صدها تن نفت! خروارها دروغ!
نزدیک به هفتاد سال بر کارشناسان ثابت شد که استخراج از حوضه های کوچک نفتی به دلیل پراکندگی این حوضه ها و عدم دسترسی به آبهای آزاد مقرون به صرفه نیست 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۵۴    ۱۴۰۲/۱۱/۲۰ کد خبر: 174845 منبع: پرینت

خراب کردن چند سرک و آسفالت کردن و چراغان کردن پل سوخته و ساختن دوباره یک ماشین و در بوق و کرنا کردن کارهایی که بخشی از وظایف اصلی و روزمره شهرداری در یک کشور است چه سودی برای مردم گرسنه و درمانده دارد؟
اگر تا اینقدر کشور گل و بلبل است چرا مردم فوج فوج مهاجر میشوند؟
حالا هم رسیده ایم به این خبر فریبنده کشف نفت و یافتن سوژه نو برای بلاگرهای عاشق دالر و خود فروخته و آدم هایی که در این خاک نفرین شده دست شان به دهان شان می رسد. آدم هایی که با هزار ترفند و رانت خواری گلیم شان را از آب بیرون کشیده اند و برای قدردانی از ارباب شان مزورانه به تحسین طالبان پرداخته و قصه ها می سازند از این گوساله سامری!

در هر کجای این کره خاکی نفت پیدا میشود و کمتر کشوری است که نفت نداشته باشد اما این نفتی که گاه در عمق چند کیلومتری است مقدارش متناوب است. بدون شک ارزش نفتی به نزدیکی با دریا و کیفیت و مهمتر از همه رقم برداشت به ازای هر روز است. بر اساس حرف های ضد و نقیض طالبان برای رقم برداشتی نفت که به صورت پلکانی از روزانه ۲۰۰ تن به ۲۰۰۰ تن خواهد رسید می توان نتیجه گرفت که در آینده نه چندان نزدیک روزانه ۲۰۰۰۰ بشکه نفت استخراج خواهد شد! شما این رقم را مقایسه کنید با برداشت روزانه نفت ایران با شش میلیون بشکه نفت؛ آنهم در شرایط تحریم! حالا بهتر می دانید که چرا این ابوجهل های زمان مقدار برداشت نفت کشور را با واحد تن اعلام کردند! در تمامی دنیا واحد اندازه گیری نفت بشکه است نه تن! اما این حکومت زر و زور و تزویر در این سال هایی که از سیاست کنار گذاشته بود؛ تیوریسن های خوبی در اختیار دارد و تمامی هم و غم خود را برای فریب افکار عمومی به کار گرفته است. کافی است همین الان در گوگل لیست صد کشور تولید کننده نفت را جستجو کنید و نام افغانستان را در آن نیابید.

در سال 1956 و در دوران حکومت «محمد ظاهرشاه» برای اولین بار کاوش های نفتی؛ منجر به اکتشاف میدان نفت یانگوت در ولایت سرپل شد. نزدیک به هفتاد سال بر کارشناسان ثابت شد که استخراج از حوضه های کوچک نفتی به دلیل پراکندگی این حوضه ها و عدم دسترسی به آب های آزاد مقرون به صرفه نیست. حتی در زمان روس ها نیز پرونده نفتی افغانستان گشوده نشد اما در زمان جمهوریت موضوع نفت افغانستان مورد توجه جدی قرار گرفت که در نهایت به دلایلی منتفی شد که مهمترین آن، اولویت ساخت پالایشگاه نفتی برای پالایش نفت کشور و پرهیز از خام فروشی بود. دو پالایشگاه در طول این سال ها ساخته شده که با وارادات نفت خام از کشورهای دیگر به چرخه حیات خود ادامه می دهد و هیچ عقل سلیمی به جای استفاده از نفت داخلی دست به دامان واردات نمی شود؛ مگر اینکه تولید داخلی آنقدر کم و ناچیز باشد که دخلش به خرجش نیارزد. اما این حکومت مردم فریب که روزانه با اخباری دروغین به چشم مردمان خاک می پاشد؛ سود و ضرر برایش علی السویه است. این حاکمان ظاهر بین و مدعی حاکمیت اسلام تنها به قوی کردن پایه های سریر حکومت خود و همراهی افکار عمومی می اندیشند و چه بسا که در همین اخبار نفتی با چینی های دندان گرد به توافقی رسیده باشند برای اجرای یک نمایش نفتی! معادن ارزشمندی همچون: لیتیوم، مس، طلا و نقره و کروم را با قیمتی پایین به چین هبه کرده و در مقابل از آنان انتظار دارند تا بازیگر اصلی این نمایش حقارت بار باشند.

