بشر نورزی با حمایت رهبر طالبان، با چین تجارت می‌کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۹    ۱۴۰۲/۱۱/۲۲ کد خبر: 174857 منبع: پرینت

فارن پالیسی گزارش داده که بشر نورزی، قاچاقچی بزرگ مواد مخدر پس از آزادی از زندان گوانتانامو با حمایت هبت‌الله آخندزاده وارد روابط بازرگانی با چین شده است.
این مجله نوشت نورزی با شرکت‌های چینی قراردادهای «مبهمی» منعقد کرده و دو قرارداد معدنی و پتروشیمی را به دست آورده‌ است.

بشر نورزی، یکی از افراد پر نفوذ طالبان در سال ۱۴۰۱ پس از نزدیک به دو دهه زندان با مارک فریکس، مهندس امریکایی مبادله و از زندان رها شد.
بشر نورزی، از چهره‌های پرنفوذ و تاثیرگذار در میان رهبران طالبان است. گفته می‌شود که او دوستی نزدیکی با ملا محمد عمر، بنیانگذار طالبان داشته و عمده فعالیت‌های این گروه را از بدو تاسیس تمویل مالی می‌کرده است.

فارن پالیسی روز شنبه، ۲۱ دلو، در گزارشی نوشته است که بشر نورزی اکنون با ملا هبت‌الله، رهبر طالبان نیز روابط نزدیک دارد. این مجله از آقای نورزی به‌عنوان «سلطان مواد مخدر» نام برده که «امپراتوری هروئین او به جنگ طولانی طالبان در افغانستان کمک مالی کرده است.»

جاوید نورانی، کارشناس بخش معدن افغانستان به فارن پالیسی گفته نورزی با آنکه تخصصی در زمینه معدن نداشت، با این حال پس از آزادی از زندان بی‌درنگ به تجارت بازگشت و همکاری نزدیک با هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان را برای بستن قراردادهای طلا، نفت و گاز در شمال افغانستان آغاز کرد.
به گزارش انترنشنال، آقای نورانی قدرت کنونی نورزی را با محمدقسیم فهیم در زمانی که معاون رئیس‌جمهور حامد کرزی بود مقایسه کرده و گفته او «شبیه یکی از جنگ‌سالاران شده است.»

این کارشناس معدن گفته شرکت نفت و گاز افغان - چین که با شراکت بشر نورزی و یک شرکت چینی ایجاد شده، قراردادهای استخراج معدن را به دست آورده است. مناقصه غیرشفاف و مهم‌تر از آن دوستی نورزی با رهبری طالبان دلیل اصلی پیروزی آن‌ها در به‌دست آوردن قراردادها خوانده شده است.
یک منبع آگاه که نخواست نام او فاش شود، به فارن پالیسی گفت که بشر نورزی با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان که کنترول قدرتمندی بر قراردادهای استخراج نفت دارد نیز روابط نزدیکی دارد.
شرکت بشر نورزی، یک قرارداد مطالعه و استخراج ظرفیت هایدروکاربن در نزدیکی آمودریا در نزدیکی آسیای میانه را به دست گرفته است.
فارن پالیسی به نقل از منبع خود نوشته که طالبان خود را مدیون بشر نورزی می‌دانند.

حمایت هبت‌الله از تجارت بشر نورزی با چینی‌ها؛
فارن پالیسی در حالی در گزارش خود از حمایت هبت‌الله آخندزاده از تجارت بشر نورزی با چینی‌ها گزارش داده که اخیرا شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین اعتبارنامه فرستاده طالبان در بیجینگ را پذیرفت.
در گزارش این مجله آمده که اکنون به نظر می‌رسد برنامه‌های طولانی‌مدت چین برای بهره‌برداری از ثروت معدنی افغانستان به طور مستقیم با نیاز طالبان به پول و به رسمیت شناختن دیپلوماتیک رابطه دارد.

در این گزارش آمده که روابط طالبان با حزب حاکم کمونیست چین از اگست ۲۰۲۱ تاکنون با انعقاد قراردادهای شرکت‌های معدنی چینی که صدها میلیون دالر درآمد داشته، نتیجه داده است.
این مجله نوشته به نظر می‌رسد که طالبان از وضعیت یک میلیون مسلمان اویغور که زیر فشار دولت چین در اردوگاه‌های بازداشت به سر می‌برند، ناراحت نیست.
طالبان خود نیز زنان را از حق آموزش، تحصیل، کار و سفر محروم کرده و به کشتار نیروهای امنیتی دولت پیشین و مخالفان خود ادامه داده است.
نویسنده گزارش گفته چین از گسترش روابط با طالبان انگیزه‌ای فراتر از دسترسی به مواد معدنی استراتیژیک در نظر دارد. بیجینگ برای گسترش طرح یک کمربند یک راه و دسترسی به بازارهای اروپا به افغانستان نیاز دارد.

بیجینگ همچنین فناوری و تجهیزات نظارتی را با طالبان به اشتراک گذاشته است. در گزارش آمده که چین از این کار دو هدف را دنبال می‌کند. طالبان با فن‌آوری‌هایی که چین در دسترسش قرار داده می‌تواند دشمنان خود را ردیابی کند و از آنطرف چین از این طریق می‌تواند اویغورهایی را که از حمایت طالبان برخوردار اند و اعضای گروه ترکستان شرقی ضد چین را رصد کند.
بشر نورزی قاچاقچی بزرگ مواد مخدر و از حامیان مالی عمده طالبان در سال ۲۰۰۵ در نیویارک دستگیر شد و از سال ۲۰۰۹ در حال گذراندن دو حکم حبس ابد بود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بشر نورزی
طالبان وچین
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است