طالبان پول گرفتند، از سد کجکی آب را رها کردند
پیروزی سیاسی مسوولان دولتی ایران را بر طالبان زر اندوز تبریک می گوییم اگرچه این مساله نه فایده ای برای مردم ایران دارد و نه مردم افغانستان 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۴    ۱۴۰۲/۳/۱۳ کد خبر: 173225 منبع: پرینت

از سه روز قبل، طالبان دریچه‌های نیروگاه برق آبی کجکی را باز کردند تا آب به سد کمال خان در نزدیکی مرز ایران برسد.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (Afghanpaper) بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای منتشر شده، در هفته آخر ماه می، طالبان دریچه‌های نیروگاه برق آبی کجکی را باز کردند، یعنی آب به سمت ایران رها شد.

با توجه به اینکه در این فصل سطح آب رودخانه در کمترین حد است، این کار دقیقاً به نفع سیاسی مسوولان دولتی ایران انجام شد و آب به نیروگاه برق آبی کمال خان نزدیک مرز رسید.
با این حال، این کمک زیادی نمی کند، در پایین دست رودخانه تلفات زیادی آب به دلیل تبخیر و جذب توسط خاک وجود دارد.
به گفته نجیب‌الله سدید، کارشناس آب و محیط زیست، این مشکل تنها از طریق یک پروژه سرمایه گذاری مشترک ایران و افغانستان قابل حل است.

در همین حال، گزارش های تایید نشده ای از معامله پولی میان طالبان و ایران حکایت دارد که طالبان در قبال دریافت مبلغ هنگفتی حاضر به بازکردن سد کجکی بسوی ایران شدند. اما واقعیت قضیه این است که از این آب بهره چندانی به ایران نمی رسد و در هوای گرم این روزها تا رسیدن آب به ایران، بین هفتاد تا نود درصد آب تبخیر و یا جذب خاک های خشک مسیر آب می شود.

اصرار ایرانی ها بر باز شدن آب افغانستان بسوی ایران، (یا بقول خودشان حقابه!) جنبه سیاسی داشت تا اجتماعی! اینگونه که جدال بر سر آب برای مسوولان دولتی ایرانی بیشتر جنبه حیثیتی سیاسی پیدا کرد تا رسیدگی به مردم تشنه نوار مرزی نیمروز و سیستان.

هرچند این موضوع برای طالبان نیز جنبه حیثیتی سیاسی پیدا کرده بود اما این گروه که در حال جمع آوری پول برای گذار از اوضاع روزمره افغانستان مانند بقیه سردمداران گذشته هستند، موضوع آب برای آنان نیز بصورت موقت سر و صدای خبری ایجاد کرد و اذهان جمعی را به جانب مشاجره و درگیری مرزی با ایران کشانید اما دریافت بناحق مبالغ هنگفتی از پول ملت شریف ایران، دریچه‌های نیروگاه برق آبی کجکی را باز کردند تا هم برای مسوولان دولتی ایران اعتبار خبری ایجاد شود و هم طالبان به مقصد اصلی شان که رسیدن به پول بود، رسیده باشند.

برهمگان بخصوص باشندگان خطه سیستان و کارشناسان آب و هوا، مشخص است که در این فصل و با گرمای روزافزون هوا، آبی که بتواند سیستان ایران را از خشکسالی برهاند، هرگز به ایران نمی رسد، حتی اگر طالبان دریچه های سد کجکی و کمال خان را کاملا باز نگهداشته و هیچ آبی در پشت سد ها باقی نگذارند. اما همه ما میدانیم که اصرار مسوولان دولتی ایران بر رها شدن آب بسوی ایران، بیشتر تحت الشعاع قراردادن دیگر امور سیاسی بوده است نه دلسوزی به مردم شریف و هم مرز افغانستان. زیرا آنان بر این امر واقف اند که از این آب رها شده بهره ای به مردم تشنه مناطق موردنظر نخواهد رسید و باید چاره دیگر برای این منطقه از ایران اندیشید.