یکی از موارد جدی که سیاستمداران در این 70 سال را از رفتن بسوی استخراج نفت باز می داشت؛ آلوده شدن محیط زیست بکر و دیدنی افغانستان برای استخراج مقدار ناچیزی نفت بود؛ که از نظر مقدار و رقم، کفاف مصرف روزانه کشور را هم نمی دهد چه برسد به صادرات!
در دوره جمهوریت و با توجه به آرامش نسبی درنظر داشتند با تقویت زیست بوم های دست نخورده و ترویج و گسترش جذب توریست به شیوه های بوم گردی اقدام شود؛ اما برداشت نفت از نقاط مختلف کشور به بهای تخریب محیط زیست و جغرافیای زیبای افغانستان در تضاد با سیاست آن دوران بود و اینک گروه طالبان که اصولا انسان و انسانیت برایش ذره ای اهمیت ندارد با پروپاگاندای ویژه خود که بر اصل بیسوادی و جهل استوار است در بوق کرنا می کند که: آهای مردم ببینید که ما نفت را کشف کردیم؛ ببینید که تاچه اندازه دلسوز وطن هستیم! اما هرگز نخواهند گفت که سابقه کشف نفت مربوط به 70 سال پیش است! آنان هرگز نخواهند گفت در هردوره و حکومتی پرونده نفتی افغانستان گشوده و به دلایل عقلانی بسته شد! آنان هرگز نخواهند گفت که قریب به یک دهه پیش بزرگترین پالایشگاه نفتی در این کشور ساخته شد! آنان هرگز نخواهند گفت که به چه قیمتی قرار است این نفت بدست بیاید و چرا چینی ها برای این کار انتخاب شده اند؟

چینی هایی که به آلودن محیط زیست در جهان معروف اند و چندسال پیش در سودان جنوبی و کامبوج و خلیج فارس ایران شرکت های دولتی جمهوری خلق چین از جمله شرکت ملی نفت چین، باعث آلودگی آب و خاک با مواد شیمیایی سمی شده اند! بد نیست بدانیم ساکنان بخشی از مناطق سودان به دلیل عملکرد سودجویانه شرکت ملی نفت چین، با مشکلات جدی و نگران کننده ای از جمله نقص مادرزادی در نوزادان مواجه شده اند و پرونده شکایات آنان در دادگاه های بین المللی مفتوح است.

محمد سیفی
هرات - بیستم دلو 1402


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نفت
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   ملا را غم بود حلوا
ز نفت و گاز نجوید هیچ
مگر
حلوا

>>>   خر چه دانند حلوا قند نبات
جوالی کاه باشد باری تهی رباط
=================
شتر بایک جونگ صد گیلو آخ نم کند
مرغ با یک تخم همه دهات را کر میکند

