جنگ بر سر آب، یا هیاهو برای هیچ؟
شراره های این آتش، زندگی ساده و غریبانه مهاجرین را خواهد سوزاند؛ انسان هایی که به اجبار و از سرناچاری محکوم به مهاجرت شده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۱    ۱۴۰۲/۳/۸ کد خبر: 173187 منبع: پرینت

قریب به یک دهه است می شنویم و می خوانیم که جنگ آینده بر سر آب خواهد بود و به نظر می رسد طالبان که در خشونت ورزی شهره عام و خاص هستند در صدد بوده اند که پیشتازان اولین جنگ میان کشورها بر سر آب باشند. بارها گفته اند که طالبان عوض شده اند و براستی که این جمله در باره آنان صدق می کند! طالبان بر خلاف سه دهه پیش با استفاده از مشاورین و تیوریسین هایی که اغلب ریشه در سازمان های استخباراتی غرب و پاکستان دارند، روز بروز سیاست شان را تغییر می دهند و هربار به رنگی و لباسی در می آیند. روزگاری لباس و سپر ثابتی داشتند به نام دین و دفاع از اسلام؛ اما اینک با فرصت طلبی به دنبال جذب و فریفتن دیگران با اندیشه هایی متفاوت و گاه متضاد بوده و در یک لحظه و با سرعتی باورنکردنی مانند بوقلمون رنگ عوض می کنند.

طالبان بخوبی دریافته اند که مردم علیرغم مشکلات متعدد و کمبودها، حس ناسیونالیستی قوی دارند؛ بنآ از هرخبر و حادثه ای به نفع خود سود برده و آن را در جهت تقویت اخبار پوپولیستی بکار می گیرند. رییس جمهور ایران (در مصاحبه با خبرنگار یک ولسوالی دور افتاده) مساله حقابه هیرمند را مطرح می کند و ناگهان دستگاه تبلیغاتی زیر سلطه طالبان فعالیت شبه ملی گرایانه خود را آغاز می کند. فیسبوکی ها و یوتوبرهای گرسنه و عاشق دالر و مزدوران رسانه ای دست بکار شده، از کاه کوه می سازند و بار دیگر آن شومن ثابت امارت اسلامی که درجه جنرالی به خودش داده با لودگی صحنه ای نمایشی و مسخره را با بشکه زرد رنگ بازی کرده فیلمش را به پایگاههای رسانه ای ارسال می کند و مردمان ساده دل شادمان از این حس وطن پرستی حاکمان جدید به وجد آمده، چک چک می کنند! و غافل از اینکه طالبان فاقد احساسی مانند وطنپرستی، شرافت، انسانیت و نوع دوستی هستند. طالبان اما با لباس عاریتی ملی گرایی در حال فریفتن مردم هستند و شوربختانه در این میان برخی از بزرگان هم به دام می افتند و ناخواسته این گروه که در دوران بیست ساله وطن را ویران کرد؛ وطن دوست می نامند!

در فضای اینترنت اما وضعیت اسفناک تر است؛ افرادی بی وجدان که تنها هدف شان گرفتن لایک و سابسکرایب است برای جذب مخاطب بر آتش کینه و انتقام می دمند و به دروغ های کوچک شاخ و برگ داده، دو ملت همزبان با فرهنگی مشترک را به جان هم می اندازند و افسوس که مردمانی که روزگاری به تاریخ و فرهنگ کشورشان افتخار می کردند این روزها از صبح تا شام در فضای مجازی دشنام و ناسزا به یکدیگر تحفه می دهند! و شوربختانه بیش از 90 فیصد آنان که در رسانه ها نام و نشانی دارند وارد این بازی کثیف شده اند؛ بازی کثیفی که بی شک طالبان برنده آن خواهد بود. این هیاهوی چند روزه به حاکمان دست نشانده و خشونت طلب کشور فرصتی می دهد تا در سایه این جدل های لفظی، مردم را از اخبار اقدامات خشونت آمیز و وحشیانه علیه بخشی از جمعیت معترض بی خبر نگه داشته و اعتراضات مردمی را به حداقل برسانند.

