آقای داوودزی! بهتر است خاموش باشید
آقای داوودزی! بهتر است خاموش باشید. نظریات آینده‌نگرانه‌ی شما برای آینده افغانستان به درد باد می‌خورد. شما اگر چنین تحلیل‌های خوب را بلد بودید، در ۲۰ سال گذشته عمل می‌کردید 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۳    ۱۴۰۲/۵/۱۷ کد خبر: 173726 منبع: پرینت

آقای عمر داوودزی!
بحث شما را در برنامه‌ی خوب «میدان» دیدم. نمی‌دانستم شما این‌قدر بی‌غرض و بی‌طرف بودید. شما چه تحلیلی از رهبران و رؤسای جمهور کرزی و غنی مطرح کردید. واقعا قابل درنگ و تامل بود. شما چقدر انسان پاک‌نفس و میهن‌دوست بوده اید که حتا در برابر «بزرگ‌ترین» امتیازات، اصول و ضوابط را ترجیح دادید. شما چقدر معصوم هستید که همه بدکاره ها و بدکردگی‌های حکومت های کرزی و غنی را نقد می‌کنید و از آن معذرت می‌خواهید. شما می‌گویید که فساد، بی‌قانونی، چپاول و خان‌سالاری حرف نخست را می‌زد اما برخی کسانی (از جمله خود تان) پاک‌دامن و بی‌غرض و بی‌مرض بودند.

باور کنید ما نمی‌دانستیم که شخصیتی با این صلابت و پا‌ک‌دامنی در پست های کلیدی ۲۰ سال اخیر وجود داشته است. شما چقدر معصومانه از کارکرد خود ابراز ندامت کردید. آفرین به صداقت شما! اما نگفتید که در اثر آن دو اشتباه چه بلای سر نظام و جامعه آمد. یکی شما پول‌گرفتن از ایران را قبول کردید که مزدوری را به دولت بی‌گانه تا ارگ کشانیدید و دیگر این‌که رییس کمپاین انتخاباتی اشرف غنی شدید که بلای طاغوتی را بر سر و گرده های مردم فرود آورد. چه اشتباهات کوچکی را «محترمانه» مرتکب شده اید. شما چنان آرام و بی‌تشویش صحبت می‌کردید که گویا این دو اشتباه کوچک پای کسی را نخراشیده باشد. به نظرم اشتباهات زیاد دیگر نیز کرده‌اید که یاد تان رفته است ولی همه مانند دو اشتباه دیگر که از آن نام بردید کوچکند و مهم نیستند. حتی قابلیت یادهانی شما را ندارند. شما آن‌قدر بزرگید که با این اشتباهات کوچک نمی‌شود بر شخصیت تان لطمه‌یی وارد کرد. هر چند در هر جامعه‌ی دیگر چنین اشتباهات «کوچک» دادگاه‌های بزرگ و مجازات سترگ را در پی دارد. اما شما با همان بزرگواری تان این کمبود دولتی را که خود ساختید، خرده نگیرید و بر شان ببخشایید. کمبودی را که خود با پیش‌بینی زیرکانه به جا گذاشته‌اید.

آقای نظریه‌پرداز!
شما چقدر تحلیل‌گر عالی هستید. مثلا می‌گویید تا بحران افغانستان را، خودِ افغان‌ها حل نکند، راه حل دیگری وجود ندارد. واه، به، عالی و ملی! مگر نگفتید رییس‌جمهور کرزی را که رییس دفتر و هرکاره‌اش بودید، توسط خود افغان‌ها بر افغانستان تحمیل شد؟ اشرف‌غنی را که شما رییس کمپاین انتخاباتی‌اش بودید، خود افغان‌ها برگزید؟ راست می‌گویید؟ من به حافظه‌ی ذهنی شما با کمال حیرت آفرین می‌گویم.

جناب مخالف «سیاسی»!
در قسمتی از گفت‌وشنود گفتید که زمانی در اپوزسیون قرار داشتید و حکومت را نقد می‌کردید. آفرین بر شما که مدت کوتاهی را در اپوزسیون تحمل کردید. مردم افغانستان مدیون این سرسپردگی شماست. اپوزسیونی که امنیت، خانه، محافظین، امکانات معیشت‌اش را دولت فراهم می‌کرد. اپوزسیونی که یک پایش در قدرت و پای دیگرش بر سینه ها و گرده های مردم به نام مشروعیت فشار می‌آورد. حالا شما تصور کنید چقدر حیف شد که ما از خدمات شایان شما در این مدت کوتاه مستفید و مفتخر نشدیم.

جناب رییس دفتر!
فرمودید که شخص متخصص بودید و مشغول کار با سازمان ملل متحد بودید. با این درایتی که رهبری دفتر آقای کرزی، وزارت داخله، سفیر و ده ها مسوولیت دیگر داشتید، چرا از سازمان ملل به حکومت افغانستان برگشتید؟ ای‌کاش در همان سازمان ملل ادامه می‌دادید تا حد اقل در ۲۰ سال پسین ده ها پست کلیدی که شما آن‌را دوام‌دار در اختیار داشتید، شاید به فرزندان تحصیل کرده کشور نصیب می‌شد. از سوی دیگر این‌کار کمک می‌کرد که ما حالا سرمنشی سازمان ملل متحد را از افغانستان می‌داشتیم!. حالا این پرسش ذهن مرا مشغول ساخته است که از شما می‌پرسم. شما چه چیزی در ظرفیت «تخصصی» تان دارید که در ۲۰ سال پسین مهم‌ترین پست های امنیتی، سیاسی، اجتماعی و امور صلح و دیپلوماسی را عهده‌مند بودید. مگر شما نگفتید که کارمند سازمان ملل بودید. در حالی‌که هزاران کادر متخصص ما از بی‌کاری به امراض روانی مواجه شدند.

آقای سفیر و نماینده‌ی خاص!
از این‌که روابط ما را با پاکستان بهبود بخشیدید، جای مباهات دارد. از این‌که تحلیل محکمی از بازی‌گران سیاسی در منطقه ارایه کردید و دولت و مردم را از آن آگاه ساختید، جای افتخار دارد. از این‌که تشنجات مرزی را مدیریت کردید مایه دل‌گرمی است. از این‌که توانستید مناسبات اقتصادی کشور را با پاکستان توسعه دهید جای خرسندی است. از این‌که توانستید روابط دو کشور را در حد مشارکت مفهومی و جغرافیایی هماهنگ سازید مایه دل‌گرمی است. لحظه‌یی با درنگ بر این افتخارت پوشالی مرور کنید و دریابید که درکجای آن قرار داشته اید.
راستش این‌ها مسوولیت اصلی شما به عنوان سفیر و نماینده فوق‌العاده رییس‌جمهور افغانستان در پاکستان بود! حالا شما خود را در این شاخص‌ها میزان کنید و صادقانه پاسخ دهید که در کجا کار قرار داشتید؟

آقای وزیر!
شما چقدر خون‌سرد، خرسند و سرحال به نظر می‌رسید. من معلمی را می‌شناسم که دچار مریضی افسردگی شده است. پرسیدم چرا به چنین روزی افتاده‌اید؟ پاسخ داد سال‌ها بر فرزندان کشورم زحمت کشیدم و آن‌ها را تربیت کردم. اما این سیاسیون سیاه‌بخت چه روزی را بر سر ما آورده اند. او به عنوان یک معلم با تمام وجود حس مسئوولیت پذیری دارد و از کارکردش احساس خجالت می‌کند. مگر حالا از شما می‌پرسم چگونه است که شما حس خوبی دارید؟ این خنده ها بر لبان تان چه منبعی دارند؟ این‌را همه می‌دانند که خانواده‌ی آرامی دارید و در یکی از مصئون ترین کشور ها به سر می‌برید. اما آیا شب‌ها خواب به سراغ تان می‌آید؟ در میان آن معلم بی‌چاره که به مرض افسردگی مواجه است، آن مادری که کودکش را فروخته است، آن جوانی که چشمانش را از دست داده است، آن بانوی که دست به خودکشی زده است، آن کودکی که زندگی‌اش برباد رفته است، چگونه فکر تان‌را آرامش می‌دهید؟ یا این‌که مردم همه بی‌وجدان و ضمیرمرده شده اند یا این‌که ارزش‌ها، معنا و وجدان رهبران جمهوریت را یخ زده است.

آقای رییس کمپاین!
شما همه هم و غم را به دوش رؤسای تان افگندید. این در حالی‌است که خود از مدیران طراز اول و سربه‌کفان هر دو رییس‌جمهور بودید. حالا چه شد که آمده‌اید و در رسانه ها آنان را خانه‌تکانی می‌کنید؟ شما با این کار، گذشته های سیاسی تان را تطهیر می‌کنید. این روش بسیار زیرکانه است اما افول اخلاق را در سیاست به نمایش می‌گذارد. حالا به این پرسش من پاسخ دهید. آیا شما واقعا فکر می‌کنید همه مردم افغانستان کودن هستند؟ کرزی را کی‌ها به «خان» تبدیل کرد؟ غنی را کی‌ها به آدم خیال‌پرداز و خودخواه تبدیل کرد؟ مگر همین شما ها نزدیک‌ترین هم‌کاران آن‌ها نبودید که هر دو رییس‌جمهور را به سلطان سلاطین و فرعون زمان تبدیل کردید؟ مگر شما دیوارهای آسمان‌خراش را در محوطه‌ی قدرت بروی مردم بنا نکردید؟

آقای آینده‌نگر!
نظریات آینده‌نگرانه‌ی شما برای آینده افغانستان به درد باد می‌خورد تا در هوا پریشان شود. شما اگر چنین تحلیل‌های خوب را بلد بودید، در ۲۰ سال گذشته عمل می‌کردید. این‌را می‌دانم که شما آدم زیرکی هستید و با سایر رهبران و مدیران ارشد جمهوریت در تماس هستید. لطفا این پیام را نخست برای وجدان خود و سپس برای هم‌کاران دیگر تان مخابره کنید. لطفا بر زخم‌های مردم نمک نپاشید. باور کنید مردم خسته شده اند. بهتر است خاموش باشید و از فضای مصئون زندگی تان لذت ببرید.

داکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آقای داوودزی
آینده افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Roqia Ranjbar
این‌ها بی‌وجدان‌ترین انسان‌های روی زمین است، که هیچ گاهی شرم و خجالت ندارد. با چهره حق به جانب اشتباه و روسیاهی شان را توجیه می‌کند انگار همه کودن است.

>>>   Abdul Ghaffar Majidy
آقای درود بر شما و درود بر روان پاک پدر و مادریکه چنین فرزند با وقار تربیه کردند و تقدیم کشور ما کردند . به این شرف بافته باید که اگر کرزی و غنی نبود به تو این قدرت و ثروت را که می داد . یک نام ته دم گم نام و بی نام و نشان بودی زمین ترکید بر آمد کوزه قرنی

>>>   الحاج مولوی عبدالغنی جمشیدی
فردفردآن غداران بی شرف دراین سیاه بختی ملت شریک هستند
اماچون حیاوشرف وعزت ندارندهرکدام می آیندوخودراتبرئه میکنند،امااین تاریخ است که بی رحمانه قضاوت میکندواین شرف باخته های حرام لقمه باهیچ ترفندومکاره گی نمیتواننداین لکه ننگ راازجبین سیاه شان پاک کنند

>>>   Rahmat Nikan
این ها اگر وجدان زنده می داشتند بعد از فرار دیگر روی دیدن با مردم و ظاهر شدن در رسانه ها با مردم را نمی داشتند.
صدحیف که مردم ما همیش فریبرز خورند و همواره دنباله روی همین گروه افراد اند

>>>   شمس الحق فضل
بر پدر هر بی پدر که در حکومت پدران شان پدرانه حکومت میکردند .... باد.
فاسد ترین حکومت و فاسد ترین نظام از هر جناح و هر حزب که بودند فقط شریک دزد و رفیق قافله بودند.
خداوند فرزندان شان و اولاد و احفاد شان در برابر چشمان شان تکه تکه نماید تا بلکه ذره‌ای از زجر مردم این سرزمین را بچشند.
....بر اشرف غنی، ...بر کرزی، ...بر داکتر ماله کش ( نامش را ننوشتم‌ چون نام خداوند خار نشود )و سایر غلامان حلقه بگوش و مفسیدین فی الارض و تمام ولدالزناهای که در به حکومت رسیدن ایشان سهیم بوده اند.
شاید خیلی از ما ها فریب صورت های بی هویت ایشان را خورده باشیم. خداوند را شاکرم که در هیچ دوره نظام قبلی باعث و بانی ظلم و تعدی بر ملتم نبوده ام.
شاید کسانی در پست های وزارت و معینیت ها و پاینتر کار کرده باشند که در فساد این جانیان نداشته باشند ولی در پیشگاه ملت باید از همکاری و کار کرد با این دغلبازان فریبکار که از خون و گوشت مردم تغذیه نموده اند معذرت خواهی نموده و از شریک بودن در گناهان توبه و استغفار نمایند تا شاید خداوند ایشان را ببخشد ولی مطمئن باشند ک حق ملت بخشیدنی نیست.
اما کسانیکه آگاهانه با این سردمداران جانی دست در یک کاسه باعث تباهی مملکت شده اند هیچ وقت هیچکس از ایشان نخواهد گذشت و تا یوم الحساب از خداوند تمنا داریم تا هم در این دنیا و هم در آن دنیا از عذاب ایشان نگذرد و در آتشی بسوزاند که صدها هزار مرتبه از آتشی که برای ملت روشن نموده داغ‌تر و آتشین‌تر باشد.
لوده های بی عقل حتی آنقدر در خود شیفتگی خویش غرق هستند که هنوز نمی فهمند در حق این ملت چی کرده اند.
سزای قروت آب گرم خواهد بود باید ایشان در چنان محکمه ای مورد پیگرد قرار بگیرند و چنان مورد تعقیب و تعذیب قرار بگیرند که سرنوشت شان مایه عبرت برای آیندگان شود.
تمام مردم افغانستان باید بر روی ایشان تف بیاندازند تا محو کثافات شوند چی بدبخت مجریان برنامه های هستند که چنین گوساله صفتانی را هنوز دعوت مینمایند تا مردم صدای عرعر مانند شان را بشنودند.