در هر حال، پیروزی سیاسی مسوولان دولتی ایران را بر طالبان زر اندوز تبریک می گوییم اگرچه این مساله نه فایده ای برای مردم ایران دارد و نه مردم افغانستان، فقط پول دیگری به خزانه تروریستان منطقه و جهان اضافه گردید.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سد کجکی
حقابه ایران
نظرات بینندگان:

>>>   کسی که این متن رو نوشته قصدش فقط فتنه‌انگیزی بوده. هیچ کشوری به لحاظ قانونی حق نداره آب تالاب و یا دریاچه‌ای را که با کشوری دیگر مشترک می‌باشد و یا در کشوری دیگر است ولی آب آن از کشور مبدا تامین میشده را قطع کند و در واقع هامون به لحاظ حقوقی حق‌آبه از رودخانه هیرمند دارد که بعد از این همه سال به تعیین نشده و هر دولتی که در افغانستان بوده به دلخواه مقداری آب رهاسازی کرده. در ضمن میزان تبخیر در پشت سدها همیشه میزان بالایی است و با رها سازی آب زمینهای پایین دست آب میخورند و حتی اگر آبی داخل زمین فرو برود بهتر از این است که پشت سد تبخیر شود چرا که حداقل به تقویت سفره‌های زیرزمینی که تبخیری ندارند کمک میکند. لطفا شما دلسوزی مردم سیستان رو هم نفرمایید چرا که خشکی هامون باعث طوفانهای شنی میشود که حتی حق نفس کشیدن را هم از این مردم میگیرد تا چه برسه به آب برای خوردن یا کشاورزی.
محمد-ایران

>>>   یکبار ماجرا را در چند پرده بررسی کنیم.

۱. پس از حاکمیت طالبان بر ارگ ایران پیوسته مکاتبات و جلساتی با مسئولان طالب داشته و هر دو طرف بر تعهد به حقابه تاکید داشته‌اند همانگونه که در مصاحبه‌های مختلف ذبیج مجاهد در ادوار مختلف دیدیم و اکنون نیز اخبار آن قابل دسترس است.

۲. طالبان نتیجه مذاکرات دو ساله را به تعویق انداخته و این مساله را پیگیری نمیکردند و همه چیز در سطح مذاکرات و تاکید شفاهی و زبانی بر حقابه محدود بود.

۳. ريیس جمهور ایران که از این مکاتبات دو ساله بی فرجام آگاهی دارد و دلخور است که چرا طرف افغانستانی پیگیری نمیکند با لحنی هشدار امیز از طالبان میخواهد که اخطار وی در بررسی این پرونده را جدی بگیرد و پشت گوش نیاندازد.

۴. مردم افغانستان و طالبان برای آنکه صورت مساله را پاک کنند و حقابه به حاشیه رود یک نکته انحرافی مطرح میکنند که ایران نباید مردم افغانستان را تهدید کند و این مردم از تهدید بیزار هستند و از هیچ احدی ترسی ندارند.

۵. مساله هشدار به سران دولت بابت جدی گرفتن مذاکرات، توسط مغالطه و شور و هیجان عوامانه تبدیل میشود به تهدید خاک افغانستان توسط ایران!!!

۶. شور و هیجان جنگی در میان توده مردم افغانستان بوجود میاید و بسیاری دم از دفاع از وطن و جنگ میزنند بی آنکه تهدید خارجی برای خاک افغانستان از سوی ایران وجود داشته باشد. مطلقا هیچ تحلیلگری نمیگوید اصل مساله تاکید بر تسریع روند اداری مذاکرات حقابه بوده است که در بوروکراسی طالبان به عمد مسکوت نگه داشته شده است.

۷. یکی از مسئولان بلند پایه CIA به همراه نخست وزیر قطر وارد افغانستان شده و دیدارهایی با سران طالب برگزار میکنند.

۸. سه روز بعد حدود یک گردان از نیروی طالبان با خودروهای زرهی و ارپیچی و کلاشینکف به سمت مرز نیمروز رفته تا یک پاسگاه را محاصره کنند که البته بجز نیت ایجاد درگیری چیزی از آن قابل کشف و تعبیر نیست.

۹. درگیری شکل میگیرد و چهار پنج تن از سربازان وظیفه نیروی انتظامی تا آخرین گلوله موجود در خشاب خود میجنگند و یکی نیز شهید میشود (گزارشات جدیدتر تاکید دارد که هیچ فشنگی در خشاب سربازان وطن پرست نمانده است). درود بر ایشان که الگوی وطن پرستی و دفاع هستند برای همه مردم منطقه.

۱۰. نیروهای ارتش از درگیری آگاه شده و خود را به محل میرسانند و طالبان را زیر آتش سنگین توپخانه میگیرند. هیچ سلاحی پیشرفته‌تر از توپخانه و کلاشینکف از طرف ایرانیها استفاده نشده است.

۱۱. طالبان ۱۲ کشته و ۳۶ زخمی میدهند و کسانی که زنده میمانند به سمت ولایت نیمروز فرار میکنند.

