درس‌هایی از مبارزات دشت کربلا
بایستی اهمیت مبارزه واقعۀ کربلا را درک کنیم که این مبارزه نه تنها محدود به زمان نیست، بلکه متعلق به تمام بشر و بشریت در سراسر جهان نیز است 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۱۰    ۱۴۰۲/۵/۳ کد خبر: 173626 منبع: پرینت

اولین درس جامع و جهانی
این اولین درس جامع و جهانی بود که واقعه‌ و مبارزات دشت کربلا به ما آموخوت «هرگز از ظلم و ستم حمایت نکنید، هرگز در برابر ظلم و بی‌عدالتی سر تعظیم فرود نیاورید هر چقدر هم که مستبد و ظالم توانا و قدرتمند باشد». روز عاشورای حسینی که مصادف است با دهمین روز از ماه محرم‌الحرام، در این ماه میلیون‌ها مسلمان و گاهی هم غیرمسلمانان در سراسر جهان شهادت امام حسین (ع) نواسۀ پیغمبر حضرت محمد (ص) در نبرد خونین کربلا را سوگواری و گرامی می‌دارند.
اما چرا ما همه ساله با چنین شورو اشتیاق فواران و عاشقانه حادثه‌ی را که ۱۴۰۰ سال پیش اتفاق افتاده است از آن تجلیل و سوگواری می‌کنیم؟ در پاسخ به این سوال؛ در ابتدا ما بایستی اهمیت مبارزه واقعۀ کربلا را درک کنیم که این مبارزه نه تنها محدود به زمان نیست، بلکه متعلق به تمام بشر و بشریت در سراسر جهان نیز است.

افراطیت گروه داعش و بوکوحرام به نام اسلام؛
اول اینکه، اجازه دهید جهان را همان‌طوری که اکنون وجود دارد نگاه و برسی کنیم. ما گروهک‌های زیادی مانند گروه داعش، بوکوحرام و دیگر گروه‌های تروریستی از این قبیل را داریم که اعضای آن‌ها بنام تروریست‌های «اسلام‌گرای افراطی» یاد می‌شوند. از سوی دیگر؛ این گروه‌های تروریستی حتی ادعا می‌کنند که از اصول و قواعد اسلام حمایت می‌کنند، پیام‌رسان و نمایندگان واقعی اسلام هستند. این دقیقاً همان کاری است که یزید بن معاویه مستبد اموی 1400 سال پیش می‌خواست انجام دهد. او برای تثبیت خود به عنوان رهبر اسلام که در برابر آن، بیعت اجباری، گروگان‌گیری و سپس «گواهی تایید» از امام حسین نوۀ پیامبر اسلام می‌خواست. اما این امر باعث می‌شد که پیروان حضرت محمد و اهل بیت او نیز یزید را تأیید کنند و از وی فرمان‌برداری کنند.

مبارزه علیه توحش و بربریت؛
ضمناً امام حسین از حمایت و از دستوراتی حاکم ظالم و مستبد امتناع ورزید، در برابر توحش و بربریت او سر تعظیم فرود نیاورد. این اولین درس جامع و جهانی بود که واقعه و مبارزات دشت کربلا به همۀ انسان‌ها آموخت «هرگز از ظلم و ستم حمایت نکنید، هرگز در برابر ظلم و بی‌عدالتی سر تعظیم فرود نیاورید، هر چقدر هم که مستبد و ظالم توانا و قدرتمند باشد». مهم نیست که این مبارزه با چه انگیزه‌ای بوده است، مهم نیست که شما با چه نوع تهدیداتی بالفل و بالقوه مواجه می‌شوید. اما هرگز از کذب، دروغ‌پردازی و ظلم و ستم حمایت نکنید. حادثۀ دشت کربلا نشان‌دهندۀ تمایز خوب، بد و شرارت در جهان امروزی ما است. بنابراین؛ این را خوب درک کنیم که حق و حقانیت همیشه با مظلوم است نه با ظالم و مستبد.

