اینها شرم ندارند، وقیح شده اند
آدم می‌شرمد که ۲۰ سال این سیاست‌بازان، حاکمیت کردند. انسان به جای اینان می‌شرمد که چگونه دو باره می‌آیند و از آینده افغانستان سخن می‌گویند. اینها شرم ندارند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۰    ۱۴۰۳/۲/۱۱ کد خبر: 175260 منبع: پرینت

فرهنگ سیاسی سیاستمداران را می‌توان از ادبیات گفتاری و نوشتاری آن‌ها شناسایی کرد. این‌روز ها فضای مجازی را سیاستمداران افغانستان به حدی آلوده ساخته اند که حتا نمی‌توان تحلیلی بر آن نوشت. چه چیزی این فضای کثیف را سبب شده است.

نخست، شیوه رهبری نظام در ۲۰ سال اخیر توسط کرزی، غنی و عبدالله چنین فرهنگی را به بار آورده است. هر سه «رهبر» حلقه های ذلت و پستی را بر پا های حامیان خود بستند، به آن‌ها رشوه سیاسی، اقتصادی و اخلاقی دادند تا زنجیره قدرت شان را حفظ کنند. حالا که این زنجیرها از هم گسسته، بوی گند انتقام‌جویی همه جا را فرا گرفته است.

دوم، گروه های جهادی و رهبران شان به مافیای زور و زر تبدیل شده بودند که قدرت کرزی، غنی و عبدالله را به اصطلاح خود شان قوت می‌بخشیدند. این گروه های مافیایی هم در قدرت و هم برون از آن مشغول چور و چپاول بودند. طبیعی است که چپاول بی‌حساب ‌و‌ کتابِ منابع دولتی و ملی حلقه های کوچک‌تر مافیایی را ساخته بود. حال که این حلقه ها متواری شده اند در تلاش توجیه خود، حریفان خود را به باد دشنام و فحش می‌سپارند.

سوم، خارجی‌ها در این بازار فحش سیاست افغانستان سهم خود را داشته اند. خارجی‌ها از میان گروه های بالایی سربازگیری می‌کردند و آن‌ها را مزدور خود می‌ساختند. در واقع دامنه مافیای داخلی به مافیای بین‌المللی راه پیدا کرده بود. حالا آن خارجی‌ها از هم‌کاران دیروز خود رو گشتانده و حتا حمایت طالبان را زمزمه می‌کنند. در این میان سیاستمداران افغان بی‌سرپرست شده اند که دشمنی‌های زیادی را به بار آورده و دهان زهرناک آنان را باز کرده است تا هم‌دیگر را دشنام دهند.

چهارم، بازی قوم‌گرایی در ۲۰ سال اخیر بازیگران فعالی در افغانستان داشت. دسترخوان قوم‌گرایی را مافیای داخلی و خارجی که از آن در بالا نام برده شد، سرشار از خوردنی و نوشیدنی می‌کردند. پهنای این دسترخوان از ارگ، سپیدار و پارلمان به همه ساختار های سیاسی و اجتماعی گسترده شده بود و گرسنگان و حریصان فراوانی را سیراب می‌کرد. حالا که این دسترخوان بسته شده است، بازیگران گرسنه در جان هم افتاده اند.

پنجم، نگاه پریشان امریکا به بازیگران سیاسی افغانستان است. امریکا هنوز نمی‌داند که برای آینده افغانستان چه و کی را ترجیح بدهد. در حال حاضر از طالبان بد شان نمی‌آید ولی برای درازمدت باید به فکر یک جایگزین باشد. از این‌روست که بازهم از میان همان مهره های سوخته سربازگیری می‌کند و برخی از آنان را جا، پول و فرصت می‌دهد تا خود را بجُنبانند. در این میان رقابت برای برتریت‌جویی میان مهره های سوخته بالا می‌گیرد و یکی دیگر را تخریب و دشنام نثار می‌کنند.

این سیاسیون بدنام فقط یک چیز از خود به میراث گذاشته اند که «وقاحت» است. اینان به جای آن‌که شرم ننگین و خجالت تاریخی خود را در برابر مردم و جامعه، با سکوت و دوری از انظار اجتماعی سپری کنند، با لجاجت و چشم‌سفیدی می‌آیند و از تشکیل گروه ها و ساختار های جدید سخن می‌گویند و برای آینده افغانستان «طرح» می‌ریزند.

برای هر انسان با وقار، با دیدن و شنیدن این افتضاح فقط یک چیز باقی می‌ماند، شرم. آدم می‌شرمد که ۲۰ سال این سیاست‌بازان، با این اخلاق، با این فرهنگ، با این احساس و با این زشتی چگونه بر سرزمین ما حاکمیت کردند. انسان به جای اینان می‌شرمد که چگونه دو باره می‌آیند و از آینده افغانستان سخن می‌گویند.
آن‌ها شرم ندارند، و میلیون‌ها هم‌میهنم به جای شان می‌شرمند. این سرافگندگی را سیاست‌مداران افغانستان به جامعه ما هدیه کرده اند.

داکتر ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وقاحت رهبران
شرم وحیا
نظرات بینندگان:

>>>   جناب ستیز صاحب!
بهتربودعوض بیست سال که گذشت درمورد دونیم سال اخیرمینوشتید. کوبیدن ان دوره غیرمستقیم لابیگری برای طالب است که ازیک دانشمند روشنفکربایدبه دورباشد.بدبود ولی حالابدتر. باانهمه قباحت ووقاحت دروازه مکاتب بازبود وزنان اجازه کارداشتندووضع کسب وکارومعیشت اندکی بهتربود ،واماحالا چه؟ سرفرازباشید.
عاقل

>>>   اینها در ظرف بیست سال یک قدم هم برای خدمت به مردم برنداشتند بلکه فقط به جمع آوری پول اندیشیده و فساد و خیانت را در کشور گسترش می داده اند. همه اینها باید از سوی مردم طرد شده و حتی اجازه زندگی در کشور به آنها داده نشود.