>>>   Qaderyan Samad
این داود زی از محیل ترین عناصر و زرنگ ترین مهره های ننگین تاریخ بیست ساله گذشته میهن است یک کامپلکش بزرگ تجارتی وی با غصب زمین کتابخانه عامه در مجاورت وزرارت خارجه و در بهترین موقعیت مرکزیت شهر کابل نمایندگی از نیات رذیلانه و خودخواهانه این زبون مزدور میکند

>>>   محمدنعیم غیور
جناب آقای داوودزی ریس دفتر، وزیر و سفیر در بیست سال جمهوریت افغانستان سلام!
در فارسی ضرب المثلی داریم که " شریک دزد و رفیق قافله" این به کسی گفته میشود که سعی دارد با دورویی و دو رنگی فریبکارانه هم با دشمنان مردم و خائنین دوست باشد و هم ظاهرا مردم متضرر، پاک و ساده دل را که خود در ضرر به آنها سهم اکتیف داشته دوست گفته فریب بدهد. و از هر دو طرف سود ببرد. و شما دقیقا از این صفت بر خوردار هستید.
با کمال احترام به موی سفید و اراده ی آزاد شما، من اگر به جای شما میبودم با کارنامه ی سیاه و ضد ملی که طی مدت ( ۲۰ ) سال در حکومات فاسد کرزی و غنی از خود به جا گذاشتید با "یک شرم از خدا و صد شرم از بنده های خدا" هر گز در برنامه ی " میدان " شرکت نمیکردم. و با در نظر داشت کهولت سن و پا به لب گور رسیدن نمیخواستم بیش از این در مردم فریبی، ریا، جعل و دروغ سهم بگیرم. و مجددا به روی زخم های عمیق مردم مصیبت دیده نمک بپاشم.
مصاحبه ی شما را در برنامه‌ی " میدان " آقای هارون نجفی زاده مشاهده نمودم. جالب بود با وجود معذرت خواهی که آنهم در این شرایط حکم نیشخند و تمسخر به مردم شریف افغانستان را می‌دهد. بسیار راحت خود را پاک و بی باک از محاکمه خلق و خدا معرفی کردید. شما بدون شک در بیست سال جمهوریت یکی از صدر نشینان لست صد نفری کسانیکه در رهبری مملکت مرتکب خیانت، جفا، فساد، فریبکاری و رابطه با استخبارات بیگانه شده هستید.
آیا شما ضمن آنکه خود را با فریب پاک معرفی میکنید گاهی شد که از اوجگیری فساد، ارباب سالاری، خان سالاری، نقض قوانين، چور و چپاو، حکومتداری بد و تقرر اشخاص نالایق و فاسد به کرزی و یا غنی بگوئید؟
جناب داوود زی! شما که گفته میشد قصد کاندیدای ریاست جمهوری دارید و پیوسته از حکومتداری غنی به قول خودتان منحیث اپوزسیون انتقاد های شدید میکردید. یک دم ریس ستاد انتخاباتی اشرف غنی شدید. طبعا حد اقل میخواستید وزیر مهم کابینه شوید. ولی غنی شما را با خشم از پیش چشم خود دور کرد. شایع شد که ملیونها دالر و افغانی پول ستاد انتخاباتی غنی را حیف و میل کردید که از آثار و علائم آن معلوم بود. تمام ستاد های انتخاباتی شما از ولسوالی ها تا مرکز کشور غرق فساد بودند. بیش از سیصد لک پول ترانسپورت روز انتخابات در هرات ۹۵٪ توسط کسانیکه غنی را بابا و شما را کاکا خطاب میکردند دزدی شد. و حتی یک ملیون رای برای غنی در سطح کشور تکمیل نکردید.
ندامت ریاکارانه نمی‌تواند موجب قناعت مردم و آگاهان کشور شود. شما از صد ها اشتباه، جفا و شریک بودن خود با دزدان جمهوریت صرف از دو اشتباه خود، گرفتن پول استخبارات ایران و ریاست ستاد انتخاباتی اشرف غنی اعتراف کردید. که خود همین دو اعتراف تان اگر عدالتی می‌بود بمثابه ی جرم مجازات سنگین دارد.
نمیدانم امریکا، سازمان ملل متحد و دو دست نشانده ی آمریکا کرزی و غنی شما واری عناصر مصیبتزا و تباه گر افغانستان را یک دم از کجا ها دست چین و پیدا کردند و سالها بر گرده ی دردمند مردم تحمیل نمودند. و شماها عامل نخست شکست وطن، مردم، جمهوریت و دست آورد ها هستید. شرایط غیر انسانی که اکنون بر زنان و دختران وطن تحمیل می‌شود عامل اول آن شما هستید.
وقتی فساد و جفای شما در وزارت داخله به اوج رسید ریس جمهور مجبورا شما را بر کنار نمود. آیا میدانید که هر گز فراموش نمی‌شود در زمان تصدی شما فساد و ناتوانی تان در وزارت داخله موجب تباهی و فروپاشی نظم و تعهد صادقانه در این وزارت مهم و حساس کشور شد. افراد فاسد، بیسواد و خائن بدون بست و طی مراحل اصولی با مبلغی دالر به کابل می آمدند. از طریق کمیشنکاران تان رتب جنرالی و غیره، بست و مقام خریداری میکردند. علنی گفته میشد که وزیر صاحب داوودزی کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود برای کمپاین خود پول کار دارد.
ادعای چند روز اپوزسیون بودن شما و نقد حکومت از عقده ی بر کناری از وزارت و رقابت با ریس جمهور در انتخابات بعدی بود. در حالیکه در حین اپوزسیون از تمام امتیازات حکومتی مستفید بودید.
شما در طول بیست سال شریک قدرت بودید. نه تنها کوچک ترین دست آورد به مردم افغانستان از ریاست دفتر تا وزارت و سفارت ندارید. بر عکس بمثابه یکی از ده ها عناصر مصیبت زا که در جمهوریت نقش کلیدی داشتند در شکست و فروپاشی و به قدرت رساندن گروه تروریستی طالبان اگر مستقیم نه! در نتیجه ی عملکرد غلط و ضد منافع ملی خود نقش داشتید. همان است که طالبان حین بازگشت شما ها به افغانستان برای تان فرش سرخ هموار می‌کنند در حالیکه ده ها هزار افسران، خورد ضابطان، سربازان و خیزشهای مردمی مدافع جمهوریت را ظالمانه و ددمنشانه کشتند، شکنجه و زندانی نموده و یا مجبور به ترک وطن، خانه و کاشانه نموده اند.
جناب داوود زی! از ظاهر لبخند ها و آرامش خاطر شما معلوم است که شما کوچکترین احساسی از رنج و مصیبت عظیمی که تحت حاکمیت تروریسم افراطی، طالبانی و خرافاتی که عامل نخست این وضع طرز اداره ی فاسد و ناکام شما است ندارید. چونکه شما و امثال تان افراد متعهد به وطن و مردم خود نبودید. شما ها به منافع شخصی خود اطرافیان تان و کانال های خارجی مرتبط متعهد بودید.
نمیدانم از کدام رنج، تباهی و مصیبت مردم افغانستان در تحت حاکمیت طالبان یاد کنم که واقعا شما ها باعث شده اید؟ آیا چیزی به نام ارزش های معنوی، انسانی، حس وطن‌دوستی و دلسوزی برای مردم مصیبت زده نزد شما ها اهمیت دارد؟ هر گز!

>>>   Bahauddin Baha
جناب ملك ستيز محترم باانكه فعلا افغانستان درحال نهايت افسردگي وبي سر وساماني وفلاكت بسر ميبرد باز هم افتخار كند كه مثل شما فرزند صادق واقعبين حق گوي وبا وجدان پاك دارد من دلبسته نوشتار وشيفته تحليل زيباي شما ودوستدار صداقت وايمان شما هستم خداوند شمارا ازبليات دور ومحفوظ بدارد وقلم رساي شمارا رسانر ومايه ارامش درد دلهاي غمزده وپر تپش بگرداند بحفظ خدا باشيد

>>>   Rahima Toufan
ولا اینها اگه ذره ای شعور و وجدان داشته باشد با چشم دریدگی تمام باز د رسانه ها ظاهر شده و افغانستان را به تحلیل می گیرد. خداوند لعنت شأن کند.

>>>   حاجی علی عباسی
در طول چهل سال وظیفه داری ام در وزارت امور داخله بی حیاتر از داود زی وزیر سراغ ندارم

>>>   Farid Ahmad Fazly
این نقد های مستند و مستدل شما فریاد میلیون ها انسان درد مند این سر زمین است که به قلم شما از خنجره خاموش ملت بیرون میاید.
هر تحلیل و هر نقد شما مرحمی است که به روی زخم های دل مردم بلاکشیده گذاشته میشود،

>>>   Mir Faizullah Sadat
ای به قربان قلم تان چقدر دقیق و همه جانبه و یک نقد خیلی ،خیلی،و خیلی واقعبینانه ولی اگر وجدان بیدار باشد و مردانه وار به پیشانی گشاده بپذیرد و معذرت خواهی کند که متاسفانه آقای استانکزی ، غنی ، کرزی و امثال آنها با وجود که خوب می‌دانستند که جز مزاحمی در پروسه ی دولتداری چیزی بیش نیستند اما حرص شیطانی و خود خواهی برایشان اجازه نمی‌داد که فرصت‌های طلایی را به استعداد ها و اهل کار واگذار نمایند

>>>   Momtaz Ahmad Nabizada
ستیز گرامی امیدوارم این سلسله ادامه پیدا کند خواندن حقایق از قلم شما که برهمه پیشنهادات سران جمهوریت برای کار مشترک نه گفته اید مورد اعتماد و باور خواننده قرار می گیرد .

>>>   Nabiullah Ameni
جناب ستیز صاحب دقیق عالی فرموید اینها کسانی اند دربیست سال همه دار ندار افغانستان را به یغما بوردن هنوزهم گفته یگان عارق بیطرفی میزنن لعنت خدا براین سیاست مداران نی که همیشه در عذاب وجدان گرفتاراند!

>>>   Kanishka Mahjoob
این موسیچه بیگناه تمام آنچه را که انجام داده است آگاهانه و عمدی بود. فکر می‌کردند که از مسیر مذاکرات صلح ، دوام جلوه نمایی‌های شان در آینده قدرت تضمین خواهد شد. با فرار اشرف غنی از افغانستان همه چیز از دست شان بیرون شد ...

>>>   Khwaja Mir Aslam Sediqi
انسان نرم بر است
حرفی های در زبان می آورد که معصومانه
همان وقت که در کرسی بود حرف میزد که بسیار انسان ناتوان است مگر برعکس بسیار چاپلوس که از حرف هایش بهره گیرد .نهa ماند ونهz رنگ همه شان در گور .

>>>   Rahimullah Badri
جناب ستیز صاحب گرانقدر، هر نوشته شما هزاران جوان خواب الود و نااگاه را در قبال چنین چهره های سیاسی منفور و فاسد شده بیدار و اگاه میکند. از شما احترامانه بیشتر از پیش ادامه انتقال تجربیات و اندوخته های تان را خواهانیم.
انرژی و حوصله مندی تان مستدام باد.
در عمر تان برکت

>>>   Nabil Paaktin
جناب ستيز ! داودزى در راس تيم ستون پنجم در كنار اتمر، محب د ستانيكزى و فضلى …قرار داشت. بعضاً كاركرد هاى ايشان را با كاركرد هاى آقاى خرم به اشتباه ميگيرم.
ايشان يكى از داكو هاى عصر بود كه در مليشه سازى، قومى سازى و فراكسيون بازى و امتياز گيرى در كنار ديگر قُلدران بشمار ميآمد.
اما جالب است كه تمام اين كادر هاى ستون پنجم و نازنين هاى كرزى/ غنى يكى پى ديگرى بر ريش كرزى/ غنى ميخندند.
ديده درايى هم از خود حد دارد.

>>>   Taufique Popal
درست فرمودید جناب ستیز، حالا هر فردیکه مربوط بر حکومت بیست ساله گذشته در رسانه ها ظاهر میشود خود را پاک ترین همه معرفی میکند. شاید اینها همه را مانند خود کودن میدانند. غیر از یک‌گروپ خاص که دانسته خود را نادان میشمارند، دیگران که همه حقیقت ها را دانسته اند. این شخص شاید یک کار کرد دیگر خود را فراموش کرده باشد که ان جاسوسی به کشور همسایه بوده که حالا در کشور ما حرف اول را میزند. ایکاش از ان راز ها و رمز هایکه در این مورد در دل دارد ذکر میکرد تا چهره تاریکش تاریکتر میشد.

>>>   Habib Hayat
واقعا وقتی این چهره های خبیث و کثیف و سرکرده های دزدی های بزرگ را در رسانه ها میبینم حالت تهوع دست میدهد که هنوز اوضاع گذشته و حال و آینده را به تحلیل مینشینند و خود را پاک و مبرا از آنهمه خباثت و خیانت ملی و...به خورد مردم میدهند و خنده های معصومانه کنج لبی از خود به نمایش میگذارند
اینها نه شرم دارند و نه خجالت را می شناسند...
نفرین یک ملت را با خود دارید و مطمئن هستم که بر اساس قانون کارما همه آنچه را در حق مردم کردید به شما باز خواهد گشت و پس خواهید داد
لعنت و نفرین بر شما خائنین و دزدان بزرگ!!!

>>>   Hamid Parwani
خوب شد بیاب نشد استاد محترم
گرچه اینها ابرو عزت شرف غیرت و‌ووورا همرای مادر شان یعنی وطن بفروش رساندن و هزاران جوان را دربدر ساختند

>>>   Shahab Saqib
دم تان گرم، قلم تان رسا و ذهن تان روشن باد.
بزرگ ترین محکمه در جغرافیای سلطنت وجود انسان شعبه ی وجدان است، خوش به حال آنکس که به این شعبه رفت و آمد دارد‌.
جوهر انسانیت وجدان است، متاسفانه سیاسیون که در معاملات سیاسی افغانستان در بیست سال گذشته وظیفه، مسولیت و مکلفیت سیاست را بدوش داشتند در سلطنت وجود شان شعبه وجدان وجود نداشته و ندارد.