اعمال زور و خشونت از سوی یزید؛
هنگامی که تبلیغات یزید نتوانست امام حسین را به نفع خود جذب کند، یزید تصمیم گرفت که به زور صدای او را درهم بکوبد. با این‌حال؛ یزید دستور نابودی امام حسین و تمام خاندانش را داد. زمانی که در روز عاشورا امام حسین (ع) و یاران با وفایش مشغول اقامه نماز بودند، لشکریانی یزید حتی در حال نمازخواندن آن‌ها را تیرباران کردند. اکنون با دقت و صادقانه به اطراف و ماحول خودت نگاه کنید، آیا این عین همان چیزی نیست که در دنیای امروزی اتفاق می‌افتد؟ کشتار و خشونت علیه افرادی بیگناهِ که در مساجد نماز می‌خوانند، انفجار و انتحار در مساجد و کلیساها، حملات بر راهپیمایی‌های مذهبی، مردمی و مسالمت‌آمیز، کشتار مردم ملکی و غیر نظامی، به زبان و مصطلحات امروزی آنچه را که لشکریان یزید در کربلا مرتکب می‌شدند، امروز گروهک‌های تروریستی مرتکب آن می‌شوند.

تیراندازی بر نمازگزاران؛
با این‌وجود؛ تمام ادیان و مذاهب می‌خواهند که مردم در سر زمین‌های خود در صلح، آرامش و امنیت زندگی کنند. کسانی که بر افرادی که با آرامش نماز می‌خوانند، شلیک می‌کنند، آ‌ن‌ها چه نوع افرادی هستند؟ بلی! آن‌ها گروه‌های تروریستی هستند نه کسی دیگری. بنابراین؛ شهادت امام حسین یک رویداد بسیار مهم در تاریخ بشریت و اسلام است، زیرا امام حسین یک جنبش انقلابی را علیه تروریسم و افراطیت برای تمام اعصار و اقشار آینده ایجاد کرد. در همین‌حال؛ وقتی که امروز گروه داعش، بوکوحرام و سایر گروه‌های تروریستی ادعا می‌کنند که آن‌ها هم اسلام ناب هستند، باید به چندین سوال پاسخ دهند.
فقط این سؤالات را از آن‌ها بپرسید «آیا شما بر مردم ملکی و غیر نظامی شلیک می‌کنید؟ بلی! آن‌ها شلیک می‌کنند! آیا شما در معابد و عبادتگاه‌های مردم انتحاری و بمب‌گزاری می‌کنید؟ بلی! انتحاری می‌کنند! آیا شما به راه عدالت و برابری می‌روید؟ نخیر! هرگز نمی‌روند!. پس، با این اوصاف؛ شما هرگز نمی‌توانید که از پیروان اسلام و حضرت محمد باشید، شماها در واقع پیرو یزید هستید و دیگر بس.

انسانیت وظیفۀ هر انسان و مسلمان است؛
مبارزه و واقعۀ کربلا از ما می‌خواهد که نه تنها ظلم و ستم را به رسمیت نشناسیم، بلکه در برابر آن بایستیم و سر سختاته مبارزه کنیم. این مبارزه حتی اگر به قیمت جان، مال، آسایش و خانواده ما تمام شود بایستی مبارزه کرد. یک مسلمان واقعی هرگز نمی‌تواند بگوید که «دنبال کار خودت باش» زیرا انسانیت خودش کاری است که متعلق به همه است. حق، حقیقت و عدالت وظیفۀ همه‌ی انسان‌ها است. با این‌وجود؛ نه تنها خانه، خانواده و رویاهای انسان متعلق به انسان باشد و این یکی دیگر از پیام‌های جامع و جهانی مبارزه کربلا است که «قبول مسوولیت و انسانیت وظیفۀ هر انسان و مسلمان است».

حفظ حقوق انسانی و بشری؛
زمانی که امام حسین (ع) به سوی عراق می‌رفت، کاروان او توسط سپاهیان و لشکریان یزید در یک کمین متوقف شد. اما امام حسین علیرغم اینکه می‌دانست آن‌ها دشمنان او هستند، تمام آب‌ آشامیدنی را که با خود داشتند، تا آخرین قطره به لشکریان یزید تقدیم کرد. این سپه‌سالار نه تنها سربازان تشنه‌ی دشمن و یزید را سیراب کرد بلکه تمام اسب‌های آنان را نیز سیراب کرد. بدین‌سان؛ همیشه همانند امام حسین (ع) برای انسانیت در حفظ حقوق انسانی و بشری حتی در برابر دشمن تان نیز الگو و نمونه باشید.