>>>   اگر دقیق بنگریم اینها همان مزدبگیران بیرونی هااند. آ آمده نمیتواننذ.اورده میشوند.مگرازگل شمشیر درست نمی شود. لیکن آورندگان چاره ندارند حیران هستند مجبورند که ازین خاکروبه هاچیزی بسازند.

>>>   @&@&@& برای ملک ستیز ناموافق نظام فدرالی نوین!
تا سیستم دولتی در پشتونمحوریت افغانیت باشد همه ملت در جاهلیت و فغانیت باشند
تا زمانیکه در ادارات و موسسات دولتی زبان پشتونکوچی باشد همه کارمندان و ملت در جهلسازی و خونکوشی باشند
بیدلسرا از امریکا

>>>   آمریکایی‌های جنایتکار دست از سر مردم افغانستان برنمی‌دارد. داعش سازی جنایتکاران آمریکای انگلیسی در افغانستان ادامه دارد. تروریست های داعش توسط آمریکایی‌های جنایتکار و انگلیسی های خبیث و ناتوی جنایتکار در خاک پاکستان آموزش داده می‌شوند و به افغانستان انتقال داده میشوند

>>>   Hadi Miraan
امروز یکی دو کلیپ از اظهارات جنرال اندرابی وزیر داخله دوران جمهوریت را شنیدم. من متاسفانه اندارابی را از نزدیک ندیده ام و هیچ‌گونه شناختی هم از شخصیت، ظرفیت اندیشه و قدرت‌ سخن‌فهمی او ندارم. آنچه را که او اما در آن کلیپ‌های صوتی اظهار کرده است، ندای درونی وجدان او یافتم که تحت فشار غربت دوری از وطن، جامه‌ی مصلحت‌های پرمنفعت را دریده است.
اکنون همگان باید به این یقین رسیده باشیم که چرخه‌ی هوس‌برانگیز فساد مالی و اخلاقی در رده های مختلف نظام جمهوری، یکی از دلایل و عوامل اساسی فروپاشی آن نظام بود که متاسفانه برای مهار آن، هیچ مقام دولتی و سیاسی دل به دریا نزد. فساد در نظام جمهوریت کراهت‌زدایی شده و به رویه غالب تبدیل شده بود که آلوده شدن به آن نه تنها عذاب وجدان نمی آفرید، بلکه سبب آرامش قلبی و تسکین روانی نیز می‌گردید. از برکت همین فساد لجام گسیخته بسیاری از وزرای کابینه، مدیران ارشد، جنرالان، وکلای پارلمان و روسای تدارکات به عشرت‌کده های دبی و دهلی دالر می‌فشاندند.
شهر کابل ظاهرا یک شهر بود اما در واقع به دو شهر متفاوت تقسیم شده بود که شهری نیز در زیر پست آن جا خوش کرده و با چشم غیر مسلح قابل دید نبود. زیر پست کابل شهر مافیایی‌ها، روسپی‌خانه مدیران ارشد دولتی، بازار قاچاقبران مواد مخدر، ایستگاه خرید و فروش انتحاری، قرارگاه سرقت‌گران، رهنمای معاملات غاصبان زمین و دلال‌خانه تن زنان معصومی بودند که در جستجوی خوش‌بختی به دام دلالان جنسی می‌افتادند. البته در میان این دلالان وکلای پارلمان نیز حضور داشتند.
اینها و خیلی رفتارهای دیگر که اجزای یک اندام بزرگی به نام فساد بودند و سر نخ‌های آن نیز به ریاست جمهوری، وزارت‌خانه و پارلمان می‌رسید، سر انجام مانند موریانه‌های موزی اندام جمهوریت و آرزوهای انسانی چندین نسل را به زمین ریختند. حالا که جمهوریت فرو ریخته و به تاریخ پیوست است و چرخه‌ی سیاه بختی مردم افغانستان سرعت بیشتر گرفته است، کسانی مانند اندرابی که بر زیر پست کابل اشراف داشته است، اگر وجدان و ضمیر انسانی دارد باید ویران شود، دیوانه شود و همه اندرابی شود.
در چنین وضعیتی اندرابی شدن بازگشت به وجدان خفته انسانی است که بی‌وجدانی‌های آدمی را در پسخانه ذهن ثبت می‌کند و روزی و روزگاری در خلوت پر رخوت بر شریان‌های روح و روان آدمی تلنگرهای ویرانگر می‌زنند. این تلنگرها چیزی نیستند جز همان ندای وجدان خفته که در بعضی انسان‌ها پس از چندی خلعت بیداری می‎پوشد. اندرابی شدن البته کار ساده و آسان نیست. سری باید محکم به سنگ بخورد، از عشرت و لذت باید فارغ شود تا وجدانی که تخدیر شده است و به خواب رفته است، بیدار شود. حالا سر اندرابی محکم به سنگ خورده است و وجدان تخدیر شده او بیدار شده است. از همین رو اظهارات اندرابی چیزی نیست جز پاسخ راست و صادقانه به ندای وجدانی که پس از سالها خفتگی زبان پیدا می‌کند.
آیا وجدان‌های مسموم و خفته دیگر که موریانه‌های اندام جمهوریت بودند، روزی به سلامت و بیداری خواهند رسید؟ شاید چندتایی اما نه همگی. چند شب پیش، آقای سراج آخرین ریس امنیت ملی دوران دموکراسی در یک سپس نظریه افشانی می‌کرد. نظریه‌ افشانی‌های او به جای اینکه اعتراف به ضعف و خطای خود باشد، بیشتر شباهت به نظریه‌پردازی‌های کاشفان رمز و راز پیروزی یک امپراطوری می‌مانست که پس از یک نبرد طولانی دشمنان را به خاک تیره یک سان کرده است. جفاکاران جمهوریت قبل از اینکه کاسه‎ های چشم‌های تان از خاک قبرستان پر شوند، بیایید اندرابی باشید و با وجدان آرام سر بر بالین مرگ بگذارید.

