضع شده توسط طالبان علیه زنان را بپذیرند.
ریچارد بنیت گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری افغانستان و کارشناسان این سازمان می‌گویند، طالبان باید هدف قرار دادن زنان را متوقف کنند.
این کارشناسان ناوقت روز پنجشنبه طی یک اعلامیه گفته اند که طالبان این تصمیم‌شان را هرچه زودتر پس بگیرند، زیرا به‌گفته آن‌ها، ادامه هدف قرار دادن زنان، حذف و منزوی ساختن‌ آن‌ها زندگی تمام افغان‌ها و آینده افغانستان را با خطر روبرو می‌کند.

کارشناسان سازمان ملل متحد هشدار می‌دهند که محدودیت اخیر طالبان، بالای افغان‌ها و امور بشری تأثیر منفی دارد و همچنان به رسانیدن کمک‌های بشری به میلیون‌ها افغانی که به کمک‌های عاجل نیاز دارند، آسیب خواهد رساند.

در همین حال، وزارت خارجه امریکا نیز نقش زنان در امور حقوق بشری را مهم عنوان کرده است.
انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا، نیز به این تصمیم طالبان واکنش نشان داده است. او دستور منع کار زنان و دختران افغانستان در موسسه‌های غیردولتی داخلی و خارجی را یک اقدام ویرانگر برای افغانستان توصیف کرده است. آقای بلینکن هشدار داده است که این تصمیم تازه طالبان، می‌تواند روند ارسال کمک‌های حیاتی بشردوستانه به میلیون‌ها شهروند افغانستان را با چالش مواجه سازد.
توماس ویست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و لانا زکی نسیبه نماینده امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد در دیدار شان ناوقت روز پنجشنبه در مورد وضعیت افغانستان صحبت‌ کرده‌اند.

نمایندگی امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد در تویتر خود به نقل از خانم نسیبه نوشته که اکنون بیش از هر زمان دیگری باید به سمت یک راهکار واحد بین‌المللی حرکت کرد که بر اساس آن حقوق اولیه زنان و دختران افغان حفظ شود و مشارکت کامل آن‌ها در تمام عرصه‌های زندگی عمومی را تأمین کند

همچنان دفتر همآهنگی کمک های بشر دوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) در افغانستان با صدور اعلامیه ای این تصمیم طالبان را نکوهش کرده و گفته است که این تصمیم ممنوعیت کار زنان در سازمان های غیردولتی داخلی و خارجی برای سازمان ملل متحد ناراحت کننده است. اوچا گفته است "این دستور بنیادی ترین حقوق زنان را نقض کرده و همچنان نقض آشکار اصول بشر دوستانه است"
این نهاد تاکید کرده است که سازمان ملل متحد در افغانستان و شرکای آن این دستور طالبان را محکوم کرده و به طالبان یاد آوری می کنند سلب آزادی های زنان و حذف سسیتماتیک آنان از عرصه های عمومی و سیاسی این کشور را به عقب برده و تلاش ها برای تامین صلح و ثبات را به خطر می اندازد.

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور حقوق بشر و زنان در افغانستان در توییتی دستور تازه طالبان را «بی رحمانه و ظالمانه» دانسته است: "این یک تصمیم ظالمانه و بی رحمانه دیگری است که زنان را مجازات می کند و کمک های بشر دوستانه را که میلیون ها نفر در این زمستان به آن وابسته اند، به خطر می اندازد. طالبان زندگی افغان ها را به خطر انداخته و کشور را به مسیر خطر ناک سوق می دهند"

اتحادیه اروپا نیز نسبت به تصمیم طالبان برای ممنوعیت کار در سازمان های غیردولتی شدیداً انتقاد کرد. یک سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک اعلامیه خبری شام شنبه این اقدام طالبان را تقبیح نمود.
اتحادیه اروپا یکی از حامیان مهم مالی سازمان های غیردولتی در افغانستان است. در عین زمان، بروکسل حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

