طالبان: استادان دانشگاه‌ها باید زبان‌ پشتو را بلد باشند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۳    ۱۴۰۲/۳/۱۱ کد خبر: 173209 منبع: پرینت

وزارت تحصیلات عالی طالبان در نامه‌ای رسمی تمام استادان و هیأت علمی دانشگاه‌ها در افغانستان را ملزم به تسلط و توانایی تدریس به هر دو زبان رسمی افغانستان (پشتو و دری/فارسی) کرده است. در این نامه آمده است که استادان باید با هر دو زبان آشنایی کامل داشته باشند و آثار علمی خود را به هر دو زبان بنویسند.

در مکتوب هفت ماده‌ای که از سوی معاونت علمی وزارت تحصیلات عالی طالبان منتشر شده است، همچنین از تمام استادان و کادر علمی دانشگاه‌های افغانستان خواسته شده تا از استفاده از آنچه اصطلاحات و کلمات «زبان‌های دیگر» خوانده شده از جمله کلماتی مثل «دادگاه، دادستانی، دانشجو، دانشگاه، دانشکده، زده‌کریال، پوهنیال...)‌، در آثار علمی، پژوهش‌ها، تالیفات و ترجمه‌های خود اجتناب کنند.

این نخستین بار است که استادان دانشگاه‌های افغانستان ملزم می‌شوند به هر دو زبان فارسی و پشتو توانایی تدریس داشته باشند و مجبورند با هر دو زبان آشنایی کامل داشته باشند.
به گزارش طلوع، پیش از این در قانون تحصیلات عالی افغانستان آمده که تدریس در نهادهای تحصیلات عالی افغانستان به زبان‌های رسمی کشور صورت بگیرد که در عمل استادان در بیشتر دانشگاه‌های مناطقی که اکثر ساکنان آن فارسی‌زبان هستند، به زبان فارسی و در مناطق با اکثریت پشتوزبان به زبان پشتو تدریس می‌کنند.
در کابل، پایتخت نیز که جمعیت آن ترکیبی از فارسی‌زبان و پشتو‌زبان‌ را تشکیل می‌دهد، استادان بیشتر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه کابل به زبان فارسی تدریس می‌کنند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استادان دانشگاه‌ها
زبان‌ پشتو
نظرات بینندگان:

>>>   استادانی که پشتو نمیدانند راهی جز رفتن به خارج ندارند.

>>>   حال آنانی که بالای سیستم فدرالی ریشخند میزدند باید سر عقل آمده باشند ورنه باید نزد داکتر عقلی و عصبی بروند (بشرطی که داکتر از همین قماش نباشد!!!).
انتخاب زبان حق فردی است و استادان هر منطقه میتواند بزبان محلی تدریس کنند: پشتو، پارسی دری، هزاره گی، ازبکی و.....
آتش خاوری

>>>   از این عمل طالبان استقبال میکنیم.
زلمی

>>>   مهم نیست
طلوع ازادی نزدیک است
میان ما و ارمانمان تنها یک گروپ تروریستی محافظ پلان انگلیز ساخته اجباری است

>>>   درزمان حکومت محمد داودخان کسانیکه کورس پشتو را خوانده بود امتیاز تنخواه ازطرف دولت داشت اکنون همان گپ شروع شده است .
سیف الله پروانی

>>>   بلی بایید بلد باشند . پشتو زبان مهم افغانستان است مخصوصا بعد از امدن امارت اسلامی پشتو بایید یاد بگیرند . ما اینجا بخاطر پشتو جهات کردیم که فارسیوان ها را از قدرت دور کنیم حالی که دور کردیم پشتو بایید یاد بگیرد

>>>   بهتر است
یک کشور پشتون و یک کشور غیر پشتون با حماقت اینها به وجود خواهد امد

>>>   تعصب و قوم پرستی و حذف غیر پشتون از ادارات شاخ و دم ندارد.
......