>>>   Mohammad Ekram Andishmand
شاید برای فاسدان و‌دزدان جمهوریت بهتر این باشد که ساکت باشند و دهن های خود را ببندند. نه چیزی از مبارزه، آزادی و حقوق بشر و‌حقوق زنان بگویند، نه با رسانه ها مصاحبه کنند، نه طرحی برای سرنگونی و شکست طالبان بریزند و نه هم با وطن ‌‌گفتن و مردم افغانستان گفتن خود را وطندوست و دلسوز مردم معرفی کنند.
هر قدر که این ها اینگونه گپ می زنند، در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ظاهر می شوند، دامن خود را بر سر خود چپه می کنند. خود زنی می کنند و بروی همدیگر خود تف می اندازند. یک فاسد جمهوریت دیگر فاسد جمهوریت را فاسد، روسیاه و‌خایین می گوید و فکر می کند که با این کار روی او‌ سفید و دامنش از فساد و خیانت پاک می شود.
هر قدر که این ها اینگونه گپ میزنند و اینگونه در انظار ظاهر می شوند، لعن و نفرت مردم را بیشتر به خود کسب می کنند. به کمنت ها و‌دیدگاه های مردم و‌کاربران در شبکه های اجتماعی در پای اظهارات و یادداشت های این ها نگاه کنید!
مردم در افغانستان به فاسدان و دزدان جمهوریت اعتماد ندارند. چونکه مردم این ها را در مسند قدرت و حاکمیت دیدند و تجربه کردند.

>>>   Wakil Hamid
تبصره و تحلیل بجا و منطقی نمودید جناب داکتر صاحب ، واقعا چنین است ، ما متاسف به این حالت هستیم که یکتعداد تحصیل کرده ها و روشنفکران در حالیکه از ستم روزگار وتحمیل شرایط اواره شده اند باز هم جانبدارانه زنده گی میکنند که فکر شود که اصلا مانند برده ها ، بنظر من تا زمانیکه مردم ما رشد فرهنگی نبینند و خوب را از بد تمیز نتوانند مشکل اساسی مردم ما حل نمی شود

>>>   Burhanuddin Nademy
بخدا گُل گفتین؛ این به اصطلاح سیاست پیشه گان، مردم در تصورشان چنان بی شعورند که هنوز مُصرّند خود را ناجی و خادم ملت وخاک جابزنند.
در بینش اینان این مردمند که ازین ها بدهکارند نه اینان از مردم. در کشوری به این بیچارگی که یک شکم نان سیری به برخی آرزوست اما هر که ازین ها در گوشه ای خود را چو قارون کرده است.

>>>   Ahmad Obaidy
در مورد این سیاست مداران همان قصه معروف است، چهار زانو نشستن فایده نداره.

>>>   Afar Insh
انها که شرم ندارند اگر نه در انظار عمومی نمایان نمیشدند ولی از انجاییکه قدرت و حمایت از مردم میگیرند چرا به نفع خود قدمی بر ندارند؟ شرمسار تر از ان مردمی اند که هنوز پشت این رهبران و رهبر زاده های دزد زنده باد میگویند😎

>>>   محمد الهام طبیبی
۲۰ سال اخیر نه بلکه شروع این روند ۱۳۷۱ بود.
کافیست سطح سواد و ادب وزیران کابینه داکتر نجیب را با وزیران بعدی تا امروز مقایسه کنید.
از این‌ها چیزی بیشتر توقع هم نمی‌رود، ذات و اساس آدم‌ها که تغییر نمی‌کند، هرچند محل زیست و لباس شان تغییر کند.

>>>   Shah LU
درود برشما دوکتور ستیز،
واقعا که در نوشتاری شما حقایق و درد دل ملت بیچاره افغانستان گنجانیده شده مگر آنها نه ضمیر و نه وجدان دارند. وقتیکه سخنان کمیاب شما را بخوانش میگیرم، بخدا باور کنید که من از خجالت توان خوانش ایشان را ندارم ولی اینها به بسیار چشم سفیدی و بی شرمی خودرا برحق میدانند. نمیدانیم که اینها بنام وجدان، شرف، عزت، ضمیر، ناموس، چیزی میشناسند؟ قلم اتان رسا و ذهن اتان روشن باد.

>>>   Bismellah Arifi
ملک ستیز گرامی با عرض ادب و حرمت , در این وضعیت کشور برای ختم بحران چند جانبه که به یک زخم ناسور تبدیل شده است، هر که می آید، وعده میدهد، از آینده آفتابی صحبت میکند. مردم هم طرحهای ناکام و عدم صداقت را بسیار تجربه کرده اند، از این سبب چنان گیج در گیج اند که نپرس. آیا جناب شما با در نظرداشت وضعیت داخلی، منطقوی و بین المللی کدام طرح و راهکار علمی و عملی برای پایان غمنامه افغانستان دارید؟
در این مورد روشنی بیندازید خوش میشوم.
درود

>>>   Ab Hakeemi
سیاست مداران دوره کرزی ، عبدالله وغنی سمارق گونه ظهور کردن تعلیمات عالی سیاسی را در دانشگاه ها معتبر فرانگرفته و درکوره های تجارب آبدیده نشده بودند و از اینکه یکی از عوامل از دست دادن قدرت سیاسی در نتیجه سقوط نظام خودشان هستند ، حالکه راه از نزد شان گم شده از چوکات اخلاقیات خارج شده به هذیان گوی علیه یکدیگر میپردازند

