حاجی احمدشاه، طراح حملات به شیعیان هزاره است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۷    ۱۴۰۳/۲/۱۳ کد خبر: 175268 منبع: پرینت

حاجی احمدشاه، عضو ارشد طالبان، از عوامل حمله به هزاره‌ها و شیعیان افغانستان است.
به گزارش شفقنا؛ رحمت‌الله نبیل، رییس سازمان امنیت ملی دولت پیشین افغانستان، در مطلبی که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد، از حاجی احمدشاه، یک عضو ارشد طالبان که در سازمان استخبارات (اطلاعات) این گروه کار می‌کند، به‌عنوان سردسته گروهی یاد کرد که طراحی و اجرای حملات مرگبار به هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان را برعهده دارد.
نبیل نوشت: «حاجی احمد شاه رهبر یک حلقه ترور است و در پشت پرده بسیاری از حملات به هموطنان شیعه و هزاره ما حضور دارد.»

رحمت‌الله نبیل از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ رییس سازمان امنیت ملی افغانستان بود و پیش از آن فرماندهی نیروهای محافظ ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان را برعهده داشت. او ادعا می‌کند اطلاعات موثقی در اختیار دارد که نشان می‌دهد حاجی احمدشاه با برخی فرماندهان سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی)، روحانیون افراطی و بانفوذ پاکستان و سازمان‌های تبهکار مستقر در پاکستان که از حامیان اصلی طالبان افغانستان‌اند، روابط نزدیکی دارد.

نبیل عکس‌هایی هم از حاجی احمدشاه در کنار مولانا سمیع‌الحق، رییس پیشین دارالعلوم حقانیه که به پدر معنوی طالبان افغانستان مشهور است، جنرال حمیدگل، رییس پیشین سازمان اطلاعات نظامی پاکستان و شماری دیگر از مقام‌ها و چهره‌های پاکستانی منتشر کرد و افزود: «این تصاویر قرابت او را با دشمنان سرسخت مردم افغانستان در گذشته به اثبات می‌رساند.»
رحمت‌الله نبیل اطلاعاتی را هم که فوریه ۲۰۲۱، شش ماه پیش از فروپاشی دولت جمهوری، در مورد نقش حاجی احمدشاه در راه‌اندازی حملات مرگبار به هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان منتشر کرده بود، بازنشر کرده است.

طالبان در نیمه نخست سال ۲۰۲۱، با راه‌اندازی مجموعه‌ای از انفجارهای مرگبار در کابل و تهاجم به شهرها، تلفات سنگینی به نظامیان و غیرنظامیان وارد کردند. نبیل در آن مطلب نوشته بود که عامل و محرک اصلی حملات طالبان، فتوای شیخ عبدالحکیم حقانی، دادستان کل طالبان و حلقه ترور به رهبری حاجی احمدشاه است که مستقیم از نهادهای نظامی پاکستانی دستور می‌گیرند.
نبیل در دوران ریاستش در سازمان امنیت ملی افغانستان نیز بارها نهادهای نظامی و اطلاعاتی پاکستان به ویژه سازمان اطلاعات نظامی این کشور را به مداخله مستقیم در امور افغانستان، حمایت نظامی و مالی از طالبان و کمک به طراحی حملات مرگبار در شهرهای افغانستان متهم کرد. در مطلب نبیل در مورد حاجی احمدشاه و رابطه او با نهادهای امنیتی پاکستان آمده‌ است: «بارها و بر اساس اطلاعات دقیق و مستند گفته‌ام كه بعضى حملات در كابل و ديگر شهرها را گروه‌هاى تروريستى كوچک كه مستقيم زیرنظر سازمان اطلاعات نظامی پاكستان اداره می‌شوند، انجام می‌دهند.»

بر اساس اطلاعاتی که نبیل منتشر کرده، حلقه ترور به رهبری حاجی احمدشاه از حلقه‌های اصلی طالبان برای حمله به شهرها بوده و خود احمدشاه نیز مرتب بین افغانستان و پاکستان تردد می‌کرده است.
اوت ۲۰۲۱، پس از فرار اشرف غنی و تصرف کابل به دست طالبان، حاجی احمدشاه همراه با خلیل‌الرحمان حقانی و شماری دیگر از سران طالبان با عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی در دولت پیشین و حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، ملاقات کرد.

رحمت‌الله نبیل در مورد حاجی احمدشاه افزود که او با تاجمیر جواد، معاون سازمان استخبارات (اطلاعات) طالبان و بنیان‌گذار نخستین گردان انتحاری این گروه نیز روابط و همکاری نزدیک دارد. گفته می‌شود تاجمیر جواد که هنوز در ملاعام ظاهر نشده، در بسیج نوجوانان برای اجرای حملات انتحاری نقش مهمی داشته است. او پس از سلطه طالبان بر افغانستان، چند گردهمایی در کابل برای قدردانی از خانواده‌ عاملان حملات انتحاری برگزار کرد و میان کودکان و بازماندگان آن‌ها پول نقد توزیع کرد.