واقعۀ کربلا یک جنبش همیشه متداوم است؛
در نتیجه؛ مبارزات و واقعۀ کربلا یک جنبش همیشه متداوم علیه ظلم، علیه تروریسم، علیه شکنجه، علیه بی‌عدالتی و استبداد است. بنابراین؛ اگر می‌خواهید که شاهد تحقق اسلام واقعی باشید، کافی است که به فداکاری‌ها و ایثارگری‌های امام حسین و یاران با وفایش در تاریخ و واقعۀ کربلا مراجعه کنید. به همین دلیل است که حتی پس از 1400 سال، همۀ ما، همه ساله این فداکاری و ایثارگری بزرگ، جانگداز و تاریخ‌ساز را گرامی می‌داریم. این گرامی‌داشت به معنای «زنده نگه‌داشتن جنبش علیه تروریسم، افراطیت، ظلم، بی‌عدالتی و زنده نگه‌داشتن روح و روان واقعی اسلام است.

نویسنده: زهرا نقوی
مترجم: اسدالله جعفری(پژمان)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کربلا
امام حسین
نظرات بینندگان:

>>>   امام حسین متعلق به تمام آزادگان جهان هست.

>>>   قال رسولله (ص)"حُسَیْنٌ مِنِّی وَأَنَا مِنْ حُسَیْنٍ، أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّ حُسَیْنًا، حُسَیْنٌ سِبْطٌ مِنَ الْأَسْبَاطِ".
فرمود رسول خدا (ص)حسین از من است و من از حسینم، خداوند دوست بدارد کسی را که حسین را دوست بدارد. حسین نوه‌ای از نوادگان است."

>>>   ما یک وقت در یک روز محرم در دشت برجی به یک تکیه خانه رفتیم که ببینیم که شیعه ها چطور تجلیل میکنند؟
یک ملای شیعه در منبر نشسته است و چنین خطابه میدهد:
علی هیچ نقطه ندارد.
حسن یک نقطه دارد.
حسین دو نقطه دارد.
اما زینب!درین هنگام ملا گریه را سر میدهد و میگوید:زینب پنج نقطه دارد!
کل حاضرین در تکیه خانه گریان و واویلا را سر میدهند و خود را با زنجیر ها میزنند.

>>>   واقعه کربلا درس ایمان و تقوی و ایستادگی در مقابل بلایا و تسلیم نشدن به ظلم و زور و قدرت و ثروت و توکل به خدا و ایستادن تا پای مرگ به خاطر حفظ ایمان را به ما آموخت.
اما
مگر امام حسین (رض) مانند من و شما یک فرد عادی بود؟؟؟
گذشته از اینکه نواسه رسول خدا و فرزند علی و فاطمه صلوات الله علیهم اجمعین بود ، آنچه امام را واداشت تا جان دهد اما آرمان ندهد ، تا سر بدهد اما سنگر اسلام را ندهد ، تا خود و فامیل و یاران خود را فدا کند اما دین خدا را معامله نکند ، مسولیت امام بودن و پیشوا بودن و رهبر بودن بود .
امام میدانست که با معامله و تسلیم شدن اش حیات خود و خانواده و یاران اش نجات پیدا میکند اما به کدام قیمت؟؟؟
به قیمت نابودی دین خدا و رسالت پیامبر اعظم اسلام و حاکمیت ظلمت و تاریکی بر نور و روشنی.
یزید و یزیدیان دشمن حسین نبودند بلکه دشمن خدا و دین خدا و رسولش بودند و میپنداشتند که با تسلیم شدن و بیعت کردن حسین یا در نهایت گرفتن جانش دیگر نور دین خدا خاموش میشود و آنها چون خفاشان در تاریکی و ظلمت بدعت و جهالت از قید محدودیت های دین خدا میرهند و به امیال نفسانی و شهوانی و شیطانی خود میرسند.
حسین شهید شد اما یزید و یزیدیان به هدف نرسیدند ، چرا؟؟؟
یگانه دلیل آن این بود که با شهادت حسین و یاران اش در کربلا به یکباره مسلمانان آنزمان به یک دوراهه تصمیم گیری رسیدند و بین راه خدا و راه شیطان باید یکی را انتخاب میکردند چون انتخاب دوم وجود نداشت.
برای اولین بار به گونه علنی صف بندی جبهه خدا و شیطان نمودار شد و متزلزلین در مقابل ثابت قدمان دین خدا قرار گرفتند و این جنگ ادامه یافت تا به دوران ما رسید و حالا؟؟؟