>>>   برداشت نفت سه هزینه دارد / یک:هزینه تولید دو:هزینه سرمایه سه:هزینه انتقال/ برای تولید و انتقال نفت به زیرساخت های زیادی نیاز هست که آنها هم برای یک کشور هزینه هایی دارد ولی به هر حال جزوی از سرمایه یک کشور می شوند مانند فرودگاه و جاده های بزرگ و بنادر ویژه و کشتی های نفت کش و دانشگاه های آموزش مهندسین و تکنیسین ها و غیره... در کل برای تولید یک میلیون بشکه به چیزی حدود 50 تا 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز هست که معمولا کشورهای نفت خیز در شروع به این مبلغ دسترسی نداشتند ولی با فاینانس ها و قراردادهایی با شرکت های بزرگ و خرید سهام آنها از مخل فروش نفت خام تا حدودی در این زمینه قدرت گرفتند ولی هنوز هم نیاز به سرمایه های بین المللی در این کشورها همیشه مشکل و چالش حفظ سطح تولید برای دوام در بازار نفت هست... در ضمن ارزش افزوده نفت خام در پالایش و تولید محصولات پتروشیمی از آن بسیار قابل توجه هست که آن هم بسیار سرمایه هنگفتی طلب می کند متلا ارزش سرمایه گذاری های نفتی در عربستان شاید بیشتر از هزار میلیارد دلار باشد که توانسته روری ده تا دوازده میلیون بشکه نفت در بازار ارائه کند...

>>>   در مکتب برایمان گفته سده بوذ که افغانستان بهشت معدن وسنگهای قیمیتی است اما از نفت خبری نیست کار مولوی وملا دروغ گفتن است و معلوم دار است که در این گپ به دنبال بلند بردن اندیوال هاست.پشتون وغیر پشتون در این جنایات شریکند بی جهت یک قوم را بد نکنید

>>>   نوکران و غلامان و مادر فروشان غربی جز یاوه‌ گویی کار دیگری ندارند . دستاورد های زیادی در این نظام اسلامی حاصل شده است ولی مادر فروشان غربی کور هستند . مدیرت آب های افغانستان کشت و زراعت مالداری . شهر سازی . تجارت پر سود با کشور های همسایه . استخراج نفت معادن . راه سازی . تولید برق . و غیره .
حبیب الله یوسف زی

>>>   هاهاهاها متاسفانه که شما دروغګوی هستید من آن پالایشګاه ها را ۱۲ بار دیدم که شما یاد کردید. تنها یک دروغ است مثل هزار دروغ دیګر جمهوریت دزدان. اګر میګویید است بیا ثابت کو این ګز و این هم میدان. و متاسفم که شما در تاریخ سیاسی تان چیز را پیدا کرده نمیتوانید که نشان دهد آبادری کردی آزادی ګرفتید وطن دوستی کردید حتی خود را برابر حریفان کردید مګر این ګناه دیګران نه بلکه نیت شماست این تقسیم خداوند است به بعضی عزت نمیدهد چون میداند تحمل کرده نمیتوانند

>>>   #به گزارش پایگاه تحلیلی خبری تحولات جهان اسلام؛ به نقل از خبرگزاری فایننشیال تایمز، شرکت‌های چینی در پی استخراج غیرقانونی معادن طلا، لیتیوم و مس در افغانستان هستند.چین که همواره در مواضع خود از طالبان حمایت کرده بود، فرصت‌های فراوانی را برای استفاده از منابع زیرزمینی افغانستان بدست آورده است.
در همین حال منبع میدانی “تحولات جهان اسلام” در کابل ابراز می‌دارد که چندین نفر از اتباع چینی در آپارتمان‌های کارته چهار واقع در منطقه سوم شهر کابل به همراه وسایلی مانند طلایاب و… دیده شده‌اند. این افراد از مناطق مختلف استان‌های لوگر، بدخشان و سرپل بازدید کرده و با رابط‌هایی در این مناطق در ارتباط دائمی هستند.
@به گفته خبرنگار جهان اسلام شهروندان چینی زیر پوشش شرکت اینترنتی “نورت تیلیکام” در کابل، بغلان، بدخشان، بامیان و لوگر در پی استخراج غیرقانونی منابع معدنی طلا، لیتیوم و مس در افغانستان هستند

>>>   تالبان تا همیشه به دنبال طلا بودندپیش از آمدن دوباره امارت اسلامی ودر دوره عین وغین انجینیر عبدالقدیر مطفی در باره درآمد افراد مسلح مخالف که در آن زمان انتحاری های بزرگی داشت از معادن افغانستان بود وبیش از همه در جاهایی که طلا دیده شد بیشتر حضور داشتند. بیاد دارم که در راغستان ولایت بدخشان نفرات تالبان معادن طلای بدخشان را چور وچپاول می کردند و نیروهای دولتی تا آخر نتوانستند این معادن را از تالبان بازپس بگیرند