>>>   Akhtarabir Akhtar
من از آن روز میترسم که این خاینان بازگشت کنند و باز به قدرت برسند و یک عده از مردم باز پشت سر شان ایستاده شوند و همرای شان شعار بدهند که خدا نکند که مردم باز هم بازیچه دست آنان قرار گیرند

>>>   Melissah M Ayar
درود بر شما جناب استاد معزز و سپاس از دیدگاه تحقیقاتی تان واقعین چه زیبا و عالمانه قلم زدید . در کل سیاستمدار اگر از بعد جامعه شناسی دارای عملیت نباشد سیاستمدار نیست ، سیاست علم وسیع و پیچیده است که ابعاد مختلف را دربر می‌گیرد همانند علوم سیاسی ، جامعه شناسی و اقتصاد و مهم ترین اصل آن جامعه شناسی است ، در علم جامعه شناسی روانشناسی نیز شامل است و بخش دیگر آن جامعه شناسی سیاسی است . سیاست خود قدرت است ولی در عین حال سیاست علم مغلق است که ورود سیاستگران در این دستگاه و حرکت در این مسیر با خم و پیچی های متعددی بهمراه است ولی در کل مهارت سیاست شناسان و سیاستگران موفق در این است که جهات را به حرکت مثبت درآورده و هران کارکرد و عملکرد آنان برای منافع مردم و کشور شان موفقانه صورت گیرد .

>>>   کمی خنده دار است هیچ نوکری سیاست مدار نیست فقط پول هست که تصمیم می‌ گیرد فرومایگان را اشراف بسازد و برعکس

>>>   Sayed Jawad Hashemi
سلام بر شما دانشمند حقيقى کشورم ـ
مګر از شما و امثال شما ډاکتر على احمد جلالى ـ عبدالبارى جهانى ـ نورالحق علومى رمضان بشر دوست و غيره خارجى ها چرا حمايت نکردن ؟ بخاطريکه مى فهميدن که شما واقعآ يک دانشمند وفادار به ميهن وسياست مدار درست هستين ـ
به همين خاطر از ترجمان هاى خود که صرفآ وفادار به ترجمانى بودند و ديګر چيزى از وطن دوستى نميفهميد حمايت کردن و حالا خود را۔ رسواى عالم مي سازند ـ

>>>   Nabi Yosufi
چی زیبا نگاشته ای جناب ستیز عزیز
واقعا دل انسان ازین انسان های خود خواه و جاه طلب که تمام شرف و عزت خودرا در مقابل دالر فروختند و تا توانستند بالای مردم بیچاره ما حکمروایی و ظلم روا داشتند و مردم مارا سخت محتاج وبدبختی و آواره ساختند و حالا هم با پر رویی می‌خواهند دوباره زمام امور را بدست گرفته و به زندگی ننگین خود ادامه دهند و مانند پارازیت زندگی کنند من واقعأ از حکومت داری ۲۰ ساله رهبران که به جز فساد زور گویی وپامال نمودن حقوق مردم و قانون اساسی چیزی ندیدم نمی‌دانم در روز باز خواست الهی چی جواب می‌دهند شرم بر آنها که از قلب پاک مردم ما سو استفاده
کرده وبا بودی های دالر فرار نمودند

>>>   شمس الدین پنج دیوال
استاد قلم شما پررنگ باد ، برای اینها یک داورضرورت است آنهم از اداره محیط زیست جهانی تا مردم بیچاره بنابر تشخیص آن ها از چه نوع ماسک هریک افغان استفاده نماید وخدا نخواسته به کدام مرض خنده مبتلا نشود …،.. علاج واقیعه قبل از وقوع

>>>   نورالرحمن فرامهر
برای آمریکا و سایر متحدان غربی‌شان یک سیاست مدار افغانستانی هر قدر آلوده باشد به همان میزان با قدر و منزلت است و به درد شان می‌خورد.

>>>   Venus Shimmer
اگر اندیشه و اظهار نظر جرم نباشد، جسارت نموده گمان میدارم که اظهاراتِ میدیا کفانکِ نوهء گلبدین و فرزند ملا ترخیل هم از همین دسته اند که برای گشودن فصلنامهء جدید بر پدر و پدر بزرگ خویش هم رحم نمیکنند.

>>>   Sakhi Hesabi
آری جناب محترم ستیز عزیز!
از حقایق دردناکی که طی بیست سال در کشور عزیزمان اتفاق افتاد ، من با تفسیر واقعی شما از روند حوادث دردناک و عوامل آن کاملاً موافقم.وجدان پاک و دردمند شما قابل ستایش و تحسین است.

>>>   Elias Sharifi
جناب ستیز تا زمانی که یک گروه مردمان دنبال این افراد بروند و برای اهداف ایشان بجنگند اینها باور کنید دوباره میایند و ارزشهای مانند شرم و ننگ و خجالت و غیره در فرهنگ ایشان اصلن نیست و هم نخواهد بود. بسنده است یک گروه کوچک از لچکان دنبال شان باشد. مردم افغانستان درین بیست سال توسط یک مشت لچک اداره شده حال هم میشوند پس ازین هم دگرگون نخواهد بود. پس برای افراد مانند شما که شنونده های زیاد دارید بایسته است در مورد بهتر ساختن فرهنگ مردم نوشته هایی داشته باشید به ویژه اسلام که از روزی که درین کشور آمده جز تباهی و بدبختی و برده ساختن مردم چیزی دیگری در قبال نداشته. من نیک میدانم که شما میترسید و از آن دوری میورزید یا اینکه شما هم مانند همون “سیاسیون” به این دین باورمندید که در انصورت تفاوت اندیشه شما با آنها فقد حاشیه ی است.

