کوچی ها همچنان در حال غارت هزاره ها
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۷    ۱۴۰۲/۶/۱۴ کد خبر: 173923 منبع: پرینت

منابع در ولسوالی سنگتخت‌وبندر دایکندی می‌گویند که مسوولان محلی طالبان در این ولسوالی، خون‌بهای یک مرد کوچی را که ادعا شده است ۲۵ سال پیش در منطقه‌ی «سیاه‌چوب» به قتل رسیده است، سه میلیون افغانی تعیین کرده‌اند.
اطلاعات روز (دوشنبه، ۱۳ سنبله) نوشت: این فیصله هفته‌ی گذشته توسط «ولی‌محمد صادق»، ولسوالی طالبان برای ولسوالی سنگتخت‌وبندر صادر شده است.

به‌گفته‌ی منابع، طالبان یک پدر و پسر را که باشندگان اصلی ولسوالی سنگتخت‌وبندر و باشندگان فعلی شهر هرات هستند، به اتهام قتل مرد کوچی بازداشت کرده بودند که با قید ضمانت رها کرده‌اند.
طبق اظهارات منابع، کوچی‌ها حدود یک ماه پیش با ثبت عریضه در حوزه‌ی سیزدهم امنیتی طالبان در شهر هرات، ادعا کردند که «علی‌مدد رضوانی»، از باشندگان اصلی منطقه‌ی «سیاه‌چوب» ولسوالی سنگتخت‌وبندر یکی از اقوام‌شان را ۲۵ سال قبل به قتل رسانده است.

به‌گفته منابع، نیروهای حوزه‌ی سیزدهم امنیتی طالبان در شهر هرات، «علی‌مدد رضوانی» ۶۵ ساله و پسرش «محمدعلی» را بازداشت کردند. منابع افزودند که طالبان «محمدعلی» را هنگامی بازداشت کردند که به تازگی عمل جراحی را گذرانده بود و زیر مراقبت‌های ویژه قرار داشت.
با این حال، منابع علاوه کردند که طالبان «علی‌مدد رضوانی و پسرش» را پس از بازداشت به کابل و سپس به ولسوالی سنگتخت‌وبندر دایکندی منتقل کردند.

به‌گفته‌ی منابع، طالبان این پدر و پسر را با قید ضمانت و پس از آن‌که آنان و باشندگان منطقه متعهد به پرداخت خون‌بها شدند، روز شنبه هفته‌ی گذشته (۴ سنبله) رها کرده‌اند.
منابع علاوه کردند که باشندگان و بزرگان ولسوالی سنگتخت‌وبندر دایکندی برای تهیه‌ی این مقدار پول، با فرستادن نامه‌ای به مهاجرین مقیم در خارج از کشور، از آنان درخواست پول کرده‌اند.

بر اساس این نامه که یک نسخه‌ی آن به دسترس روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته است، آخرین مهلت برای پرداخت پول امروز (۱۳ سنبله/۴ سپتامبر) تعیین شده است.
ساکنان منطقه‌ی «سیاه‌چوب» اما می‌گویند که ادعاهای مطرح‌شده از سوی کوچی‌ها حقیقت ندارد و آنان در هیچ درگیری میان کوچی‌ها و مردم جایی نقشی نداشته‌اند.

یک باشنده‌ی محل که خواست هویت‌اش فاش نشود، گفت که «این فیصله و حمایت طالبان از کوچی‌ها بدون ارایه‌ی اسناد و علی‌رغم موجودیت نهادهای قضایی، ظالمانه و ناعادلانه است».
او افزود که مردم این منطقه به‌دلیل فقر و تنگ‌دستی،‌ قادر به پرداخت این مقدار پول نیستند و به همین دلیل دست به سوی مهاجرین مقیم در خارج از کشور دراز کرده‌اند.

این درحالی است که طالبان سال گذشته نیز پس از ادعای کوچی‌ها مبنی بر قتل دو کوچی در ولسوالی سنگتخت‌وبندر، حدود ۳.۵ میلیون افغانی و یک میل سلاح نوع کلاشینکف را به‌عنوان خون‌بها تعیین کرده بودند.

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کوچی ها
هزاره ها
نظرات بینندگان:

>>>   هزاره ها هنوز هم در خواب خرگوش اند و چنان پنداشته اند که گویا گربه واقعا" زاهد شده و همه چیز بر وفق مراد است.

>>>   از زمان عبد رحمن بچه اوضل به این طرف کوچی دشمن هزاره است اما از همان زمان تا حال یک تعداد رهبران هزاره مردم را به انید فردا با سازش به کوچی فرا میخوانند و خود در دربار های کابل کاسه لیسی میکنند.
بنگرید به محمد اکبری و مهدوی و لطیف نظری و دیگر نمونه هایش.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است