>>>   به پنشیری های کمپنی خصوصی امنیتی پنشیر - وردک ! که قبلا بنام ریاست عمومی امنیت ناملی یاد میشد!
شما شروفساد ها مدت پانزده سال مرا بنام طالب وترورست تعقیب میکردید ده ها ضرر مادی ومعنوی رابرمن تحمیل کردید حال که طالب آمده ودر قدرت است من طالب ثابت نشدم بلکه شما شروفساد های پنشیری مانندجنرال جرئت عبدالحمید وگل حیدر وامثال شان طالب برآمدید
شمامردم ظالم وبی تمیز را خداوند بجزای اعمال شما میرساند
خداوند هیچگاه سایه طالب را از سرشما کم نکند ورنه کسی از رست شما روز ندارد.
ر

>>>   💦✍ سوال اینجاست که چرا در دولت های قبلی کار های اساسی و بنیادی نمی شد، و برعکس پشتونهای حکومتی مانع کار های اساسی و بنیادی می شدند !؟؟
✍ چرا آقای کاظمی در مراسم بنیاد-سازی در حکومت جمهوریت از طرف کرزی خیل ترور شد ؟ یک نمونه ترور گری قوم مردم پشتونیست بخاطر مانع شدن از پیشرفت ها!
✍ اکنون رژیم افغانپشتونهای مفسد و منافق به زعم خودشان که قوت اقتصادی معدن و... را به اساس تکقومیتی قبضه کرده اند صرف بخودشان و قوم پشتونی شان کار ها را شور داده اند!
✍ ورنه ما که خوب میدانیم که مردم افغانپشتون های بیفرهنگ و ناانسان بخاطر پیشرفت و ترقی اجتماع انسانی کاری نکرده است و...
✍ حتا افغانپشتونها میگند، اگر پشتونهای ناقلین قدرت دولت را در دست نداشته باشد باید این میهن و مردم با خون یکسان شوند که ما مردم پشتوزبان با چنین فطرت زشت شیطان و درنده خو هستیم !؟؟
....به دروغگویان هر کی از افغانپشتون حمایت میکند

>>>   چرا شماهایی خود فروخته نوکر غربی‌ها تاقت دیدن پیشرفت افغانستان را ندارید. مشل مرغ بگیل نان در افغانستان می‌خورید و تخم ده جای دیگه می‌دهید او خود فروخته ها.

>>>   شما که نه جنبه ونه جربوزه ونه زرفیت دارید به دیگران مثل خودتان فکر نکنید شما اگر زرفیت کشور را داشتی بلند منزل‌ها را در وطن خود میساختی اگردوزد و غارت گر نبودی پس بدان که بی شرم وبی حیا وخاین ولندغر وفساد وفحشاگر بی وجدان غلام اجنبی هستی دربست سال جمهوریت که تمام دنیا همراه شما بود همین افغانستان با تمام معدن در دست شما بود با دارآباد آورده شما به این ملت به این کشور چه دادی حال هامین طالب با تحریم پول کشور در غرب منجمد مانده بودیجه کشور تنخاه سرباز کارمندان پروژه ملی راهم افتیتا میکند مگر شماکور وکرهستی نمی بینی شما حال برید دنبال اربابانتان که شمارا حال برای یک شوی هم نمی خواهد شما برای کی این حرف‌ها میزنید شما بیست سر قدرت بودید نمی گم شما یک ملیون نفر بودین میگم شما صدهزار نفر بودین اگر یک کارخانه یایک شرکت در افغانستان می داشتی حال مردم افغانستان چه مجبوریت می داشت مهاجر شود پس بعد ازگوزدن چهار زانو نشستن چه سود دارد هامه ای تان بگیل شدید