>>>   Javad Sorosh
پلیدترین های مردم بر سرنوشت ما مسلط شده بود، جناب دکتر خیلی زیبا و دقیق نوشتید از اینکه به روشنگری می پردازید ارزشمند است.

>>>   Aziz Habib
جناب ستیز همه نوشته هایتان را به دقت میخوانم و حقایقی را بیان میکنید که درد دل هر هموطن ماست . باور کنید ما از اعمال این سیاست بازان آنقدر متضرر شده ایم‌ که وقتی از مرز های کشور بیرون میشویم آنرا به گوشت‌و‌پوست خود احساس میکنیم‌ یعنی آبرو و عزت هر فرد ما به حساب این رهبران خائن محاسبه میشود. خیلی درد آور است

>>>   کریم خدابنده
درود به تخصص و منطق تان استاد عزیز!
اما انتقاد همیش زیبا نیست و بیائید برنامه و رویکرد خودتان را پیشکش کنید تا مفیدتر واقع شود. با این انتقاد ها و سخنان مخاطبین بیشتر خشن تر و با کدورت تر می‌شود. صمیمی و مفید سخن گویید استاد عزیز.

>>>   Mohammad Yonos Mayar
در بیست سال گذشته این سیاست مداران فاسد به سرنوشت مردم بازی کردند.
کسی که به قوم ؛ نژاد و سمت ترجیح دهد سرنوشت بدتر از این خواهند داشت.
حالی که تضاد منافع به میان آمده به جان هم افتاده اند و سفید نمایی میکنند.

>>>   Amanullah Aslee
بسیار دقیق تحلیل کردین ، محترم. هنوز هم در باره گذشته خود فکر کرده نمیتوانند که از این ها چی مراداری به میراث مانده.

>>>   Abdul Qayoum Mahmoodzada
اگر سیاستمداران دیروز یک کمی وجدان داشته باشند با خواندن همین متن جناب ستیز صاحب دیدگاه مردم را در قبال خود درک میکنند ، کاری نمیکنند و حرفی نمی زنند که قلب مردم را بیازارند.

>>>   Eng Rasool Behrooz
دقیقا جناب ستیز صاحب
واقعاً در این روز ها سخنان یک بزرگوار را شنیدیم واقعا جای بسیار تاسف است که چیقدر این شخص بی ظرفیت بوده واصلا معنویت نداشته است ، وبا چنین گفتارش ادعای نجات سرزمین وخدمت به ملت را در آیند نیز دارد

>>>   Khairullah Batash
این آدم نما های وقیح همه ارزش،های وطن را به سطح وقاحت خود کشاندن ..دورد و مهر بر شما جناب دکتر صاحب ....

>>>   Habib Osmani
به علم و قلم تان برکت جناب ستیز صاحب. ولی افسوس که این دلقکها واژه ی بنام شرم را نمی شناسند.

>>>   Iqbal Niazi
به یک وزیر کشور جای بسیار تاسف است از اصطلاحات کوچه وبازار استفاده کند و اشتباه خود را ناپذیرفته بالای کسی دیگر تاخت و تاز کند

>>>   عطا محمد شیرزاد
قلمتان رسا عمر همه سیاست مداران داخلی و خارجی را خداوندج بشما عنایت کند چیزی بگفتن نگذاشتید جناب از دل بنده حقیر رنج کشیده چهلسال جنگ بی مفهوم یاد کردید گفتار تان الخصوص متن تان سپر دفایست برما علیه تفنگسالاران چپی و راستی نمایان چهل ساله و با داران شان که بگفته جناب شما حیران ماندند که چی بکنند کدامشان را دوباره ترجیع دهند

>>>   عبدالقدیر نیازی
دقیقا این ها شرم ندارن این ها باید خودش از پوست های فیسبوکی شان اوضاع را درک کنن یک اعلان فوتی پوست میکنن مردم بجایی انا لله و انا الیه راجعون به اینها دشنام میدهند

>>>   Ayan Hashimi
ازین بهتر و واضح نمیشود خاینین را شناسایی کرد
عامل تمام بدبختی های ۲۰ سال گذشته و فعلی فقط کرزی است در ضمن ع و غ

>>>   دولت محمد فرزاد
جناب استاد خیلی قشنگ در خصوص طیف های بی کفایت و مهره های سوخته قلم زدید.
سرت بسلامت و سعادتمندی نصیب تان باد مرد ارزشمند

>>>   Mirwais Khalid
فکر کنم داستان جدیدی در راه است یاشروع شده
به نظرشما
دیراست یازود
افغانستان شرقی میشود یاغربی
فرمول اولی درکاراست
یاجدید

>>>   Ham Sediqi
واقعا در آشفته بازار این رسانه گند گذشته فراوان است تیر از کمان جسته را می ماند سیاسیون بی مایه با بی شرمی و دیده درآیی محتوای تهوع آور شان را افتخار مندانه به خورد مردم می دهند ای کاش وجدان های مرده شان یکبار زنده شود و با محکمه خود به عنوان بخش این همه بد بختی عذر خواهی کنند

>>>   Walia Karimi
جناب پروفیسور به سلامت باشید با این تحلیل عالی و آموزنده از حقایق دردناک تاریخ کشور ما.
حیا برفت و وقاحت به جای او نشست
زمانه گشت دیگرگون و خلق دیگرگون

>>>   Ali Akbari
مردم افغانستان نه آن گروه فاسد و دزد قبلی را می خواهند و نه گروه جهل تالب را که حالا به جای جمهوریت فاسد نوکری آمریکا را با تمام میل به گردن گرفته اند و هر ماه بسته های دلار را تحویل میگیرند !
ط.البان سربازان میهن را میکشتند که نوکر آمریکا هستند، حالا خود شان آن یوغ نوکری را با تمام میل به گردن شان گرفته اند، هیچ باکی هم ندارند....،
مردم افغانستان باید به تمام جنایتکاران، دزدان، چپاولگران.... و نوکران غرب نه بگویند...، از افراد صادق و میهن پرست حمایت کنند که کشور را در دست بگیرند و اداره کنند

