فرصت پاکستان برای امتیازگیری از ایران و طالبان
آیا ایران بار دیگر چنین فرصتی را برای پاکستان مهیا خواهد کرد و وارد رویارویی نظامی با طالبان خواهد شد؟ اما به نظر نمی رسد که ایران بسوی جنگ با طالبان برود 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۷    ۱۴۰۲/۳/۷ کد خبر: 173182 منبع: پرینت

سقوط دولت سلطنتی ایران در سال 1357 خورشیدی برای پاکستان که با دولت چپ حزب دموکراتیک خلق و حملۀ نظامی شوروی در افغانستان همسایۀ خود روبرو شد، یک فرصت طلایی و یک هدیۀ فوق العاده بود. زیرا پاکستان برای امریکایی ها که رژیم شاه را در ایران به عنوان متحد استراتژیک خود از دست دادند و بجای آن دولت اسلامی ولایت فقیه به رهبری آیت الله خمینی به میان آمد که در مخالفت و مخاصمت با امریکا قرار گرفت، تنها و یگانه گزینه در مقابله با شوروی بر سر افغانستان باقی ماند.

در همان آغاز که آغاشاهی وزیرخارجه‌ی پاکستان بود به برژینسکی مشاور امنیت ملی ایالات متحدۀ امریکا که در اواخر جنوری 1980 به اسلام آباد آمد تا در مورد کمک به مجاهدین افغانستان در جنگ علیه قوای شوروی و دولت حزب دموکراتیک خلق با حاکمان پاکستانی مذاکره کند، گفت:
«حقیقت این است که امریکا به ما احترام نمی‌گذارد. از ما می‌خواهد که حیثیت یکی از دولت‌های اقمار را اختیار نماییم. ما به خوبی می‌دانیم که شما چطور کوشش می‌کردید که با استفاده از شاه (شاه ایران) ما را به حیث یک دولت دنباله‌رو نگهدارید. اما حالا چنین نیست. شما غیر از ما کسی را در منطقه ندارید تا در خط مقدم جنگ علیه کمونیزم و شوروی قرار بگیرید....»

پاکستانی ها با مهارت و زیرکی از این فرصت طلایی استفادۀ بسیار کردند. نه تنها امریکا را بر سر افغانستان بدنبال خود کشاندند، بلکه خود را به قدرت اتمی تبدیل کردند.
اما حالا و چهار دهه بعد از آن زمان، پاکستان در شرایط بسیار دشواری قرار گرفته است. تی تی پی به عنوان یک نیروی جدی جهاد گر و خواهان تشکیل نظام اسلامی و شرعی، دولت پاکستان را تهدید می کند. بحران اقتصادی دست وپای پاکستان را بسته است و حتی ارتش این کشور که متضمن ثبات سیاسی و اجتماعی در پاکستان است نمی تواند بودجۀ خود را تامین کند. ایجاد تنش و خصومت میان طالبان و جمهوری اسلامی ایران به خصوص وقوع جنگ میان طرفین در چنین وضعیت دشوار پاکستان، یک بار دیگر فرصت طلایی را در اختیار پاکستانی ها میگذارد. عقبگاه استراتژیک تی تی پی در افغانستان مشغول دشمنی و مشکلات خود با ایران می شود و تی تی پی نیز عجالتاً جنگ و جهاد خود را علیه دولت پاکستان کنار میگذارد تا در کنار همسنگران پیشین شان برای مقابله با ایران قرار بگیرند.

