روزنامه ایران: طالبان «یاغی» را وادار به تمکین کنید
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۱    ۱۴۰۲/۳/۷ کد خبر: 173179 منبع: پرینت

روزنامه جمهوری اسلامی (چاپ تهران) در سرمقاله روز شنبه نوشت با گذشت ده روز از اخطار رییس‌جمهور ایران در مورد حقابه از رودخانه هلمند، طالبان پاسخ منفی به این اخطار داده‌اند.
این روزنامه نوشته ایران قدرتمند است و می‌تواند با توسل به دیپلوماسی شفاف طالبان «یاغی» را وادار به تمکین کند.

روزنامه جمهوری اسلامی با مرور واکنش‌های مقامات طالبان بر اخطار رییس‌جمهور ایران نوشته است هر یک از این موضع‌گیری‌ها به صورت کاملا روشن به مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنند که طالبان زیر بار دادن حقابه هلمند به ایران نخواهد رفت.
به گفته سرمقاله‌نویس این روزنامه آنچه در این میان بسیار مهم است، نوع برخورد مقامات جمهوری اسلامی ایران با این رفتار خصمانه طالبان است.
پیش از این امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفته بود: «هیأت حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسیم و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید داریم.»

نویسنده روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به این اظهارات، از «تناقض آشکار در سیاست خارجی» ایران انتقاد کرده و از دولت این کشور پرسیده است اگر طالبان را به رسمیت نمی‌شناسید، چرا سفارت افغانستان را به این گروه تحویل دادید؟
در سرمقاله همچنین از دعوت طالبان به جلسات و تعامل رسمی با آنان انتقاد شده است.
در این یادداشت آمده است: «طالبان ما را ضعیف می‌پندارند، در حالی‌که ما یک کشور قدرتمند هستیم و طالبان عددی نیستند که اجازه باج‌خواهی از ما را پیدا کنند، ما با توسل به دیپلماسی شفاف می‌توانیم این گروه یاغی را وادار به تمکین کنیم.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روزنامه جمهوری
ایران طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   امریکا افغانستان را به طالبان سپرد تا عقبه اکمالاتی و عملیاتی گروه های مثل جندالله و ریگی و امثالهم باشد.
طالب به وظیفه اش عمل میکند در غیر آن نابود میشود.
ایران چون مرغ زیرک حال در دوحلقه بند است.

>>>   نگفتمت مرو آنجا که آشنات منم ؟؟؟؟

>>>   اب رفته به جوی باز نخواهد گشت. با طالبان مراوده ودوستی کردین وکلید سفارتخانه به آنها دادین وبرادر خطابشان کردین وغافل از اینکه چه غلطی بزرگی انجام میشود. طالبان فریباتن دادند وبه ریشتان می خندند وجنرال مبین رییس جمهورتان را مسخره کرد حالا هی گنده گوزی کنید که ما موشک سجیل ونقطه زن داریم چی فایده که این همه موشک در انبار کردین اما اجازه وجرعت اسستفاده از یکی هم ندارین. طالبان هم به هدف خودشان رسیدند وحالا دیگر در خواب آب حقابه هیرمند را ببینید. خود کرده را تدبیر نیست. بروید با بردارن طالبانی بسازید ویا صلح کنید وبگویید غلط کردیم نادانی کردیم

>>>   به بزرگوار اولی.
تحویل حکومت به طالب در ازای توافق برای گسترش ناامنی در منطقه و برهم زدن برنامه های کشور چین در زمینه تجارت زمینی و راه ابریشم بود.
کشورهای منطقه با خویشتن داری مانع از گسترش ناامنی شدند و حتی در جنگ رو به اروپا انتقال میدهند. قراردادهای راههای زمینی تجاری هم شکل گرفت و الان تقریبا جایگاه ده کشور در این مسیر جایگاه مشخص شده است.

پرسش. امریکا به خواسته خود رسید یا کشورهای بلوک شرق؟ طالبان نتوانست برنامه امریکا را پیاده کند. امروز بین چین پاکستان ایران از یک طرف به عراق و سوریه مدیترانه و شمال افریقا و از یک طرف به روسیه و اروپا وصلند. از طرف شمال افغانستان هند و تاجیکستان و ترکمنستان و ایران هم وصل شده است. تنها در شمال ایران چهار راه مباددلاتی به روسیه تعریف شده که یکی دریای کاسپین است یکی از ترکننستان و سومی از آذربایجان. و چهارمی از سیونیک ارمنستان.

