مکنزی: آمریکا باید در افغانستان نیرو داشته باشد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۴    ۱۴۰۲/۶/۲۰ کد خبر: 173963 منبع: پرینت

فرانک مکنزی، فرمانده پیشین سنتکام، که هنگام سقوط کابل فرماندهی نیروهای آمریکا در افغانستان را برعهده داشت، گفته است «پشیمانی‌های زیادی» بابت تصمیم در مورد خروج از افغانستان دارد.
او در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفته است: «معتقدم که تاریخ در مورد خود تصمیم به خروج و چگونگی خروج آمریکا از افغانستان به عنوان اشتباهی مرگ‌بار قضاوت خواهد کرد.»
جنرال مکنزی گفته است هنوز فکر می‌کند که «آمریکا باید در افغانستان نیرو داشته باشد»، و او ارزیابی‌های فرماندهان سنتکام در مورد رشد ظرفیت داعش در حمله به منافع آمریکا از داخل افغانستان را تایید می‌کند.

در همین حال، شبکه سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام ارشد آمریکا گزارش داده که «ارزیابی‌های جدید اطلاعاتی» آمریکا نشان می‌دهد القاعده در افغانستان و پاکستان «بعید است دوباره احیا شود» و بنا به این بررسی‌ها عملیات‌های ضد داعش که طالبان در افغانستان انجام داده، فعالیت داعش را کاهش داده است.
براساس گزارش سی‌ان‌ان ارزیابی‌های مقام‌های آمریکا در نشستی با خبرنگاران در روز جمعه «تصویری خوش‌بینانه» از وضعیت کلی تروریسم در افغانستان را نشان می‌دهد.

فرانک مکنزی، که ژنرال بازنشسته است، از مارچ سال ۲۰۱۹ تا اپریل/اوریل ۲۰۲۲ فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیان (سنتکام) بود و بزرگترین عملیات خروج آمریکا از کابل زیرنظر او در اواخر ماه اوت/ آگست ۲۰۲۱ انجام شد.
او گفت زمانی که دولت آمریکا تصمیم به خروج نیروها گرفت باید انتقال افراد نیز صورت می‌گرفت. او می‌گوید فکر این‌که چگونه می‌شد بهتر عمل کرد، از این پس هر سال در ماه آگست ذهن او را مشغول خواهد کرد.
او گفت در مورد نحوه‌ای که آمریکا حضورش را در افغانستان به پایان رساند، پشیمانی‌های زیادی دارد. فکر می‌کند که تصمیم‌های اساسی «غلط» گرفته شدند؛ به‌ویژه در مورد جابه‌جایی افراد و کارکنان سفارت و شهروندان آمریکا و افغان‌های در معرض خطر که در نهایت مستقیما به رویدادهای آگست ۲۰۲۱ انجامید.

در ۲۶ آگست در حالیکه هزارهان شهروند افغانستان دردروازه‌های فرودگاه تجمع کرده بودند؛ یک مهاجم انتحاری داعش خود را به دروازه آبی فرودگاه کابل رساند و در میان مردم و نیروهای آمریکا جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد که در نتیجه ۱۳ سرباز آمریکا و حدود ۱۷۰ شهروند افغانستان کشته شدند.

جنرال مکنزی در این مصاحبه می‌گوید او به این نظر نیست که طالبان عمدا به عامل انتحاری داعش اجازه ورود به فرودگاه کابل را داده بود اما به عقیده او این حمله «قابل پیشگیری» بوده است.
جنرال مکنزی در ماه اپریل سال ۲۰۲۱ سه ماه پیش از سقوط حکومت قبلی به کنگره آمریکا گفته بود «نگران توانایی افغان‌ها برای دفاع از خود» بدون کمک مالی و حمایت آمریکا است.
در زمان خروج نیروهای آمریکا، فرماندهان نظامی آمریکا خروج کامل را توصیه نمی‌کردند.

در۱۵ آگست ۲۰۲۱ که محمد اشرف غنی، رییس جمهور، فرار کرد و طالبان یکبار دیگر روی کار آمدند هزاران نیروی آمریکا به کابل اعزام شدند و حدود دو هفته در فرودگاه کابل ماموریت جابه‌جایی را انجام دادند.
در دو سال اخیر گزارش‌های متعددی از حضور گروه‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌الملی در افغانستان منتشر شده‌ است.

به گزارش بی بی سی، دولت جوبایدن تمرکز«منابع اطلاعاتی» خود را از اولویت‌های ضد تروریسم به چین و روسیه تغییر داده است. با وجود این دولت آمریکا همواره تاکید کرده که توان عملیاتی برای عملیات پهپادی در افغانستان را حفظ می‌کند.
با این حال، به گزارش سی‌ان‌ان بعضی از مقام‌های آمریکا به طورخصوصی این نگرانی را مطرح کرده‌اند که با تغییر توجه آمریکا از خاورمیانه به شرق آسیا، دولت بایدن ممکن است برای شناسایی تهدید داعش در مناطق غیرقابل کنترل در سوریه و جاهای دیگر هم دچار مشکل شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال مکنزی
افغانستان آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   مکنزی خیالش راحت باشد.
تمام طالبان و ۲۰ گروه تروریستی همکار شان همه سربازان سر به کف امریکا هستند.
فقط برای آرامش خاطر شان لطف کنند و تمام چند صد صفحه معاهده ننگین دوحه را کاملا" مطالعه کنند و به شیطان بودن ولد لغمان جناب خلیلزاد فرزند شیطان آفرین بگویند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است