درگیر مرزی زابل-نیمروز میان طالبان و ایران
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۱    ۱۴۰۲/۳/۶ کد خبر: 173175 منبع: پرینت

از ساعت 10 صبح امروز شنبه ششم جوزا درگیری مرزی میان طالبان و نیروهای نظامی مرزی ایران آغاز شده است.

خبرهای رسیده از نیمروز ولسوالی کنگ حاکی از آن است که طالبان با حمله بر باسگاه ساسولی همجوار مرزی نیروهای مرزی ایران را واشتند تا تیراندازی متقابل نموده و بدون هدف بطرف خاک افغانستان شلیک کنند.

خبرگزاری های ایرانی نیز گزارش دادند که فرمانده کل انتظامی ایران دستور حمله متقابل داده و تاکید کرده است که از مرزهای ایران حفاظت شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
درگیری مرزی
زابل نمیروز
نظرات بینندگان:

>>>   به به علی رغم مشکلات برای مهاجرین برای مردم پیش میاد؟ ولی لذت بخش دیگه چندین درگیری اگر چه طالبان بسیار باد فتح داره میگوید افغانستنان فتح کرده، افغانستنان فساد دولت پیشین دست طالبان دادا به شمخانی موترم گفت آزین اتفاقات درس بگیرید دراینط۲۰ سال گذشته یکدفعه درگیری نبود حالا شما فرض کنید طالبان با تمام مشکلات داخلیش اگر به رسمیت شناخته بشود چه میشود هر روز به همسایه درگیر مشود بنا به گفته حمید خراسانی خماری جنگ است ولی تا دیر نشده، دست به کارشوید
نسیم مهاجر از ایران

>>>   رژیم ایران به جای اینکه موضع اب را از رای دیپلماسی حل کند از اسلحه کار میگیرد ، متاسفانه نظام ایران از دیپلماسی هیچ سر در نمیاورد و باعث جنگ و تشویش ذهنیت مردم خود شده است ، افغانستان پایبند به قرارداد سال 1351 است ، ایران به دنبال جنگ است و میخواهد افکار مردم خود را منحرف کند ،
حبیب الله یوسف زی

>>>   نخیر بزرگوار. ایران میخواست جاده مرزی و ارتباط کابل به چابهار رو ببنده که بست. طالب میخواست راه رو باز کنه که درگیری شد. چقدر ملت افغانستان عجیبند. چقدر شایعات از کشتن ایرانی و اسیر کردن سرهنگ فلانی (کسی که سه سال پیش توی سوریه مرده بود) پخش میکنید.

مرز دست نیروی انتظامی بود. دیروز ارتش هم یه کم تجهیزات نیمه سبک توپخانه رو منتقل کرده بود و میدونستن بستن جاده مرزی به درگیر منجر میشه که شد. طالبان چقدر وقیح هستن. فیلم نشون دادن که پشت رگبار نزدیک پاسگاه ایرانن ولی میگن ایران اول شلیک کرد. خوب ....شما پشت رگبار پشت پاسگاه مرزی چه غلطی میکردین؟ مگه مرز نیمروز خونه خاله شماست که با خودروی زرهی میری پشت مرز؟ اگر برای خودنمایی نیومده بودین اونجا چیکار میکردین؟
طالب پروپاگاندای رسانه‌ای خوبی داره بر خلاف ایران که عار داره بگه با این گروه درگیر شدیم. بخش بزرگی از این پروپاگاندا خود ملت افغانستان هستند. تعداد تلفات طالب ظاهرا بالاست ولی اومدن میگن ایران یکی ما هم یکی. باشه شما راست میگین. مث اربابتون امریکا که هیچ وقت کشته نمیده.

حالا مساله چیه؟ مردم افغانستان با شور و هیجان ویديوهای سالها پیش و امروز رو دست بدست میکنن و خوشحال میشن و هیشکی نمیپرسه چقدر اینا حقیقته؟ همه خوشحالن که طالبان پاسگاه مرزی رو گرفته ولی هیچ خبری نیست. خب الان یه بهانه دست ایران اومد که یه سری تسلیحات نیمه سنگین و پهپادی هم توی منطقه مستقر کنه.