>>>   Ahmad Jalil Furmoli
چقدر بیشرمانه خود را سکون میبخشند و اشک تمساح میزرند غافل از آنکه روزی در دادگاه حق جواب این ملت مظلوم را خواهد داد
عمرشما درازو قلم تان سبز باد داکتر صاحب

>>>   Qader Daqiq
داکترصاحب ستیز عزیز وکرامی را سلام.
خداوند قلم شما را رسا وانگشتان دست ات را درد ندهد با این تحلیل زیرکانه وعالی کجاست چشم بینا وگوش شنوا بزرگواران که در مدن بیست سال بر گرده های مردم با زور خارجی‌ها و تقلب حاکمیت کردند وامروز خودرا را بیگناه وهیچ کاره معرفی می‌کنند
در خانه کس است ویک حرف بس است اگر بخود بگیرند

>>>   Mohd Ayoubi
براستی که اینها مورچه های بی آزار بودند و اینهمه بلای که امروز در کشور واقع شده از آسمان آمده و هم شاید مردمان آسمانی دست به اینهمه قصاوت و بی رحمی بجان مردم افغانستان زده باشند زیرا هر یکی از این چهره ها خود را معصوم قلمداد میکنند.
ظاهرأ معلوم می شود که اینها در حال حاضر عذاب وجدان می کشند و بی اختیار و جنون وار در رسانه ها ظاهر می شوند و خود را تبرئه میکنند تا روح و روان شان کمی آرام گیرد.
اما بی خبر از آنند که حتی اطفال کوچه هم به اینها نفرین میگویند، زنان و دخترانی که امروز در خانه هایشان زندانی اند به این کفتار های لاشخوار لعنت حواله میکنند.
من در حیرتم که انسان تا چی حدی پست می شود و تا چی اندزه بی مقدار می شود که یکبار هم در مقابل آیینه ایستاده نمی شود و به سیمای تاریک و پلید خود نظاره نمی کند تا بخودش لعنت بفرستد.
دیر یا زود این بی ضمیر ها و بی وجدان در پای عدالت مردمی قرار خواهند گرفت. به امید آن روز

>>>   Baryalai Hamidy
جناب استاد مطمئن باشید کسانیکه با غنی بودند و او را تایید کردند و می‌کنند ، چیزی به نام وجدان نه دارند و نه هم میشناسند. از اینکه تعداد زیادی از مردم را در کشور آواره و دربدر کردند ،نه اینکه خم به ابرو نمی آورند که با کمال آسودگی در کشورهای دزد پرور زندگی آرام و آسوده ای خود را سپری می‌کنند ؛ شاید هم قدرت تحلیل آنها به اندازه وجدان شان کور و تاریک باشد. امید پیام تان به تمام دزدان دور جمهوریت دروغین و دزدان و یاغیان و افراطگرایان قومی برسد.

>>>   Sayeed Ahmadullah Habibi
بعد از تقدیم احترامات سربلندی شما ارزوی ماست باید گفت چنین قماش ادمک ها‌اصلا غیرت امت ندارند در چشم همه خاک میپاشند فکر میکنند همه را بازی میته در حاله که خود را شرمنده و شرم سار میسازد

>>>   Hamid Hashemi
درود ستیز گرامی وعزیز را
اینها همه لاشخورانی استند که بعد از خوردن لاش دست خود را در دامن ملت پاک کرده هیچ کدامشان مقصر این وضعیت مردم نیستند اصلأ هیچ وجدانی در وجودشان نیست باور بکنید شاید درنده ترین حیوان هم حس ترحم داشته باشد

>>>   عبدالستار نعمتی
نقد عالی ، ای کاش این عالی جنابان مروری بر این نوشته داشته باشند تا برعلاوه سایر نیرنگ های که یاد دارند کمی رنگ خاموشی را هم بیاموزند که از این اضافه سبب بی ابرویی و شرمندگی خود و تخریب ذهنیت عامه نشوند .
راستی ابرو و سرم که ندارند ولی با یادآوری کارکرد های خاینانه گذشته خویش باعث تازه شدن درد و آلام ملت نشوند .
استاد بزرگوار قلم شما نویسا ، صحتمند و سلامت باشید .

>>>   Daud Aziz
جناب استاد گرامی را درود! حرف وحدیث شمایخ را آب وآب را به غلیان می آورد اما باور دارم چهره مفلوک ، ازخود راضی وخودبززگ بین دوره جمهوریت ره اصلا تکان نمیدهد چون این امروجدان میطلبدکه اینهافاقدآن اند

>>>   Asma Morwared Azizi
ای کاش امکانش بود و این تحلیل واقعی همه جانبه مو شگافانه را با خطوط درشت چاپ کرد ‌ودر یک میدان بزرگ این انسان خود فروخته و استفاده جو را نشانده و از چهار طرفش یک یکی برایش با آواز بلند خواند ه و در مقابل هر جفای که برخلاف حرف هایش با این ملت مظلوم نموده با یک گرز پولادین بر سرش کوبیده و بگوین که چنین که حال میگویی نیست اینچن است که عمل کردی …

>>>   Qazy Wasiq
درود همه واقعیت را بیان نمودید اما حیف وقت تان که در باره یکی از هم طراز وهم فکران غنی وامثال شان از اینکه وجدان مرده ها وشرف باخته گان اند قلم زدید.

>>>   Ensan Dost
دکتر ص درد دل ما را گفتید قلمت رسا باد، با اینکه داوود زی ص از سفارت ایران و قطر چقدر پول گرفت کاری ندارم؛ اما چشم دید بنده در وزارت داخله این است که همه پست ها به پول فروخته میشد، جنرالی روز های اخر حکومتش پنج هزار دالر بود، حتی به چندین وکیل پارلمان و دوکانداران جنرالی داده بود، از نهاد های استخباراتی هیچ خوشش نمیامد و آنها را تخریب میکرد.

>>>   ماهمنیر عباسی
با درود فراوان خدمت استاد بزرگوار و گرانقدر جناب ستیز صاحب به به چقدر تحلیل عالی که از زبان همه ما سخن گفتید و حرف های دل تمام مردم نیک اندیش افغانستان را ابراز نمودید قلم تان همیشه سبز و رسا و عادلانه باد خداوند شما را در پناه خود نگهدارد زنده و سلامت باشید واقعات عجیبی را بیان نمودید آفرین دست جنایتکاران واقعی را رو کردید الله پاک حفظ تان کند آمین

>>>   مصطفی عالمی
به این اژدهای بره نما که ظاهرن خودرازیرکانه موسیچه بی گناه منیمایاند پرسشهای دقیق را محول ساخته اید
یک کار مند یونما چطور میتواند ریس دفتر وزیر سفیر نماینده خاص وریس کمپاین و همه کاره نظام جای خوش کند و این همه مصیبت وبد بختی را بر ملت تحمیل کند ودر اخر روز پاک و پاکیزه به جایگاه عیش وشورت که از قبل تدارک دیده است رهسپار میگردد
من یقین دارم مردم مخصوصم چیز فهمان به آدرس این گماشته شده معصوم لعن و نفرین می فرستند

>>>   Javed Kohistani
داود زی و یا بهتر است که ....زی بگویم که باز هم توحین به ....شده از جمله کسانیست که در بدل پول ناموس خود را لیلام کردن
و صد بار دیگر باز هم لیلام خواهند کرد .
تشکر از تحلیل جناب استاد ستیز که از درد مردم و به واقیعت ها اشاره میکند

>>>   داکتر ضیا نجرابی
قلم تان رسا باد همیشه نبشته ها ومطالب تان را با دقت میخوانم .
در مورد این رقاصه های سیاسی خوب هر چند بنویسی اما اینها نه وجدان دارند و نه احساس ، مطمنم خیلی آرام تر از ما ها میخوابند و به زعم خود شان خیلی با غرور در جامعه ظاهر میشوند .

>>>   M Nasim Hamdard
استاد محترم : نخست عرض ادب تقدیم می دارم ثانیاً اینان درطول تاریخ به روایت خودایشان با تاریخ (۵۰۰۰) ساله دربرابر پول وقدرت ازهمه عزت ، آبرو وغیره وغیره خود صرف نظر کرده اند یک دیگر را کور ، قتل نموده ودرنهایت دریک دست قرآن ودردست دیگر تازیانه ، هموطنان را گرسنه تاازینان اطاعت ونادان وجاهل نگهداشته تاازینان بیعت کنند دیگر نزد این خیانت کاران بنام وجدان ، عزت نفس ودرنهایت هیچ دادگاهی وجود ندارد تاخیانت های اینان را برسی وبه کیفراعمال شان رسانده شوند والسلام.

>>>   Bashir Arzomand
استاد بزرگوار سلام علیکم
واقعا بسیار همه جانبه تحلیل نمودید و ای کاش وجدان های آنها و عقل مردم بیدار میبود و این تاریخ گذشته ها و فاسدین را ترک و ترد نموده و منتظر باستخواست قانون که شاید آن روز را نبینیم و انتظار روز بازخواست خداوند باشیم.

>>>   Nassrin Jaan
یک انسان بسیار مرموز و جاسوس هستند ، چنان مسایل را تشریح و تحلیل میکند که میگی هیچ گپی نبوده و همیشه در هر بر نامه میگویید که خود افغان حل کنند پرابلم وطن را
چون خودش مطلق یک پاکستانی است .
تشکر داکتر صاحب از نقد دقیق و همه جانبه شما با این نوشته پر از محتوا و حقیقت تان .

>>>   ازیتا عصمت
واقعیت ها را بیان کردین اما ایشان پست تر از این همه حقایق است
قلم جناب ستیز رسا باد

>>>   Mohammad Wasiq
آقای داکتر ستیز! بسیار خوب و عالمانه به ایشان توضیح دادیند فکر نکنم که داودزی درک کنه که چی فرمودیند چون ایشان وجدان ندارند.

>>>   Sayed Murtaza Monir
جناب ستیز صاحب! اینان نه شرم دارند و نه حیا، ارزیابی شما از سخنان یک خاین تمام عیار کاملآبجا و حقیقت انکار ناپذیر است

>>>   Zalmai Ghafoori
جملات وکلمات بافهم ودرک انها بخصوص جناب داودزی صاحب بدور است ایشان درتمام معاملات درون دولتی باپاکستان وایران دست داشت درترتیب وتجهیزطالبان وانتقال طالبان ازپاکستان به سایرنقاط کشور وگرفتن قراردادهای بزرگ خارجی وصدامعاملات دیگر پنهانی حالا امدن سخن از وطن پرستی ودولت مداری میزنند درآن زمان کجا بودین آیاشما داخل نظام نبودید ویا ارواح شما وشما یک کابوس بیش نبودید بیاید به زخم های مردم نمک نریزید درهرجای دنیا که استید بخود زنده گی کنید وکمی شرم حیا اختیار کنید مردم حالا هوشیار اند به سخنان چرب ونرم فریب نمیخورند ازجناب استاد بزگوار ستیزصاحب جهان سپاس بامشت سیاسی بردهانت کوبید

>>>   Fazluddin Fazel
حرف های واقع بینانه،درست و دقیق.چشم فاشستها کور است.بجز به حاکمیتی فاشیستی به دیگر مشکلات مردم که در نتیجه سیاست‌های خائنانه آنها و همکاران شان در وطن بوجود آمد نگاه نمی‌کنند ووجدان شان از تعصب کور شده است

>>>   Mina Sultani
دقیقا همه جیز را نوشتید بسیارعالی بجا درست است
آیا شما ازویلای که درکابل دارد بزرگ‌ترین مجمع تجارتی اش به نام داودزی پلازا است که که تمام تجاران درجه اول دوکان دارد تجارت داردماهانه به میلیون دالر تنها کرایه اش میشود خداوند سخت انتقام بسیار سخت ازشان بگیرد

>>>   ZN Zhakfar
اینان انسان های لعن شده چون فرعونیان هستند که با وجود جرم وجنایت اشکار شان هنوزم هنوز در این فکر ند که خوب بودن خود بالای مردم را با چال و نیرنگ های نوین تحمیل نمایند حال مردم شمارا نزد خدا نفرین می کند و رسوا تر ازین خواهید شد جناب خاینزی با تشکر از تفکر و زبان قلمت جناب ستیز صاحب عزیز

>>>   Shamshad Manaly
قلم تان روشن باد
چیزهای را کی شما ګفتین و پرسیدین جناب دوکتور صاحب.
از داودزی ولاګه سرش خبر هم باشد یا جواب های قناعت بخش.ارایه بکنه
شما سلامت باشیند
این.کلانان سیاسون و.رهبران , خود فروخته استن
ملت را در به در کردن
خود شان در آسایش و معشیت قرار دارند
غم وطن و ملت را هرګِز در فکر شان نبوده وه نه است

>>>   فخریه عالمی
نقدخیلی عالمانه و بیانات علمی ، اما کجاست وجدان وایمان که درک کنند جناب استاد
سرنوشت یک ملت ویک کشور ره چنین کثافتها برباد دادند ، ان شاءالله به پیشگاه محکمه الهی روسیاه و سرافگنده هستند

>>>   Abdul Qadir Salehi
سپاس جناب استاد!
این پیام باید به تمام مدیران ارشد دوران کرزی و غنی ارسال شود!

>>>   Sultan Ahmadi
جناب ستیز بزرگوار
باور کنید از سیاست پردازی های سیاسیون گذشته (۴۴ساله) مردم افغانستان کاملا خسته و خسته ومانده اند، هریک شان جیب ها را پرکاری، حق یتیم وبیوه را دزدیدند ودر بانک های بیگانه جابجا واکنون با اولادهای شان عیش و نوش می کنند. جنگ را دامن می‌زنند فقرا ومساکین را به دام مرگ می فرستند.
باور کنید دروغگویان و دروغ پردازان دیگر جایگاه شان را در کنار مردم از دست داده اند و کسی به ایشان گوش نمی‌دهند.

