ایران همچنان در حال مدارا با گروه تروریستی تکفیری
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۴    ۱۴۰۳/۲/۱۳ کد خبر: 175267 منبع: پرینت

پاکستان و تاجیکستان در حال تسویه ‌حساب با طالبان هستند و آنچه مایه تاسف است این است که ایران هنوز به سیاست مدارا با این گروه تروریستی تکفیری ادامه می‌دهد و این گروه دارد دائماً از ایران امتیاز می‌گیرد.

روزنامه جمهوری اسلامی چاپ تهران نوشت: از حکمرانان یک نظام سیاسی دینی همچون نظام جمهوری اسلامی انتظار این است که حداکثر رواداری را در سیاست داخلی اِعمال کنند و به این فرموده پیامبر خدا صلی‌الله علیه وآله پای‌بندی نشان دهند که اگر حاکم در عفو اشتباه کند بهتر است از اینکه در عقوبت کردن گرفتار خطا شود.

عجیب است که علیرغم تجربیات متعدد و مستمری که در زمینه کارآمد نبودن سیاست زور و فشار وجود دارد، این دسته از حکمرانان همواره بر استمرار این سیاست شکست‌خورده اصرار می‌ورزند.
عجیب‌تر اینکه همین حضرات که اِعمال فشار حداکثری در سیاست داخلی را می‌پسندند، در زمینه سیاست خارجی به ویژه درباره بعضی کشورها که خطرناک بودنشان برای منطقه و آینده منافع ملی ایران اظهر من‌الشمس است، به رواداری کامل و بدون قید و شرط معتقدند

پاکستان و تاجیکستان در حال تسویه ‌حساب با طالبان هستند و آنچه مایه تاسف است اینست که ایران هنوز به سیاست مدارا با این گروه تروریستی تکفیری ادامه می‌دهد و این گروه دارد دائماً از ایران امتیاز می‌گیرد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   واقعا واقعا واقعا

>>>   راه آهن خواف هرات هند و چین را به ایران و از انجا اروپا وصل میکند. همچنین کشورهای آسیای میانه را میتواند به اقیانوس هند وصل کند. پس پاکستان بسادگی دور زده میشود.

اتفاقات شیعیان هرات از آدرس امریکا و پاکستان است.
درسالهای گذشته دیدیم که چگونه پاکستان میوه ها و محصولات تجارتی افعانستان را پشت گمرک متوقف میکرد تا خراب شده و از ان به عنوان ابزار سیاسی فشار بر طالبان و غنی استفاده میکرد. چون تجار افغانستان نیازمند بندر کراچی بودند و طبعت سرمایه و تجارت خود را در بستر پاکستان به جریان میانداختند.

حال اگر راه اهن خواف هرات تکمیل شود پاکستان نه تنها ابزار فشار سیاسی بر دولت افغانستان را از دست میدهد که بخشی از سرمایه تجار افعانستان هم در رگ پاگستان به جریان نخواهد افتاد. پس زیان اقتصادی هم خواهد داشت.

خسارتی که پاگستان میبیند تنها از جانب اقتصاد و سرمایه نحیف افغانستان نیست. چین هم از این راه اهن استفاده میکند و کمتر به بندر کراچی سرمایه میفرستد. کشورهای اسیای میانه نیز برای رسیدن به اقیانوس هند از طریق افغانستان و ایران میتوانند اقدام کند. پس خسارت مالی پاکستان بسیار زیاد است.

هدف گرفتن مسجد شیعیان در هرات پیام مستقیمی به ایران است که محور پاکستانی امریکایی دنبال میکند. در میان طالبان دو دستگی آشکاری هست که بخشی مزدور امریکا و پاکستانند و بخشی به منطقه گرایی و منافع کشور خود بیشتر اهمیت داده و خواستار روابط حسنه با ایران و منطقه هستند.

این دیدگاه نگارنده که طالبان را یک کل واحد می بیند میتواند روی کاغذ درست باشد ولی در جهان واقع، نه تنها سیاست لازم دارد حقایق را انگونه که فعلا هست ببیند و بشناسد که باید بر اساس آن حقایق مهره های شطرنج خود را جابجا کند.

ایران و روسیه با بخشی از طالبان همکاری دارند که امریکا و پاکستان را دشمن میداند نه ارباب. همین چند ده کیلومتر راه آهن ناچیز بین خواف و هرات تاثیر بسیار بزرگی بر موقعیت افغانستان و ایران دارد. افغانستان در خشکی محصور است و فعلا وابستگی اقتصادی به پاکستات و بندر کراچی دارد که خود وابستگی سیاسی را به دنبال دارد چون گلوی تجارت افغانستان زیر تیغ پاکستان است و باجخواهی سیاسی کرده و باز هم خواهد کرد.

طبیعتا وقتی وابستگی اقتصادی سیاسی افغانستان به پاکستان کمتر شود میتوان به استقلال سیاسی حاکمان افغانستان ( از هر حکومت) به پاکستان امید داشت. وقتی چرخ اقتصاد در افغانستان بخاطر جایگاه ترانزیتی آن بچرخد میتوان به استقلال مالی نسبی افغانستان از امریکا امید داشت. در چنین وضعیتی صحنه افغانستان تا حدودی نسبت به بازی محور امریکایی پایدار میشود و حتی اگر حکومت وقت تنها در انحصار یک قوم باشد چون پشتوانه استعماری ندارد در برابر خواست توده کم کم مجبور به پذیرش واقعیت است که آن حل شدن در یک حکومت متعادلتر از همه اقوام است.

این معنای آخرین اظهارات کاظمی قمی بود که در یک جمله گفت " طالبان را به شرکای راهبردی خود تبدیل میکنیم".

>>>   به قول معروف اینک زمان ودوره ماه عسل طالبان با ایران است. بدون شک ایران در آینده به دلیل این سیاست وپافشاری از حمایت طالبان به شکلی بی سابقه با انبوه مهاجرین غیرقانونی و تزلز ل در امنیت مواجه خواهد شد. آنچه که عیان است طالبان از سوی غرب وآمریکا ماموریت دارند تا ایران را ناامن کنند. در این دوسال که از بازگشت طالبان گذشته بنگرید که چگونه امنیت ملی ایران دستخوش ترورها وانفجارات عظیم مانند کرمان شده است. روزگاری ایران به جزیره امن وثبات معروف بود اما سیاست خارجی عجیب وغریب حاکمان ایران پای تروریست بین المللی وداعش که فرزند طالبان است را به ایران باز کرد. دوبار حمله به شاهچراغ و کشتن در صحن امام رضا حملات بی وفقه در سیستان وزاهدان برعلیه پاسداران وانقجار کرمان باید آژیر خطر باشداگر گوش شنوایی باشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است