تجارت عمده افغانستان از همون جاده ای هست که امروز بسته شد. علت در حقابه هست. طالب میگه آب نیست و توقع داره ایران باور کنه. ایران میگه هیات ناظر میاد طالب میگه راه نمیدم. هم دروغ میگی هم حق نظارت رو زیر پا میذاری؟ بذار تجارت شما با چابهار یه مدت قطع بشه ببینم به ادم خواری میفتین. قطعا طالب برای باز کردن راه دوباره اقدام میکنه ولی اینبار کشته‌های بیشتری میده.

زیر همین پست ببینم شاهد چه افسانه‌هایی از مردم افغانستان خواهیم بود. احتمالا یه عده مدعی بشن طالب تا مرز عراق را تصرف کرد در حالی که حتی با اون همه ارپی جی نتونستن یه پاسگاه مرزی رو بفرستن هوا وقتی که در فاصله چهارصد متریش بودن. .... که حتی جنگ چریکی هم بلد نیستین. هفت هشت تا ارپی جی دست اونجا بود یه پاسگاه رو نتونستین بزنین؟ شما فعلا به افسانه دلخوش باشین تا چن وقت که تجارت افغانستان با مرز جنوبی قطع شد ملت به ادم خوری بیفتن و افسانه‌سرایی نکنن.

من به شخصه معتقدم دکترین نظامی ایران در برابر طالب باید بر یک اصل استوار بشه که هر طالبی که اومد سمت مرز نباید زنده برگرده. باید پیگیری نظامی دقیقی با ابزارهای پهپادی بشه که ملطقا یک طالب هم زنده برنگرده یا نتونه فرار نکنه. حتی اگه لازم باشه حریم هوایی یا زمینی افغانستان نقض بشه باید دنبال تک تک طالبانی بیفتن که نزدیک مرز اومد و حتی فرسنگها دورتر از مرز باید زده بشن. خوشبختانه موضوع طالب و حقابه داره کم کم از سطح دولت خارج میشه و به سطح شورای عالی امنیت ملی میرسه. چون طالبان مزدورند و اهل جنگ نیستن ولی پر مدعا هستن یحتمل سیاست ایران به همین سمت میره که درس خوبی به اینا داده بشه.

حالا برید مزدوری امریکا رو کنید و دلار هفتگی بگیرید بعد افسانه بسازین که ما باامریکا جنگیدیم. شما جای سفتی نشاشیدین. جای درستی اومدین برای جنگ. ایستگاه اخر طالب برخورد با ایرانه. نزدیک میشیم به روز اصلی.

>>>   مه فهمیده بودم که یک روز نی،یک روز این حادثه صورت میگیرد.
حکومت ایران هر روز بالای طالبان اعتراض میکرد که ،حکومت فراگیر تشکیل دهید حکومت فراگیر تشکیل دهید.
طالبان چند مرتبه برایشان گفت که او بیادر:شما را چه به نوعیت حکومت ما؟
آیا ما کدام روز بالای شما اعتراض کرده ایم که حکومت فراگیر از طرفداران رضا شاه پهلوی،مجاهدین خلق و حزب توده ایران و غیره تشکیل دهید؟
دولت ایران آخر دید که درخواست دولت فراگیر اش به جایی نمیرسد، باز بهانه حق آبه را کرده و به طالبان اخطار میدهد که اگر حق آبه ما را ندهید،ما چنین میکنیم و چنان میکنیم.
آخر طالبان گفتند که والله مثلی که دولت ایران کخ دارد و آرام اش نمیگیرد. بیا که یک چند فیر کنیم،اگر آرام شود.
افغانها یک متل دارند که میگویند:
تا ... بز نخارد،نان چوپان را نمی خورد.

>>>   به حبیب یوسف زی
شما به دروغ میگویید آب نیست. ایران میگوید اشکال ندارد طبق قرارداد یک هیات ناظرباید بازدید کند و این حقی هست که در قرارداد گنجانده شده. شما میگویید در قرارداد چنین حقی نیست!
پس شما توقع دارید دروغ بگویید و ایران باور کند؟ اشکال ندارد.
ما تفاوت سنی و سنی آمریکایی را میدانیم همانطور که میدانیم پیامبر اکرم از صحرای حجاز امد نه از ciaو mi6 در جنگ با شوروی.

