شایسته‌سالاری طالبانی و سرافکندگی ملی
در حاکمیت طالبان چیزی به نام شایسته‌سالاری به رسمیت شناخته نمی‌شود و به جایش "اندیوال‌بازی" یا رفیق‌بازی، خویش‌خوری و قوم‌پرستی است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۴    ۱۴۰۲/۶/۶ کد خبر: 173869 منبع: پرینت

خبر خجالت‌آوری را که در باره غرق شدن شناگر افغان در مسابقات روسیه پخش شد همه شنیدیم و از آن احساس سرافکندگی کردیم.
رخ دادن اشتباه یا حتی اتفاق افتادن شکست بازی‌گران در مسابقات ملی یا بین‌المللی امری طبیعی است و کسی به آن اعتراض ندارد. اما این‌که کسی بدون آشنایی حرفه‌ای با یک رشته به عنوان چهره ملی آن انتخاب و به مسابقات بین‌المللی گسیل شود پرده از واقعیت تلخی بر می‌دارد و آن از میان رفتن کامل اصل شایسته‌سالاری و فقدان معیارها و سازوکارهای این کار است. این یعنی این‌که در حاکمیت طالبان چیزی به نام شایسته‌سالاری به رسمیت شناخته نمی‌شود و به جایش چیزی حاکم است که به اصطلاح محلی "اندیوال‌بازی" گفته می‌شود و معادل رفیق‌بازی، خویش‌خوری و قوم‌پرستی است.

نظام طالبان مانند دیگر نظام‌هایی که شیرازه‌شان را یک ایدیولوژی بسته و متحجر تشکیل می‌دهد، نمی‌تواند به شایسته‌سالاری تن بدهد. نظام‌های سلطه‌ای با این ویژگی‌ها تنها به سربازان سرسپرده، دنباله‌روان مخلص و نوکران وفادار اهمیت می‌دهند و در آن‌ها، جز به سختی، جایی برای انسان‌های توانا، استعدادهای درخشان، نیروهای متخصص، شخصیت‌های با تجربه، دیوان‌سالاران کهنه‌کار، و چهره‌های مسلکی نیست. چنین نیروهایی به کار نظام‌ها و ساختارهایی می‌آیند که به منافع ملی یک کشور متعهد باشند، نه به آرمان‌های ایدئولوژیک یک گروه، آن‌هم گروهی متعصب و افراطی با پیشینیه‌ای گره خورده با جنگ و تفنگ، و متکی به سربازان چشم و گوش‌بسته.

چرا شایستگی به سود گروه‌های ایدیولوژیک افراطی نیست؟
برای این‌که شایستگی برخاسته از توانایی‌های افراد است نه از وفاداری‌های حزبی یا سرسپردگی‌های گروهی، و کسانی که صاحب چنین شایستگی‌هایی باشند دارای عزت نفس و غرور مثبتند و در برابر رهبران و زورمندان سر خم نمی‌کنند و به کارهای خلاف اصول و ضوابط تن نمی‌دهند. شخصیت‌های شایسته و توانا به ارزش‌های مسلکی خود تعهد دارند و تسلیم قانون‌شکنی‌ها و بی‌انضباطی‌ها نمی‌شوند، و طبعا چنین کسانی از نظر نظام‌های چاپلوس‌پرور و تملق‌پسند چهره‌هایی مطلوب به شمار نمی‌روند.

در افغانستان هیچ گاه شایسته‌سالاری به نحوی که باید جا نیفتاد، اما در دوره‌هایی که ثبات نسبی برقرار بود و نظام‌های حاکم از ظرفیت بیش‌تر و بهتری برخوردار بودند، مثلا دهه دموکراسی، زمینه بروز استعدادها و درخشش توانایی‌ها برای شمار بیش‌تری فراهم آمده بود و در دوران جمهوریت نیز، علی‌رغم فساد و نارسایی‌های دیگر، تا حدی زمینه ظهور افراد شایسته مساعد بود. اما در دوره‌هایی که نظام‌های تک‌حزبی حاکم شدند و از همه بدتر در دوران طالبان، شایستگی جای خود را به سرسپردگی داده و اندیوال‌بازی جای شایسته‌سالاری را اشغال کرده است.

از افغانستان امروز یکایک انسان‌های متخصص و آگاه در حال فرار و یا در صدد فرارند، و آن تعداد محدود از انسان‌های شایسته که هنوز تاب آورده و قصد تداوم فعالیت در عرصه‌های تخصصی خود را دارند زیر فشارند، زیرا نه سخن‌شان شنیده شود و نه به تخصص‌شان ارجی نهاده می‌شود. جایی که وزیر تحصیلات عالی‌اش معیار ارزش‌دهی را میزان مشارکت در جنگ و سهم‌گیری در ویران‌گری بداند، می‌توان وضعیت شایسته‌سالاری را به روشنی دریافت. با تداوم این حاکمیت باید منتظر رسوایی‌های بیش‌تری، از قبیل آن‌چه در روسیه برای آن شناگر اتفاق افتاد، باشیم و برای خجالت‌های بیش‌تر آماده شویم.

محمد محق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناگر طالبان
مسابقات شنا
نظرات بینندگان:

>>>   دقیقا که همین طور است :
گر محک تجربه آید بمیان
تا سیاه روی شود هرکه در او غش باشد.
هر روز سیاه روی می شوند اما کجا حیا ، کجا همت و شهامت و وجدان های بیدار و سالم ؟

>>>   در جلسه کابینه نشستند سر دوشک
گفتند که ملا گل برود آب ببازد
بیچاره ملا رفت و نهایت همه دیدند
آب رخ ملت ببازید و خبر خلق شنیدند
خوش گفته به پشتو سخنی آدم دانا
که ای مردم عالم ، ترکانی د بیزو کار نده

>>>   بیچاره ملا ز سر بدر کرد
لنگوته و جان در خطر کرد
در آب پرید و نعره ها زد
بر خلق خدا و گوش کر کرد
گفتا که:::

زه یم زمری پر دی نری له ما اتل نشته.
په هندو.سندو..پر تخارو پر زابل نشته .
بل په کابل نشته له ما اتل نشته

نا گفته چنین در آب شد غرق
در آب فرو بشد ز شصت تا فرق
گه دست و گهی تکان بداد پا
در لحظه بداد ز دست امید فردا

از بخت خوشش که ناجیانی
در آب پریدند در زمانی
دادند نجات ملای مسکین
گردید ملا ز درد غمگین

گفتا که دگر مرا ز آب بس
هیچگه نکنم ، رقابت کس
لافیدن بی هنر چنین است
از لاف ملا جهان غمین است

>>>   چه سود از لاف بیجایت ملا جان
تو نوکر بهر خانجانی نه بانجان
تو را که هر لحظه دل بر نوک خار است
تو را با آب و آب بازی چه کار است

>>>   همه چیز بر اساس قومیت است.
یعنی وزیر تمام اقوام خود و والی تمام اقوام خود را تعیین می کنند.

>>>   برای تبلیغ ضد طالبان، از خوبیهای مفسدین ګزشته بګویید! تا مقایسه کنیم!

>>>   فساد مفسدین گذشته نمیتواند روی طالب را سفید کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است