>>>   طالبان تروريست انقدر ويراني كردند در اين بيست سال و بيشتر از ان سرك ها مكتب ها شفاخانه ها همه أماكن را ويران كردند سوختاندن انتحاري كردند انفجار كرد هر كار كه در زمان جمهوريت سر به راه ميرسد طالبان تروريست مانع ميشدند ترور ميكردند اختطاف ميكردند پايه هاي بيرق را انفجار ميدادند انجينر ها را ميكشتند و اختطاف ميكردند يك نفر جاپاني كه در جلال اباد خدمت ميكرد اسمش كاميو بودند به قتل رساند امروز هفته وار هشتاد ميلون دالر را ميگيرند از امريكا از مردم بيچاره از سي سال پيش ماليه ميگيرند يك چند سرك را جور كردند يادگار بماند طالب تروريست است قابل توصيف نيست

>>>   لابي گر هاي طالبان تروريست از حق و حقوق زن گپ بزنيد از علم و دانش گپ بزنيد سرك كدام درد را دوا نميكند

>>>   او بی غیرت ها بی وجدان وطن فروش ها خاین ها شما بگید در بیست سال جمهوریت همین شهرداری نبود دولت نبود هامین کابل نبود شما چرا این کارا نکردید حال این کارا را که میبینید خجالت سرافکنده نستی شما در زهن خود نمیگی که این ملت به این آسایش و این امنیت به فساد ریشه کن عادت نداشتند که شما برایش زحمت میکشی نی به شما لندغرا مفتخوارا این ملت حال سر به بالشت میبره تا سحر با خیال آسوده میخابه که دولت از امیر گرفته تاسرباز خادم این ملت هستند پس این ناشکری نعمت خداوند متعال است که شکر این نعمت را ادا نکنیم شب حرکت کنی یا روز در امنیت هستی آدم ربای بخی گم شده فحشاء خانه بخی گوم شده مگر ملت چی میخواد میماند کار بار انشا؛الله که اونم بهتر میشه اینا دولت آینا حکومت اسلامی اینا ارامش

>>>   هی تو چرا این قدر می سوزی کدام توریست کدام بوم کردی که خود ملت آرزو دارد که وطن خود را سرا سر بگردن کدام محیط زیست جنگل ماندن کدام ریشه در کوه ماندن که هامی مردم ازسر ناچاری همه را از بیخ در آوردن حال یک دولت آمده هست نفت درمیاره بتوچی معدن لتیویم ومس و نقره وووو همه باید به قرارداد فسرده شود تا ملت افغانستان به آرامش وسوهلت برسه یا معدن ها همین جور باقی بماند که امثال شما مفت خورا هرکدام تان برای خود یک معدن شخصی داشته باشد تا هنوز در حامون جهالت هستی حال کمترین سواد افغانستان صنف هشتوم هستن مغز تا هنوز هم بو تعفون میته برای حامی خوب هست که معدن کوچیک هم به قرارداد سپرده شود تا ملت افغانستان به نان نوای برسه نه مثل معدنهای که دست زور مردان باشه

>>>   اول که حقایق را گفتی خیلی خوب اما ای کاش که از دوره جمهوری یاد نمی کردی که بیخی از ظلمشان در دوران حکومت نالانیم دوم اینکه تو و نفرات دیگری که قلم بمزد نشده و حقایق را برملا می کنید به خیالتان این جماعت تشکری می کنند؟ به چند تا کمنت نگاه بینداز وببین که چگونه خلاف عرف و ادب به ادبیاتی متوصل می شوند که کوچه بازاری ها انرا استعمال میکنند وقتتان را به دنبال اخبار واقعی ضایع نکنید .همه این قوم سرزمین کور وکرند وعبد وعبید طالبان که گویی از عرش بزمین آمده است.احوالات این مردمان من را به یاد معتادان چرسی می اندازد. چرسی ها در حالت نیشه از خودبی اختیار می شوند اما خوب می دانند که رفتارشان ناشایست است برای همین با شرم نگاهت می کننداما باز هم به دنبال چرس روان وبدبخت وفلک زده افیون وبهشتی که مولوی واخوند وعده میته نفرک در غرب پناهنده شده از ظللم مجاهدین امارت اسلامی اما همین آدم اندیوال طالب هاست این مردم خودرا بخواب زده ونفری که خود را بخواب زده بیدار نمی شودوالسلام