این هیاهوی برای هیچ، فرصتی به طالبان می دهد تا در لباس جدید وطن دوستی و ملی گرایی به تثبیت حکومت جابرانه خود کمک کرده و با شمایلی نو و خواستنی در رسانه ها ظاهر شوند. در این هیاهو بار دیگر خواسته های برحق مردم به فراموشی سپرده خواهد شد؛ خواسته هایی ساده و اولیه همچون: گشودن دروازه مکاتب به سوی دختران و آزادی بیان و تامین شغل و آزادی انتخاب پوشش و وضعیت ظاهری و...!

این غوغای عجیب که به میدان جنگ شبیه است دل هر انسان آزاده ای را به درد آورده، زخم ها و آسیب های عمیقی در میان دو ملت بر جای خواهد گذاشت. بسیاری از این آسیب ها از نظرها دور خواهد ماند و مانند دملِی زخمی در جایی دیگر و زمانی دیگر سرباز خواهد کرد و فاجعه خواهد آفرید! در این ایام دوباره آتش کینه و نفرت میان دو ملتی که قرن ها در کنار هم با آرامش زندگی کردند زبانه خواهد کشید و شراره های این آتش، زندگی ساده و غریبانه انسان هایی شریف در آن سوی مرز را خواهد سوزاند؛ انسان هایی که به اجبار و از سرناچاری و برای رهایی از قید و بندهای یک حکومت قرون وسطایی محکوم به مهاجرت شده اند! می ترسم! می ترسم که این جهالت و نادانی را پایانی نباشد.

محمدسیفی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ مرزی
طالبان ایران
نظرات بینندگان:

>>>   💦👩‍💻💫 چه در اول و یا آخرش همه مردم فارسیزبان (غیرپشتون) از خود هستند و برای خود شان می رسند و می شوند از هر کشور و هر مذهبی که باشند باید همه فارسیزبان-دانشی صرف فارسیزبان و انسان هوشیار و بیدار باشند نه احساساتی ....
💥 باخبر باشید که خرتحریک مردم حیله گر و فتنه طلب پشتون=طالبان نشوید و نگردید.
💥 در بین مردم پشتون=افغان=کوچی=طالب یک انسان خوب پیدا نیست
💥 و تمام مردم پشتون-افغان سیاست انگلیس را پیروی دارند که بین اقوام همزبان نفاق می اندازند تا حکومت و حکمفرمایی بتوانند و پاچایی داشته باشند .
و همه شان چوچه انگلیس هستند.

>>>   صد فیصد که این جهالت و نادانی پایانی نخواهد داشت برادر

>>>   هم رژیم ایران وهم حمارت ضداسلامی نیاز به این داشتند که جنگ زرگری براه بیندازند. خودشان در تهران وکابل آسوده خاطر زندگی می کنند ومردم بدبخت وبیچاره را به جان هم می اندازند

>>>   با این شکست مفتضهانه اسم ایران در سراسر دنیا بد شد و دنیا فهمید که ایران هیچی نبوده و همه دنیا را از بلوف قدرتش پر کرده بود اخیرش صفر برامد . فعلا اذربایجان هم فهمید که ایران هیچی نبوده و‌میشود انرا به سادگی شکست داد

>>>   اخطار به نویسنده مزدور وغلام ایران
آن بچه کاکای بغاوتگرت حامدسیفی در پنجشیر با مجاهدین امارت اسلامی می جنگد وخودت دراینترنت وفیص بوک برعلیه خادمان دین و مملکت گپ های ناق جور می کنی وتهمت میزنی جای شما وطن فروشان وخیانت کاران در این خاک پاک نیست. شما را باید محاکمه و تیرباران صحرایی کرد. ما افغان های باغیرت هرگز اجازه نخواهیم داد دختران وزنان ما مانند دیگر کشورای همسایه با رفتن به مکتب وپوهنتون بی حیایی پیشه کنند و در این مملکت فساد بیاورند. شکر خداوند متعال را که مجاهدین امارت اسلامی افغانستان متوجه این دسیسه غربی شده ودروازه های مکاتب دختران که محلی برای فسق وفجور وفسساد اااخلاقی بود بسته نگه داشتند وحاضر نشدند بقیمت برسمیت شناخته شدن توسط ممالک کفری زیر بار این بیغیرتی بروند.خودت و اندیوالهایت که خواب بازگشت به دوران فساد جمهوری خاعن را می بینید این آرزو را به گور خواهید برد.

