انسداد مرز تورخم مشکلات جدی را ایجاد کرده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۰    ۱۴۰۲/۶/۱۷ کد خبر: 173948 منبع: پرینت

گذرگاه مرزی تورخم از دو روز به اینسو مسدود بوده و مسافران و کاروان‌های تجارتی به دلیل انسداد مرز با مشکلات فراوانی روبرو شده اند.
درگیری میان طالبان و مرزبانان پاکستانی که حوالی چاشت روز چهارشنبه ششم سپتامبر (۱۵ سنبله) آغاز شد، منجر به انسداد این گذرگاه مرزی شده است.
به گزارش صدای آمریکا، صدها موتر باربری و هزاران مسافر از دو روز به اینسو در دو سوی مرز گیرمانده اند و مقام‌های اتاق تجارت افغانستان از خسارات مالی بر تاجران افغان، به ویژه آنانیکه تجارت سبزیجات و میوه را می‌کنند، ابراز نگرانی کرده است.

مقامات پاکستانی و حکومت طالبان تایید کرده اند که هر دو طرف برای کاهش تنش ها و "جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده" گفتگو کرده اند، اما گذرگاه مرزی روز پنجشنبه هم بسته ماند و این نشان می‌دهد که گفتگوها پیشرفتی نداشته است.
مقامات پاکستانی گفته اند که درگیری‌های مسلحانه زمانی آغاز شد که طالبان با نقض توافق‌های دوجانبه و نادیده گرفتن هشدارهای مکرر، ساخت یک پوستهٔ بازرسی جدید را در نزدیکی مرز آغاز کردند.

ساکنان ولایت ننگرهار به صدای امریکا گفتند که در این درگیری‌ها دو محافظ طالب کشته و ده‌ها غیرنظامی افغان زخمی شدند.
اما مقامات هر دو کشور از بحث در مورد تلفات، خودداری کرده اند.
سخنگوی طالبان برای ولایت ننگرهار در بیانیه‌ای اذعان کرده که نیروهای طالبان در حال حفر یک خندق امنیتی بودند که مورد حملهٔ نیروهای پاکستانی قرار گرفتند.
مقامات تجاری هر دوکشور از مسوولین دوطرف خواسته اند تا فوراً گذرگاه مرزی را بازگشایی کنند تا از فاسد شدن اموال تجاری در کاروان‌ها به ویژه میوه و سبزیجات تازه، جلوگیری شود.
ضیاالحق سرحدی، رییس اتاق‌های مشترک تجارت و صنایع پاکستان و افغانستان به خبرگزاری رویترز گفت: "پس از بسته شدن مرز تورخم به دنبال گلوله‌باری به روز چهارشنبه، تجار متحمل خسارات سنگینی شده‌اند."

بسته شدن گذرگاه مرزی بر حمل و نقل کالاهای تجاری در بندر کراچی که دسترسی افغانستان به بازارهای بین المللی را فراهم می کند، نیز تاثیر گذاشته است.
گذرگاه مرزی تورخم به طور فزاینده‌ای به یک مسیر ترانزیتی حیاتی برای پاکستان مبدل شده و این کشور از طریق افغانستان به صادرات و واردات کالاهای تجارتی از کشورهای آسیای مرکزی پرداخته است.
تنش‌ها میان پاکستان و حکومت طالبان بر سر حملات، به گفتهٔ مقامات پاکستانی، فرامرزی در این اواخر تشدید یافته است.

اسلام آباد ادعا می‌کند که تحریک طالبان پاکستانی و سایر گروه‌های تندرو در خاک افغانستان پناهگاه دارند، آزادانه گشت و گذار داشته و حملات فرامرزی را طرح‌ریزی می‌کنند.
اما طالبان افغان این اتهامات را کرده و می‌گویند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده کنند.
در تازه‌ترین مورد، در جریان درگیری میان تندروان و نیروهای امنیتی این کشور در ساحهٔ چترال ایالت خیبرپشتونخوا، چهار نظامی و ۱۲ تندرو کشته شدند.
اردوی پاکستان گفته است که تندروان که با تسلیحات جدید مجهز بودند، در نزدیکی مرز با افغانستان در ساحهٔ کیلاش بر دو پوستهٔ امنیتی حمله کردند. اما نیروهای امنیتی توانستند این حمله را عقب برانند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مرز تورخم
مشکلات جدی
نظرات بینندگان:

>>>   امریکا بیشتر از هشت ملیارد دالر سلاح و مهمات را در افغانستان جا گذاشت تا نیرو های افراطی از آن به نفع اهداف استراتیژیک امریکا استفاده کنند و این نکته را پاکستان به خوبی میداند.
طالبان پاکستانی و دیگر گروه های تروریست ساخت پاکستان همه در تار آی اس آی بسته هستند و طالبان افغانستانی هم زاییده دامان سیاسی خانم بوتو هستند اینکه گاه ناگاه رخ میله تفنگ شان جانب پاکستان میشود هم به اجازه آی اس آی است.

>>>   گلوی افغانستان در دست پاکستان است و هر وقت لازم دید میفشاردش.
من ندانم لر و بر گویان چرا
در چنین روزی صدا شان مرده است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است