وزیر عدلیه طالبان: در نظام ما احزاب غیرقانونی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۴    ۱۴۰۳/۱/۱۲ کد خبر: 175110 منبع: پرینت

وزیر عدلیه طالبان به گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی هشدار داد که نام بردن از حزب سیاسی در افغانستان تحت کنترول این گروه «جرم» محسوب می‌شود.
عبدالحکیم شرعی در نشستی در کابل گفت که در حکومت طالبان احزاب جایگاه قانونی ندارند و کار حزبی جرم است.
وزیر عدلیه طالبان که روز شنبه، یازدهم حمل، در مراسم فارغ‌التحصیلی طلاب مدرسه عدالت در کابل سخنرانی می‌کرد، گفت که طالبان پارسال فیصله کرد که احزاب سیاسی جایگاه قانونی در حکومت این گروه ندارد و ذکر نام یک حزب «جرم قانونی» محسوب می‌شود.

حزب اسلامی از احزاب مطرح جهادی افغانستان است که گلبدین حکمتیار چند دهه است آن را رهبری می‌کند. این حزب که در جنگ‌های مجاهدین در کابل به‌دلیل اعمال خشونت‌های شدید شناخته شده است، پس از روی کار آمدن دولت مورد حمایت امریکا در کابل نیز برای سال‌ها علیه آن جنگید و سرانجام پس از ۲۱ سال در ماه می سال ۲۰۱۷ و به‌دنبال توافق صلح با دولت پیشین به رهبری اشرف غنی به کابل برگشت.

آقای حکمتیار طبق توافق با دولت پیشین افغانستان در ساختمانی در منطقه دارالامان در غرب شهر کابل مستقر شد.
حدود یک هفته پس از اخراج گلبدین حکمتیار از محل اقامت اش در دارالامان،‌ روز شنبه وزیر عدلیه طالبان گفت برای او مهلت و زمان کافی برای انتقال به مکان دیگر داده شده بود.
عبدالحکیم شرعی گفت که چندین هفته برای آقای حکمتیار فرصت داده شد و در این موضوع احترام او حفظ شده است.
با این حال، این مقام طالبان گفت که اگر حکمتیار جا به جایی‌اش را به مکان دیگر بی‌احترامی قلمداد می‌کند، «پس احترام نمی‌شناسد و عقلش کار نمی‌کند».

طالبان دلیل اخراج رهبر حزب اسلامی را سکونت اول در ملکیت دولتی عنوان کردند. اما آقای حکمتیار استدلال می‌کرد که طبق توافق با دولت پیشین در این خانه ساکن شده بود.
دستور اخراج حکمتیار از سوی هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان صادر شد و از سوی وزیر عدلیه این گروه تطبیق شد.
حبیب‌الرحمان حکمتیار، پسر گلبدین حکمتیار با انتقاد از طالبان، اخراج پدرش از خانه دولتی را «بی‌احترامی و نامناسب» خوانده بود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزیر عدلیه
احزاب
نظرات بینندگان:

>>>   داکتر نجیب یکی دو مرتبه در خوست با گلبدین نشستی داشته بود و در این نشست گفته بود که بیا که حکومت را برایت تحویل دهم . گلبدین گفته بود که من حکومت را به زور می گیرم. ( حتمافکرش این بوده که مثل اسلاف خود و طالبان) قباله تمام کشور را باسم خود کند. مثل او کسی که سطل ماست را کنار دریا گذاشته بود و شورکش می داد گفتند چه می کنید ؟ گفت که دوغ تیار می کنم. گفتند نمیشه گفت می دانید اگر بشود چه دوغ می شود؟ حالا کسی باشد به راکتیار بگوید تو از این حکومت ها که خیلی یاد می دهید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است