رحمت‌الله نبیل در حالی از حاجی احمدشاه، به عنوان یکی از عوامل پشت صحنه حمله به هزاره‌ها و شیعه‌ها در افغانستان نام می‌برد که مسوولیت حمله شامگاه دوشنبه دهم اردیبهشت به نمازگزاران شیعه در مسجد امام زمان شهرستان گذره استان هرات را داعش خراسان برعهده گرفته است. در این حمله دست‌کم شش تن از جمله یک کودک دوساله کشته شدند و یک زن نیز مجروح شد.

حمله به هزاره‌ها و شیعه‌ها در افغانستان از اواخر ۲۰۱۴ و با شکل‌گیری داعش خراسان افزایش یافت و پس از سلطه طالبان بر افغانستان ادامه یافت. از زمان قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان، هیچ یک از رهبران و مقام‌های این گروه با قربانیان این حوادث ابراز همدردی نکرده‌اند. برخی رهبران طالبان مانند نوراحمد اسلام‌جار، استاندار طالبان در هرات، نیز در کتاب‌ها و سخنرانی‌هایشان علنا شیعیان را به دلیل عقایدشان محکوم یا تکفیر کرده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حاجی احمدشاه
شیعیان هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان با امریکا راه آمدند. با چینی ها تفاهم کردند. دست شیوخ اعراب رابه گرمی فشردند اما یادتان باشد که تا قیام قیامت با شیعیان صلح نخواهند کرد. اینجا دیگر گپ اصلی مفکوره نظام بنیادین -سنتی سنی مذهبان متعصب است. ساده لوح خواهیم بود اگر فکر کنیم طالبان عوض شده اند. این جماعت تشنه یک قطره خون شیعه استند.

>>>   راه آهن خواف هرات هند و چین را به ایران و از انجا اروپا وصل میکند. همچنین کشورهای آسیای میانه را میتواند به اقیانوس هند وصل کند. پس پاکستان بسادگی دور زده میشود.

اتفاقات شیعیان هرات از آدرس امریکا و پاکستان است.
درسالهای گذشته دیدیم که چگونه پاکستان میوه ها و محصولات تجارتی افعانستان را پشت گمرک متوقف میکرد تا خراب شده و از ان به عنوان ابزار سیاسی فشار بر طالبان و غنی استفاده میکرد. چون تجار افغانستان نیازمند بندر کراچی بودند و طبعت سرمایه و تجارت خود را در بستر پاکستان به جریان میانداختند.

حال اگر راه اهن خواف هرات تکمیل شود پاکستان نه تنها ابزار فشار سیاسی بر دولت افغانستان را از دست میدهد که بخشی از سرمایه تجار افعانستان هم در رگ پاگستان به جریان نخواهد افتاد. پس زیان اقتصادی هم خواهد داشت.

خسارتی که پاگستان میبیند تنها از جانب اقتصاد و سرمایه نحیف افغانستان نیست. چین هم از این راه اهن استفاده میکند و کمتر به بندر کراچی سرمایه میفرستد. کشورهای اسیای میانه نیز برای رسیدن به اقیانوس هند از طریق افغانستان و ایران میتوانند اقدام کند. پس خسارت مالی پاکستان بسیار زیاد است.

هدف گرفتن مسجد شیعیان در هرات پیام مستقیمی به ایران است که محور پاکستانی امریکایی دنبال میکند. در میان طالبان دو دستگی آشکاری هست که بخشی مزدور امریکا و پاکستانند و بخشی به منطقه گرایی و منافع کشور خود بیشتر اهمیت داده و خواستار روابط حسنه با ایران و منطقه هستند.

این دیدگاه نگارنده که طالبان را یک کل واحد می بیند میتواند روی کاغذ درست باشد ولی در جهان واقع، نه تنها سیاست لازم دارد حقایق را انگونه که فعلا هست ببیند و بشناسد که باید بر اساس آن حقایق مهره های شطرنج خود را جابجا کند.

ایران و روسیه با بخشی از طالبان همکاری دارند که امریکا و پاکستان را دشمن میداند نه ارباب. همین چند ده کیلومتر راه آهن ناچیز بین خواف و هرات تاثیر بسیار بزرگی بر موقعیت افغانستان و ایران دارد. افغانستان در خشکی محصور است و فعلا وابستگی اقتصادی به پاکستات و بندر کراچی دارد که خود وابستگی سیاسی را به دنبال دارد چون گلوی تجارت افغانستان زیر تیغ پاکستان است و باجخواهی سیاسی کرده و باز هم خواهد کرد.

طبیعتا وقتی وابستگی اقتصادی سیاسی افغانستان به پاکستان کمتر شود میتوان به استقلال سیاسی حاکمان افغانستان ( از هر حکومت) به پاکستان امید داشت. وقتی چرخ اقتصاد در افغانستان بخاطر جایگاه ترانزیتی آن بچرخد میتوان به استقلال مالی نسبی افغانستان از امریکا امید داشت. در چنین وضعیتی صحنه افغانستان تا حدودی نسبت به بازی محور امریکایی پایدار میشود و حتی اگر حکومت وقت تنها در انحصار یک قوم باشد چون پشتوانه استعماری ندارد در برابر خواست توده کم کم مجبور به پذیرش واقعیت است که آن حل شدن در یک حکومت متعادلتر از همه اقوام است.