>>>   Baz Mohammad Mohmand
خیلی عالی استاد محترم اینها از جمله اشخاص هستند که به ... شان درخت سبز کند به سایه اش نشسته حرف از مردانگی وخدمت به مردم و وطن میزنند مرگ به اینها ....لعنت شان کند

>>>   Sayedahmad Ahmadi
سپاس ستیز گرامی
همه میدانند ، اینها که بودند و در خدمت که قرار داشتند ، آفتاب به دو انگشت پنهان نمی شود ، روزی می‌رسد بدست قانون و عدالت جواب گو هستند ،

>>>   Haji Mobin Rahimi
چنین حقایق در روح وروان وزندگی شادوآرام این شرف باخته ها وروسپی های سیاسی جمهوریت جزئی‌ترین تأثیری نداشته وندارد چون چیزیکه در اوجود این خائین ملی موجود نیست ایمان و وجدان است

>>>   Mudaser Noori
استاد گرامی داوودزی قاتل و دروغگو است حمایت کننده اش انگلیسی است من خوب به خاطر دارم که یک او استاد افسران پلیس بود فرد مطرح نبود بعد از یک انتحاری بسیار بزرگ این در صحنه سیاسی مطرح شد الله متعال از همه چیز آگاه است

>>>   Nesar Ahmad Fedawi
دست تان درد نکند جناب ستیز و قلم تان رسا باد که این چنین فروخته گان را به بهره نمایش میگیرید تا مردم بهتر با چهره های دروغین شان آشنایی پیدا کنند

>>>   Alisina Falah
دست هایتان درد نکند استاد قلم تان رسا
خوب برایشان از درد دل اکثر ملت نوشتید ، این ها با فریب و دروغ فکر می‌کنند حق بجانب بنظر خواهند رسید !
(جو زمردی کم کن، سال ها فارغ بال بگرد)
این ها از دیر زمانی با این نوع سیاست همیشه در رسانه ها ظاهر بودند و همینطور سخن میگفتند آرام و خونسرد چرا! کسی که نخواهد بفهمد حق دارد نفهمد 🙂!!!!
شخصا از شما تشکر می‌کنم

>>>   Morad Mohammad
جناب ستیز دست تان درد نکند اینها سیاه دلانی اند که که به نرخ روز سیاست میکنند و حتی با حرف ها و صحبت هایشان خود شانرا فریب می‌دهند

>>>   Wais Abasi
اینها وجوان ندارد اگر می داشتند به ای چشم سفیدی دروغ های شاخ دار نمی گفتند
یک شخصی که وزیر داخله، سفیر ،ریس دفتر ریس جمهور باشد در افغانستان آیا او یک شخص خدمت گذار است نخیر یک شخص فاسد یک چپاول گر حرفه ای مر گز خرید داود زی وترانسپورت تانکر های نفت و دها شرکت هایش سرجایش باشد

>>>   Edris Baha
درود بیکران بر شما جناب ستیز گرامی ،آدم از طرز نوشتن و تحلیل های شما بی حد لذت میبرد خداوند به شما سلامتی و عزت بدهد ،تا حال بعد از سقوط جمهوریت یا بهتر بگوییم تحویل دادن جمهوریت به امارتی ها هر کدام از مقامات بلندپایه که در برنامه ها برای توضیح دهی آماده اند آنقدر مظلوم نمایی کرده اند که آدم سرگیچه میشود مسوول این همه هرج ومرج ها کیست ؟

>>>   Yama Arya
اینکه داوودزی با لب خندان پاسخ به سوالها میدهد حالا میفهمد که مردم افغانستان را خر ساختند، بر گرده های مردم بالا شدند، به اهداف اصلی شان که آوردن طالبان به اریکه قدرت بود رسیدند کرزی در جایی امن با تدابیر شدید امنیتی زندگی میکند غنی از آسمان خراش های امارات غربی برای ملت و مردم پیام های نیشخند ارسال میکند داوود با چند کلمه گپ های گستاخانه شان میتوانند ملت را به بیراهه بکشانند و تمام حالات و اعمال گذشته شان را به فراموشی بسپارند.

>>>   Ajmal Shamsi
این خاین و امسال این ها زیرک نه بلکه چیزی بنام وجدان در وجود شان ندارند، ورنه با این همه خیانت وجنایت که به فرزندان این وطن کردند باید که تا ابد در کنج زندان پوسیده شوند.

>>>   Tahiri Srk
استاد بزگوار
این ها وجدان دارند.
اشخاص که وجدان ندارند. و درک شان را یخ زده باشد.همین رقم هستند.
حیف اینقدر وقت تان که برای انها درس عبرت پند میدهید.
انها لیاقت همه حرف ها شما را ندارند.

>>>   Malalai Jawad
دست تان درد نکند ، ای کاش بیان این حقایق زره یی وجدان خفته این سگ صفتان را تکان دهد و به اندازه سر سوزن احساس خجالت و ندامت کنند
ای وای بر حال ملت و کشور تا گلو غرق در لجن زاری که از کثافات گیر مانده اند و برای نجات شان دست و پا میزنند

>>>   Negah Hamid
از تحلیل های واقعبیانه ومنطق قوی و توام بانگارش جالب و جذاب تان جدا لذت میبرم
عمر تان طولانی باد دانشمند گران ارج

>>>   Quyamuddin Jalali
نامبرده نه کدام تخصص علمی دارد ونه کدام نگاه سیاسی بلکه صنف اول فاکولته انجنیری را درنیمه رها وعازم پشاور شده ودر Save the Children UK کار مینمود وگفته می‌شد که هم برای MI6وهم برای ISI کار می‌کرد وبه همان ارتباطات به دفتر ملل متحد دراسلام آباد راه پیدا نمود.

>>>   Hossain Asghari
گر بنا شود که مست گیرند
در شهر هر که هست گیرند!
همه اراکین دو دههه پیش" جمهوریت" از الف تا یا به اندازه خودشان شریک در بدبختی و خیانت ها و جنایت های هستند که که ثمره آن بی اعتمادی و پشت کردن جهانیان به همه ی ارزش های انسانی و شعارهای دفاع از آن در افغانستان و واگذاری قدرت به طالبان شد!
امروز همه چلوصاف آب می‌کشند و خود را تطهیر میکنند و تعجب آور از برخورد مردم در محافل و مجالس با همین خائنین است که هنوز این ها را صدر نشین میسازند، تریبون میدهند و در برنامه های تلویزیونی دعوت می‌کنند!
حتمن همین فعالین حقوق بشری و مدافعان حقوق زنان افغانستان به رینا امیری و تام وست، بانک جهانی و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل با اصرار توصیه به تعامل سازنده و گفتگوی رو در رو با برادران طالب شان می‌نمایند!

>>>   Haleem Sahba
داود زی صاحب رئیس دفتر کرزی بودند من حاوی نامه ی بدست به نمایندگی از جبهه ملی که در پا کستان باساس فراخوان دفتر روم شکل گرفته بود نزد شان رفتم ایشان گفت مایکل سمپل ودکتر غنی محتویات نامه را تایید کنند بعدا با کرزی صحبت می‌کند. معنی این سخن اینکه ایشان بحیث افعان صلاحیتی دراجرای پیشبرد وظایف نداشتند، معدرت آنها برخورد کودکان در روند بازی آست او اینکه گاهی باهم آشتی وگاهی هم قهر ناشی از بازی کودکانه در مسیر کوچه ، ملت ودولت سازی کاری هر ماهر هنر وشخصیت نیست، دکتور سیتز گر امی علما ارزیابی تحلیلی را در ارتباط صحبت داوودزی صاحب ارائه داشتند کاملا مورد حمایت میباشد.

>>>   Elhamullah Hafizi
اگر به سخنان پر بار نقادانه شما لمحه نگریسته باشند مطمین ام فعلا از شرم آب شده اند‌ اگر وجدان در وجود شان موجود است.

>>>   بی طرف برادر
اگر وجدان داشته باشند.
تحلیل ونقد از اين بهتر نمی‌شود.
قلم تان سبز ورسا باد درددل مردم را نوشتند.

>>>   Najeebullah Zaher Estalfi
خوب به یاد دارم که آقای داوود زی وزیر امور داخله بود و در کنفرانس مطبوعاتی ایکه میخواست پیرامون انفجاری در حوزه نهم امنیتی شهر کابل رخ داده بود معلومات بدهد در حین صحبت کردن حالتی برایش پیش آمد که نمی فهمید حوزه نهم امنیتی در کجا موقعیت دارد بلاخره ناگزیر شد تا از یکی مقام هایی که در آنجا حضور داشت کمک بگیرد .

>>>   Safeullah Farjad
خوب اینان وضعیت عام ره ارزیابی درست کرده اند که همه بدبختی روا بدار فقط کافی است در فرجام یک دعا خیر بخوان مردم دو باره با همان کله های دو ده کیلو ه به دنبال ات الله اکبر گفته رهسپار خیابان ها می شوند

>>>   Ahmad Zia Mohtasebzada
این جناب عالی با کدام فهم ودانش وزیر داخله شد یک اجنت بیگانه بود در ریاست دفتر ،
وزارت داخله وسفارت لعنت برین افراد خود فروخته حالا با کمال بی حیایی خنده های مرموزانه نموده وخودرا مبرا از خیانت های ملی خود دارد

>>>   داکترعلی احمد صمیم
اگر در خانه کس است همی حرف ها بس است
تشکر از شما بزرگوار !

>>>   Mohammad Nabi Azaad
آقای ستیز واقعاً درک شما از موضوعات را ستایش می کنیم وبیک روشی نا انسانی این حیوانات هم به گوشه در طویله ها جای پیدا کردند ونادم و پشیمانی خودرا نا مردانه بررخ مردم آویزان کردند ومن هم نفرین میکنم

>>>   Kabul Man
نقد نرم اما خیلی سنگین
این اینها به اندازه بی شرم اند که چهار چشمه در چشم ملت درآمده و میگویند ما فرشته های آسمانی بودیم

>>>   S Hafizullah Hashemi
جناب ستیز صاحب خیلی نقد واقعی، داودک همه کاره غنی و کرزی بود انتقال جنگ در پوشش مهاجرین و کوچی ها و دادن زمین های دشت کلیه گی به کوچی ها از جمله طراحان جنگ مظلومک داود زی فاشیست بود لعنت به کسانی که قوم پرستی و ایجاد تفرقه میان اقوام محترم کشور می نمایند

>>>   محمد یاسین جویا
درود بر دستان توانمند و قلم مبارک تان باد.
این جمع خائن جز خاک زدن بر چشمان مردم گوسفندی دیگر حرف و حدیث ندارند، اینها از زمره ی انسان های بشمار می روند که عزت، وقار، صلابت و صلاحیت خود را با خون هزار و یک جوان این سرزمین معامله کرده اند تا خود و خانواده اش در عیش و نوش بسر ببرند، گور پدر هرچه ملت که گوسفندی بود.

>>>   Wag Ma
همه نقد آقای ملک ستیز بالای آقای داود زی بسیار دقیق و بجا
تنها نباید بگویید که خاموش بنشینند باید فرد فرد صلاحیت دار دوران سابق سر گفتار بیایند تا جنایات شان از لابلای مصاحبه شان بیرون اید، نسل آینده به تاریخ مستند لازم دارند.
یک حرف دیگر، ما که در خارج از کشور هستیم صد در صد قتل ۴۵ هزار عسکر توسط حکومت که از انطرف طالب را برادر و تقویت کردند، میدانستیم آیا آقای داودزی در راس کار هیچ نمیدانستند؟
همین اکنون همه فرد فرد سیاسیون در اسارت نگهداشتن دختران و زنان و زجر روحی و روانی چند ملیون انسان دست هایتان به خون با پخته کشته شدن ملت اغشته است، اگر خاموش بنشینید،!

>>>   سیدنوید هاشمی
ستیز صاحب سلام بر شما. کم بود که بیابش کنید. حال من فهمیدم که دیده درا چه نوع یک شخص را گویند. ای بیچاره کک ها هیچ گناه ندارند دل آدم میسوزه بر شان که بی وطن شدند.رییس دفتر کر زی بود سوال شد که از ایران پول نقد میکرین رییسش گفت بلی بلی بیادر دفتر خرج داره مصرف داره خی چطو کنیم.

>>>   حسن غمکش
قلم تان رسا عمرتان دراز و ایام بکام تان باد
فرمودید به وجدان شان حواله کنند .......آیا فکر نمیکنید به وجدانی که سالها مرده و یخ زده است حواله کردن منفعتی ندارد

>>>   Ahmad Tareq Sabery
واقعا همه چیز را مو به مو نوشتید! عالی بود! ولی من یک چیزی را اضافه کنم و ان اینکه این اقا خیلی یک انسان گستاخ و بی ادبی است، باری من مصاحبه ایشان را تماشا میکردم ایشان با بسیار بی ادبی یک خبرنگار را توهین و تحقیر کرد.

>>>   Mohammad Jawad
دورد به پروفیسور صاحب ستیز
این اشخاص هیچ وجدان ندارد بنام حیا چیزی را نمی شناسند حیف نام انسان که براین گذشته شده و هیچ خجالت هم نمیکشد از این همه خیانت وبا این مداری گری میخواهد خود را فراغت بده

>>>   Mohammad Khalid Saber
با عرض احترام و ادب خدمت شما جناب ستیغ صاحب گرامی،
این آقا هنوزهم رویای بدیل در انتظار را می‌بیند، چنانچه که در دوره جمهوریت خود را رئیس جمهور بعد از غنی می‌پنداشت.

>>>   Ishaq Faizi
درود به جناب دکتور، و سپاس از نقدی که واقعیت های عملی این شیاطین را متذکر شدید. اینها تا زمانی که در اریکه قدرت بودند هر بلای که بر سر ملت آوردند و آمد چشم پوشی کردند و وقتی خلع قدرت شدند میخواهند که با هیله گری و مکاره گری خود را تبرئه نماید. نفرین خداوند بر اینچنین شیاطین باد.

>>>   حبیب الرحمن امیری
اشرف غنی مفرور هر‌کسی را که می خواست در مواقف عالی بگمارد، ابتدا باید به نجاست اندیشه و خباثت و فرومایگی درونی شخص مطمئن می شد، زیرا نیک میدانست که مفکوره های پاک در چوکات حکومت روند تباه سازی مملکت را کُند می سازند.
اشرف غنی یکی از گرگ های بود که با سگ های قریه تفاهم داشت .

>>>   Hassib Noor
آفرین بر شما جناب استاد!
که چلوصاف این خائنین ملی را از آب می‌کشید.
حالا می‌خواهند کمپاین خود تبره سازی را براه اندازند.

>>>   Naser Sohail
جناب استاد اینها هم شریک دزد بودند و هم رفیق قافله.
اینها به درجه ای از چشم سفیدی و پرویی رسیده اند که نمی توان با این مزمت ها اندک خمی به آبروهایشان آورد.
این اشک های تمساح امروزی فقط خاک به چشم مردم زدن است وگرنه برادر درجه یک طالبان همین‌ها بودند و هستند.

>>>   Venus Shimmer
آقای دکتور .....زی زرنگ نه بلکه با خیال راحت استاد زرنگی است. از کوچکترین امکانات مادی و معنوی خود خواهانه به نفع خویش استفاده میکند. با طبیعت ماهی و مهارت مارمولک صحرایی باهر محیطی همنوا میشود و به منظور کسب مقامی تازه با سماجت بینظیر اربابان و ولینعمات اسبق خودرا تکفیر و خویشتن را خونسردانه چنان پاکیزه جلوه میدهد که گویی موسیچه ای در سوراخک بارویِ قصر لانه داشته است و بس.