>>>   شما نویسنده آنطوری فکر مکنید فضای مجازی تبلیغ مکند تا طالبان وارید جنگ بشود نابود میشود اینهها دوشمن این سر زمین مخصوصا ایران بیخاهد این ها را گم میکند یکی آرزوی مردم افغانستان جنگ بین خود طالبان دوما جنگ با یک کشور همسایه همه اش به این سر زمین خیانت کردن در مرحله اول محترم غنی فاسد قوم پرست گم شدنش خیلی ضرر رسان به افغانستان ولی بسیارلزت بخش بود بسیار خود را فرعون درست کرده بود گم شد حالا نوبت پاکستان بزودی نابود میشود درآینده نزد یک بعدی ایران ازدست طالبان صدمه میبینه همه خیانت کاران درآینده گرفتار میشود

>>>   نمیدانم چرا شما سودجویی یکطرف را میبینید. رئیس جمهور ایران می‌آید به‌ کشور بزرگ بی ادبانه اخطار می‌دهد و می‌خواهد مشکلات سیستان و بلوچستان که مردمش برای احقاق حقوق شان مبارزه کردند و نیروی انتظامی ایران آنها را به گلوله بست به گردن طالبان بیندازد و بهانه حقابه هیرمند را پیش می‌کشد. رئیس جمهور ایران است که می‌خواهد فکر مردم این مرز و بوم را منحرف به آب هیرمند می‌کند و سود ببرد.

>>>   آقای سیفی تحلیل جالبی بود ممنون از درایت شما, در ضمن باید بدانیم که حوضه آبریز هیرمند وهامون علاوه بر اینکه موضوع سیاسی است در عین حال محیط زیستی میباشد, یعنی اگه پهنه هامون خشگ شود ریز گرد آن کشاورزی سمت افغانستان را تخریب میکند بلایی که ریز گردهای ناشی از خشکی عراق و کویت و عربستان بر باغات و مراتع و گشتزارها وسلامت نفوس ایران داشته و دارد.
احمد از ایران

>>>   درود بر نگارنده محترم
مردم ایران چنان دلسوز هستند که دلسوزی گاه علیه خودشان استفاده میشود و موجی علیه منافع کشور به راه میاندازد. جریان مهسا تنها برامده از واکنش دلسوزانه اولیه مردم بود که به سرعت توسط سازمانهای استخباراتی تسخیر شده و مزدوران را پرچمدار کوهی کردند که از کاه ساختند.
طبعا قاطبه مردم ایران به آن فهم و شعور رسیده اند که به مهاجرین به دید مردمی اصیل و نجیب ولی بدشانس نگاه کنند که از اسب افتاده اند ولی از اصل نه.

به گمان بنده مردم بخوبی میتوانند میان طالب و حتی قوم پشتون هم تمایز قائل شوند چه برسد به سایر اقوام.
بهرحال این زخم که اشاره کردید دل ملتی را به رنج اورد بویژه معضل بی آبی سیستان که به ناحق تحت ظلم هستند.
مقامات ایران پس از استقرار طالب مکاتبات و مذاکرات بسیاری بر سر حقابه داشتند که طالب در زبان خود را متعهد میداند ولی همگی مذاکرات را عقیم گذاشت. در پایان هم رئیس جمهوری حرفی خلاف منطق و انصاف نزد که گفت اگر آب کم نباشد حرفی نیست ولی نیاز است هیات ناظر بررسی کند.

مزدوران داخلی ایران که هر مساله را حزبی میکنند همسو با طالب ( که دست بر قضا هر دو گروه مزدوران امریکا هستند) اخطار و تذکر جدی رئیس جمهور را پیراهن عثمان کردند تا اصل موضوع فراموش شود در حالی که رئیس جمهور از عقیم گذاشتن مذاکرات دو ساله گلایه میکرد و حق داشت با جدیت و تند صحبت کند.
طالب با پروپاگاندای رسانه ای به دنبال گدایی اعتبار بود و تا حدی موفق بود. حتی همین شنبه حدود صد نفر را با خودروی زرهی به نقطه صفر مرزی فرستاده که نیتی بجز درگیری از آن استنباط نمیشود ولی مدعی است ایرانیها به سوی افغانها شلیک کردند و طالبان پاسخ دادند.