>>>   Mohammad Zobir Azmoon
فی الواقع آنچه را نمی شود کتمان کرد این است که ملت افغانستان را چه قدرت های بزرگ و چه قدرت های کوچک مانند ایران , پاکستان و دیگر همسایگان و آنانیکه در افغانستانی برای خود منفعتی می جویند به طریقه قدرت نرم که یکی از ارکان آنرا ذکر کردید و آن ایجاد تفرقه است و دیگر جنگ های روانی و انواع آن- اداره می کنند. بدین سو ملت غافل افغانستان نه توان آن را داشته که رهبری متخصص و نکو برای خود برگزیند و نه دیگران آن را به حال خود گذاشته اند, چنانچه خامنه ای در کتاب های پدافند غیر عامل (passive defense) ذکر می کند که بایست در میان دشمنان رخنه و نفوذ کرد تا از خویش دفاع کرد , این بدان معنی است که نه تنها ایران و پاکستان از قدرت نرم استفاده می کنند بلکه امریکا با اگاهی از روان و جامعه مردم افغانستان و تجارب و تحلیل اطلاعاتی خود , دریافته است که همان به برای تسلط بر این ملک از همین روش استفاده کرد, ورنه امریکا و اروپا آیا نمی توانستند طالب را بسان داعش در عراق و سوریه ,در افغانستان نیز نابود کنند , آیا نمی توانستند بر پاکستان فشار بیاورند تا طالب را به زانو در آورد ؟ این جا است که فریب این شیاطین را نبایست خورد و خود بایست ملت سازی کرد با علم از یک سو و از ملت سازان دفاع کرد از دیگر سو و همانا , آینده از آنانی است که هدفی دارند و توان خود را برای تحقق آن بکار می گیرند. ولله الموفق

>>>   Sayed W Hashmy
جناب استاد ملک ستیز عزیز !
فکر کنم 5 مورد را که شما شمردید واقعا این موارد درست دقیق و همه جانبه از طرف شما به نگارش گرفته شده بحث کردن در این موارد به معنی این است که یک شخص دیگر به اصطلاح غلط گیری کند دست نوشته های شما را که کاملاه و همیشه نوشته های بی عیب و بی نقص بود بنأ یک چیزی را که من خواننده متن شما به شما می‌نویسم بیاید یک طرح معقول و همه جانبه و یا یک حرکت جمعی معقول را راه بیاندازید که افراد و اشخاص صادق هم از مردم ملکی کشور و هم از نظامیان که امروز سرگردان و مهاجر در کشور های همسایه و دیگر جاه ها بشکل گسترده با شما همراه شوند و مردم افغانستان بروند بطرف بلاخره یک مسیر که دیگر دست این معامله گران 20سال چی که دست معامله گران 50 سال گذشته از سر این مردم مظلوم قطع شود و مردم خود به سر نوشت خود حاکم شود بنا شما که دسترسی به همه دفاتر ملل متحد دارید آشنایی با تمام کشور های شرقی و غربی دارید و از همه امور آگاه استید ویک شخص تحصیل یافته و مدبر استید پس دست به دست هم بدهیم و این سرنوشت را تعغیر بدهیم در غیر آن همان آش و همان کاسه خواهدبود و مردم بخاطری خلاصی از یک ظالم به طرف داری ظالمی دیگر خواهد شتافتند
باعرض حرمت
س . ه

>>>   عبدالله اکبری
همه دولت مردان جمهوریت از سقط وتسلیمی ارگ برای طالبان خبر داشتن اما انقدر در چور دزدی سرگرم بودند که تا اخرین لحظه هم کوشش کردند که دزدی کنند اما حالا وقتی اواره دیگر ملک ها شدن تازه فهمیدن که پول زر ارامش به وجود نمیاورد حالا همه شان روانی وپاگل شدن احمد کاسه محمود را سر همدیگر میده میکنند
اما شاه دزد شاه کلی هرروز از دبی پیام صلح میدهد

>>>   Zewar Naimee
شرم ساری بیشتر نصیب خایین باد جناب استاد وقتی یک وزیر اسبق به درجه ی نجیب بروت حرف می‌زند آدم واقعن مایوس میشود مگر نمیشد در حد یک آدم نسبتن تحصیل یافته انتقاد کرد؟

>>>   سیدحامد رایان
جناب ستیز ص
من یکی از علاقه مندان شما و نبشته های تان هستم.
ولی شما همواره منتقد بودید و از بدی های نظام و افراد سهیم در آن می‌نویسید و میگوید، تاجایی حرف هایتان حقیقت است.
ولی من منحیث یک جوان نمی دانم ،عقل ام قد نمی‌دهد که اگر همه خائن هستند و همه به ملت امتحان پس دادند،پس کی می‌تواند یک انسجام ملی تشکیل بدهد؟
کی می‌تواند یک استراتیژی و یک برنامه ی منظم راجع به آینده افغانستان بسازد و آنرا به دنیا و به مردم افغانستان پیش کش کند؟
کی می‌تواند جایگزین این افراد و مهره های امتحان شده قرار بگیرد؟
کی می‌تواند بدیلِ این افراد باشد؟
شما هم فرزند همین سرزمین هستید، شما بجز از انتقاد و تحلیل در قبال وطن تان چه میتوانید بکنید؟
آیا کدام طرح یا برنامه ی راجع به بهبودی وطن تان آماده کرده اید؟
مردم به کی اعتماد کند؟
نسل جوان هم در زیر سایه ی همین افراد بزرگ شدند و به نحوی از سیاست و از نظام داری اینها متاثر شده اند، آیا می‌شود بالای قشر جوان اعتماد نمود؟
ستیز ص!
از دید من مردم حساب و کتاب را گم کرده است، اگر همه خائن هستند و در قبال ملت و وطن خیانت کردند، پس کی خوب است؟
اگر بگویم جهان می‌خواهد وطن ما را بسازد و یک نظام دموکراتیک تشکیل می‌دهد، اصلا حرف منطقی نیست.
کدام دنیا ،کدام غرب و کدام سازمان ملل؟!
اون های که خودشان غرق در جنایت و بی عدالتی هستند، فعلا در دنیا عدالت و دموکراسی زیر سوال رفته است،قضیه فلسطین همه چیز را مشخص و معلوم ساخته است.
پس لطفاً بیایید دست به دست هم داده خودمان وطن را بسازیم، از کنایه گفتن،انتقاد ،تحلیل بی فایده و سخنان فیس‌بوکی چیزی ساخته نمی شود، لطفا بزرگان مملکت نباید مثل دو همسایه در به در یا بچه عمک باهم جنگی و آزرده باشند، دست به دست هم بدهند و منسجم شوند.
تا وطن بیشتر رو به خرابی نرود.
والسلام