طالب اگر یک روز در مرز پاکستان و مرز ایران و مرز تاجیکستان میکوشد تا درگیری درست کند چون بناست به فرمان ارباب باشد. طالبان دست و پایش بسته شد. از یکسر کسورهای بلوک شرق اجازه فعالیت تنش زا به او ننیدهند از یکسر امریکا با پولهای مردم بیچاره او را تحت فشار میگذارد. طالب روزگار سختی را دارد.

>>>   در جواب اب رفته به جوی برنخواهد گشت. اولا کشورهای غربی وعربستان وخلیلزاد طی یک توافق پنهانی بدون درگیری وجنگ افغانستان را تحویل طالبان دادند. چون عربستان واسراییل به امریکا گفتند که عراق وافغانستان. را برای ایران امن کردی تا بیاید درکشورهای عربی یمن وسوریه وفلسطین دخالت کند زود بیرون رو تا این گروههای افراطی بیایند وایران مشغول مرزهای شرقی ویا جنگی احتمالی شود وتا امریکا خارج وطی توافق پنهانی به گروههای افراطی سنی مذهب واگذار شد. اما ایران در وقتی دست دوستی با اینها داد که نود درصد خاک افغانستان دستشان بود که در این شرایط عقل سیاسی می گوید با این ها مراورده تا بلکه از خطرشان کم شود .واگر بشود قدری رام شوند .وخطرشان برای مردم افغانستان وکشورهای همسایه کم شود.ایران هیچ کار دیگری غیر از ارتباط نمودن با اینها نمی توانست انجام دهد قطع رابطه ایران با اینها سبب مشکلاتی حتی اقتصادی برای مردم افغانستان می شد .بهرحال ایران نمی توانست خود را درگیر جنگی دیگر برعلیه طالبان نماید چون مردم افغانستان خسته از جنگ ومی خواهند .دیگر صدای جنگی نشنوند .وبتوانند لا اقل یک زندگی بدون انتحار وانفجار وکشتار داشته باشند. وایران هم هرگز به فکر جنگی با کشور همسایه نمی باشد واینها را به مغولانی تشبیه کرده اند که باید مانند ان وزرای دانشمند ایرانی رام شوند در مورد سفارت چگونه باید سفیران دیگری تعیین کنند درحالی که بیش از یکسال بود صد درصد افغانستان تحت اداره طالبان بود وبرخی کشورها با هم به توافق رسیدند که از حکام فعلی باشد تا کارها مختل نشود واما حقابه هیرمند سیستان هم یک حق تاریخی انها است که از نظر شرع وقانونی لا اقل برای شربشان باید رها کنند که این بستن اب بروی اینها یک عمل غیر انسانی وشرعی است چون این اب طی قرن ها مشاع ومشترک بوده بین پایین دست وبالا دست وگفته شده از اب هیرمند زمانی اینجا دریا ومرکز غله بوده .وبیشترین خراج را هم مسلمان در اوایل اسلام از مردم این مناطق می گرفتند. محمد ناصر

>>>   فعلا طالب ابرقدرت است ایران بایید تمکین کند ورنه نابود میشود

>>>   ایران ظاهرا در شناخت طالبان اغفال شده است. ایران می پندارد که طالبان آمریکا را از افغانستان بیرون کرده است در حالی که این آمریکا بود که طالبان را در افغانستان برای بار دوم به قدرت رساند. اگر آمریکا در عقبه طالبان قرار نمی داشت و اشرف غنی که هیچ شرفی هم ندارد با آمریکا همدست نمی شد اردوی ملی کشور به راحتی طالبان را به وطن اصلی شان که پاکستان باشد به عقب نشینی واراد می کرد. امروز طالبان جانشین و آمریکا در افغانستان است و تمام فعالیتهای سیاسی این گروه در راستای منافع آمریکا است و بر طبق دستورات آمریکا و اسرائیل علیه ایران قدم بر می دارند.

>>>   باید هم طالبان تمکین کنید دیگه؟ چاره دارید همین حالا؟ دست شوید ده دقیقه دیر تر ضرر

>>>   کشور ایران مجبور است برعلاوه تمکین هفته وار مبلغ هنگفت که انهم دالری باشد نه تومان ناچل را به امارت اسلامی باج دهد و از امارت اسلامی بیعت کند در غیر ان وضعش بد تر میشود .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است