"با تیم های مردانه کار نمی کنیم"
با وجود اینکه گزارش هایی وجود داشت که شماری از دفاتر سازمان ملل متحد محدودیت های طالبان علیه زنان را پذیرفته است، در تازه ترین مورد، بخش زنان سازمان ملل در افغانستان گفته است که «با تیم های مردانه» کار نخواهند کرد.
این نهاد در نامه ای که خطاب به زنان افغانستان منتشر کرده، نوشته است که مأموریت آنها در هیچ کجای جهان به اندازه افغانستان، با چالش مواجه نشده است، اما با وجود آن، تعهدها آنها به زنان افغانستان «قوی تر از همیشه» است.
در این نامه آمده است که «تا حد امکان آنچه در توان داریم انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم که کارکردهای ما برای زنان افغان تاثیر گذار است.»
بخش زنان سازمان ملل متحد در این نامه ممنوعیت کار زنان در دفاتر این سازمان توسط گروه طالبان را «آخرین یورش به حقوق زنان» دانسته است و گفته است که این دستور، فقط یک گام به مسیر اشتباه نبود، بلکه «آخر زندگی» است.
این نهاد افزوده که 70 درصد از تمام کارمندان آنها زن هستند و 55 درصد از کارمندان محلی آنها نیز زنان هستند و از رویکرد اصولی خود در کار با زنان و برای زنان، دست نخواهند کشید و با تیم های مردانه کار نخواهند کرد.

جورج لاریا ادجی، مدیر منطقه‌ای صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) گفته است که ممنوعیت زنان افغانستان از کار، پیامد ناگواری در بخش‌ ارایه خدمات صحی، تغذیه و آموزش به کودکان این کشور خواهد داشت. آقای ادجی از مقام‌های طالبان خواسته است که به زنان در این کشور اجازه دهند تا ماموریت نجات خانواده‌های نیازمند و جوامع در معرض خطر را به پیش‌ ببرند.

در همین حال باربارا ودوارد، نماینده دایمی بریتانیا در سازمان ملل متحد روز جمعه در نشستی با اشاره به محدودیت طالبان بر کار زنان در نمایندگی‌های سازمان ملل متحد گفت، طالبان به جای رسانیدن کمک‌های بشردوستانه به رویکرد زن ستیزانۀ قرون وسطی اولویت می‌دهند
"این یک خبر وحشتناک است که از هر سه افغان دو تن آن وابسته به کمک‌های بشری اند، سازمان ملل متحد بدون زنان نه کمک‌ها را رسانیده می‌توانند و نه هم باید این کار را کنند، مهمتر از همه این نشان دهنده آن است که برای طالبان به جای رسانیدن کمک‌های بشردوستانه رویکرد زن ستیزی قرون وسطی اولویت دارد."

سفارت آلمان برای افغانستان نیز ممنوعیت کار زنان را ظالمانه دانسته است. این سفارت نیز در توییتی نگاشته است "کسانی که از این اقدام طالبان آسیب می بینند، ضعیف ترین قشر جامعه اند."

وزارت خارجه ناروی این تصمیم طالبان را به شدت نکوهش کرده است. وزیر خارجه ناروی گفته است: "این تصمیم باید فوراً لغو شود."
شماری از سازمان های خارجی پس از این دستور طالبان گفته اند که فعالیت های شان را در افغانستان متوقف خواهند ساخت.
حد اقل دو سازمان غیردولتی بین المللی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرده اند که چنین مکتوب برای آنان نیز رسیده است. یک مسئول ارشد یکی از این سازمان ها گفته است "ما همه فعالیت های خود را سر از روز یکشنبه متوقف می‌کنیم".

تقابل ارزشها و محدودیت ها؛
بسیاری از کارشناسان به این باور هستند که سازمان ملل متحد اکنون در افغانستان با مساله تقابل ارزش ها و محدودیت های وضع شده توسط گروه طالبان مواجه است و مجبور است که یکی از آنها را انتخاب کند.
سامنتا پاور، رییس اداره توسعۀ بین‌المللی ایالات متحده امریکا (USAID) به تاریخ ۷ اپریل طی یک اعلامیه گفته است، تصمیم محدودیت بر کار زنان در کاهش خدمات و حمایت افغان‌ها تاثیر خواهد داشت.
خانم پاور محدودیت بر کار زنان در نمایندگی‌های سازمان ملل متحد را نکوهش کرده و از طالبان خواسته است که این تصمیم "سرکوب کننده‌شان" را پس بگیرند.
در اعلامیه گفته شده است، سهم زنان در پیشرفت افغانستان و رسانیدن کمک‌های بشری مهم است و محدودیت بر کار زنان میلیون‌ها افغان را که به کمک‌های بشری نیاز دارند از این کمک‌ها محروم خواهد ساخت.