از ویدئوهای درگیری مشخص است که در آغاز یک عده در حدود چهارصدمتری پاسگاه مرزی هستند که مسلح بوده و در حال شلیک هستند. ولی در ویدئوی دیگری مشخص شد که خمپاره هایی از خمپاره اندازها و توپخانه ایرانی به نزدیکی یک روستا درون افغانستان شلیک اصابت میکند که نشان میدهد طالب از مرز عقب نشسته و به نزدیکی روستا برگشته است ولی با تبلیغات فراوان نوچه های آنها شایع کردند سه پاسگاه مرزی ایران را تصرف کردند و در خاک ایران در حال پیشروی هستند. گفته شد سردار ارتش را کشتند و تلفات بسیار گرفتند و سرهنگی هم اسیر کردند و مشخص شد آن سرهنگ سه سال پیشتر در سوریه شهید شده بود. سجده شکر برگزار کردند بابت این فتح المبین و ویدئوهای آن را گسترده نشر دادند. در پایان مشخص شد 12 کشته دادند و 36 زخمی. تلفاتی که گرفتند هم یک سرباز وظیفه غیر متخصص نیروی انتظامی ( پلیس) و نه ارتش بود.

طالبان با تحریک حس ناسیونالیست مردم برای خود کمی اعتبار جمع کرد ولی بازنده این بازی در میان مدت و درازمدت خود طالبان هستند. برنده نهایی اقوام شمالی هستند.
اکنون ایران میداند که طالب به هیج صراطی مستقیم نیست. پس در محاسبات کلان خود با طالب تغییراتی میدهد. این مساله از زبان وزارت خارجه با تاکید بر ناخرسندی از بستن مکاتب و تشکیل نشدن حکومت فراگیر بازنمود یافت و نشان داد زین پس این دو مساله در سطح دولتی بهانه هایی برای کاهش روابط و اعمال فشار بر طالب است. در سطح امنیتی هم مسئولان زیربط دانستند که نیاز است طالب را فتنه گری هم ارز الهام علیف باکو و اسرائیل ببینند و در برابر این فتته گری امورات استخباراتی جهت گیری جدیدی میابد. ایران به آرامش در افغانستان و اجرا شدن طرح های کلان ترانزیتی باور داشت و سعی در رام کردن طالب داشت. اکنون طالب از جایگاه یک ساختار کم خطر ولی نامطلوب به جایگاه یک ساختار تنش زا و متخاصم ارتقا یافته است و این در محاسبات امنیتی ایران تاثیر میگذارد. متاسفانه جبهه مقاومت مرام و مسلک روشنی برای ایران ندارد و اگر گفته شد شاید قصد جایگزینی سلطه پشتونی با سلطه تاجیکی در سرشان باشد نمیتوان به او خرده گرفت. در حالی هر گونه سلطه قومی از نظر ایران مردود است و به یک نتیجه میرسد.
احمد مسعود مانند نوعروسی زیبارو هست که بخاطر زیبایی کمتر به امورات عقلی و منطقی رجوع میکند و از این حیث برای سیاست ایران یک جوان خام بحساب میاید. قطعا ایردنیها در مذاکره با کسی مانند اسماعیل خان و حتی کرزی بسیار راحترند که به اقتضای سن به پختگی و شفافیت فکر و برنامه رسیده اند.

در عین حال بسیار کودکانه هست که بپنداریم ایران واکنشی از طریق جبهه مقاومت خواهد داد که ایران زمینه تشدید ناامنی در افغانستان را نمیپذیرد ولی در عین حال بر تصمیم سازان ایرانی مسجل شد که طالب کسی نیست که بتواند بر افغانستان حکومت کند. در تفکر اینان طالب یک پله سقوط داشت. پیشتر میگفتند حکومتی فراگیر از اقوام که طالبان هم بخشی از آن باشد. ولی بنظر میرسد به این باور رسیدند که چنین حکومتی با طالب امکان سازگاری با منطقه و بلوک شرق را نخواهد داشت. بزرگترین شکست طالب در همین است که دیدگاه هند و ایران به او تغییر کند و از همزیستی مسالمت امیز به دفاع در برابر شرور تغییر دیدگاه دهند. هند و روسیه برای جابهار و خط جنوب شمال ارزش راهبردی خاصی قائل هستند و این رفتار طالب در ذهن بازیگران نقش میبندد.

