قراردادهای ۱.۲ میلیارد دالری طالبان با اوزبیکستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۳    ۱۴۰۲/۸/۱۰ کد خبر: 174291 منبع: پرینت

رسانه‌های اوزبیکستان سه‌شنبه به نقل از وزارت تجارت این کشور گزارش دادند که هیات اوزبیک در کابل "قراردادهای تجاری به ارزش ۱.۲ میلیارد دالر" با طالبان امضا کرد. این توافقات در حوزه کشاورزی، محصولات کیمیاوی، دارو، ترانزیت، منسوجات و صنایع دیگر است.

هیاتی از اوزبیکستان روز یکشنبه (۷ عقرب) به ریاست جمشید خواجه‌یف، معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی این کشور وارد کابل شد. طالبان هدف از سفر این هیات به کابل را گفت‌وگو درباره مسایل تجاری و ترانزیتی اعلام کرده بودند.
به گزارش انترنشنال، خواجه‌یف با مقام های بلندپایه طالبان، از جمله عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس الوزرای طالبان دیدار کرد.

هیات اوزبیک دستورکار مفصلی برای گفتگو با طالبان در کابل داشت. به نقل از وبسایت خبرهای تجاری انتلی‌نیوز، آنها درباره گشایش دفتر نمایندگی راه آهن اوزبیکستان در افغانستان و آغاز به کار مجدد نمایندگی‌های تجاری اوزبیکستان در کابل و مزار شریف بحث کردند.
گفته می‌شود که طالبان و اوزبیک‌ها درباره "ساخت خط انتقال برق سرخان-پل خمری" نیز گفت‌و‌گو کردند.

وبسایت خبری کُن‌نیوز گزارش داد که در نشست مقام‌های طالب و اوزبیک به طرح وزارت تجارت اوزبیکستان اشاره شد که می‌خواهد تجارت میان دو کشور به «۳ میلیارد دالر در آینده نزدیک افزایش یابد.»
خبر این توافقات در حالی نشر می‌شود که اوزبیکستان و طالبان درباره ساخت کانال قوش تپه دچار اختلاف نظر شده اند. در بیانیه رسمی حکومت اوزبیکستان تا هنوز اشاره‌ای به طرح این موضوع با مقام‌های طالبان نشده است.

شوکت میرضیایف، رییس‌جمهور اوزبیکستان، پیشتر از طالبان انتقاد کرده بود که بدون هماهنگی کشورهای همجوار افغانستان، اقدام به ساخت کانال انتقال آب از قوش‌تپه کرده است.
او در ۲۴ سنبله در پنجمین نشست مشورتی سران کشورهای آسیای میانه در تاجیکستان هشدار داد که طالبان در حال ساخت کانال انتقال آب قوش تپه است و می‌تواند رژیم آب و تعادل را در آسیای میانه به طور اساسی تغییر دهد.
به رغم این انتقاد، طالبان نه تنها به کار ساخت کانال انتقال آب ادامه داد که ۱۹ میزان اعلام کرد با تکمیل فاز اول، فاز دوم کانال انتقال آب قوش‌تپه را آغاز کرده‌اند.

در مراسم بهره‌برداری از فاز دوم، ملایعقوب، وزیر دفاع طالبان در اظهاراتی که به نظر پاسخی به اوزبیکستان بود گفت: «همسایه‌ها نگران نباشند، ما هیچ‌گاه در استفاده از آب آمو دریا به حقوق همسایه‌ها تجاوز نمی‌کنیم.»

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قرارداد تجاری
اوزبیکستان طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   پهلوم نشد که اوغانستان ۱،۲ ملیارد دالر جنس از اوزبیکستان وارد میکند یا بر عکس.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است