آیا دولت اسلامی ایران بار دیگر چنین فرصتی را برای پاکستان مهیا خواهد کرد و وارد رویارویی نظامی با طالبان خواهد شد یا نه، باید منتظر بود. اما به نظر نمی رسد که حاکمان ایران بسوی جنگ با طالبان بروند.
طالبان نیز تمایل و علاقه ای برای جنگ با ایران ندارند. موضع گیری آنها برخلاف رییس جمهور ایران و مقامات ایرانی بر سر آب که بگو مگو های اخیر را میان طرفین داغ کرد، بسیار دیپلوماتیک و سنجیده بود. تهدید غیر عقلانی رییس جمهور ایران بر سر آب افکار عمومی را در افغانستان به سود طالبان می چرخاند. به هر حدی که حاکمان ایران بهانۀ حقابه را وسیله و دلیل تهدید بسازند، به همان حد خبط و نادانی خود را در سیاست برملا می کنند و حمایت افکار عمومی را در افغانستان به سمت طالبان میرانند.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان طالبان
ایران طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   حدس بنده اینست دشمنان ایران می کوشند با حمایت از طالبان ایران،و افغانستان را به یک جنگ بکشاند و درین صورت بدون شک پاکستان اهمیت پیدا می کند،اگر ایران وارد جنگ با طالبان نشود بحران داخلی پاکستان تا رفتن بایدن از قدرت ممکن معلق خواهد ماند جدا از رقابت چین و آمریکا در میدان پاکستان...
محبوب صدیقی

>>>   Metti Metti
قصد بنده طرفداری از ایران نیست ،ایران هیچ وقت ابروی و نام خود را در درگیری با یک گروهک تروریستی مثل طالب نمیبرد .و دیگر اینکه هیچ وقت اقوام غیرپشتون از طالب که رویای پشتونستان بزرگ را در سر دارند و با زبان فارسی مشکل بنیادین حمایت نمیکند.
چند نفر مزدور و جیره خور وقتی از طالب حمایت می‌کند ،نمایندگی از کل قوم نیست .

>>>   امرالدین میره زار
هیچکس طرفدارطالب اشغالگرنمیشودونخواهدشد

>>>   Kareem Ghaznawi
برای طالبان حمایت مردم افغانستان مهم است و‌توجه امریکا ، قطر و پاکستان . جنگ با ایران شاید تا حدی همه را بدست بیاورد .
درین جا موقف چین و روسیه را نباید از یاد برد .

>>>   Fazul Rahman Rahmani
نظام ایران در برخورد با این موارد بد بازی نموده است

>>>   Shahab Yaqubshah
این یک جنگ نمایشی است و استفاده داخلی برای هردو طرف دارد.

>>>   Hassan Haidari
پاکستان چاه برای مردم و دولت افغانستان کندن خودشان عاقبت در چاه خودشان افتاده است

>>>   قادر آشنا
جنگ بر سر حقابه میان تالبان و ایران مطابق تحلیل خانم انتخابی فرد سردبیر ایندپندیت فارسی یک جنگ نمایشی برای بر انگیختن احساسات عرقی و قومی بخاطر کسب مشروعیت دو جانب است۰ هم ایران وهم رژیم حاکم در ایران در معرض نفرت مردم کشورهایشان قرار دارند و ایجاد چنین غوغا بخاطر حقابه میتواند برای مدتی اذهان عامه را بخود نگهدارد از یکطرف مردم سیستانی و بلوچستان را قانع بسازد که رژیم حاکم در ایران بخاطر رساندن آب به آنها جدی است و ازجانب دیگر تالبان که موردنفرت مردم قرار گرفته اند چند سبایی بتوانند به امارت خود ادامه بدهند

>>>   نه دولت جهوری ایران برهبری اخوند ها و نه امارت طالبانی در افغانستان هر دو از حمایت و پشتیبانی مردم خود برخوردار نیستند و هر دو اب و حقابه را بهانه ساخته و میخواهند بمردم خود را دوست و دلسوز نشان بدهند در حالیکه هر دو حکومت ماهیت شان هویدا و معلوم است که بجای خدمت هر دو در سرکوب ملت های شان قرار دارند و جنگ زرگری تحت نام حقابه و اب براه انداختند .
محمد اشرف شریف

>>>   وحیدالله شوفه یی
درود وادب :
گاهی وقت چانس های خوبی سر راه همه میاید ، عاقلان بهتر و هوشیارانه ازان استفاده زیاد میکنند .
تاریخ صد سال اخیر مان چانس هایی خوبی داشت به آضاف اینکه استفاده یی خوب تکردیم ، وارونه عمل کردیم .
نتیجه اش چنین شد که در به در و گدای جهان شدیم .