بهرحال فعلا ایران جاده میلک را بسته است که بیشترین تجارت افغانستان از آنجاست. همچنین ممکن است مدتی شرایط سختتری برای قاچاقچیان مواد مخدر اعمال کند که هر دو به اقتصاد نحیف افغانستان اسیب میرساند. شاید هدف دولت تحت فشار گذاشتن طالب در برابر حقابه است ولی طبعا بستن آن جاده تجاری افزایش تنش دیپلماتیک و اعمال فشار بر کابل معنا میدهد.

قطعا قوه عاقله در هسته مرکزی قدرت در ایران دستی بلند در افغانستان دارد ولی تجربه نشان داده که این دست قدرت بخوبی در غرب آسیا تنشها را مدیریت کرده و تقریبا امریکا را بیرون رانده است و به علاوه منطقه را به پیمان امنیت جمعی با خود کشوراای منطقه سوق داده است. اینکه این دست قدرت در افغانستان جه خواهد کرد هنوز اشکار نیست ولی مسلم است که افزایش تنش با ایران تنها به یک نقطه میانجامد که طالب یا باید مشروط بماند یا باید برود. سیاستمداران با کمی تعارف همین را میگویند. ولی امنیتیها جیزی نمیگویند. نتیجه افزایش تنش میان و طالب و ایران تنها یک برنده نهایی دارد و آن اقوام غیرپشتون هستند که در درازمدت مشتص خواهد شد.

>>>   اب خواستن به قیمت بی ابی ایران تمام شد .

>>>   بهترین کار رجوع به سازمان های بین المللی مانند دادگاه لاهه است. هیچ نیازی هم به جنگ ولشکر کشی ندارد. اما نفراتی در دو کشور نشسته اند و تصمیم هایی به دور از عقل می گیرند راست گفتند جایی که عقل نیست جان در عذاب است

>>>   آقای نویسنده همه چیز را گفتی الا یه چیز واون هم پوشاندن اخبار اعدام در ایران با این به قول شما هیاهو برای هیچ. مردم باید از خودشان سوال کنند که چرا رییسی پس از گذشت دو سال از روی کار آمدن طالبان ناگهانی اخطار می دهد چرا در این زمان؟ مگر قبل از این افغانستان حقابه را می داده است که هیچ رییس جمهوری اعتراض نکرده است. این بازی سیاسی از هر دو طرف است که می خواهندذهن مردم را از مسله اصلی که زیرپاگذاشتن حقوق مردم است

>>>   نهایت یکی از استان های ایران ا به اندکی از آب یک رود مرزی افغانستان نیاز داشت.. افغانستان که از قدر تا ذیل کشور و مردمش به ایران و ایرانی نیازمند هستند... ما با گذشت زمان تکنولوژی صرفه جویی و بهینه مصرف و تولید آب شیرین را بکار می گیریم.. آیا افغانستان می تواند برای ده میلیون مردم خودش جا و کار و زندگی مهیا کند؟ آیا به دریاهای آزاد راه دارد؟ آیا منابع و امکانات ایران را دارد؟ آیا اگر ایران را از افغانستان بگیرند این کشور بیشتر زیان می کند یا آنکه افغانستان را از ایران بگیرند؟؟ قدرت و امکانات و زیرساخت های افغانستان قابل مقایسه با ایران نیست... رجز خوانی شما پوچ و خنده دار است

>>>   افغانستان یک کشور محصور در خشکی است که دو همسایه در دسترس و مجاور با دریا دارد.. یکی پاکستان و دیگری ایران... اگر با ایران مشکل بیاید آنوقت هزینه‌های زیاد و باج های کلان باید برای ارتباط با دریاها از طریق پاکستان به این کشور بدهد... خراب شدن رابطه افغانستان با ایران به نفع پاکستان و طرفداران این کشور در افغانستان است.. نتیجه آنکه این مسئله آب با هدایت چه کسانی در آنجا به جنجال رسبده این را باید خود مردم افغانستان کشف کنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است