مقامات سازمان ملل متحد بارها اعلام کرده اند که افغانستان با بدترین بحران عصر حاضر جهان مواجه است و آنها نمی توانند این کشور را ترک کنند.
دفتر بخش زنان سازمان ملل متحد نیز در نامه ای که امروز منتشر کرده، نوشته که «مهمترین سوالی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم این است که چگونه به شیوه های اصولی در شدیدترین بحران بشردوستانه و حقوق زنان در جهان پیش برویم.»
این نهاد اما پاسخ داده است که آنها از رویکرد اصولی خود در کار با زنان و برای زنان دست نخواهد کشید و با تیم های صرفا مردانه کار نخواهند کرد.
این نامه نشان می دهد که بخش زنان سازمان ملل متحد، هرچند از تداوم حضور خود در افغانستان اطمینان داده، اما محدودیت های وضع شده علیه زنان از سوی طالبان را نپذیرفته است.

نهادهای دیگر سازمان ملل متحد هرچند که ممنوعیت کار زنان برای سازمان ملل توسط طالبان را، حمله به ارزش های این سازمان دانسته اند، اما تاکنون در مورد نحوه تداوم کار خود در افغانستان، توضیح نداده اند.
به نظر می رسد که اکنون، بخش زنان سازمان ملل متحد، در تقابل ارزشها و محدودیت ها، ارزش ها را ترجیح داده است و سایر بخش های این سازمان، با پذیرش محدودیت های وضع شده علیه زنان از سوی طالبان، کار خود را ادامه می دهند.

پس از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، زنان از کار در اداره‌های حکومتی و در ماه دسامبر سال گذشته از کار در اداره‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی منع شدند، اما کارکنان یوناما مستثنا بودند که اکنون این محدودیت بر آن‌ها نیز وضع شده است.
طالبان از این پیش نیز محدودیت‌های بی‌شماری بر فعالیت‌های زنان وضع کرده‌اند. بستن مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف‌های ششم، منع ورود زنان به حمام‌های زنانه، آرایشگاه‌ها و ساحات تفریحی از دیگر محدودیت‌هایی‌ است که در حدود دوسال گذشته از سوی طالبان بر زنان در افغانستان وضع شده‌ است.

حامیه نادری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کار زنان
سازمان ملل
نظرات بینندگان:

>>>   طالب به مرگ گرفت تا سازمان ملل به تب رضا شود.
و حالا بعد از رفت و آمد زیاد طالب حاضر میشود که به یک تعداد محدود زن ها اجازه کار در سازمان های مربوط سازمان ملل بدهد اما به شرط اینکه دیگر سخنی از باز شدن مکاتب و دانشگاه ها و کار زنان در ادارات دولتی و شخصی زیر خاک شود.

>>>   افغانستان مركز تروريستي هاي جهان شده هفتاد زنداني خطرناك از زندان هاي پاكستاني ها ازاد شد روانه افغانستان مردم بي غيرت افغانستان در زير سلطه طالب با چند قطعي رنگ پل سوخته را رنگ اميزي كرد و از محتادين دگه خبري نيست با انها چه كردند فقط طالبان معجزه هستند محتادين در ظرف چند هفته ترك عادت كردند دنيا گل و گزار اين نفر هاي كه در شاروالي هستند كنترول بازار ميكنند هر روز دكان به دكان ميروند با يوتيوبر ها براي نشان دادن مردم بالاتر از 50000 هزار افغاني معاش دارند مردم از ترس چك چك كرده دنبال طالب به دست بوسي روان هستند يكبار اين حكومت استبداد ظالم از بين برود باز خوشي مردم سيل كنيم در حاليكه زن هاي تحصيل كرده با فهم در خانه بيكار دختران ما از بهره سواد محروم دروازه هاي علم و دانش بسته اين أست كار هاي نيك خمارت انفلاقي

>>>   ایران از اب خواستن پشیمان شد و شکست خورد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است