>>>   Zainullabedin Nezamy
جناب ستیز را دورد مشکل اصلی آگاهی مردم است که متاسفانه نداریم که همین جانواران دو پا سر گرده های مردم پا می‌گذارند و یا سوار هستند یک مشت خائن سوار بر مردم نا دان نتیجه همین است که قرار داریم هر کی قدر را گرفت مردم بی‌درنگ حمایت کردند بیدون این که بدانند که عاقبت با چی سر نوشت دچار می‌شوند. همین سیاست دجال ها که مانع رفت به مکتب دانشگاه شده اند بی دلیل نیست تا بتوانند که به قدرت نا مشروع و مزدوری خود دوام بدهند .این ها نه شرم دارند نه حیا دارند نه وجدان و نه ایمان و نه دین دارند . تا مردم که معنی قوم پرستی تعصب را ندانند روزگار خوب نخواهند داشت . تا مردم از تعصبات قومی نبرآیند همان دیگ است همان کاسه

>>>   Moktor Hoshen
استاد محترم بخشش باشد که بی ادبی می کنم‌ گوز که رفت چهار زانو نشستن فایده نداره پیش مردم افغانستان اینها شريک جرم استند

>>>   Yaqub Hadi
ستیز صاحب! بسیار مستدل، منطقی واقعیت های کاری مکتوم این مهره پروژه های بازی استخباراتی کشور های دخیل در قضیه افغانستان رادر این مصاحبه جناب "داود زی" با ذره بین بسیار شفاف آشکار ساخته اند.این نوشته برای همه ما از جمله خود ستیز صاحب خاطر نشان میسازد که با جامه بدل کردن ها چهره ها بدل نمیشوند.ستیز صاحب زیبا نوشته اند البته میدانند که سازمان ملل هم یک مجموعه سالم نیست که اگر داود زی آنجا باقی میماند داودزی دیگری میبود اکنون ستیز صاحب که خود در ضیافت های این سازمان حضور میداشته باشند امیدوارم چنان نشود که روزی این خطوط زیبای شان را در مورد خودشان کدام قلمی کاپی نماید. امیدوارم

>>>   Raqib Qahar
در برناه کسانی را دعوت کرده بودند یابیسواد بودند یا هم چاپلوس های همین ها دو نفر زبان دار درد دیده آدم وطن دوست میبود برنامه را سرش حرام میکرد

>>>   Akram Wali Amire
استاد بزرگوار را درود و احترام تقدیم است
اگر کمی چیزی بنام وجدان و درک در وجود آقای نماینده خاص موجود باشد با این تحلیل شما باید خود را حلق آویز کند تا از عذاب وجدان خلاص شود
قلم تان رسا باد
افتخار کشور و مردم هستید .

>>>   Ahmad Ehsan Sarwariyar
جناب دکتر، ای کاش این قماش تنها فساد و ظلم و به بی عدالتی شان اکتفا میکردند، متاسفانه سادیزم روی دیگری از ادامه جریان های گذشته است که این کهتران از طریق رسانه ها نمک بر زخم های مردم با دروغ های شاخ دار شان می پاشند!

>>>   Mohammad Amin Nasir
عمر داود زی در ین مصاحبه خودر ا به اصطلاح موسیچه بی گناه جلوه میداد در صورتیکه یکی از مهره های فاسد و باطل در بازی های ۲۰ سال همین آدم بوده است. اینها حالا در زیر سایه درختان مانند که غنی در ارگ در زیر چهار چنار می نشست و چای سبز و کیک می خورد نشسته اند و می گویند چه خوب سایه سرد دارد .
( اشاره به ضرب المثل که در ک …. آدم بیغیرت اگر درخت زده شود می گوید واه واه چه خوب سایه سرد دارد)

>>>   Ahmad Farooq Ayzam
درود ها جناب ستیز صاحب
من در این فکر هستم که خدا چی گفته خلق کرد این موجودات را که سرنوشت میلیون ها انسان را به گند کشیدن آخر هم بیگانه در دفتر بی وجدانی شان خوده حساب می‌کنند !

>>>   Walid Bunyad
جناب استاد اینها همان (س) های پاچه گیر استند که آسته آسته تنبان جناب کرزی و برادر فراری اش را بیرون می‌کنند

>>>   Said Kazem Sadat
اکثریت رهبران جمهوریت مانند کفتار ها هستند حتی که با شیر تنها روبرو شوند رحم نمی کنند و شیر را ازبین می برند.

>>>   Mirza Ahmad Rajabzada
قربان قلم و قربان احساس پاک تان استاد بزرگوار
شما کسی استید که ریشه و ریشه بدبختی این مردم را در قلب و جان خود احساس می‌نماید.

>>>   Mujtaba Askari
قلم تان رسا باد ملک صاحب عزیز
ای کاش ای کاش او ای کاش وجدان
نخود وطنی می‌بود که به این بی وجدان ها و وطن فروشان میدادیم...
دقیقا مه یاد دارم جناب ایشان وقتی رئیس کمپاین اشراف بود در رسا و در کمپاین ها داد می‌زند....
انشاءالله یک روز خداوند سخت از این ها پرسان کند

>>>   Hashmat Haris
فساد گسترده ایکه این آقا در دوران ریاست جمهوری حامد کرزی انجام داده نذیرش را نمی توان در تاریخ بشریت جستجو کرد.
من که یک شهروند عادی جامعه استم وزیادتر معلومات در دسترس من قرار ندارد اما با معلومات اندکی که دارم بسیاری از فساد های داودزی را میدانم که چقدر جفای بزرگ در حق ملت مظلوم افغانستان کرده است.
لعنت بر خائنین ووطن فروشان ایکه با بی عذتی وپر رویی می آیند در مقابل مردم لب سخن میگشایند.

>>>   Ibrahim Meer
این اقا مرچه بی گناه خودرا جلوه میدهد که گویا اب از اب تکان نه خورده وای به حال ما مردم که به دورو بر چنین اشخاص حلقه و غمبر زدیم

>>>   Abdul Wakil Ghaznawi
اینها اگر وجدان میداشتند ازاین ها مثل روبات استفاده نمیشد. اینها احساس ندارند. اینها مهرهای خوبی برای بازی گران سیاسی هستند واینها افتخار هم میکنند که در چنین بازی ها نقش دارند.
بی ادبی معاف گو در گور اینها.
حالا این همه خیانت هارا کردند با نشان دادند چهره های کثیف خود مردم را زجر زیادتر میدهند.

>>>   Zak IA Armaghan
درود بر شما داکتر صاحب گرامی!
شما درد دل میلیون‌ها هموطن را نوشتید. این‌ها شرف باخته‌های روی زمین هستند که بیست سال خود را بر سر مردم تحمیل کردند حال با بی وجدانی تمام در رسانه حضور پیدا می‌کنند و خود را پاک معرفی می‌کنند.

>>>   Mosa Hashimi
قلم تان رسا باد جناب ستیز
خداکند که جناب جامع الکمالات صاحب این متن شرین شما را یکبار مطالعه بفرمایند تا از خوبی های که درباره خودشان نمی دانستند آگاه شوند . قابل توجه داود زی صیب

>>>   Jazira Khamosh
محترم داکتر صاحب ستیز!
آدم هایی که فاقد وجدان استند کلمهُ انسان گفتن به آنها هرگز نمی آید. چون آنها بیشرم ترین ، بی حیا ترین و دیده درآی ترین آدم های روی زمین بشمار می آیند و هیچوقت بدرجهُ انسان شدن و یا انسان بودن نمیرسند. داود زی یکی از آن آدم ها در دوران جمهوریت بود و همچنین حالا. باقی اش را شما خود دانید.

>>>   سروش کیا
به عمرتان برکت پروفیسورصاحب، واقعن پرسش هاو خواست های مردم را با این موجود عجیب در میان گذاشتید، اینهاکه همه کاره وقت بودند و حالا هم خود را پاک تر و بی گناه ترا همه وانمود میکنند.

>>>   Eng Ali
جناب داکتر صاحب عزیز درون برباد رفته به باور من یگانه هستید عمر تان دراز تحلیل های تان نقد های با جسارت دانشمندانه یی تان باور کنید مرحمی است بر زخم هایی عمیق وتسکین وآرامش روانی شاید اکثریت مردم همیشه بلا دیده یی ما تشکر میکنم کاش همیشه نظرات ،تحلیل های دانشمندان یی شمارا درمورد آلام بی پایان مردم مارا داشته باشیم

>>>   Yama Amiri
جناب دکتور، اینها در زمان قدرت به پاک کردن کثافات کارهای روزانه شان از میان خبرنگاران خوب سخنشوی داشتند. یکی نه، چند تن که با هم کمک می‌کردند

>>>   Nasir Ahmad Saleh
اگر وجدان می داشت حد اقل ظاهر نمیشد ..و حیا سراپا وجودش را تسخیر می‌کرد.
این بزرگان خود خوانده ۲۰ سال از گوشت و پوست و استخوان و خون مردم به حدی دریدن و خوریدن که دندان های شان ساییده و ریخت اما هنوز هم سیراب و سیر رویا نشدند .
شرم کنند وقتی با امواج خشم مردم مواجه می‌شوند.

>>>   Ahmadshah Mowahid
یکی از کثافت های افغانستان همین داوود زی است. وقت در مورد گذشته ازاو پرسیده می شود، انگار تمام گناه وبدبختی از طرف‌مردم است واین ها هیچ کاره بودند.

>>>   Qaem Panah
موسیچه های بی گناه و بی غرض ، که ملت و مملکت را به حالتی کشانیده اند که تاریخ نظیرش را ندیده بود. اگر از کرزی و غنی هم بپرسید ، چنین شرافتمند، بی گناه و بی غرضند …

>>>   S Omer Bahir
در برنامه میدان چند جوان کم سواد و بی معلومات راجع به قضایای افغانستان و یا هم چند نفر بلی گو و طرف دار مهمان برنامه می آیند که نمی توانند و نمی خواهند این خایین ها را به چالش بکشانند.

>>>   Mehrabuddin Mehrab
در مناقب داوودزی از مولانای بزرگ همین سطر شعر کافیست که ایشان فرمودند:
موی بشگافی به عیب دیگران
چو به عیب خود رسی کوری از آن
این آدم چهره گک ها چنان توب عیب خود را در تحلیل های شان اوت می‌کنند در حالیکه عیب های همه مستقیم وسط دروازه بود.
چهره های کذاب این خود فریب خورده ها را همه می‌شناسند حتی که سوگند یاد کنند.

>>>   فانوس اندیشه
درود بر شما چی جواب دندان شکن، اما یقین بدانید نقد شما به این ضمیر مرده و امثال آن تأثیر ندارد،
به روز حساب و کتاب واگذارید، هرچند که اینان به روز حساب و کتاب باورمند نیستند، آن روز رسیدنیست.

>>>   Fazel Kohistani
ستیز صاحب گرامی اینها وجدان ندارند.
این حرف ها را اگر بالای سنگ بگذاری سنگ آب می‌شود لاکناین وطن فروشان و خاینین خم آبر نمیکنند.
شما بسلامت باشید با نبشته های پر مفهوم تان.

>>>   محمد امین مومن
اینها غرق شدن یک ملت را درک نمی کند ویا نمی بیند سخنان شما راهر کز نه میشنور به نظرم ظالم ترین اشخاص در تاریخ معاصر افغانستان اینهاهستن نه بواسطه اینتخابات بلکه توسط. تقلب. وامریکایی ها حکم شدن

>>>   Kainat Sediq
جناب ستیز، هر زمانیکه مه این لاف زی و امثال اینها ره که همه جز دزدی و فساد دگر چیزی در بساط شان نداشتن، در رسانه ها می بینم، باور کنید چینل تی وی ره تبدیل می کنم.

>>>   Azad Wali
ستیز صاحب عزیز اگر اینها زره ی وجدان میداشتند حالا از عذاب و جدان و افسرده گی مرده بودن.
جناب شان با بیشرمی تمام از شما تشکر کرده و متن شما ره در صفحه خودشان پست کردن یعنی این حرفها زره ی هم وجدان شان ره تکان نداده...

>>>   Wares Wahab
آقای ۴ چوکی، همزمان در چهار سمت کار می‌کرد، دیگر هیچ کسی شایستگی نداشت.
وجدان این ها مرده است، اگر زنده میبود این قدر فرومایه نمی شدند. هنوز هم بر زخم مردم نمک می پاشند. همه چیز را قربانی سیاست های فاشیستی کردند.

>>>   Vaaris Shaphi
واقعا همین طور است فکر می کردید چقدر ادم پاک و با وجدان باشد خیلی کسا به دیدن این مصاحبه فکر کردند که چقدر ادم مسولیت پذیر بود واقعا که سیاسیت خیلی کثیف است با این چیز ها سیاه را سفید سیاه را سفید برای مردم جلوه میدهند

>>>   خسرو فیض
نه گوشی شنوایی است ونه هم چشم بینایی
خداوند لعنت کند این غلام غلامان را
خود کرده را نه دردی است نه هم درمانی

>>>   H Mohammad Riza
تمام دست اندرکاران حکومت و قوه سه گانه به اندازه توان و سهم شان که در دولت داشتند در نابودی حکومت و برای پر کردن جیب و آسایش شخصی شان تلاش کردند و امروز هرکدام انگشت اتهام بر دیگران میبندد

>>>   استاد اشراق هروی
دست حق یارت
خدا نگهدارت جناب استاد
درد دل تمام ملت دراین نگارش شمااست

>>>   عبدالله حفیظی
سلام مرد عزت من وسربلند کشورم به وجود تان وصحتمندی وعلمیت افتخار میکنم ....
واقعیا دوست تان دارم در حفظ وپناه خداوند بزرگ باشین

>>>   Sayed Elham Bezhan
اینها دزدان دریایی هستند، هنوز هم بیشرمانه در مقابل کمره ظاهر میشوند و اظهار نظر میکنند، تا وقت که اینها غرق در دریا نشوند و نابود نشوند این بیغیرتی و بی عزتی شان ادامه دارد، چون دزدان شرم ندارند.......دزد دزد است نه غیرت دارد نه شرم...

>>>   تقوا پرهیزگاری
انسان که شعور و وجدان سیاسی نداشت در تعاملات سیاسی هیچگاه خود را ملامت نمی شمارد ولوکه مرتکب بزرگترین خیانت هم شده باشد.

>>>   Ghulam Farooq Sarwari
تحلیل عالی واقعا همین ها بودند که این همه بدبختی را نصیب مردم نموده اند.واقعا که با با کدام چشم ودیده درایی در مطبوعات حاضر میشوند وگویی که این ها هچ مسولیتی نداشته اند.واقعا افسوس.

>>>   Murtaza Sidiqi
استاد محترم جناب داکتر صاحب !
من نمیدانم این همه را برای کی نوشته اید؟
این ها نه غیرت دارند، نه عزت و نه شعور
اینها بخاطر پول هر کار کردند و میکنند

>>>   Zabihullah Hayed
سلام و احترام خدمت تان .چنان سیلی محکم ادبی وسیاسی بر رویش نواخته اید .چون وجدان و ضمیر خبیث دارند ممکن سرشان کارگر واقع شود یا خیر ؟ شما سرفراز وصحتمند باشید . این که بعضی اوقات در تحلیل های مدبرانه تان سخنی نمی توانم خدمت عرض دارم .خود بهتر می دانید . درپناه یزدان باشید.