سه صف وجود دارد
۱- صف آنهاییکه محرم و عاشورا و حسین را وسیله کسب معاش و رونق دوکان ریا و تزویر و تثبیت جایگاه رهبری سیاسی و مذهبی و اقتصادی خود قرار داده اند و در نهایت محرم و عاشورا را با تشیع و اهلبیت پیوند همیشگی داده اند و چنان وانمود میکنند که یگانه راه نجات و رسیدن به بهشت از کانال ارشادات جنابان میسر است و الا نه.
۲-صف دوم درست صف مقابل صف اول است اما با نیات و اهداف بالمثل و چسپیدن به سنی گری از درجه صفر تا درجه لا یتناهی و خود کفانی و مسلمان کشی
۳- صف آنهاییکه اصل پیام عاشورا و حسین را دریافته اند و با پیروی از دین خدا که چیزی نیست جز احکام قران خدا و ارشادات پیامبر بزرگوارش .

این صف صف انسان های وارسته است ، مهم نیست که از کدام مذهب و مکتب و فرقه برخواسته اند ، آنچه مهم است اینکه پیام خدا هدف پیامبر و قیام امام حسین را دریافته اند و در این راه روان اند اگر لازم شد جان میدهند اگر لازم شد نوکری و خدمت خلق الله میکنند و در خفا و در دل شب به دور از ریا و تظاهر و ریش و دستار و پتکی و عمامه و عبا و قبا در خلوت با خدا اشک میریزند و عبادت خدا به جا می آرند و در هیچ مقطع از زمان اسیر پنجه زور و زر و تزویر و ریا و شیطان های انسی جنی نمیشوند چونکه قل اعوذ برب الناس خوانده اند و به آن ایمان آورده اند و جز راه خدا هیچ راهی را بر نگزیده اند و
ندای شان این است ک هر روز روز عاشورا است و هر مکانی کربلا و هر زمانی زمان ایثار و فداکاری در راه خدا.
أشهد أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله

صلوات بر محمد و آل محمد

>>>   امام حسین فرمودند اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید. این درس بزرگی برای جهان امروز هستند که اکثر انسان ها معتقد به مذهب نیستند و به نوعی سکولار هستند

>>>   قاتلین سیدالشهدای هم الله اکبر می گفتند ولی بازیچه دست فتنه گران شده بودند که به خدا و پیغمبر اعتقادی نداشتند

>>>   💯✍ حال وقتش رسیده است که مثل مبارزات دشت کربلای (حسینی)،‌ در اطراف دشتهای مرزی افغان-ستان در بین کشور های آسیای میانه، و هم در کشور چین، ایران و پاکستان برضد رژیم خودخوانده تکقومی (پشتونطالبان-تروریست) باید تشکیلات و نیروی منطقه وی تباری-زبانی برضد ( ایدئولوژی پشتونی-تروریست-مزدبگیر) زودتر جبهات ایجاد شده و عملا نیروی حمله جلب و جذب گردد تا .....👉

>>>   کل حاضرین در تکیه خانه گریان و واویلا را سر میدهند و خود را با زنجیر ها میزنند.//
جوک مزه داری بود. اگر می خواهی از حقیقت مطلع بشوی به سخنرانی های امام خمینی و حضرت آقا گوش کن(در اینترت موجود).
مردمانی که سخنرانی های آقای خامنه ای را در 500 سال بعد خواهند شنید از آن سخنان مستفید خواهند شد و تعجب خواهند کرد چی قسم آخندی مومن و مسلمان 500 سال قبل هم مراقب بود که دانش سلول های بنیادی ارتقا پیداکند و هم مراقبت کرد تا از هیچ صنعت هسته ای جور شود و هم رآکتور اتمی اعمار شود و هم هوش مصنوعی پیشرفت کند. به سخنان او گوش کن نه یک ملای کم سواد افغان.
تکمله: امام حسین(ع) ایران را در جنگ جهانی 8 ساله پیروز کرد. پیروی از امام حسین باعث پیروزی ایران شد والا نقشه امریکا این بود که ایران دوباره مستعمره رژیم وحشی و جلاد امریکا بشود(وفق کودتای امریکایی 1332 تا انقلاب اسلامی 1357_ 25 سال استعمار ایران بدست رژیم خونخوار و شیطانی امریکا).


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است