ولی جدا از اینکه تا چه اندازه حق دارید خود را مسلمان بدانید (که مطلقا صفر است) ریشه مشکل را به شما میگویم. اول در میان خود طالب طیف قندهاری است و طیف حقانی که با هم سر جنگ دارند. آنها که کمی میانه رو و عاقلترند کمی به فکر منافع قوم پشتون هستند (و نه منافع مردم بیچاره افغانستان). اینها کمی ملی گرا هستند. طیف دوم مزدور امریکاست و هرچه امریکا بگوید عمل میکند.

در مرزها طیف حقانی را روان شده است.
مشکل بعدی اینجاست آقای یوسف زی که قراردادهای ترانزیتی بسته شد و افغانستان دور زده شد. امریکا کابل را به شما تقدیم کرد تا مانع اینکار شوید ولی امروز ایران و پاکستان بهم نزدیک شدند. تاجیکستان و ترکمنستان و ایران قرارداد ترانزیتی بستند. چهار سمت افغانستان هر کدام بخشی از راههای ترانزیتی را گرفتند ولی افغانستان هیچ!

برای گذر خطوط ترانزیتی نیاز است به رسمیت شناخته شوید و برای به رسمیت شناخته شدن پایان رویه مزدوری قومی برای غرب و تشکیل حکومت فراگیر است. اگر حکومت فراگیر بیاید دیگر اسلام سنی واقعی پیش از حمله شوروی در افغانستان خواهد بود و سنی امریکایی نخواهیم داشت. پس شرط جکومت داری شما که اقتصاد است گره خورده به کمکهای امریکا و هضم شدن در قواعد منطقه. ولی اگر بنا بر مزدوری غرب باشد شما جایی در قواعد منطقه ندارید.

آمریکا پولهای مردم مظلوم افغانستان را در یک حساب گذاشته و بالای طالبان فشار میاورد که چرا این قراردادها و برنامه‌های چین به سرعت در حال اجراست؟ باور میکنید به چه سرعتی پاکستان و ایران، هند و تاجیکستان و ترکمنستان و ایران. هند و ایران روسیه و اروپا. ایران عراق. ایران و عربستان. ایران و سوریه و شمال افریقا. اینها اجرایی شد. پس چه شد آن گروه نیابتی امریکایی که حافظ منافع امریکا باشد؟

سیاست اینجاست اقای یوسف زی. دروغی پخش میکنی صبر کن حقیقت هم خودت بشنو و به سایر مجاهلین بگو. آمریکا رو به افول است. به همان اسلام حنفی و شافعی بازگردید و راه اسلام امریکایی و انگلیسی را دنبال نکنید. اگر یک آیه در قران دیدید که دستور به منفجر کردن خود یا کشتن خود داده باشد آنگاه ما میپذیریم که داعش و طالب فرقه انحرافی از اسلام نیستند.

شما درون یک قوطی نگه داشته شده‌اید. با پاکستان تنش مرزی داشتید. با تاجیکستان داشتید . با ایران داشتید. شما تشنه جنگ هستید ولی نه چون جنگ کردن بلد هستید یا سابقه جنگیدن داشته باشید. بلکه چون به شما فشار میاورند که پول مردم بیچاره افغانستان را میخواهی باید جنگ راه بیاندازی. هفتگی چهل میلیون دلار میخواهی باید جنگ راه بیاندازی.
قطعا ایران پاسخ میدهد که ظاهرا اکنون یک نیروی ایرانی کششته شده و ۱۲ طالب کشته و ۳۶ تن زخمی شدند. پاسخ صد برابری به شما هم بدهد کم است که اگر خون یک ایرانی را ریختید صد تن از شما را به جهنم بفرستد که میپندارید بهشت است و آنجا هم از الله میخواهید طبق گفته ماموران استخباراتی انگلیس و امریکا جنگیدید و اسلام را شناختید. سرب داغ نصیب شما میشود پس از هلاکت که جز شر و مزدوری چیزی از شما پدید نیامده است. شما جند الشیطان هستید. جنود شیطان بزرگ هستید بیخود دم از الله تعالی میزنید.