۱۲ یک پروپاگاندای خبری شکل میگیرد که ایران با موشک و پهپاد میدان هوایی نیمروز را هدف قرار داده که شور جنگی در ملت افغانستان پدید آید و بسیار مردمان به ایران فحش میدهند و مشخص میشود ۹۰ درصد اخبار دروغ بوده است.

۱۳. طالبان و مردم افغانستان به این نتیجه میرسند که درس بسیار خوبی به ایران داده‌اند و اگر بار دیگر ایران حرفی بزند تهران را فتح میکنند. مسئولانی در میان طالبان نیز همین دیدگاه فتح تهران را دارند.

۱۴. تحلیلگران افغان مانند بزرگوارانی که در اینجا مطالبی مینویسند یا آقایی بنام رازق مامون خود تایید میکند که ۱۲ نفر از طالب کشته شده و ۳۶ زخمی و مابقی فرار کردند ولی باز مبنای تحلیل را میگذارند بر اینکه ایران از طالب ترسیده است و باید به طالب باج بدهد تا جنگ نشود.
مرثیه پیروزی طالبان در فضای مجازی دهن به دهن میچرخد و بسیار مفتخرند که ایران را شکست دادند.

۱۵. هیچ عقل سلیمی قلم بدستان را مخاطب قرار نمیدهد که بجای آرام کردن دو ملت هم فرهنگ چرا با اخبار دروغ تحریک میکنند. هیچ کسی نمیپرسدکه اگر در یک برخورد اولیه که تنها سلاح ایرانیها توپخانه و کلاشینکف بود یک گردان ارتش توانست ۱۲ نفر از مهاجمین را بکشد و ۳۶ زخمی بگیرد و مابقی را فراری دهد پس چرا نیاز است از جنگ بعدی بترسد؟
همان باجی را میدهد که بار اول داد. یعنی هر که به سمت مرز آمد را میکشد. تنها با یک تفاوت. رفتار طالب باعث شد ایران پهپادها و موشکهایی را هم در کنار مرز مستقر کند. یعنی بناست در جنگ احتمالی تلفات بسیار بیشتری از مهاجمین بگیرد.

۱۶. روحیه افسانه‌سرایی میان پشتونها تا جایی است که با تاکید میگویند ثابت شد که تنها دو ابر قدرت در جهان است اول طالبان دوم آمریکا. این پیروزی بزرگ بر ایران را جشن میگیرند در رسانه ولی انچه در زمین واقعی جنگ رخ داد شکست مفتضحانه و فرار نیروهای طالب بوده است.

۱۷. طالبان که تازه درباره ظرفیت نظامی ایران به یک دید واقع گرایانه رسیده است به زبان دیپلماتیک راه نرمش را پیش گرفته و مدام دم از دوستی با همسایه میزند تا مبادا ایران از ظرفیت نیروهای غیرپشتون که بی سرنوشت شدند و ظرفیت نظامی خود علیه طالب استفاده کند.

۱۸. ایران برای نشان دادن جدیت در کار مرز میلک و مرز اسلام قلعه را میبندد و برق صادراتی به هرات را نیز قطع میکند. چون بیشترین تجارت افغانستان از همین دو مرز است طالب جدیت ایران را در میابد.

۱۹. طالب که تاکنون استدلال میکرد به حقابه متعهد است ولی اگر آب رها شود تا ششصد کیلومتر باید در بستر خشک شده رود برود و چیزی به ایران نمیرسد اکنون پذیرفته که آب را رها کند.

۲۰ . اظهارات ذبیح مجاهد درباره جاری شدن آب در بستر خشک شده رود برای مردم عاقل کافی است که بپرسند چرا بستر رود هیرمند خشک شده است اگر شما تاکنون به حقابه متعهد بودید؟ و بخود پاسخ دهند که برای چند سال حقابه قطع شده بود!!!

ولی بزرگورارانی مانند استاد مسعود که ظاهرا روزگاری استاد اقتصاد دانشگاه کابل بوده‌اند در افغانستان بودند دست به محاسبه میزنند از سال ۵۷ تاکنون این مقدار آب بیشتر به ایران رفته است در هر ثانیه این مقدار و مبلغ فیصد هر لیتر این مقدار است بنابراین ایران تاکنون میلیادها لیتر آب اضافی برده است و امروز تریلیونها دلار به افغانستان بدهکار است.