>>>   طرفدار جنجالی
Rahman Khan Eshaqzai
هنوز هم کسانی هستند در افغانستان که با وجود اینکه از تمام جنایات و خیانت های آنها با خبر هستند باز هم از آنها حمایت میکنند و به سخنرانی ها و بیهوده گویی های شان کف میزنند.

>>>   Mohammad Shakir Dalili
نمی توان به اشخاصی که شما اسم بردید سیاستمدار خطاب کرد، سیاست و سیاستمدار از دید مکاتب سیاسی تعریف مشخص دارد، آیا می‌توان به دوستم و عطای نور سیاستمدار خطاب کرد؟

>>>   Abdul Zahir Atef
استادمحترم‌سلامت‌باشیدبازهم‌یک‌درفشانی‌دیگر
محترم‌میخواهم‌درصورت‌داشتن‌وقت‌درموردگرداننده‌
گان‌خط‌سوم‌نظرخویشراابرازنموده‌مارارهنماشوید

>>>   سید وحید
به شما بهتر معلوم که امریکایی ها خوب می دانند که از همین آدم های هرزه، بی هویت، بی شخصیت و‌ فرومایه می توانند خوب تر استفاده کنند، چون این ها در برابر پول و ماموریت از هر چیز می گذرند و‌به هر ذلت تن میدهند.
امریکایی ها هیچ وقت دنبال آقای ستیز و دیگر انسان های با‌ شرف و با وجدان و متعهد به منافع کشور نخواهد آمد که بیایید و‌ با ما به خاطر یک افغانستان صلح آمیز قانونمند و مرفه همکاری کنید.

>>>   Soraya Baha
واقعن رسانه ها برای یوتوب افیون می فروشند و یک فرهنگ مبتذل مافیایی و ترور شخصیتی آدم های نیک نام و شخصیت سازی عناصر پلید و سپید کردن گذشته های سیاه ننگین شان محتوای تهوع آور این رسانه شده است، در واقع جلو هرگونه مباحث علمی و سیاسی و تفاهم میان مردم را از بین برده اند و این لومپن بازی های فصای مجازی همه را به جان هم افگنده است که پیامد آن همین فرهنگ مافیایی ویرانگر است با یک دورنمای تاریک و مبهم.

>>>   Obaidullah Obaid
حیف عمرمردم عام افغانستان که در۲۰ سال گذشته تحت حاکمیت ننگين این اوباشان، دزدان ولندغران گذشت وعامل این همه بدبختی مردم افغانستان درراس آمریکا، متحدانش واین دزدان بودندوهستند.

>>>   Sayed Ali Mosavi
دورد برشما!
در این میان رسانه ها هم متاسفانه هم از اخلاق رسانه ای وهم مسلک نوشتاری وگفتاری بیرون رفت،وازحالت بد روانی،انسان های که متأثر از وضعیت متلاشی شده نظام قبلی دچار روان پرشی شده سوه استفاده نمود.
وآن را سوژه قرار می‌دهد که ازاین طريق کسب درآمد کند یاهم به حکومت وحشی حاکم خوش خدمت کند.

>>>   Ajmal Mohib
ستیز گرامی
جز خود تان و یکی دو سه نفر دیگر ما در افغانستان کجا سیاست مدار داریم؟
چیزی که فحاش و دو زبان و لچک و مردار خور و بی سواد است بنام سیاست مدار مردم حمایت شان کرده و سر شانه های دیگران بالای شان کرده.
سیاست مدار صلابت میداشته باشد و تحلیل می کند نه اینکه تمام روز دو و دشنام بنویسند و تاجیک ایتور کرد پشتون اوتور‌کرد و هزاره او قسم کرد.
سیاست مدار همی است.

>>>   Abdul Ghafar Hanifi
هر کسی اگر روزی بنا بر اتفاقی و یاذعواملی به چوکی و قدرت رسید به مفهوم این نیست آن شخص سیاست مدار است
سیاست مدار کسی است که آن شخص بی درایت و نالایق را توانسته به چنین مقامی برساند

>>>   Samiullah Omid
غنی و عبدالله در کش مکش قدرت بودن ، کرزی و مشاورین امریکایی اش می‌خواستند نظام را به نفع کرزی سقوط دهد ، اما چنین نشد آمریکا از کرزی خاطره خوش نداشت ، بنآ به نفع ط./البان ساخت
>>>   بلی! اگر کثافکاری بیست سالهٰ این خایینان و وطن فروشان نمی بود وطن عزیز ما به چنین حالتی دچار نمی شد. اینها برعلاوهٰ که به وطن علاقهٰ ای نداشته و ندارنداز خون مردم خوردند و در خیانت و تجاوز بیگانگان کمک کردند و راه آوردن فرامانروایان جهل و ظلمت را هموار کردند. اینها بخاطر وطن دلسوزی ندارند بلکه به خاطر اندوخته های بجامانده خود و خوابهای چور و چپاول دوباره میبینند!
عمر رشید

