به ایران نیاز نداریم، مرزبانان ما آموزش‌دیده هستند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۵    ۱۴۰۲/۳/۱۶ کد خبر: 173247 منبع: پرینت

حکومت طالبان پیشنهاد یک مقام ارشد نظامی ایران را که گفته بود کشورش آماده آموزش نیروهای مرزی طالبان است، رد کرده است.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی ارشد حکومت طالبان به بی‌بی‌سی گفت است که نیروهای مرزبانی طالبان، آموزش دیده‌اند.

در پی بالا گرفتن تنش‌های مرزی میان ایران و طالبان، روز شنبه (۱۳ جوزا) قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی ایران گفت برای آموزش نیروهای مرزبانی طالبان «اعلام آمادگی» کرده‌اند. او در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: «ما حتی اعلام آمادگی کردیم آنها را برای رعایت پروتکل‌های مرزی در پایانه‌ها و مناطق پرجمعیت و هم در مناطق غیرپایانه‌های مرزی آموزش دهیم تا به پروتکل‌ها اشراف داشته باشند، هرچند آنها هنوز برای آموزش حضور نیافتند.»

سخنگوی طالبان اما می گوید: «نیروهای ما به‌ویژه نیروهایی که در مناطق مرزی فعالیت می‌کنند، بسیار آموزش دیده‌اند، متأسفانه این حوادثی که بارها رخ می‌دهد و چندبار تکرار شده، دلیل‌اش آن نیست که نیروهای ما بی‌توجهی کرده و یا آموزش دیده نیستند.».
وی افزوده است که آن‌ها برای آموزش نظامیان خود دارای مرکز اکادمیک هستند و از امکانات مورد نیاز، برخوردار است و در حال حاضر مشغول آموزش نیروهای امنیتی خود هستند.

مجاهد در مورد درگیری‌های اخیر مرزی، طرف ایرانی را مقصر خواند و گفت که «این درگیری‌ها ناشی از ایجاد مزاحمت از سوی نیروهای ایرانی و گشودن آتش در گام اول، از سوی آن‌ها، بوده است».
به گزارش بی بی سی، وی گفت: «نیروهای ایرانی همیشه اولین تیرها را شلیک می‌کنند و در جهت ما مزاحمت ایجاد می‌کنند، و نیروهای‌ما را مجبور به واکنش می‌کنند...ایران باید روی نیروهای خود تمرکز کند تا تفاوت‌های ظریف موجود را درک کنند و بدانند که احتیاط در مناطق مرزی، ضروری است».
قبلاً اما مقام‌های ایرانی نیروهای طالبان را مقصر این درگیری دانستند و سپس اعلام شد که شلیک‌ها ناشی از یک «سوءتفاهم» بوده است.

درگیری که روز شنبه (۶ خرداد) در مرز بین ایران و افغانستان رخ داد، دست‌کم دو نیروی مرزی ایران و یک نیروی طالبان کشته شده‌اند.
پیشتر احمد وحیدی، وزیر کشور ایران گفته بود که «درگیری مختصری بود و در ادامه برطرف شد و مذاکرات هم با طرف طالبانی صورت گرفت».

قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل نیروی انتظامی ایران، یکی از مقام‌های ارشد ایرانی است که پس از درگیری‌های مرزی میان طالبان و مرزبانان ایران، از محل آخرین درگیری‌های دو طرف بازدید کرده است.
این مقام ارشد نظامی ایران گفته است «آنچه اتفاق می‌افتد ناشی از عدم توجه رده‌هایی از افراد طالبان است» که در مرز حضور دارند. از طرفی برخی قاچاقچیان مسلح نیز «از آن سوی مرز تیراندازی» می‌کنند.

احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی ایران نیز درپی این درگیری مرزی، از مرزبانان ایرانی خواسته بود «شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند» و همچنین از حکومت طالبان خواسته بود «در قبال عمل نسنجیده و مغایر با اصول بین المللی خود پاسخگو باشند».
انتشار گزارش درگیری میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی واکنش‌های زیادی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی و چهره‌های دو کشور در پی داشته است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مربانان
ایران طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان راست میگویند.
نیرو های طالب کشتن و انفجار و انتحار را به گونه مسلکی فرا گرفته اند.

>>>   مقام های ایرانی بسیار دل خوش کرده که طالبان بسیار آدم های شریف هست، در آینده یک اسرائیل شرقی وجود دارد

>>>   جالب.
پیشرفت های نظامی واقتصادی امریکا برایم حیرت اورنیست،بلکه جالب وشگفت انگیزمهارت انها دربخش دیوانه شناسی است.اینک انتخاب های شان برای ما بادرفشانی های شان.
کرزی:( رهبری دولت بهراندازه که ازبیت المال چوروچپاول میکنند،مهم نیست،بلکه مهم اینست که سرمایه رابه خارج کشورانتقال ندهند.)
غنی:(بچه خرافغانستان هیچ وقت درقرن ۱۳ نبوده.)
ملاوحشت اله خاین زاده لعنت اله علیه: (دختران حق اموزش وزنان حق کارندارند.)
جالب نیست؟
عاقل

>>>   "ذبیح جان به بی‌بی‌سی گفته است که نیروهای مرزبانی طالبان، آموزش دیده‌اند." درین هیچ شک نیست که این مرغ های ماکیان خروس پوش چرکستان در انتحاری ، شرارت، دزدی و آدم کشی سرآمد هستند.
آتش خاوری

>>>   به به ایران از ترس پیشنهاد های عجیب داده . ولی غافل از این که طالبان هر کدام‌شان سه لشکر ایرانی را درس نظامی میدهند . ایران چه دارد که به طالبان درس بدهد

>>>   نطردهحده هایی که احساسی و از روی بی اطلاعی و نفرت از ایران و قدرت ایران نظر می دهند همان هایی هستند که به پشتوانه آمریکا سالها برای ایران رجز می خواندند... طالبان نیرویی ضعیف در مقابل ماشین جنگی ایران هستند ولی قرار نیست هر دشمنی را بلافاصله نابود کرد و چه بسا بودن آنها فرصت حضور دشمنان بدتر را می گیرد.. سیاست که شوخی نیست چهار تا افغان که فقط نوشتن بلد هستند آن را بفهمد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است