سفارت طالبان: افغانها را در پاکستان بازداشت نکنید
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۴    ۱۴۰۲/۳/۱۸ کد خبر: 173257 منبع: پرینت

در پی بازداشت ۲۵۰ شهروند افغانستان توسط مقام‌های ضدتروریستی و سایر سازمان‌های پاکستان به خاطر نداشتن مدارک سفر، حکومت طالبان روز چهارشنبه پاکستان را ترغیب کرده است از بازداشت پناهندگان خودداری کند.
سفارت افغانستان در اسلام آباد که در دست طالبان است اعلام کرد که دستگیری پناهندگان در پایتخت، شهر راولپندی و نواحی همجوار ادامه دارد.
به گفته این سفارتخانه ۲۵۰ نفر در روزهای اخیر بازداشت شده‌اند، از جمله کسانی که از مدارک مورد تایید سازمان ملل برای اقامت قانونی موقت در پاکستان و آزادی تردد برخوردار بودند.
سفارت طالبان در پاکستان گفت که در جهت رفع ابهام از وضعیت حقوقی شهروندان بازداشتی و تسریع آزادی آنها تلاش می‌کند.

آژانس دولتی افغانستان، باختر، در توییتی نوشت: «رهبری سفارت ا.ا.ا. با روابط خارجی و سایر نهادهای امنیتی پاکستان در مورد آزادی افغان های دستگیر شده در ارتباط با اعتراضات اخیر در اسلام آباد، پندی و کراچی گفت وگو کرد. سلسله دستگیری ها افغان ها، در شهرهای مختلف پاکستان به این دلیل که در تظاهرات اخیر شرکت کرده اند و یا مدارک قانونی ندارند، آغاز شده است، اما افراد دستگیر شده هیچ ارتباطی با حوادث ۹ می ندارند. در نتیجه تلاش‌های سفارت افغانستان دیروز ۴۵ نفر از زندان های اسلام آباد و کراچی آزاد شدند.»

دو روز قبل هم‌ نیروهای امنیتی پاکستان حدود پنج ‌صد از شهروندان افغان را که در خیمه‌های منطقه «اف ۶» اسلام‌آباد به سر می‌بردند، از آن‌جا خارج کردند. به گزارش تلویزیون پاکستانی جیونیوز، پلیس گفته که آن‌ها اجازه ندارند در اسلام‌آباد باشند.
سفارت طالبان در توییتی نوشت: «از دولت جمهوری اسلامی پاکستان می‌خواهیم به بازداشت پناهندگان افغان پایان دهد و رسما به نگرانی‌های افغانستان پاسخ دهد، چون می‌تواند بر روابط دو جانبه میان دو کشور اثر منفی بگذارد.»
این سفارتخانه همچنین تایید کرد که آرزو احمدی، ورزشکار افغان، موقتا در ایالت جنوبی سند بازداشت شد.
او برای شرکت در یک رویداد هنرهای رزمی در پاکستان به سر می‌بُرد و روز سه‌شنبه به خاطر همراه نداشتن مدارک سفر توسط پلیس بازداشت شد.

یک منبع مطلع در پاکستان به بی‌بی‌سی فارسی گفت که در یک هفته اخیر پلیس پاکستان شروع به جست‌وجوی مهاجران افغان کرده است.
او گفت در چندین منطقه اسلام‌اباد، کراچی و پیشاور، پلیس دنبال مهاجران افغان بوده و تعداد زیادی را گرفته‌ است. او می‌گوید اکثر افغان‌هایی که اینجا هستند با ویزا آمده‌اند و مهلت ویزای آنها تمام شده است.
او گفت: «اکثر آنها تقاضای تمدید ویزا داده‌اند اما در بیشتر مواقع یا تمدید ویزا را قبول نمی‌کنند و یا درخواست‌ها را معلق می‌گذارند. همچنین برخی افراد توانایی پرداخت پول را ندارند. شنیده‌ها حاکی از آن است که کسانی که ویزا داشته‌اند را نگرفته‌اند.»
این منبع افزود: «کسانی که کاغذ «یو ان اچ سی آر» (کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل) را داشتند، شماره پیگیری تقاضای ویزا دارند، و وقت مصاحبه را ارایه کرده‌اند و پلیس قبول نکرده است. برخورد نادرستی دارند. بسیاری از افغان‌ها را در خودروهای ارتشی می‌اندازند و توجه ندارند که برخی افراد ممکن است حال خوبی نداشته باشند. حتی در یک مورد بچه ۱۴ ساله را برده‌اند. فقط می‌پرسند ویزا دارید یا نه.»

هزاران پناهجوی افغان که ماه‌ها در انتظار شنیدن خبر انتقال خود به کشورهای غربی براساس «طرح‌های اسکان مجدد» هستند، اوایل ماه آوریل در پاکستان تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند و خواستار تسریع رسیدگی به وضعیت خود شدند.
به گزارش بی بی سی، پناهجویان پس از ماه‌ها انتظار قادر به تامین هزینه گران زندگی در اسلام‌ آباد نیستند و شماری از آنها در زیر خیمه‌ها به سر می‌برند و در مواردی یک خانواده و چند نفر در یک اتاق زندگی می‌کنند.
از زمان تصرف قدرت از سوی طالبان ده‌ها هزار نفر از شهروندان افغانستان به دلایل مختلف به کشورهای همسایه به ویژه پاکستان فرار کرده‌‌اند.

شماری از افغان‌ها در شهر پیشاور و اسلام‌آباد پاییز گذشته بعد از بازداشت‌های مشابه به بی‌بی‌سی گفتند که علاوه بر فشارهای اقتصادی و افزایش بی‌سابقه اجاره خانه، از زمانی که به شمار پناهجویان افغان افزوده شده، پلیس و نیروهای امنیتی پاکستان با آن‌ها بدرفتاری می‌کنند و در موارد زیادی هم به بهانه‌های مختلف خواستار «رشوه» می‌شوند.
پاکستان از چهار دهه به این سو میزبان صدها هزار پناهجوی افغان بوده است بدرفتاری پلیس این کشور با پناهجویان افغان همواره مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری قرار گرفته است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفارت طالبان
بازداشت افغانها
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است