ایران از طالبان «امتیاز گیری» می‌کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۳    ۱۴۰۳/۱/۱۲ کد خبر: 175112 منبع: پرینت

خبرگزاری مهر درباره روابط ایران با طالبان در سال گذشته، نوشت که تهران بدون آنکه طالبان را به رسمیت بشناسد از این گروه «امتیاز گیری» می‌کند.
ایران مانند چین ارتباط اقتصادی خود با طالبان را مستحکم کرده تا بتواند از فضایی پیش آمده پس از سقوط جمهوریت حداکثر استفاده کند.

این خبرگزاری روز شنبه (۱۱ حمل) در گزارشی روابط جمهوری اسلامی و طالبان را در سال گذشته بررسی کرده است. مهر نوشت که دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رییسی از میان قطع کانال‌های دیپلوماتیک یا به رسمیت شناسی طالبان گزینه سوم را برگزید. حکومت ایران ارتباط طالبان را به صورت «کج دار و مریز» پیگیری می‌کند.
خبرگزاری مهر سیاست کج‌دار و مریز جمهوری اسلامی در قبال طالبان را «سیاست عقلانی» خوانده و گفته است ایران از یک سو حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته ولی می‌تواند قبل از شناسایی این گروه «امتیاز گیری» کند و از طرف دیگر ارتباط سیاسی و مهم‌تر از آن اقتصادی خود با طالبان را حفظ کند.

در بخشی از این گزارش به سفر ملا برادر به تهران اشاره شده است که در آن طالبان و جمهوری اسلامی پنج سند تفاهمنامه همکاری اقتصادی را امضا کردند.
مهر تاکید کرده که افغانستان مقصد کالاهای ایرانی است و صادرات این کشور در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۲ به افغانستان حدود دو میلیون و ۳۲۶ هزار تن بوده است. ارزش صادرات ایران در این بازه زمانی ۹۷۵ میلیون دالر بوده که به لحاظ وزنی رشد ۲۲ درصدی داشته و به لحاظ ارزش نیز رشد ۴ درصدی را تجربه کرده است.
اما طی این مدت واردات ایران از افغانستان نیز حدود ۱۶ میلیون دالر بوده است.

خبرگزاری مهر در این گزارش به موضوع حقابه ایران از رودخانه هلمند و تنش‌های سیاسی جمهوری اسلامی با طالبان اشاره کرده و گفته این موضوع در ۱۵۰ سال گذشته همواره محل تنش بوده است.
این خبرگزاری به نقل از سخنگوی وزارت خارجه ایران نوشته است که جمهوری اسلامی حقابه ایران را دنبال می‌کند و طالبان به قرارداد آب میان افغانستان و ایران متعهد و به آن اعتراف کرده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   دم این پاچه کشال ها زیر پای چند کشور گیر مانده است.
آتش خاوری

>>>   در واقع صادرات صرفا منحصر به کالا نمیشود. وقتی کارگران در یک کشور خارجی کار می کنند و ارز تحویل می گیرند صادرات خدمات صورت می گیرد. وقتی توریست ها از یک کشور بازدید می کنند واردات خدمات صورت می گیرد و مانند این ها..


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است