>>>   به اینها نباید لقب سیاسیون یا رهبران اقوام بهش نصبت بدهد به اینها باید گفت دوزدان تاریخ و لوجک و جیبور و کیسه بور به چند دلیل به اینها این لقب زیبا است 1 اینها با این سروت که داشتن هرکدامشان چنتا شرکت یا کارخانه در منطقه خودشان میتوانستن که جور کند وا چقدر نفر مصروف کار میشدن اینها جایدادشان به خارج انتقال میدادن یک عطانور معلم در دبی یک شهرک به اسم نخل که روی دریا ساخته شده که هرکس اونجا نمی تواند حتا خود عرب های دبی یا تاجران یا سرمایه دارن میلیاردر دالر آنجا خانه میخره عطا نور چنتا کشتی در بهر دریا دارد چنتا خانه ایلاقی در ترکیه دارد وچنتا در تاجیکستان دارد دوستم وسیاف امرالله ناصالح و احمد مسعود لشمک واتمر و صلاح دین ربانی وووو در نظر من تعداد اینها 2 هزار از کوچک و بزرگ شان حساب میکنم که هرکدامشان 2 یا 3 کارخانه در منطقه خود جور میکردن چه قدر مردم مملکت سرکار میشدن باز جوانان ما برای معاش زندگی خانواده به بیرون مملکت خارجی میرفتن نی این ها این قدر چشم سفید استن که در خانه ایلاقی در خارج نشستن باز سر ما مردم ساده ما باز به اسم قوم یا اسم حزب که شما برید بجنگید منطقه را برایش بگیر خانه آمده باشد ماشین لند کرز آمده باشد چنتا لوچک بادیگارد آمده باشد تا اینها دوباره شروع کند به خون مکیدن مردم که تو چرا این کار نکردی و این کار کردی به اینها هرجای درهرکشوری که باشد این ها را باید ببارد محاکمه شود اگر طالب واقعا دست پای دوزد را قطع میکنه باید دست پای اینها را قطع کند اول که همین دست و پای کرزای و عبدالله عبدالله که در دست شان استن قطع کند اون یکی نوشته است جنرال اندرابی سرش به سنگ خورده یعنی او آدمی توبه کرده است حال آدمی درست مسلمان شده نه برآر توبه گرگ مرگ است اینها برای لندغری فحشا فساد رشوه زورگیری دلتنگ شده یعنی در بیست سال که اینها هم قدرت هم سروت داشتن برای این کشور و این ملت خود کدام کار کردن هیچ کاری نکردن به جز فساد فحشاء که زنان این وطن بی عزت کردن از اینهای دیگه در افغانستان اسلامی جای ندارد کامیون بهتر که در افغانستان نیستن

>>>   تحلیل خوبیست ولی عبد الله را در کنار کرزی و احمد زی کلی قرار دادن عدل نیست. هرکس که با این دو نفر همکاری کرده مجرم است اصلا قانون اساسی را امریکاای ها طوری نوشته بودند که از آن یک جمهوریت مطلقه ( شاهی مطلقه) در آمده بود. معاونین صلاحیت اجراای نداشتند تنها پول می گرفتند و رای جمع می کردند.
سهیل

>>>   کسانیکه اینها را ادم میگویند در آدمیت خودش شک است چون اینها مزدوران و و غلامان لوطی اجنبی بودند زن‌های که در اروپا برای مردم بلوجاب میزدند اینجا وزیر ریس شدن یک شب در امریکا پهلوی امریکایی خلوت شب دوم در کابل وزیر وبه همین ترتیب مردان ایشان همجنسگرا لوطی و رقاصه در کابل ریس وزیر و مردم بیچاره بیسواد ولی مدل بالا از اروپا و امریکا چکچکی آنها

>>>   👩‍💻👨‍🎓 فغانستلن آبادشدنی نیست، افغانپشتونطالبان انسان شدنی نیست و ما مردم پارسترکان با ناقلینپشتونی هیچگاه ملت شدنی نیستیم و نمی شویم، دز ضمن...

>>>   ملک ستیز همین گروهگ جنایت تروریست اله دست آی آیس ای غلام مزدور فوج پنجاپ پشاوری را هم نقد کنید در کنار رهبران خثنی مافیاقدرت دزدان فراری غنی گک نجس دیوانه فراری قرار دهید. فعلآ ملاهای خشتک کشال انتحار گر لواطت کار زیر کمپل بوشکه زرد خود ترقانک تک قومی تک زبانی تک جنستی ملاهای لواطت کار مدرسه انفلاقی زیرکمپل خپله حقانی افراط کارمندان حکومت اوغانهای بیسواد جاهل نادان ....کوچی اشتران های انطرف مرز دیورند کوره ختک وزیرستان شمالی جمع کرده اورده بست ها پست چوکی های حکومتی مامور ریس وزیر معین بالای ملت کشور مسلط شدند هفته وار ۴۵ میلیون دالر اراباب غربی به جبیب شان میریزد کاملآ حلال است .هر رژیم کثف پلید خاین که امدند کشور مردم را تباه ویران کردند رفتند فعلا هم کماف سابق حکومت نیست قانون نیست حکومت خرچلانی چور و غارت رشوت زور ظلم جنایت ادم کشی تجاوز جنسی اختطاف باج فوق العاده زیاد است بدتر تر از حکومت قبلی است .
همه مردم شاهید است صدایشان در گلو با میل تفنگ خفه میشود تمام .
سرفراز کابلی

>>>   بسیار عالی!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است