مردم به دلیل کمبود آب خانه های شان را ترک می کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۰    ۱۴۰۲/۳/۱۸ کد خبر: 173265 منبع: پرینت

شماری از باشندگان ولسوالی واشیر ولایت هلمند می‌گویند که صدها خانواده در این ولسوالی به علت کمبود آب ناگزیر به ترک خانه‌های شان شده‌اند.
باشندگان هشدار می‌دهند که در صورت ادامه‌ی این اوضاع، تمامی باشندگان واشیر خانه‌های شان را ترک خواهند کرد.
نزدیک به ۳۰۰ خانواده تنها از روستای گرازان این ولسوالی آواره شده‌اند.

اعضای تنها خانواده باقی‌مانده در روستای گرازان می‌گویند ساعت‌ها راه می‌پیمایند تا آب مورد نیاز شان را بدست آورند.
محمد انور، باشنده ولسوالی واشیر هلمند به خبرنگار طلوع‌نیوز گفت: «ما یک یا دو عضو خانواده خود را مکلف ساختیم که با استفاده از موترسایکل و یا هم مرکب‌ها برای خانه آب آشامیدنی بیاورند.»

ساکنان روستاهای دیگر واشیر نیز با چالش نبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
رحمت الله، باشنده روستای فولاد واشیر، گفت: «برزگان خانواده‌ها مصروف کارها استند و کودکان را مکلف ساختیم که از بمبه‌ها آب بیاورند.»
عبدالله، یکی دیگر از باشندگان ولسوالی واشیر گفت: «نبود آب مردم را با چالش روبرو ساخته. تمامی باشندگان ولسوالی واشیر بخاطر نبود آب مجبور به ترک خانه‌های شان شده‌اند.»

از سویی دیگر، مسوولان محلی هلمند چالش کم‌بود آب در ولسوالی واشیر را می‌پذیرند و می‌گویند که حکومت مرکزی تعهد کرده است که به این مشکل رسیدگی خواهد کرد. به‌ گفته‌ی مسوولان محلی هلمند، چندین پروژه آب‌رسانی سال آینده در ولسوالی واشیر عملی خواهد شد.
عبدالحکیم سجاد، معاون مالی و اداری ولسوالی واشیر هلمند، به طلوع‌نیوز گفت: «هیات‌ها آمده و می‌خواهند که برای ما در منطقه گل بید بند آب اعمار کنند و ما هم با آنان همکار هستیم.»
محمود ثانی، رییس انکشاف دهات هلمند، گفت: «تمامی ولسوالی‌های هلمند به شبکه‌های آب نیاز دارد. سطح آب بسیار پایین رفته و می‌خواهیم که موسسات با ما در این باره همکاری کنند.»

این در حالی‌است که باشندگان بسیاری از ولسوالی‌های هلمند در سال‌های اخیر با کم‌بود آب روبرو شده و از امارت اسلامی می‌خواهند که به این مشکل رسیدگی کند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمبود آب
هلمند مردم
نظرات بینندگان:

>>>   💦💥✍ رژیم پشتون=طالبان ,,,..افغانیت آب و جوی مردم فارسیزبان را در قریه فارسیزبانان و تورکان قط و خشک میکنند تا مردم قریه و سکونتگاه شانرا ترک کنند و به ایران و خارج مهاجر شوند
✍ و همزمان جوی و آب مردم پشتون را که در هلمند پکتیکا جنوبی مشرقی... و آنسوی خط دیورند است نیز قط و خشک میکنند تا مردم پشتون را جبرا به طرف شمال و مرکزی نقل بدهند و در آنوقت جوی و آب را دوباره در جریان می اندازند تا مردم شرپشتون تلف نشود و دایمی در آنجا جابجا شوند!؟؟

>>>   اب ها را که به بیابان گودزره میفرستید به اینها بدهید

>>>   واتر پمپ ها را جمع آوری کنید و به زنین فرصت بدهید تا خودش را از تشنگی برهاند.
بروید و در کنار رود هلمند زندگی کنید تا دو باره آب های زیر زمینی به حد کافی ذخیره شود.
در فصل زمستان و شروع بهار آب ها را در محل ذخیره کنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است