وزیر خارجه ایران: طالبان انتظار ما را برآورده نکرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۵    ۱۴۰۲/۶/۱۳ کد خبر: 173912 منبع: پرینت

طالبان انتظارات ایران را برآورده نکرده است. حسین امیرعبداللهیان گفته است: اینکه رفتار طالبان «صد ‌در صد منطبق با مصالح دو کشور است، حتما این‌طور نیست و ما چالش‌هایی داریم.»
او در توجیه اظهارات خود افزود: در دو سال گذشته چند بار درگیری‌های کوتاه مرزی پیش آمد و توضیحی که طالبان دادند این بود که عوامل خودسر این کار را انجام می‌دهند.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت هرچند طالبان کمک و مدیریت کردند که درگیری‌های مرزی کنترل شود، اما بین ما و طالبان برخوردی اتفاق افتاد.

حسین امیرعبداللهیان در مصاحبه با روزنامه اطلاعات در ایران، بار دیگر به تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرده و گفته «در تشکیل این دولت قوم پشتون و طالبان را یکی از واقعیت‌های مهم افغانستان می‌دانیم. ثانیاً وضع کنونی در افغانستان را به رسمیت نشناختیم.»
او‌ در این مصاحبه که روز شنبه (۱۱ سنبله) منتشر شده گفت: هر اتفاقی در افغانستان بیفتد تأثیر مستقیمی بر ایران دارد.
آقای امیرعبداللهیان در بخشی دیگر از مصاحبه تاکید کرده که باید حقابه ایران داده شود. با این حال او گفته است که در مقایسه با دوران اشرف غنی موضوع حقابه وضعیت بهتری دارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت: فراموش نمی‌کنیم اشرف غنی وقتی سد کجکی را می‌خواست افتتاح کند چه جمله‌ای را به کار برد، اما طالبان بارها به صراحت اعلام کرده که به حقابه پایبند است.
اشرف غنی سال ۲۰۲۱ پیش از روی‌کار آمدن طالبان گفته بود به حقابه با ایران متعهد هستیم، اما آب را با نفت مبادله می‌کنیم.
به گزارش انترنشنال، حسین امیرعبداللهیان تاکید کرده است که «پیگیری حقابه ایران وظیفه ذاتی وزارت خارجه است و با همه توان آن را ادامه می‌دهیم.»
او گفته است «افکار عمومی ما هم متقاعد باشد که اگر امسال آب نیامد ریشه‌اش بد‌عهدی و عدم اجرای عهدنامه نبود، بلکه به خاطر خشکسالی و فقدان آب بود و این را هم فنی‌ها باید نظر بدهند و نه ما سیاسیان ایران و نه سیاسیون حاکم افغانستان.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران طالبان
طالبان ایران
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان دچار بحران آب و خشک سالی است . ما با زبان فارسی بارها این موضع را ابلاغ کردیم اینها چرا متوجه نیستند . اینها میخواهند محیط زیست افغانستان را نابود سازند مگر ندید دریاچه ارومیه را خشکاندن و دریا خزر را دارن به نابودی میکشن. مثل قوم یاجوج و ما جوج میمانند هر جا پا گذاشتن آن منطقه ویران شد
حبیب الله یوسفزی

>>>   سلام خوب باشیدخراسان زادها برایی ایران این خوب آنجامروآشنایت منم پشت کردن بیوافایی به سرزمین به زبان به فرهنگ امینه دیگرهم انتزارداریم ازتروریستهاامتیازدادن ایران بخودش زررکرد
پرنده مهاجرهرات زمین

>>>   طالبان تروریست دشمن درجه یک مردم شعیه ای ایران و افغانستان هستند این گرو تروریستی اگر توان داشته باشد یک نفر شعیه حضرت علی علیه السلام را نه در ایران زنده میماند و نه در افغانستان اینها همگی خوارج هستند بظاهر مسلمان هستند در باطن همگیشان طائفه یزید ابن معاویه هستند این تروریستها به هیچ اصلی پابند نیستند بالای این تروریستها باید صدها مرتبه قضیه دشت لیلی مزارشریف تکرار شود این تروریستها همگیشان نوکران پنجابی و سعودیهای عربستان هستند روز آزادی دور نیست.....
محمد اشرف حیدری از مسجد سفید قلعه شاده

>>>   اگر کمی دولت ایران عقل در کله خود داشت می فهمید که این طالبان قرار نیست قطره ای آب به ایران شیعه بدهد.هر چی دلسوزان شما را از این عقرب جرار برحذر می دارند به آنان نزدیکتر می شوید. علت چیست خدا عالم است. شاید هم ترس و وحشت عمیق از این ماشین جنگی دارید.

>>>   " افغانستان دچار بحران آب و خشک سالی است . ما با زبان فارسی بارها این موضع را ابلاغ کردیم اینها چرا متوجه نیستند . اینها میخواهند محیط زیست افغانستان را نابود سازند مگر ندید دریاچه ارومیه را خشکاندن و دریا خزر را دارن به نابودی میکشن. مثل قوم یاجوج و ما جوج میمانند هر جا پا گذاشتن آن منطقه ویران شد
حبیب الله یوسفزی"
آقای یوسفزی طالب، طالبان یا همان برادران داعش و القاعده خیلی به قوم یاجوج ما جوج شباهت دارند. همفکران شما از معدود انسان هایی هستند که افراد غیر هم عقیده خود را تکفیر ئمیکنند و خون آنها مباح است. معلوم است که چنابعالی احتمالا بدلیل اخراج از ایران و آنهم به اتهام جرم و جنایت کینه توز هستید و حتما باید در ذیل یک خبر مربوط به ایران نظر .... بگویی. قوم یاجوج و ....شما طالبان هستید .....

>>>   انتظارت براورده شده، آب نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است