۲۲. باز در مردم شوری پیش میاد که گویی ارث پدری گم گرده خود را یافته‌اند و کشوری پیدا شده که بدهی کلانی به مردم افغانستان دارد. استاد مسعود و امثال ایشان چون به امریکا پناه برده‌اند قاعدتا هرگز نمیپرسند طبق کدام حقوق بین المللی امریکا هشت میلیارد دلار مردم افغانستان را به بهانه طالبانی گروگان گرفته که ۹۰ درصد مردم زیر خط فقر باشند؟ ولی اینجا یک بدهی برای دولت ایران میتراشند.

باز هرگز کسی نمیپرسد اگر حقابه پرداخت شده بود چرا باید ششصد کیلومتر بستر هیرمند امروز خشک باشد که ذبیح مجاهد هم در لفافه خود به آن اعتراف کرده است بگذریم از اینکه عکس های ماهواره‌ای از چند سال پیش خشک شدن هیرمند را نشان میداند.

۲۱. حال که طالب یک فراز و فرودی داشت و چشمش به واقعیات منطقه و افسانه‌های جنگاوری مجاهدان کرام در کشته دادن و زخمی شدن و فرار کردن روشنتر شد در برابر نپرداختن حقابه کوتاه امده است و بناست ابی رها شود.

۲۲. تحلیلگران البته باز هم سریال افسانه‌ سرایی را ادامه میدهند تا طالبان را قدرت بلامنازع در کهکشان راه شیری و سایر کهکشانهای دور و نزدیک نشان دهند پس به این نتیجه میرسند که ایران به افغانستان باج داد و پولی داد تا آب رها شود.

۲۳. پرسش این است آیا نیاز است پشیزی از اظهارات و تحلیلهای بزرگوارانی که در این سایت قلم میزنند به واقعیت ربطی داشته باشد؟ درباره کدام جهان حرف میزنند و چه اطلاعات غلطی به مردم میدهند؟ بابت چند دلار اینگونه بجای آموختن زندگی مسالمت آمیز در میان خود اقوام افغانستان و زندگی مسالمت آمیز با همسایگان این جنون ذهنی را گسترش میدهند؟

ما این مدل رسانه‌ای را زیاد دیدیم. کانالهای زیادی در یوتیوب هستند که هشت ماه پیش اخباری کار کردند که ارتش بیت رهبری را به توپ بست. چون در عالم واقع هیچ خبری نبود باز کم نیاورند و فردا خبر دادند که سپاهیان به ونزوئلا فرار کردند. و چون هیچ خبری نبود باز دست از سر مخاطبان خود برنداشتند و فردا خبر دیگری گفتند سران قوا تشکیل جلسه دادند تا خامنه ای بازداشت شده را کنار گذاشته و رهبر جدید بگذارند. باز چون خبری نبود فردایش گفتند خامنه کشته شده ولی برای آنکه آشوب نشود یک بدل را جای او گذاشته‌اند. باز دست از سر مخاطب جاهل برنداشتند و فردا گفتند بدل خامنه ای سوتی داد و ... همیشه هم حدود ۲۰ هزار نفری هستند که این اخبار را دنبال میکنند و بسیار سرخوش هستند که انقلاب زن زندگی آزادی باعث فرار سپاهیان به ونزوئلا شد، خامنه کشته شد و ارتش با توپ بیت رهبری را ویران کرده است و کسی که امروز در ایران حرف میزند بدل خامنه ای است.
این است رویه مزدور خبرنگاری. از صدر تا بطن.
اخلاق و انسانیت مرد. زنده باد اخلاق و انسانیت.

>>>   به طالبان پول بدهید هر چیز حتی هرچیز را برای شما پیشکش میکنند.

>>>   آب باز کردن ولی یک مقداری آبروی مقاماتی ایرانی خریده شد ولی طالبان متر آستین قبل ازین دیر شود؟ کار کرد

>>>   ایران منابع انرژی فراوان نفتی و گازی دارد،میتواند آب خلیج فارس را توسط دستگاه های مخصوص تصفیه،نمک زدایی کند و به آب شیرین تبدیل کند و از آن هم برای نوشیدن و هم برای کشت و زراعت استفاده کند.
چنانچه امارات متحده عربی و عربستان سعودی این کار را انجام میدهند.
نه عربستان دریا دارد و نه هم امارات.تمام مصارف آب شان را از آب بحر،توسط دستگاه تصفیه و نمک زدایی بدست می آورند.