>>>   طالبان هرچی بودند دروغگو نبودند واین دروغ گویی روزی آنان را شکست خاهددادهرحاکمی که برای مردمش صداقت وراستی نیاورد عاقبت بدی در انتظارش خاهدبود
بنظرم پیداشدن نفت در کشورمابیشتر از ۷۰سال قدمت داردازهمان زمان که بریتانیا با شرکتهای نفتیش عراق وایران وسوریه را فتح می کرد در کشورماهم نفت پیداشد اما کم بود شاید هم درحد سوخت چراغ موشی

>>>   این شرکت چینی امسال ۱۵۰ میلیون دلار و طی سه سال در مجموع ۵۴۰ میلیون دلار برای اکتشاف و تولید نفت در افغانستان سرمایه‌گذاری میکند.
او مسلمان دوآتیشه و غلام طالب
برای سرمایه گذاری اکتشاف وتولید نفت نیاز به میلیاردها دالر است نه این چندملیون کفاف نمی دهذ
از همین خبر معلوم دار است که قصه نفت یک دروغ بزرگ است اما بایذ زمان بگذرد تا مردم ذات طالب کذاب را بشناسد.

>>>   برداشت نفت=دروغ بزرگ طالبان
آب در لانه مورچه گان افتاد😃😃🙃🙃🙃🙃
افغان پشتون =کذاب+خیانت پست ورذل
افغان ملتی👈👈👈👈👈👈👈کذاب و خاعن و وطن فروش دروغگو وقاتل ومتجاوز به دختران پاک ونجیب
طالبان لافوک و☻️☻️☻️☻️
دروغ گویان بزرگ دروغ گویان بزرگ دروغ گویان بزرگ

>>>   *حبيب يوسفزي صاحب برهمگان عيان است که براي عن مارت اسلامی شما هر هفته صدها ميليارد دالر از طرف اربابانتان تحفه ميرسد بيا براي من روشن كن اين بسته هاي نوي دالر براي چه خدمت بزرگي است كه براي ارباب انجام مي دهید؟ در روزگاري كه برادر به برادر نان قرض نمي دهد اين همه پيسه از كجا وبه چه منظور است جزاينكه براي تشكري از خاعنان و مادرفروشاني است كه اهداف وپلان هاي غرب را موبمو اجرا مي كنند؟چرا اينقدر شما بي حيا وبيشرميد؟شرم ندارید؟

>>>   اشتباه نکن این تبلیغات خبری که بر پایه کذب محظ است در دوران سابق از این هم رواج داشت غنی وکرزی وعبدالله وامراله صالح هم در پیش از طالبان برای بالا نشان دادن سیستم حکومتی خود از این دروغها گفتند ده سال پیشتر زمان کرزی همه جا پیچید که نفت در کناره دریای آمون یافت شده و همین جماعت زنگوله به پا چه جنجال وخوشحالی که سر نفت نکردند ودیگر کشور آباد شده ودیگر مهاجر نمی شویم و بعد از این نفت صادر می کنیم. کل نفت آمون به گمانم هشتاد ملیون بشکه نفت اعلام شد که در مقابل کشورهای نفت خیز عدد بلندی نبود اما بعد از چند هفته وقتی باد بروت ها خوابید و دانستند زمانه زمانه اطلاعات است وعنقریب که رسوا شوند همه جا شایع کردند که ازبکستان با برداشت نفت مخالفت کرده وجنرال دوستم هم به دلیل هم تبار بودن با برداشت نفت مخالف کرده به گمانم کلگی این پلان ازسوی کرزی بود که با یک تیر دو نشان زد هم دلسوزی خو را نشان داد وهم دوستم را بد نام کد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است