>>>   Fardeen Faramarz
ایران اگه وارد جنگ بشه حماقت بزرگ کرده، کافیست دو مامور آی اس آی در لباس مفتی ظاهر بشه وفتوای قتل مجوس رو صادر کنه، اونوقت بیبین یه لشکر بی سر وبی انتها ایران رو درنوردد، ایران باید از جبهه احمد مسعود وفاطمیون استفاده کنه

>>>   جناب فردین فرامرز
وقتی میگویی لشکر طالب ایران را درنوردد درکی از مساحت ایران هم داری؟
شاید فکر میکنی ایران سه سرک و هفت خانه بیشتر نیست. پسر خوب شما در ویديوها ببین طالبان حدود صد نفر هستند که چندین نفر ارپی جی دارند. در چهارصدمتری پاسگاه مرزی هستند. ولی نتوانستند با ارپی جی یک پاسگاه را نابود کنند. ۱۲ کشته و ۳۶ زخمی دادند طبق ادعاهایی که به تلویزیون افغانستان منصوب است. یعنی اگر یک آر پی جی انداز یک لحظه فرصت میداشت باید پاسگاه منفجر میشد. چرا نشد؟ طرفین ادعا دارند درگیری شدید چند ساعته بود (از ساعت ده تا ۲ بعداز ظهر). در چهار ساعت درگیری فرصت شلیک یک آرپی جی به سمت پایگاه مرزی وجود نداشت؟
یا شاید طالبان فرار کرده و از فاصله دو کیلومتری شلیک میکردند! وقتی نشان داده میشود که گلوله ها توپ و خمپاره اندازها نزدیک روستاها و ابادی نیمروز است به چه معناست؟ که طالب تا آنجا عقب نشسته است و دارند آنجا را میزنند. طالبی که در ویديوی اول در ۴۰۰ متری پاسگاه ایران است چرا باید به نزدیکی آبادی دورتر از مرز عقب بنشیند؟
علت آتش توپخانه ایران بوده است. اینکه ایرانی ها بگویند اینقدر کشتیم یا طالبان بگویند فتح کردیم را کنار بگذار. به عقل خود رجوع کن و از همان چند ویديوی محدود حقیقت را دریاب.
من واقعا درک نمیکنم شما از مفاهیمی مانند جنگ و گرفتن یک کشور و توانایی طالب چه برداشتی دارید! پسر خوب کمی فکر کن.

>>>   ایران از امروز دست به کار خواهد شد شایدروابط با طالبان بر قرار کنه ولی دنبال خراب کاری هست؟ در افغانستان .... طالبان نمفمد بنا گفته خودشان خمار هست ولی این خماری توسط خود افغانی شکسته خواهدشدبا کمک ایران
و

>>>   سلام به برادر قادر آشنا
اگر تحلیلی دارید مبنای آن را واقعیت بگذارید نه ایندپندت فارسی . انگلیس ملعون 45 سال است هر سیاست دشمنی نرم افزاری را علیه ایران اجرا کرده به بن بست خورده بهمراه دشمنی سخت افزاری آمریکا علیه ایران .
حالا اگر ایران پشتوانه مستحکمی نداشت می توانست این اندازه دوام بیاورد خوبست همانطور که bbc و اندیپندت فارسی می بینید در 22بهمن و جمعه آخر ماه رمضان مردم ایران را ببینید
ایران برای شما صادقترین همسایه است قدر این همسایگی رابا هم ببینیم .

>>>   به Fardeen Faramarz
خب در این سمت هم چند تن به فارسی زبانان افغانستان وعده کشور خراسان مستقل میدهند و 70 درصد جمعیت افغانستان طرف ایران میایستد

>>>   افغانی و ایرانی برادر هستند. جنگ جز آوارگی برای افغانستان و هدر دادن منابع برای ایران و کشته شدن مسلمانان به دست یکدیگر سودی ندارد. و السلام علی من اتبع الهدی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است