>>>   تالاب هامون یک تالاب بین المللی و برای محیط زیست ایران و افغانستان اهمیت دارد. شاید ایران برای شرب و صنعت و حتی کشاورزی از دریا برساند اما هیچکدام به زنده شدن و حیاط هامون کمکی نمی کند و مرگ هامون به ضرر حوضه آبریز آن است کهشامل ایران و افغانستان است و گرد و خاک و طوفان شن به راحتی از مرزها عبور میکند و با یشگه انفجاری نمیتوان مانع آن شد و کشاورزی و سلامت مردم منطقه افغانستان هم مثل ایران در خطر است.
احمد از ایران

>>>   مشکل آب نیست.
مشکل تعهد طالبان به امریکا است که در بدل حاکم شدن در کابل مرز های ایران را متشنج بسازند و زمینه فعالیت گروه های افراطی مخالف ایران را در بستر افغانستان فراهم کنند و حال باید به وعده وفا کنند.

>>>   اجرای تعهدات و مقررات بین المللی به معنی باج دادن نیست. ایران هم اجازه می دهد رودخانه سیروان به عراق برود. حتی عراق روی آبی که از ایران می آید سد دربندی خان را ساخته است

>>>   "یکبار ماجرا را در چند پرده بررسی کنیم"
احسنت و صد آفرین به نویسنده این مطلب.
اگر همچین تحلیلهای مستدل و عمیقی نبود
اصلا به این سایت مراجعه نمی کردم.

>>>   افغانستان را متری چند می دهید؟؟؟
می خریم
طالبان را هم یا رام میکنیم یا می‌خریم و یا آنجا هم داعشی سر بر خواهد آورد که نیاز به حضور سپاه و در نتیجه نفوذ ایران خواهد شد.

>>>   جدا از هیاهویی رسانه ای و لفاظی های مقامات دو حکومت، طالبان و حکومت طالبانی در افغانستان یکی از مطلوب ترین و پرسودترین حکومت برای همسایه غربی به حساب می آید و لذا حکومت ایران نمی خواهد روابط شان با طالبان خراب شود و یا به دنبال براندازی حکومت طالبان برآید.

>>>   حقابه ایران از رود هیرمند ،طبق معامله رضاشاه ایران با امان الله خان انجام گرفت که ایران با بخشیدن خاک دشت ناامید به افغانستان، سهم اب برای ایران گرفت که مقدار این حقابه با مذاکرات دولت هویدا و دولت موسی شفیق تعیین تکلیف شد. اصطلاح حق ابه در مقابل حق خاک عنوان میشود چه انکه ایران چطور درباره رود هریرود حقابه رو عنوان نمیکند؟
اما به نفع رژیم .... در ایران است که از این معامله دو سر برد زمان پهلوی صحبت به میان نیاید تا همواره سلسله پهلوی رو منحیث خائن به ملت ایران معرفی کند حتی به قیمت نابودی طبیعت سیستان و نیمروز افغانستان و مردمان این مناطق.
حکومتهای فاشیستی افغانستان هم که رویه شان در قوم زیستی بالای مردمان خودشان و عقده مندی با ایران نیاز به کدام ثبوت ندارد.پس حکومتهای افغانستان هم حقیقت معامله حق خاک رو از مردم افعانستان مخفی کردند و حقیقت را جوری تحریف کردند که گویی حقابه ایران فقط زیاده خواهی ملت مجوس فارس است و در قبالش باید حق نفت مطالبه کرد😶😶😶
و امان از ملتهای نااگاه که بازیچه دست حکومتها میشوند

>>>   ثبوت و مستند مدعای نویسنده بر پرداخت پول از حکومت ایران به طالبان چیست؟؟🤔🤔
خصوصا انکه طالبان به رشوت خوری بصورت باکس دالر عادت دارند و قطعا از ایران ریال بی ارزش طلب نمیکنند و ایرانی که خودش لنگ دالر است و در بازار ایران پول و ارز نایاب و کیمیا شده، گورش کجا بود که کفنش کجا باشد؟....

>>>   پشتونطالبان اگر《سامانهای》 مردمان ایرانی را گرفته باشد، شکی نیست که عادت دیرینه مدرسه یی افغان=کوچیها بوده و هست.

>>>   به خدا بدترین کشور جهان از هر لحاظ افغانستان است
هر طور نگاه می کنیم بدتر از این کشور و حکومت هاش و مردمش نیست.. حالا یه عده میخان بگن مردمش خوبن و چاخانشون کنن.. ولی حقیقت اینه که مردم افغانستان اون کشور رو اونطور کردن و اون طالبان هم از مردم همونجا هستن...

>>>   " ثبوت و مستند مدعای نویسنده بر پرداخت پول از حکومت ایران به طالبان چیست"
شایعه و دروغ پراکنی شبکه اطلاع رسانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است