>>>   💥👈✍ اولین و بدترین زشتی یک نفر فارسیزبان از حرف زدن همین (زبان بی فرهنگ پشتو و هویت خرافغانیت اش) معلوم و ثابت می گردد،
💥 پشتو در واقع زبان《جن های پشتونی اشرارشرارتی》هست،
💥 از همین لحاظ مردم پشتون آلوده جنیات بوده و خصلت زشت سرکش شریر و خشن داشته که غالبا ناانسان هستند،
💥 مثل بیشرف غنی که اکثرا فغان و جیغ میزد،

>>>   ما اول زبان فارسی را تضعیف میکنیم بعدا فارس را که نامش را ایران گذاشته

>>>   این هم یک عبرتی اینها چیز هست صدای گم شدن طالبان به گوش میرسد

>>>   عبدالکریم رحمتی
طالبان می خواهد زبان خود را بر مردم تحمیل نماید .چنانچه فارس های ایران در زمان هخامنشی ها تا ساسانیان زبان مردم مناطق تحت تصرفشان را فارسی نمودند وهمینطور با مهاجرت هایشان به این مناطق که پس از حمله مغولان وامدن انواع اقوام مهاجر تاتار وازبک وایماق وغیره، نژاد وفرهنگ ایرانی در ان مناطق از بین رفت چون ژن مغولی بسیار غالب بر نژاد اریایی است ودر ازدواج بین این دو نژاد بیش از نود درصد چهره بچه ها مغولی می شود وبراحتی می توانند چهره قومی را با وصلت ها تغییر دهند. .بهرحال فارسی زبان علم وفرهنگ وادبیات این مناطق است چنانچه پس از اسلام هم سی وچهار کشور زبانشان عربی شد.
مردم افغانستان از نظر نژادی وفرهنگی با مردم ایران متفاوت وزبان فارسی از قدیم در این مناطق مانده وتاجیک ها وفارس های ایران دو قوم مجزا حتی از لحاظ ساختار فیزیکی چهره وغیره هستند وارتباط نژادی وفرهنگی با هم ندارند وزبان تاجیک هادر زمان ساسانیان که فارس های ایران بودند .فارسی شد .ازبک وهزاره از نژاد زرد یا همان مغولی وتاجیک ها از نژاد سیبری مغولی یا همان نیمه زرد وپشتون ها از نژاد شمال هندی هستند که بسبب قرن ها همجواری تقریبا نود درصد مانند هم هستند.وشکل افغان معلوم است وایرانی ها از نژاد اریایی یا همان ایرانی که چهره شان معلوم است .بهرحال زبان پشتون چون حاوی ادبیات یا تاریخ یا علومی در طی تاریخ نبوده فراگیری ان کمکی به شخص فراگیرنده نمی نماید وزیاد لزومی ندارد .در حالی که زبان مادری شخص نباشد درست نمی تواند از این زبان وفوت وفن هایش فراگیرد چه هر زبانی صدها فوت وفن دارد که طرف از چه کلمه ای برای مخاطب استفاده کند. .که فقط صاحب زبان می داند.

>>>   با پشتون زندگی نمیشود به فکر ملیت و زبان خود باشید

>>>   ما تاجک ها و فارسی زبان ها مردم مجهول… و بی تربیه هستیم…
در هر جا دشنام میدهم
گاهی به پشتون گاهی به ازبک ها چند روز قبل هم به هزاره ها
این بیانگر بی تربیه گی، زشتی و نشانگر غلامی ماست… .

>>>   👯‍♀️👍 تمام مردم پشتون=افغان و بخصوص اسماعلیون/یون باید به استادان فارسیزبان یک یک، دو دو، سه سه و چهار چهار دختر چهارده ساله شانرا بدهند تا اگر استادان فارسیزبان زودتر و خوبتر پشتو را نیز یاد بگیرند !
👯‍♀️👍 و یا پشتونیست های باافغانیت مثل یون، اتمر کرزی حکمتیار مجاهد و دیگرانش باید به استادان فارسیزبان خواهران خویش را هرچه زودتر تقدیم کنند تا پشتوی شانرا خوب محکم گرفته ایندققسی فرا بگیرند!

>>>   پس مرا هم در لست استادان مجرد فارسیزبان در یادداشت تان اضافه کنید که پشتوی شما را خوب محکم محکم بلد گردم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است