>>>   Yasin Amiri
ستیزگرانقدر!
تحلیل علمانه وباتدبیر.
امااین هاپررو و دیده درایی هستدکه مانندشان درتاریخ جهان تجربه نکرده است.
دردعمال این نامردان تاریخ رامردم بلاکشیده ودرد دیده دراغوش می کشند.

>>>   Sh Alam
اینا مخلوقات فاقد وجدان هستن خلقت شان اینگونه بوده زیر زره بین هم که قرار بگیرند وجدان شرم و حیا در وجود شان یافت نمیشه.

>>>   Khalid Taraky
اگر به عوض داود زی من و یا خودتان میبودیم چی تغیر میکرد.

>>>   محمد حنیف حمزه ای
این خایین وطن فروش چی جالب که خود را معصوم و پاک میداند بلای که سرمردم اوردن اصلا به روی خود نمیاورد لعنت به وطن فروشان

>>>   Hamdullah Faizi
کثیفترین شخصیت در دوره کرزی و غنی همین داودزی رزیل است آقای ستیز تحلیل و مطالب شما در مورد داودزی و زمامداری کرزی و غنی بسیار دقیق است تشکر از شما استاد محترم ستیز 

>>>   Munir Ahmad
سر زمین شیران است
جنرالان شجاع وطن دوست ،متنفذین مردمی رهبران سیاسی و
متخصصین دلسوز مانند ایشان هی ماشاالله زیاد دارد
چون جامعه مستعد تولید وپرورش جنابان عالی همیشه بوده
حالا این طیف به فکر شانس چنان خدمتگزاری به فرزند شان به سر نیزه کدام متجاوز دیگر در اقامتگاه های خود اند
به همین دلیل اعلام حضور می‌کنند گاهی در قالب مصاحبه گاهی زمان برد مسابقه کرکیت

>>>   Pattrik Jain
همه اینها مهره های غربی بوده و هست هر روز با یک چهره جدید وارد میشوند تا مردم اگاه و بیدار نشود طبق معمول سرنوشت ما به دست چنین دلقک ها هست.

>>>   Sarwari Sarwari
اگر شرم وحیا کمی در و جودش وضمیروجدان داودزی صاحب وجود داشته باشد همین گفتنی های شما برایش کافی وشافی است-جزاک الله خیرا

>>>   FarHad Zia
یک توجیه دیگر هم داشت و آن اینکه مسئولیت فردی نبود و کار تیمی بود و اضافه نمود که شخص خودش به نوبه خود هر چی در توان داشت، انجام داده است

>>>   Rohullah Hekmat
استاد عزیز را درود قلم تان پررنگ باد !
مطمئن هستم که این حرف های زیبای شما بالای اکثریت رهبران جمهوریت کرزی وغنی صدق می‌کند.
استاد گرامی مخاطبین با وجدان شما باید به ادامه حیات سیاسی خود دیگه خاتمه دهند بس شان است !!

>>>   Tamana Hamdard
نمیدانم به چنین جاسوس ها چرا فرصت ابراز بیانات شان داده میشود.
اینها در خیانت و نمک پاشیدن به زخم های مردم عادت نمودند، چگونه ممکن است اکنون خاموش باشند.

>>>   Hashem Sajjadi
بسیار یک شرح عالمانه و دقیق ازین مردک موذی موسیچه نما داشتید، بعید نیست که بزودی سر و کله این شیاد بوقلمون صفت از آستین امارت طالبانی هویدا گردیده و مراتب خدمتگزاری به ارباب جدید را آغاز نماید.

>>>   محمد معصوم آرام
جناب ستیز حیف وقت شما در چنین مسایل صرف می شود از اینها دست شسته توقع نداشته باشید. حال وقت این هست طال! و حامی طال! را به هر وسیله سرکوب کنید تا ایشان هم مانند اینها خود را مظلوم و پاک جلوه ندهند.

>>>   سیدحبیب الله حبیب
ستیزصاحب گرامی!این افول اخلاقی نشان‌دهنده ی نزول انسانی ،این آدم نما هاست،نفرین بروجدان پلید تان.

>>>   Asghar Mohammad
شاید وطن داران بياد داشته باشند که ازوزارت داخله سبک دوش شد چه پیامی قشنگ به غنی خائن گفت وریس کمسیون انتخابات شد درجلسه به رقبای خود چه درفشانی می‌کرد.این ها مثل عینک آفتابی هستند.

>>>   وحید کوهستانی
این ها ادم های بی ننگ هستن اقای ستیز صاحب بزرگوار
مادیات مقام موقف دب دبه از همه چیز کرده برایشان ارزش و اهمیت دارد

>>>   Farhadj Ooyenda
وای به حال این مردم بیچاره که چنین اشتباه‌هات کوچک به قول جناب داودزی از بیخ و ریشه دارد خوشکشان می‌کند کجا برویم از دست این همه درد و رنج!

>>>   Arif Paiman
وقتی این گونه مهره های مهم جمهوریت کرزی و غنی پای تلویزیون ها می نشینند مردم بر روی شان تف می اندازند و لعنت می فرستند، ولی به گفته ی شما استاد معظم وجدان ندارند یا در قابل پول فروخته اند.

>>>   مولوی لطف الرحمن حمادفراجی
اين اوج ديده درايي وبي حيايي وبي وجداني
او وامثال اوست.
كه بازهم مردم را مرهون اين همه جنايات وخيانات خود دانسته واز مردم توقع اعتماد واحترام رادارند..
پیامبرگرامی ما صل الله علیه وسلم فرموده اند..
کسیکه حیانداشت ازاوتوقع خیرنداشته باشید...

>>>   Asadullah Shafi
کاملا دقیق وبجا
به زیر هر جمله وپرسش این نقد مهر وامضا میکنم
اگر به دهن این دیده درا های معصوم نما اینگونه با نقد وپرسش کوبیده نشود بدون کوچکترین حیا وشرمی دیده دراترمیشوند وشعور مردم را مسخره می‌کنند
دست تان درد نکند جناب ستیز صاحب

>>>   فریداحمدخوشبخت
این متن علایم افسردگی دارد

>>>   Khalid Hakimi
درود جناب استاد گرانقدر ، این پیام شما بیانگر درد دل هر انسان با شرف و با وجدان است اما کسی را که شما مخاطب قرار دادید وجدان که چی حتی نام انسان بالای شان ننگ است ، اینها شرف باخته گان تاریخ هستند که خداوند در هردو دنیا رو سیاه و خجالت داشته باشد شان

>>>   Ahmad Ahmadi
دست مریزاد جناب دکتر صاحب ستیز!
امید که جناب تحلیلگر و رئیس صاحب دفتر ، نبشته پر محتوای شما را بخواند. اگر با خواندن نبشته تان سکته کرد و مرد، وجدان سالمی داشته و آنچه که در رسانه افغانستان انترنشنال گفته ، حقا که راست گفته است و اما اگر نمرد؛ پست تر و بی وجدان تر از آقای داودزی نخواهد بود که بخاطر خیانت ها و جنایت های شان هنوز هم با دیده درایی دروغ می بافند!
نمیدانند که خود شان احمق اند نه مردم!

>>>   Ghulam Farooq Jonbish
ضمیر اینها به گفته خودتان کاملا مرده بود و است و هم کرزی و غنی فاشیست ترین و متعصب ترین پشتون ها را در بین خود جای داده بودند و تمام امکانات دولتی را در اختیار شان گذاشته بودند و چنین حالت ادامه دارد.

>>>   Hajezy Ahmad Farid
آقایی محترم مالک ستیز من نوشتاری شما بزرگوار را تا اخیر مرور نمودم یعنی این کثیف ها و مادر فروش وطن بنام شرم و حیا اصلآ چیزی را نمی دانند اینها از پدر و مادری به دنیا آمده اند که حق و حقوق و صداقت که انسان به مردم آش وطن و میهن آش داشته باشد یعنی چی آن پدر و مادری اینها را تعلیم و تربیه نداده که با این چشم سفیدی و دیده پارگی هنوز هم میخواهند که به گرده هایی مردم بیچاره و بیطرف افغانستان سوار شوند لعنت خداوندج بر این وحشی ها و بی دین ها.

>>>   Abdul Jabar Rezai
برعلاوه محمد عمر داوودزی که رئیس دفتر بود چند نفربودند که نظام کرزی وغنی را تحت کنترول داشتند و داوودزی درتعین وظایف شان نقش مهم وبرازنده داشت.
1- فاروق وردک که رئیس عمومی اداره امور رئیس دارالانشاء شورای وزیران ووزیر دولت درامور پارلمانی وتیم وخیم ان دریونماوبودند؛ وهمچنان رشته دار فاروق وردک از جمله نبیل رئیس p.p.C ریاست جمهوری و بعداً رئیس ریاست عمومی امنیت ملی شد. مبلغ های دالر ایرانی که به ریاست دفتر ریاست جمهوری می آمد امتیازات خاصی به افراد وادارت دولتی شان توزیع میگردید و ازان بزرگترین فروشگاه بنام داوودزی سنتر کنار وزارت خارجه ساخته شده است ، داوودزی وزیر داخله، سفیر پاکستان درسالهای 1391 الی اخر1393بود.
این همه خدمات 20 ساله داوود زی

>>>   Saif Rahman Fayaz
ستیز گرامی و ارزشمند ! داودزی ارزش این را ندارد ازکارکردها و خیانت های وی چندلحظه ی وقت گرانبهای تان را به نقد از داودزی ها بگزرانید
داودزی و امثال آنها نقد چه که حتی با کثافات برویش پرتاب شود بازهم میگویند ما انسانهای پاک نفس ومعصوم بودیم وهستیم درحالیکه اینها برای جفا به ملت افغانستان زاده شده اند و تعلق به افغانستان هم ندارند اینها یک تیم خاص هستند وبرای تباهی افغانستان برای CIA و ISI کار میکنند وتوسط آنها استخدام شدند هرقدر آنها خودرا بی گناه و طفل معصوم جلوه دهند ما میدانیم که چه کسانی هستند.
لعنت برشرف این ارازیل و اوباش های جمهوریت غنی وکرزی

>>>   حسيب الله شادمهر
دست تان نیرومند و تن تان استوار باد استاد بزرگوار ، روشنفکران زیاد داریم ولی بیشتر شان یا خاموش نشسته بیچاره گی های ملت را تماشا می‌کنند و یا به پله ترازو چسپیده اند و یا از نگاه منسوب بودن به قشر و تبار و باند و گروه خاموش هستند ، فقط شما هستید که بی طرفانه و منصفانه و عاقلانه اوضاع و شرایط گذشته و حال میهن و ملت را ابراز نموده زبان میهن و ملت شده دردشان را فریاد میکنید
سرفراز و استوار بمانید

>>>   Farooq Sadat
ایشان یک‌ممثل ورزیده هستند و‌خیلی خوب تمثیل پاک بودن، بزرگ بودن فهمیده بودن، همه کاره بودن و‌مفید بودن را میکند.
اما ما مردم خیلی دلقک و خود شیفته دیدیم و همه را می شناسیم. تشکر از نوشته خیلی عالی تان.

>>>   Ahmad Ayubi
در وجود این طبقه مردم چیزی بنام شرم و حیا اصلا وجود ندارد، از مادر وطن و حب الوطن من الایمان که اصلا حرف نمی‌زنیم که از سر و ته شان لبریز است.
تمام بحث ها و گفتگوی های روسا و رهبران جمهوریت را که مطالعه کنیم و بشنویم به این نتیجه میرسیم که در بین اینها هیچ کسی مقصر نبوده و اشخاص پاک نفس و خدمتگذار واقعی مردم بوده اند و یگانه کسیکه مقصر است مردم عام است. واقعا هم که چنین است. مردمی که به غاصب و چپاولگر زمین و مال شان خوش آمد میگویند و با گل گردن استقبال می‌کنند شایسته چنین سرنوشتی هستند.
مردمی که خواهران و دختران شان دو سال مکتب نرفتند و از بنیادی ترین حقوق انسانی محروم هستند و هنوز هم با چند حرف میان خالی و چند ویدیو از یوتیوبران و گزارشگران نو کیسه به وجد می آیند چنین سرنوشتی شایسته است.

>>>   Taj Mohammad
محترم ستیز صاحب با تقدیم احترام ، ایکاش در مورد سایر سیاسیون ومسئولین رژیم های گذشته که همه کاره بودند و وقتا فوق‌فوقتا به ریس جمهور اخطار میداد که در ظرف یک ساعت داخل ارگ میشدند ویک آمر حوزه را ریس جمهور از کار برطرف کرده نمیتوانست و هزاران دسایس دست داشتند همی قسم نظر میدادین حالی شماره مورد تقدیر قرار میدادم اما افسوس اینوع قضاوت ها جنبه سیاسی دارد ویکطرفه وبه نفع یک جناح خاص است بنآ اینوع اتهامات فرسوده خلای را پر نمی‌کند.

>>>   حسیب الله همدرد
یک پرسش دیگر از آقای داوود زی این است که اگر دزدی نکردی رشوت نخوردی اختلاص نکردی پاک و پاکدامن و فرشته وار ماموریت کردی مشهور ترین و مجهز ترین مرکز تجارتی در قلب کابل(داوود زی سنتر) از کدام پول حلال آباد و اعمار گردیده است?
پاسخ لطفن.

>>>   Mirwais Wahab
این جناب دلال سیاست بازان چون کرزی و اشرف بوده اند تمام عمرسیاسی خود را به دلالی و معامله جور کردن سپری گردند در بدل وند خود را گرفتند

>>>   Mohammad Omar N Yousf
وو زمین کتابخانه عامه را غصب وبه
فروشگاه داودی یکجا کرده دهن داکتر رهین باز ماند

>>>   همدرد همدرد
استاد معظم وبزرگوار نخست سلام وبعدا قلم تان از آن سر قاره تا کو های ‌ پامیر رسا باد اگراین ها وجدان میداشتن از خجالت دیگر حرفی بزبان نمی آوردن داود زی وامثالهم شغال های رنگ شده اند وبس

>>>   Mayhan Mayhan
درود بر شما استاد گرامی
باکدام روی این فاسدان وفاسقان میایند بالب خندان در رسانها سخن میگویند شرم هم خوب چیز است
اینها آنقدر وجدان مرده دارد که باچشم شوخی بار خود را برشانهای یک دیگر شان میندازند.

