ده میلیون پاکستانی با تذکره افغانی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۲    ۱۴۰۲/۵/۱۹ کد خبر: 173739 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بیش از ده میلیون و ۷۰۰ هزار تذکره الکترونیکی افغانستان، در داخل کشور و در پاکستان توزیع شده است.
آمار تازۀ اداره ملی احصاییه و معلومات حکومت طالبان نشان می‌دهد که در یک سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون تذکره الکترونیکی افغانستان توزیع شده است. بر اساس معلومات این اداره از آغاز حاکمیت دوباره طالبان به اینسو، ۴.۶ میلیون تذکره الکترونیکی توزیع شده است. در مجموع تا اکنون بیش از ده میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تذکره الکترونیکی گرفته اند.

در زمان حکومت قبلی، پاکستانی ها و قبایل پشتون انطرف مرز دسته دسته برای گرفتن تذکره نفوس افغانی وارد خاک افغانستان شدند و تذکره الکترونیکی گرفتند.
در زمان حکومت های کرزی و غنی، بسیاری از پشتون های پاکستان به زور به مناطق مرکزی، شمال و غرب افغانستان و به خصوص ولایت هرات آمده بودند که لهجه و طرز گپ زدن شان با افغان های قندهار و جلال آباد و خوست فرق میکرد و کار به جایی رسید که تعداد زیادی غیر افغان به اردوی ملی و پولیس نیز وارد شدند. این افراد در قالب گروه های چند ده و گاه چند صد نفری و همراه با خانواده و فامیل وارد کشور می شدند.
حتی در ابتدا، از مجموع ۵۰۲ نفر کارمندان اداره تذکره های الکترونیکی فقط چند نفر انگُشت شمار غير پشتون بودند، آنچه در لیست دیده می شد بیشتر انتخاب شده ها از يك قوم و از ولایات جنوبی کشور شامل پروسه شده بودند.

در حکومت قبلی و در زمان طالبان در نمایندگی های سیاسی افغانستان در عربستان سعودی، امارات متحد عربی و پاکستان به ده ها هزار پاکستانی پاسپورت و تذکره نفوس افغانی داده شده و این پروسه همچنان ادامه دارد. جدای از اینکه 25 فیصد از پشتون های افغانستان پاکستانی بودند که ده ها سال قبل به جنوب و شرق افغانستان آمده همانجا زندگی و گاهی هم خرابکاری کرده اند.

حاکمیت طالبان پا را از حد و مرز رسمی فراتر گذاشته و به انتقال پاکستانی ها به داخل افغانستان آنهم در مناطق مختلف کشور به خصوص در ولایات غیر پشتونی، اقدام کرده و رسما با حکومت پاکستان در این زمینه توافقنامه امضا کرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
میلیون پاکستانی
تذکره افغانی
نظرات بینندگان:

>>>   مهم نیست.
بعد فرار طالبان هر صاحب تذکره باید ریشه تباری خود را در محل سکونت اصلی درج شده در تذکره ثابت کند در غیر آن به جزای اعمالش خواهد رسید.
در نظام بعدی هر صاحب تذکره برقی باید خدمت زیر بیرق را سپری کند و مالیه بپردازد و درآمد قانونی داشته باشد و در مقابل قانون جوابگو باشد.

>>>   مامردم هربلایی سرمان بباید حقمان است. راستی فردا جواب فرزندانمان را چی بدهیم وقتی پرسان کنند چرا خاک وطن را فروختید؟ چرا بیگانگان اشغالگر را راه دادید. اینجا هم می شود یک فلسطین دیگر وهر روز جنگ وآشوب وبلواخاهدبود. بدتر از امروز هرکس آمد هرحکومتی که آمد هر شیخ و ماموردولتی سرخم کردیم.پیش هرکس وناکس سرخم کردیم وشدیم مردم بی رگ وبی اراده یک کشور که خوب یاد داریم شعار داده دشنام بدهیم اما وقت عمل هرکدام به گوشه ای چپ استیم.
این طالبان که در اصل غلامهای پاکستانند به بیگانگان بعنوان هموطن خانه وخوراک و کاروتذکره می دهند و مردم اصلی وصاحبخانه باید ازوطن اجدادی کوچانده شود وبرود در ایران ودگر کشورا مهاجر شود ومحنت بکشد وبعد از یک عمری خواری خفت در همان غربت بمیرد.اگر مامردم با هم مقابل این وطن فروشان ایستا می شدیم و می گفتیم نمی گذاریم یک نفر بیگانه پنجابی در این خاک آمده و نمی گذاریم حکومت هر خیانتی که خواست انجام بدهد آن وقت طالبان هم می فهمیدند که قرارنیست به این راحتی خاک وطن را بفروشند اما آه وافسوس که ما ملت خوابیم ونمی دانیم این نوکران آمریکا وچرکستان چی خواب وحشتناک برایمان دیده اند.اگرمی دانستیم که این ازخدابی خبران در زمان سکوت جهان غرب واسلام پلان تغییر هویت مردم ونسل کشی را اجرا می کنند وپنهان از چشم دیگران بیگانه را با خودی جابجا کرده برای همیشه این کشور را دچار ودستخوش جنگ ومعرکه می شود.من برای نسل آینده دل خونم و البته یکی از همان مردمی که با خود می گوید به من چی.

>>>   پاکستان اصلاّ‌ مربوط افغانستان می شود وباید با یک حمله برق آسا مانند احمد شاه بابا بر پاکستان یا هند برتانوی این قوم هندو دوباره مسلمان ساخته شوند وپاکستان فعلی یا هند برتانوی مربوط افغنستان شود خاک سابقه خود مااست وباید چنین شود انشالله .
با حرمت اریا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است