کنایه مسعود: «نگفتمت مرو آنجا که آشنات منم؟»
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۹    ۱۴۰۲/۳/۷ کد خبر: 173177 منبع: پرینت

درحالی که رهبران سیاسی و جهادی افغانستان درباره تنش لفظی جمهوری اسلامی و طالبان درباره حقابه ایران و درگیری مرزی میان دو طرف سکوت کرده‌اند، احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی بدون اشاره به این تنش‌ها، شعری از مولانا را در توییتی نوشت: «نگفتمت مرو آنجا که آشنات منم؟»

مرزبانان جمهوری اسلامی و نیروهای مرزی طالبان روز شنبه (ششم جوزا) در ولسوالی کنگ ولایت نیمروز درگیر شدند. دو طرف از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده کردند که به گفته مقامات طالبان و ایران، یک عضو طالبان و یک مرزبان جمهوری اسلامی در این درگیری کشته شدند.

بسیاری از شهروندان افغانستان به تنش‌های لفظی بر سر آب و درگیری مرزی واکنش نشان دادند. اما رهبران سیاسی و مقامات حکومت پیشین افغانستان در این دو مورد سکوت کرده‌اند.
پیش از این، شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان که متشکل از رهبران برجسته سیاسی و جهادی است، تحویل‌دهی سفارت افغانستان در تهران به طالبان را «خلاف عرف دیپلوماتیک و در تضاد با منافع ملی افغانستان»‌ خوانده بود.
این شورا گفته بود که توقع دارد جمهوری اسلامی از پیش‌برد امور سفارت افغانستان در تهران با «ساختار قبلی» حمایت کند.

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود نیز پارسال در واکنش به تحویل سفارت افغانستان به طالبان گفت که واگذاری نمایندگی دیپلوماتیک افغانستان در ايران به «گروهی که نام‌های رهبران شان همچنان در لیست سیاه سازمان ملل متحد است و هنوز هیچ کشور دنیا حاضر به برقراری روابط رسمی دیپلوماتیک با آن نشده، سوال انگیز است.»
این جبهه تاکید کرده بود که تصمیم تهران «حاوی پیامی ناخوشایند به مردم افغانستان و برخی کشورهای دیگر می‌باشد.»

جمهوری اسلامی علی‌رغم روابط دیرینه با شماری از رهبران احزاب و نیروهای مقاومت ضدطالبان، در این دور مقاومت از آن‌ها حمایت نکرده است.
به گزارش انترنشنال، کاظمی قمی، نماینده رییس‌جمهور ایران و سرپرست سفارت این کشور در کابل، پارسال گفته بود امریکا با سازماندهی گروهی تحت عنوان جبهه مقاومت، به‌دنبال ایجاد آشوب‌ در افغانستان است.
آقای قمی اما به دلیل انتقادهای گسترده از سخنان خود عقب‌نشینی کرد و گفت جبهه مقاومت ملی وابسته به امریکا نیست.

با وجود عدم حمایت جمهوری اسلامی از مقاومت ضد طالبان، هواداران جبهه مقاومت ملی خواهان حمایت از این جبهه در مقابل طالبان و خواستار دیدار رییس‌جمهور ایران با احمد مسعود شدند.
همزمان با درگیری مرزی، کاظمی قمی صبح روز شنبه با وزیر خارجه طالبان در کابل دیدار کرد. یک سخنگوی وزارت خارجه طالبان به نقل از حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران برای افغانستان گفته که هیات ایرانی در نشست دوحه «از وضعیت موجود در افغانستان دفاع کرد.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسعود
ایران طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   مسعود پدر چه کرد که ابن مردم از مسعود پسر انتظار دارند؟ آزموده را آزمودن خظاست. مردم این مقاومت به جایی نمی رسد چرا که آرمان مقدس ندارد و مسعود پسر تجربه سیاسی ندارد

>>>   بیش از 20سال است که در وزارت امور خارجه ایران مشغول به کار هستم و متاسفانه باید بگویم انتخاب سفیر برای کشورها بر مبنای رابطه وظاهرسازی افرادی که خود را حامی رژیم نشان می دهند انجام می گیرد ونه سواد وزبان ودرک اجتماعی وسیاسی.خبر دارم که سفیری که هیچ شناختی از یک کشور شرقی وفرهنگ آن نداشت به صرف آقازاده بودن به این کار گمارده شد. این آقا زاده چنان در فساد اخلاقی وگرفتن رشوه های بزرگ غوطه ور شده بود که وزیر مجبور شد حکم عزلش رابدهد. این کسانی که به عنوان سفیران کشور ما اعزام میشوند نه درد وطن دارند ونه حامی حقوق ملت ایران هستند. بلکه این مقام سفارت هبه ای است از سوی حکومت برای خوش رقصی های آنان.اغلب این افراد از هوش کمی برخوردار هستند وسفیر شده اند که این چندسال آخر خدمتشان حساب دلاری خود را افزایش داده واگر یک آمار گرفته شود بیشتر این سفرا در همان کشوری که سفیر بوده زمین وخانه خریده وحتی در آنجا تبعه شدند. حالا شما انتظار داری از کاظمی قمی که دلش به حال دو ملت ایران وافغانستان بسوزدنه این هم مثل دیگران با طالبان معامله خواهد کرد.

>>>   سلام احمدمسودجان ازشاگردان ادب هنراست ازهمشهری یان مولان است بایدشعربکوید آدم مرد احترام نسلش واجب است احمدخودش یک مردواقی است راست میگی رهبرم هراتی

>>>   این شعر را به صالح موش بخان، نگفتمش که بابایت غنی تمبان ته میکشه و آوراه ای دشت و بیابانت میکند؟
بدخشانی

>>>   الله گل دانه دانه دانه دانه رئیسی قار کده نمیره خانه رئیسی قار کده همرای هیبت الله امریکا میزنه دول جنگ ها ره ماه عسل تمام شد بعد از دو سال چقدر دراز بود این ماه عسل شیرین وشربت دار وکیف دار بود ولی چندان عقد نکاح شان قایم نبود وسست بود چنین نکاح درست نیست بی وفائی نکنید وفا دار باشید هر گز بی وفائی خوب نیست.
اریائی نژاد

>>>   میدونید چرا ایران پشت این بچه درنمیاد؟ چون اولا دست‌پرورده لیبرال‌هایی مثل زیباکلام هست و دوم روابطی با امثال برنارد لوی داره. درسته که طالبان وحشی هست و حتی از آمریکا هم پول توجیبی میگیره ولی جبهه به اصطلاح مقاومت ملی هم پالان کجی داره و قابل اطمینان نیست.

>>>   فعلا ایران مخالف فارسی زبان های افغانستان است و میخواهد پشتون حکومت کند چون از پشتون میترسد . پشتون ببو است

>>>   آریایی نژاد جان ، اینقدر احساساتی نشو. هنوز چوب امریکا تا حلق مجاهدین دیروز و طالبان امروز نرسیده است.

>>>   اگر احمد مسعود تفکر عمیق داشته باشد بایید با ایران دوستی محکم کند و امر الله صالح را هم از دور و بر خود دور کند

>>>   الان بهتون میگم چرا ما از مسعود پشتبانی نمیکنیم . فعلا طالبان خیلی قویتر از انچه اند که ما و شما فکر میکنیم بر علاوه اسلحه که در رسانه ها دیده ایم اسلحه مخوف مخفی هم در اختیار شان قرار داده شده که اگر استعمال کنند ایران را از نقشه محو میکنند ما چاره نداریم جز اینکه با طالبان دوستی کنیم تا در امان بمانیم .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است