تاکید سیاسیون افغان در لندن بر مبارزه با طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۰    ۱۴۰۲/۱۱/۹ کد خبر: 174784 منبع: پرینت

شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان در تبعید در تازه‌ترین موضع‌ خود با لحن شدیدی بر «مبارزه» و به هرشکلی با حکومت طالبان تاکید کردند. احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی» می‌گوید دنیا انتظار دارد که مردم افغانستان در مقابل طالبان «به هر شکلی» مبارزه کنند.
او که از طریق ویدیویی در نشستی به مناسبت سالگرد کشته شدن فرمانده خیرخواه اندرابی در دانشگاه وست‌مینستر لندن صحبت می‌کرد، گفت: «به هر شکلی که شود چه در خیابان، چه در کوهپایه‌ها، چه مجازی و چه سیاسی و به شکل نظامی و اشکال مختلف باید اعتراض، مبارزه و مقاومت خود را برای تغییر اعلان کنیم.»
خیرمحمد خیرخواه اندرابی، فرمانده ارشد جبهه مقاومت در ۲۶ دسامبر سال ۲۰۲۲ پس از نبرد شدید و طولانی با نیروهای طالبان در منطقه تغانک ولسوالی پل‌حصار اندراب کشته شد.

آقای مسعود در این نشست گفت: «از باورها و آجنداهای کوچک شخصی بیرون بیاییم. ما به یک ابرساختار کلانی به نام افغانستان با تمام باورهای متفاوت، باورمند شویم.»
او تاکید کرد که «فردای افغانستان در دست مردم افغانستان است که انتخاب کنند که چه می‌خواهند و چگونه می‌خواهند زندگی کنند.»
او گفت که «یک مجموعه قلیل و کوچک که بدون شک ریشه در بین مردم ما ندارد، حاکم بر سرنوشت میلیون‌ها نفر شده است.»
احمد مسعود و سایر چهره‌های سیاسی مقاومت قبلا بیشتر خواهان گفتگو و راه‌حل‌های سیاسی شده بودند.

یونس قانونی، از سیاست‌مداران افغانستان نیز که از طریق زوم در این نشست صحبت می‌کرد، گفت برخلاف بحث‌های موجود، راه حل قضیه افغانستان تشکیل حکومت «همه‌شمول» نیست، بلکه تغییر اساسی وضعیت و آغاز «یک پروسه فراگیر ملی» است.
او گفت افغانستان به «بهشت امن تروریستان و دوزخ مردم افغانستان» تبدیل شده است، و «افغانستان به مرکز صدور تروریسم و هراس‌افکنی در چارچوب خلافت‌طلبی تبدیل شده است».
به گفته او، «ایتلافی از گروه‌های تندرو تروریستی شکل گرفته و گام بعدی گرفتن پاکستان و آسیای میانه است.»
او افزود «نفس تعیین نماینده ویژه شورای امنیت سازمان ملل نشان می‌دهد که افغانستان یک بحران بزرگ بین‌المللی» است.

عطامحمد نور، والی سابق بلخ، نیز که از طریق زوم صحبت می‌کرد، خواهان دعوت جریان‌های سیاسی به نشست دوحه شد که قرار است از سوی سازمان ملل در روزهای ۱۸-۱۹ فوریه/فبروری در مورد افغانستان برگزار شود.
محمد محقق، از سیاسیون مخالف طالبان، نیز گفت که «فضای قیام» در افغانستان فراهم شده و هر روز مردم از داخل این کشور با آنها تماس می‌گیرند که راه مبارزه و قیام علیه طالبان را باز کنند.
نیلوفر ابراهیمی و ضیا آریانژاد از نمایندکان پیشین مجلس افغانستان، نیز با تاکید بر جنگ و مقاومت علیه طالبان از ایجاد «نظام فدرالی» در این کشور ابراز حمایت کردند.
به گزارش بی بی سی، در این نشست احمدضیا خیرخواه،‌ فرزند فرمانده خیرخواه نیز صحبت کرد و تاکید کرد که همسنگران پدرش در کوهپایه‌های اندراب همچنان به نبرد و مقاومت علیه طالبان ادامه می‌دهند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیاسیون افغان
لندن مبارزه
نظرات بینندگان:

>>>   مردم افغانستان طالب را قبول دارد مگر شما چهره های ....متعصب خاین دزد را نه میخواهد.
احمد

>>>   گاو پیر کنجاره خواب میبیند.
نه شما نماینده مردم هستید ونه جاغور مبارزه را دارید .
شما دست بین های کشور های هستید که میخواهند همیشه مانند گذشته غلام بمانید

>>>   توجه:
هرانکه درموردطالب چیزی مینویسد وکسانیک انرا نشرمیکنندوکسانیکه انرامیخوانند همه گنهکاراند.تازه دیروز خواندم که.
(وان کان خلق الانسان من التوحش ولا تبصر.انکم عذاب عظیم وخالدین فیها)
درمورد وحشی هایکه به قیافه انسان خلق شده تبصره نکنید که عذاب وذلت ابدی درانتظارشماست.
الحاج مولانا شمس الدین

>>>   همه شان بودنه های بګیل هستند این ها سیاسون نه بلکه قاتلين و دزدان مردم افغانستان هستند،شما هم نام سیاسیون افغانستان کذاشتید.

>>>   نشست های این غداران و مفسدین خائین و چپاولگربازی های بچگانه است که بدرد ملت و کشور نمی‌خورد. خودسری ها، فساد و چپاول گسترده ثروت ملی و لنده غر های این عالی جنابانرهگشای دوباره بقدرت گرفتن طالبان شد ، فرد فرد کشور از این قطاع الطری منفور است و این قلندران آلوده به فساد و زراندوز دیگر جای پای در بین مردم ندارند.
شمس تمنا

>>>   خود تان در کشورها خوش گذرانی کنید همسنگران تان در کوهپایه های افغانستان مبارزه می کنند. خیلی مسخره و نادان تشریف دارید.

>>>   شما دزدهای فراری دیگه در افغانستان جای ندارید

>>>   خودتان با شلوارک زنانتان کون لوچ سرلوچ ده خارج چکر میزند پیغام به ملت می پرستی بغاوت کنید تا باز خون این ملت بمکید نی خدا سراین ملت رحم کردن که ازشرتان خلاص شدند مگر این ملت برده یاغلام تان هست شماشراب کباب میل کنید ده خارج ملت به کوه به بیان بزند که شما دوباره بیاید لندغری شروع کنید دیگه بسیار ... هستید

>>>   ....طالبان را نابود وطرفدارشان نابود کند ولی نابود میشود امشالا کمر مهاجرین از دست کشور همسایه مشکند دراین بیست هیج خبر نبد مهاجر نرمال زندگی مکرد پا یک ملیون نفر بزور بیرون کد ایران کمر مهاجر خم ممکند خونش ممکد ....نابود پاسبان این هارا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است