شما سالانه حدود یک میلیارد دلار از گمرکات دارید و چهار میلیارد دلار از فروش مواد مخدر. البته الله انگلیسی به شما دستور داد مواد مخدر بفروشید و جوانان مردم را نابود کنید شما را به جنت میبرم. با پنج میلیارد دلار نمیتوانید کشورداری کنید. میخواهید در منطقه شریک باشید به رسمیت شناخته شوید باید دست از مزدوری امریکا و تبلیغ اسلام انحرافی امریکایی بردارید.

هنر منطقه همین است که دست امریکا را خواند. شما بنا بود بیایید سلاح بسیار زیادی هم برای شما گذاشته شد که تاجیکستان سمت تاجیک ها بگیرد و ایران سمت مردم شمالی و شیعه و ناامنی در منطقه را گسترش دهید. حکومت را از یک نوچه و مزدور گرفتند به مزدور دیگری دادند. این جز برنامه امریکا بود که بجای هزینه زیاد در افغانستان نیروی نیابتی کم هزینه بر سر کار بکذارد و خود بیرون شده بر چین تمرکز کند.
ولی هنر منطقه این است که هنوز دست شما در جیب امریکاست. اینبار افغانستان است که امریکا را رها نکرده است و باید معاش ماهانه و هفتگی گروه نیابتی را پرداخت کند. در عین حال تا چه حد توانست برنامه‌های امریکا را پیش ببرد؟
یک بار دیگر بخوان میان چه کشورهایی قرارداد ترانزیتی بسته شد تا بدانی چه مزدور بدی بودید و نتوانستید به ارباب خوب خدمت کنید.

تا دیر نشده به اسلام حنفی و شافعی برگردید و انحرافات بنام جهاد در راه منافع امریکا و انگلیس را دور بریزید. بله شما میگویید جهاد فی سبیل الله ولی کیست که نداند الله برای شما چیست؟ هم به دنیای خود خدمت کنید هم به اخرت خود. هم به دنیای مردم ستمدیده افغانستان خدمت کنید هم به اخرت مردم. بساط سنی امریکایی را در منطقه گسترش ندهید. وقتی منطقه شما را به عنوان یک عضو مسئول و معقول پذیرفت آنگاه افغانستان هم اباد میشود. تا وقتی پیرو منافع غرب باشید و مزدور مسلک باشید در مشرق زمین یک بیگانه هستید.
اگر هم در برابر سقوط ارباب و تطبیق خود با نظم جدید کاهلی کردید اشکال ندارد. ارباب که بمیرد وادار میشوید شرایط منطقه را پذیرفته و برای مردم بیچاره افغانستان خدمتی بکنید و بفکر رفاه باشید.

در آن روز الله تعالی به شما نمیگوید روزی دست خداست و حاکمان هیچ مسئولیتی ندارند. بلکه میگوید حاکمان مسئول آرامش و آبادی مردم خود هستند. فعلا تا آن روز شما رو به مدار ۲۳ درجه انگلستان و امریکا نماز بخوانید. بیخود زیر نام اسلام پنهان نشوید. ما بخوبی میدانیم اسلام حنفی چیست و چه نسبتی با سنی امریکایی دارد.

>>>   فعلا که این طالبان هستند که مشکل دارند نه ایران . اگر قرارداد سال ۵۱ راقبول دارن چرا اجازه نمیدهند کارشناسان ایرانی بروند ازنز.دیک وضع آب سد کجکی را مشاهده کنند.پس مثل گفته شده برطالبان صدق میکند نه ایران.

>>>   ایران میدان سیاست و جنگ را باخت براستی که طالبان قوی بوده

>>>   ایران دیگر در منطقه روی ندارد که حرف بزند جای ایران را افغانستان گرفت و یکه تاز میدان سیاست و قدرت در قاره اسیا گردید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است