>>>   Aziz Naser
جناب آقای ستیز ارجمند، سینه های مردم خموش پر از درد است، اما فقر و سیطره استبداد یک ونیم قرن اخیر مردم را آنقدر سرکوفت ساخته است که جرا‌‌‌‌‌‌‌ت ابراز نظر را از ایشان سلب کرده است. در زمان ظاهر شاه این ضرب المثل انگلیسی مشهور بود، (مردم را نه زندانی کنید ونه بکُشید بلکه نان زیر بغل شان را بگیرید تا گرسنه بمانند، آنوقت است که مطیع شما می گردند.) در طول پادشاهی ظاهر شاه مردم را فقیر تهی دست گذاشتند تا مطیع باشند، واین اطاعت تا امروز ادامه دارد. ورنه مردم می توانند چگونه حق شان را از گلوی شیران خیالی بگیرند.

>>>   Hly Sarwary
اینها بنام خجالت چیزی را نه می شناسد، بلی با بسیار افتخار گفت که مه از سازمان ملل متحد به خواهش دوستا به کرسی دولتی امدم، بخاطریکه پول های کمکی دفتر کرزی خان را یاداشت کند به همین دلیل وظیفه سازمان ملل را رها کرده حتمن

>>>   Ab Qahar Rahimi
بسیار آموزنده و کوبنده .
اما از انبار های مادی وی دقیقا در حساس ترین مکان های شهر کابل تذکری نرفت .
در معرفی به شخصیت وخیانت های این آدم هیچ واژه ای پیدا نخواهد شد .
صرفا گفته میتوانیم در جنایت وخیانت هم تراز غنی و کرزی حتی بالاتر از آن .

>>>   Rateb Nadeem
واقعیت ها را نگاشته اید.
همه اینها بار مسوولیت را بالای یکدیگر می‌اندازند و با دو معذرت‌خواهی دل‌شان اس در آیند خود را مطرح بسازند.
یکی از جامع الکمالات و هرکاره دولت معصوم ستانکزی بود. مطمئنم اگر روزی با او هم مصاحبه شود خود را بی‌گناه می‌گوید و یک چند جمله چرب و نرم برای خود ساخته است.
آفرین به جسارت این‌ها.

>>>   Zabih Ghawsi
هدف اصلی اشرف، غنی، کرزی، داود زی، اتمر، محب, فضلی و اسمعیل یون وضعیت فعلی بود که به بدست آوردند. حال اشک تمساح میریزند

>>>   Zaki Ahmad Zaki
استاد گران ارج را درود!
نوشته ی خیلی عالی، اما فکر می کنید که این چنین افراد ارزش زحمت نوشتن های شما را دارند؟
اگر این ها وجدان داشتند مادر وطن به این حال نمی رسید.
نفرین به این جنایت پیشگان وجدان مرده.

>>>   Mohammad Kazim Khaki
چنانکه داکتر اسپنتا درکتابش گفته داودزی به همه حرفهای کرزی میکفته بیخی سیی ده حالا آمده اظهار بی طرفی وبی گناهی میکنه ، گمانم ازجای حمایت میشه آمده به امید کدام آینده برای خود کمپاین کند!

>>>   Tariq Alokozay
استاد بزرگوار.. اینها کثافات تاریخ محاصر وطن ماهستند نه شرم دارند و نه حیا اینها مانند نفرک است که کاته اش پرسید که این تفگچه یا چاقو چه بکار میاید گفت که برای روز مبادا بنا از اینها توقع هر چیزی زشت و پست را داشت

>>>   شفیق الله امان
جناب ستیز صاحب اینها از سر خون میلیون ها انسان گذشته اند باکی ندارند و این نقد و نظر شما مثل شربت لیمو برای شان است.
ببینید که جناب داوودزی متن شما را به بسیار افتخار و دیده درایی از صفحه فیسبوک خود بخش کرده است.

>>>   ایمل بابر
جناب استاد را درود
جناب استاد خواب به سراغ کسانی نمی آید کی وجدان داشته باشد اینها خو وجدان ندارند

>>>   Sayed Habibullah Jafari
یک چند شیاد منافع طلب دور کرزی واشرف غنی جمع شده بودند به کرزی واشرف غنی مشوره غلط می دادند بشترین خیانت را هم این ها مرتکب شدند اقوام باهم برادر افغانستان را به جان هم انداختن وحدت ملی را خراب کردند در نتیجه باعث سقوط نظام شدند

>>>   Saidullah Ziaey
گوشه ای از بیعدالتی های فرعون های زمان بود که شما نوشتید اما افسوس انکه این دزدان پاک و معصوم را در دنیا کسی مورد باز خواست قرار نمیدهد؟

>>>   Sha Himy
سرمایه داودزی دهبرابر عزیزی بانک است تمام وسایت تانکری وتیلری داخل وخارج کهحساب نمیشود ازداوودزی است باید امارات جایداد کتاب خانه عامه را روشن بسازد انشاالله

>>>   M Naim Faqir
جناب ستیز صاحب
همه اعیان و ارکان نظام قبلب حالا اظهار بیکناهی می کنند
شما می دانید که بخش عمده قدرت حکومت کرزی وغنی نزد افراد منسوب به یک ولسوالی بود که تمام دار و ندار کشور را انها ربودند همه این کلکتیف ارکان و اعیان که غرق در عیاشی و فحاشی بودند و تنها بر منفعت شخصی توجه داشتند و نه ملی ـ خاینین ملی اند و نباید هیچ استثنای را در ان مدنظر کرفت.

>>>   Razaq Rahimi
هر زمانی که سران و مسئولین جمهوریت کذایی غنی بابا از طریق سایت های اجتماعی دهن باز میکنند، از سوی مردم با سیلی از نفرت، خشم و انزجار و حتا دشنام های آبدار ناموسی مواجه میشوند که هنوز هم بسیار کم است.
این «چوپان های دروغگو» و لجن های تاریخ که هنوز گرد و غبار فرار شرمگینانه از سر و صورت شان پاک نشده، با بیشرمی و وقاحت تمام دهن باز می کنند و فکر میکنند با داستانسرایی ها و یاوه گویی های مضحک و دروغ های «گوبلزی» می‌توانند گند و کثافت کاری های بیست سالۀ شان را پاک کنند.
تعداد قابل ملاحظه ای ازین مفسدین حتا سودا و هوس برگشت مجدد به قدرت را نیز در کله های پوک شان می پرورانند!!!
جوامع بیدار خائنین و جنایتکاران شان را به محاکمه می کشند اما در شیرآباد متاسفانه بدلایل گوناگون چنین نیست. برای همین است که از دامی به دامی دیگر اسیر میشویم و سریال جنایت پروری پایان نمی یابد. در حالیکه مناسب ترین جای برای این تفاله ها باید زباله دان تاریخ باشد.

>>>   حبیب الله هلمندی
یارا آقای دکتر صاحب زنده خو باشی
با این پست تان داودزی را زنده زنده فحش دادی ولی او نفهمیده مطلب تان را با افتخار از صفحه اش پست کرده

>>>   Rahimullah Ghalib
جناب محترم ملک ستیز !
تحلیل و نقد تان کاملا علمی و منطقی و مستند به صحبت ها و عمل کرد های جناب داود زی در دو دور ریاست جمهوری آقای کرزی و آقای اشرف غنی است .
اما یک چیز را به وضاحت گفته میتوانم !
که ایشان ضعیف نفس ترین ، معامله گر ترین ومرموزترین وزیر داخله بودند که بی کفایتی شان درد سر های زیادی به نظام ایجاد کرده بود
معامله گری های شان از اخذ رأی تائید ولسی جرگه تا معاملات آشکار ، معاملات پت و پنهان با وکلا ونمایندگان مردم و هم چنین بعضی از نمایندگی های سیاسی کشور های مختلف که همه و هرکدام به ذات ونفس خود قابل بحث و تأمل است
دریغا که با چنین وجدان ضعیف که چقدر آرام و سرحال معلوم می‌شدند و ارام بدون کوچکترین تشویش و خنده های محیلانه صحبت داشته و ازهمه ای فجایع و وقایع خود را مبرا میدانستند و بیننده فکر می‌کرد که برنامه چایخانه ویا نشستن در پیتاوی است و چند دوست کنار هم نشسته اند با هم گپ و شپ دارند .

>>>   داریوش نجرابی
درودجناب ستیز! این طایف مزدورمنش زاده شده اند و هیچ صداقتی در قبال وطن نداشته اند/ندارند اصلٱ این طایف هیچ نسبتی با فرهنگ ، تمدن و دیگر ارزشهای بومی واصیل این سرزمین ندارند و بیگانه اند ، با چنین ترفند های انگلیسانه زمینه ساز تصاحب قدرت های بدوی قبیلوی اند تا متباقی ارزشهای این سرزمین را نیز مطابق اهداف وبرنامه باداران خویش ( قدرت های استعماری ) پای استعمار بریزند و بدیل آن ( استحکام بخشیدن به حاکمیت های قبیلوی خویش ) را ازاستعمار ضمانت بگیرند
اینها (داودزی ، کرزی ،احمدزی و ..... ) همه پیش از اینکه به انسانیت ،اسلامیت و مدنیت باور داشته باشند به بدویت و قبیلویت خویش متعهد و وفادار اند که با تداوم آن (حاکمیت های قبیلوی ) زمینه غصب ،چپاول و معاهدات خاک فروشی ملک خدادادی برای شان مساعد می گردد و به قول همگانی چپ وراست سوداگری می کنند « این است ارث نیاکانی شان »

>>>   Abdulbasir Yousefi
دورود به اقای ستیز گرامی
انشاءالله قلم وزین ‌ وتحلیل های پرمتحوا شما نسخهای ازتاریخ دراینده خواهد بود که باز عده پست فطرت نتوانند مانند گذشتها از دزدان ونوکران امریکا و پاکستان قهرمان سازی کنند
وباز برای نسلهای آینده تاریخ مضحک وودورغین تحویل دهند
هرقدر چهره کثیف این دزدان خبیث ونقاب پوش بر ملا میگردد به همان اندازه تاریخ واقعی بدسترس نسل آینده خواهد بود

>>>   نجیب الله حامدی
قلم تان رساوعمرتان درازجناب استادواقعاسخنان شماسنگ رامیشکندامابه این آقایان وهم نوعان شان هیچ تأثیری نداردچون اینهاشرف باخته گان وجدان مرده اند

>>>   Ziaullah Ebadi
ستيز گران ارج،خيلي زيبا و به جا اين بيحيا و آزرم را نقد كرديد،درست اين نقد شما شامل همه كساني مي شود كه از كرزي -غني بادل و جان حمايت كردند و بر مردم با شرف افغانستان جفا روا داشتند.

>>>   Rafi Ahmadi
به عمر تان برکت جناب داکتر صاحب گرامی
این نقد های مستند و مستدل شما فریاد میلیون ها انسان درد مند این سر زمین است که به قلم شما از خنجره خاموش ملت بیرون میاید.
هر تحلیل و هر نقد شما مرحمی است که به روی زخم های دل مردم رنج کشیده گذاشته میشود
قلم تان رسا باد

>>>   نهضت فیدرالی هزارستان
آقای ستیز گرامی!!
راستی ازین مزدوران و دست نشانده چی انتظار دارید؟!
این غلامان از الف تا ی، به دستور بیگانگان خزیدند و دویدند. تا وظایف شان را انجام دهند اما در سایه این همه هیاهو، به فکر خود و خانواده خویش نیز بودند. چون گربه ها بخود هم رسیدند.
آنچی را که کرده اند، مطابق فرمان، فرمانروایان کرده اند، وگرنه این گروه بیسواد، توانای مدیریت خانه خویش را هم نداشته و ندارند.

>>>   نظام الدین شیری غوری
جناب وزیر صاحب داخله اسبق کشور‌ یک شخص آرام ‌ ‌و خونسرد‌ ولی یکی از اعضای‌ فعال‌ تیم فساد‌ ‌ اختلاس‌ در نظام جمهوریت بود‌ند‌ .
چنانچه‌ زمانیکه‌ متصدی‌ ‌ ورهبری وزارت داخله را بعهده داشت‌ رتبه جنرالی‌ را برای بی کفایت ترین‌ وبیسواد‌ ترین‌ اشخاص‌ وحتی برای بک تعداد افراد‌ که روی روابط‌ شخصی‌ ‌توسط‌ رهبری‌ فاسد‌ وقت‌ لباس مقدس نظامی را در تن شان‌ پوشانیدند‌ و رتب جنرالی‌ را در شانه های نصب نمود‌ند‌ بطور‌ مثال‌ ‌ ........دکانداران ساعت فروش‌ در مقابل دوهزار‌ دالر‌ امریکا‌ رتبه جنرالی‌ را از جناب داوودزی صاحب خریداری‌ نمود‌ .وجناب وزیر صاحب‌ این رتب‌ مقدس نظامی را‌ مانند‌ ‌ پول‌های که از کشور ایران‌ با بکس‌ های‌ تیر‌ دار‌ با خود اورد‌ ‌همانگونه‌ ‌ رتب‌ دگروالی‌ وجنرالی‌ را از بکس دیپلومات‌ خود . بیرون کرده‌ بسیار با حوصله مندی‌ بعد از چنه‌ بازی‌ مختصر‌ باوخنده‌ ومذاق‌ بفروش‌ میرساند‌ ‌
چنانچه‌ دد همان زمان‌ هم از طریق‌ رسانه‌ و مطبوعات‌ این دکانداری‌ داودزی‌ صاحب‌ مورد تبصره‌ مدییا‌ ومطبوعات قرار گرفت‌ .
واکنون‌
واز طرز صحبت‌ جناب وزیر صاحب‌ چنین استنباط میگردد‌ که باز هم چشم براه‌ پست کلیدی‌ . به اصطلاح‌ در‌ حکومت‌ همه شمول‌ است ‌.
منسوبین اسبق وزارت داخله همچو چهر حق های بجانب‌ را چون‌ اقای‌ داوودزی بسمالله‌ ‌ تاج محمد بیسواد‌ وردک‌ . تاج محمد جاهد‌ امر وترنری‌ ‌که دیپلوم‌ اختلاس وفساد‌ را از کشور همسایه‌ بدرجه عالی اخذکرده‌ بودند‌ و برای فساد .دکانداری‌ وتجارت‌ از طریق روسایی جمهوری جناب کرزی‌ صاحب‌ و داکتر صاحب‌ عبدالغنی خان در رهبری وزارت داخله‌ گماشته‌ .میشدند‌
هیچ وقت . هیچ وقت ‌هیچگاه‌ فراموش نمیکنند‌ وبه‌ اینگونه‌ مصاحبه‌ های فریبنده‌ ‌ و عاری از حقیقت‌ هم در گذشته‌ و هم در شرایط کنونی باور نداشته‌ وندارند‌
ملت افغانستان‌ .خصوصا منسوبین‌ پولیس‌ با تار پود‌ این عوام فریب‌ ها‌ اشنا‌ اند‌

>>>   انس انس
‏«نامه‌ی سرگشاده‌ی داکتر محیی الدین مهدی در پیوند به افغان خواندن همه باشنده‌گان افغانستان، به مالک تلویزیون افغانستان انترنشنل
‏محترم داکتر محیی الدین مهدی، تاریخ‌نگار و زبان‌شناس کشور، طی نامه‌ای سرگشاده عنوانی محمود عنایت رئیس Volant Media شرکت مالک تلویزیون‌های افغانستان انترنشنل و ایران انترنشنل، از به کار بردن واژه افغان به همه باشنده‌گان سرزمین افغانستان انتقاد کرده است.
‏محترم داکتر مهدی در این نامه با استناد به شواهد تاریخی که جزییات آن‌ها در متن نامه آمده است، به آقای عنایت توصیه کرده است تا در نشرات خویش همه مردم افغانستان را افغان خطاب نکنند.
‏در بخشی از نامه‌ آمده است: «همان‌طوری‌که می‌دانیم، نام دیگر کشور ایران فارس است؛ و در حین حال فارس نام یک قوم از اقوام ساکن در آن کشور است. حال یقین دارم که اگر یک ایرانی غیر فارسی را فارس بخوانید، به شدت ناراحت می‌شود: او را باید ایرانی گفت. همین‌طور، همه‌ی ساکنان قزاق‌ستان الزاماً قزاق نیستند؛ همه‌ی ساکنان تاجیکستان الزاماً تاجیک نیستند؛ همه‌ی باشنده‌گان اوزبیکستان، الزاماً اوزبیک نیستند. آنان را قزاقستانی، تاجیکستانی، اوزبیکستانی، و همین‌طور ترکمنستانی، حتا هندوستانی باید خواند. سوال من و گله‌ی من از شما این است که چرا ما را از این قاعده مستثنی می‌سازید؟»
‏آقای مهدی در نامه‌ای خویش جزییاتی را در مورد سیاست‌های قومی زمامداران افغانستان و استعمار انگلیس از قرن 19 به این طرف به منظور زدودن هویت، تاریخ و فرهنگ اقوام بومی و اصیل این سرزمین که سهم بزرگی در پیدایی تمدن اسلامی و به ویژه مدنیت خراسانی داشتند، آورده است.
‏در این نامه نکات با اهمیت تاریخی در مورد ریشه‌ای واژه افغان و جغرافیای اصلی افغانستان آمده است که برای پژوهشگران عرصه‌ای تاریخ کشور مفید و راهگشا خواهد بود.»
‏منبع:Arian Press News Agency

>>>   Mohammad Rustam Ahmadi
این آدم تکلیف روانی دارد داود زی سگ باز بوده و هست در سگ جنگی متخصص بوده وهست درمقابل گرفتن یک سگ جنگی حتی والی را مقرر میکرد

>>>   Maryam Ibrahimi
ستیز گرامی بسیار بجاه ودرست نوشتین بخصوص سطر اخیر این ها واخص این روبا خاکستری آنقدر پررو وبی شرم است که همه جنایات اش را کوشش می‌کند اشتباه کوچک جلوه دهد در حکومت کرزی مسول اول فساد وعدم حساب دهی به مردم همین شاه دزد بود وقتی در وزارت داخله امد وزیر شد نتنها خود بلکه پسرش وهمه اعظای فامیل نجسش فساد راپیشه کرده از نان اواب سبز تا البسه وقرارداد ها دیگر شریک شده سهم می‌گرفت همرا با معین های خود بخصوص جمال ناصر صدیقی منگل عبدالرحمن ورحیمی چور وچپاول آشکار را انداخته بود تا سرحدی که نه تنها مقرری ها بلکه چیزی بنام پینجشنبیگی یعنی رشوت حق این بزرگان از مسولین پولیس جمع آوری میشد در زمان زمامداری غنی خائن اوتجارت های بزرگ دیگری داشت برادرش با نورزی اداره برق یا برنامه را چور کرد وخودش جنجال بلند بر پول های کمپاین با اشرف غنی واطرافیان اش داشت او منافق ترین زیرکتریش شیطان در هردو اداره بود

>>>   Mohamad Qasim Hejran
درود ها به جناب استاد ستیز عزیز
من این نوشته را خواندم در قسمت اخیر به یاد حرف مادر بزرگ مرحومم افتادم که می‌گفت با معذرت مادر بزرگ ها معاف بودند در آنزمان
درخت که در ماتحت بی ننگ بروید آرام ریز سایه اش میخوابد

>>>   Shafi Azizi
چه عالی می نویسد آدم از خواندنش احساس غرور می کند که ما همچو شما ستیز صاحب گرامی گوهر نایاب در وطن خود داشتیم و داریم اما بعداز آن افسوس می کنیم ای کاش کار به اهل کار سپرده می شد یا سپرده شود تا ما از این گوهر در وطن خود مستفید شویم ای کاش ای کاش!

>>>   Sha Her
خجات بکشند بجای مصاحبه به کدام روی میایند صحبت میکنند اینهارا گور هم قبول نمیکنند مثل او دیگیش سرتاپا درخون مردم بی گناه غرق استند لعنت خدا به تمام دارودسته تان ما امروز گروگان استیم درای کشور تمامش بدوش شما خائنان است

>>>   Seeyar Baha
اگر همین آقای ریس دفتر بیاید و خود را کاندید کند باور کنید که همین مردم به جناب شان رای میدهند من نمبفهمم این مردم را چی شده است ؟ با وجودی که به سر چشم خیانت و صدها جناایت از افراد و اشخاص کلیدی جمهوریت دیده اند باز هم طرفدار شان هستند زمانیکه به صفحات فیسبوک و دیگر رسانه های مجازی سر بزنید خواهید دید که چنین است یا نه بنآ مشکل در خود مردم است

>>>   محمد داوود حیدری
جناب ستیز عزی را درود جان حرف های مایان را گفته اید زیبا گفتید . اینها نه شرم نه حیا نه ناموس و هم صفت انسانی دارند . آنها و امثال اینها اصلا فرشته ها بودند و دول دوسره و تبل انت را دیگران داشتند و مردم را رقاصندن و پول های جمع آوری شده میدان را برای خود خانواده های خود و ب ای عیاشی فرزندان خود به خصوص دختران بی حیای خود جمع آوری کردند و رفتند.
بلی چطور بی شرمانه با لب های خندان بدون حیا حرف می‌زدند. پس دین کشور کی ملامت بود کی ها بودند . تاریخ حقیقت ها می نویسد و نفرین ما و مردم ما بر ابن ها باد .

>>>   طلوع خورشید خراسان
اين دو اشتباه را كه اقاي ريس دفتر داودوزي مرتكب شده از جمله اشتباهات بسيار عادي و كوچك شان بود. اما اشتباهات كه مانند بم اتم هم مخرب تر بود از شرم به زبان نمي آورد. فكر كنيد كه اين دو اشتباه اش بسيار كوچك بود….
اشتباهات بزرگ اش را اگر بدانيد باز مي فهميد كه واقعا قهرمان بودند.

>>>   Seyer Ahmad Abedi
بخدا قسم شکست اصلی را مایان یعنی کارمندان پایین رتبه دولتی دوران جمهوریت تجربه میکنیم..
که با وجود داشتن سند ماستری از پوهنتون کابل نی در ادارات بما وظیفه میدهند. ونی هم خارج کیس داریم. ونی هم پولی کافی بخاطر خرید آذوقه روزمره داریم... واصلا اصلا هم امیدی به خوب شدن شرایط در آینده وجود ندارد..
بنا، معنی خیانت آن بزرگواران را باگوشت واستخوان خود درک میکنیم.
... بر بی وجدان ها وخائنین دوره جمهوریت..

>>>   حسن كابلى
جناب داکتر صاحب درود ها نثار تان باد . مثل همیشه عالی وبی نظیر قلم زدید . به عمر تان برکت . بهتر است این وطن فروشان و نوکران امریکای خون اشام خاموش بمانند تا بوی گند شان حال ما مردم بیچاره را خراب نسازد

>>>   Qasim Qasiminezhad
ایشان از جمله بهترین نوع نسل انسانیت را به نمایش گذاشته است از برکت تلاش شبان روزی داودزی وامثالهم است که افغانستان تبدیل به اولین کشور در زمینه اقتصاد، حکومتداری خوب!، امنیت سر تا سری،نابودی تروریست ها،کاهش فقر در جهان شده است این تلاش ایشان را به دیده قدر ملت می نکرد!؟

>>>   Mustafa Duran
اینها بد نام ترین و منفورترین اشخاص تاریخ کشور استند که معصومانه خود را به راحت میدهند در تمام جنایات نا به سامانی جامعه دستان اینها تا به آرنج آغشته است متاسفانه به حلوا گفتن دهن شیرین نمیشود شخصیت های فرد فرد شما برای ملت هویدا است خداوند از تان نگذرد.
ممنون استاد ستیز گرامی با وجود درک کامل ملت از این جنایت پیشه گان باز هم ملت را در روشنی بیشتر قرار دادید.

>>>   علی اکبر دانش
رهزنان پاک و بیگناه. لعنت خداوند به شما انسانهای فرومایه و بی حیا!
ایکاش بجای وجدانِ نداشته تان، حداقل شرف و غیرت سکوت میداشتید.

>>>   Abdul Hamid Zikrullah Zada
در شروع جریان یک انتخابات مخالف کاندید مطرح بود ، وقتی پیشنهاد مقام میشد ۱۸۰ درجه تغییر کمپاینر آن تیم میشد .درکل بسیار یک انسان فتنه بود .خواهر زاده اش همچنان.

>>>   Firoz Arsalan
این همه کلمات را نوشته اید با درک مطالعه میشود و هر اولاد این وطن از این وطن و تجاران این وطن دلسرد میشود من خودم درک نمودم که درین ۳صد سال اخیر در کشور هیچ حلال زاده در قدرت نبوده تا درین خاک و به این ملت دل بسوزاند....

>>>   Najibullah Khorsandi
من ناديم هستم
اشرف غني رفيق زورم است كرزي بك ملنگ آدم است
من در دفتر ملل متحد كار ميكردم
از سخنان تعفن بار داود زي

>>>   Ramin Saburi
سیاسیون خود فروخته چهره های زشت عقب پرده تیکه داران قومی و مذهبی کسانی همواره سنگ وطن دوستی به سینه می کوبیدن خود وطن دوست و با احساس و مسوول در حق ملت نشان می دادن همین وجدان فروخته ها ملت تنها رها کردن فرار، اکنون از پولهای دوزدیده شده از کنار ساحل های لندن، امریکا و اروپا لذت میبرند مردم درد دیده و اطفال بجا مانده از نیروهای پیشن امینتی شب هنگام شکم گرسنه و نیمه گرسنه بخواب میروند 🥺

>>>   محمدحکیم ولی زاده
برقرار باشی استادستیز ارجمند
خاک زدن به چشم مردم عادت این طیف اشخاص شده
امید وارم که وجدانی داشته باشند تا درپیشگاه آن از حقایق موضوعات سر افگنده شوند

>>>   احمد نوری
وقتی یک دزد خودش را قازی ودزدان دگر را محکمه مکند باین معناست که کشور در اوج فساد وقدرت تلبی غرق است

>>>   هندوکش با اقتدار
اگرآدم بود همی برش کافیست درغیران اضافه ازاین فایده نداره

>>>   آزاد منش
بجای واژه بیگانه #پُست، فارسی اش: سمت، جایگاه، سمت حکومتی، منصب را به کار برید.
بجای واژه بیگانه #کمپاین واژه پارسی اش: پیکار، مبارزات انتخاباتی،کارزار، کارزار انتخاباتی را به کار برید.
نکته: این همه قشنگ پارسی می نویسید. نیک می شود از واژگان‌ بومی فارسی خود ما کار گیرید، نه از واژگان بیگانه.

>>>   Olivia Iris
ذات بد نکو نگردد ذات اینها بد است این قو م بسیار بدل است تو از چوپان و رمه چران چی توقع داری این جا سوس ها و وطنفر وش ها وطن را به گند کشیدند هنوز هم دل شان یخ نکرده

>>>   قدرت الله ذا النونین
به عمر تان برکت جناب داکتر صاحب گرامی
این نقد های مستند و مستدل شما فریاد میلیون ها انسان درد مند این سر زمین است که به قلم شما از خنجره خاموش ملت بیرون میاید.
هر تحلیل و هر نقد شما مرحمی است که به روی زخم های دل مردم بلاکشیده گذاشته میشود،
>>>   تمام دشمام های بی تربیه ترین افراد دنیا نثار جناب داودزی و تمام همکاران و رییسان و زیردستان این کثیف در ۲۰ سال جمهوریت بیشرفانه کرزی و غنی .

>>>   درودتان باد!
آقای داود زی نیز از حلقه خبیثه ویکی از چهره هایکلیدی دوران جمهوریت قلابی پسین بود که دست اش تا مرفق به خون و حقوق مردم رنگین است وغوطه ور۰۰۰۰
اما با اين کمپاین زمینه سازی برای صعودبه پله ی آخرنردبان قدرت دارد تا با لابیگری های گوناگون بتواند کرسی اول کشور پسا نظام طالبان ی را از آن خود بسازد
چون بخوبی میداند که درکشور بدبخت بنام افغانستان همیشه قدرت های بزرگ وکوچک تصمیم گیرنده است که سلطان ، شاه ،امیر وریس جمهور که باشد واز کدام قوم ،تبار وتیره و ولایت
جناب دکتر ستیز گرامی !
واقعن منصفانه. عالی و حق پسند نوشته‌اید
درودتان باد

>>>   اگر من در حساب اشتباه نکرده باشم تا امروز چهارشنبه ۱۸ اسد ۱۴۰۲ و ۹ اگست ۲۰۲۳ در پیوند به این نبشتار جناب ستیز گرامی ۲۱۶ هموطن عزیز مان نقد و نظر نوشته اند و به اتفاق تمام موافق ستیز صاحب و در مخالفت با جناب داود زی .
اگر مشت را نمونه خروار بدانیم پس تمام ملت افغانستان یک صدا حاکمیت ۲۰ ساله کرزی و غنی و حواریون و باداران شان را از هر قماش که هستند رد میکنند و نا گفته پیداست که ثمره شوم این حاکمیت ۲۰ ساله که جنایت کاران طالب است مذموم تر و مردود تر از سیاسیون بگیل و فراری است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است