این معنای آخرین اظهارات کاظمی قمی بود که در یک جمله گفت " طالبان را به شرکای راهبردی خود تبدیل میکنیم".

>>>   ⚽️🎄 چه که نبیل راست یا حیله گرانه بگوید و یا چیزی نگوید،
🎄 نسلکشی، ترور و قتلهای مردم فارسیزبانان یا ترکپارسیان به بهانه های مختلف از طرف حکومتهای افغانپشتونی از دوران پادشاه افغانپشتونی (نادرخان و گل محمدخان مومند) شروع شده که با رویداد ضدبشری (شهید ۴۰-دختران) مشهور است، تروریستی حادثه بغلان (ترور شدن سید مصطفی کاظمی و...) از طرف کرزی-افغانپشتونی و ۶۰-فیصد قتل عام پارسیترکان و هزاره شیع-سنی از طرف نادرخان قسمخور، ترور شده و قتل هدفمندانه مردم پنجشیر از سوی افغانپشتونها، انتحاری کردن در بین مردم هزاره در کارته سختی در مزار شریف، در هرات، در برچی کابل از سوی افغانپشتونها صورت گرفته است،
افغانپشتونها یا پشتوزبانان را باید با زور زدن و سرکوب کردن بجایش شاند و...
🎄 بقتل رساندن مردم اندراب، ... ، شمالی، فاریاب، جنگ و نفاق انداختن مردم غرب کابل به شورای نظامی توسط رسول-سیاف، و قتل کردن بابه-مزاری از سوی گلبدین و افغانپشتونطالبان که همه قاتلین و تروریستان از مردم پشتونی بوده و است.
🎄 به گفتار مکارانه و حیله رحمت الله نبیل بازی نخورید که (پاکستان -پنجابیها و استخبارات آی اس آی) دشمن مردم افغانستان است ! این فریب نبیل را نخورید که او میخواهد جرم و جنایت نسلکشی چندین دهه حکومت و مردم افغانپشتونی شانرا پنهان کنند و تروریستی اشرا سر مردم پنجابی و پاکستان می اندازد، نبیل مدفوع میخورد.
🎄 نبیل پشتونی، رول و هدف محب احمدزی، اشرفغنی احسان اتمر، گلبدین و اسماعیلیون را پیش گرفته است که در واقع و غیرمستقیم با افغانپشتونطالبان هدف پشتونی اشرا دنبال میکند و دارند و بس.
🎄 و نسلکشی اعضای جنبش روشنایی توسط احسان-اتمر، ستانکزی، محب احمدزی، اشرفغنی، مسلمیار که همه رهبران افغانپشتونی بوده و هستند رهبران

>>>   تاوختی که افرادی چون طالبان درراس حکومت قراردارن خیلی خوش خیالیس که فکرکنیم بااحداث چن عدد سدوخط ریلی از وام داری ونفوذ چرکستان خلاص شدیم درحالیکه افرادطالبان اکثریتشان پاکستانی وعرب تباروتفکرات سلفی ورادیکالیسمی دارن درحقیقت ستون ولایه های هسته مرکزی هستن وتعدادبسیارکمی درپست های نه چندان مهم شایدپشتون باشن وباقی ازبک و..
ویکی ازقوای اصلی طالبان داعش خراسان است ودراصل نوک زهراگین پیکان طالبان بایدگفت خداراشکرسیاست این گروه که ازتزویروتلبیس شکل گرفته برای ما روشن وقابل مشاهدست به امیدی نابودیه حقانی هاواربابان ودوستان وتعامل گرانشان #ظلم پایدارنمی ماند#

>>>   سلام به نظر دهنده دوست ایرانی عزیزم همه حرفات درست بود جز یک موضوع هرگز تفکر وهابیت با شیعه در یک ظرف جای نخواهد گرفت هروقت ایران با اسراییل صلح کرد بعد می توان به طالبان امید داشت که به ایران به چشم شریک و دوست نگاه کند شما در بین طالبان نزیستید ما می دانیم خوی توحش این جماعت را نسبت به تشیع اینها دقیقا همان داعش هستند که برای اهداف خود قاعل به مکر هستند اما داعش در دامنه اعتقاداتش مکر نبود زمانی شما طالبان را خواهید شناخت که جای پای محکمی در افغانستان پیدا کنند و چند کارخانه سلاح سازی داشته باشند فقط کافیست احساس کنند می‌توانند با ایران وارد جنگ شوند آنوقت شما داعش واقعی را خواهید دید
هرچند بنظر من رهبر ایران خردمند تر از این حرفهاست که به طالب امید ببیند برخلاف سیاسیون بی سواد ایران رهبر خودش به تنهایی اندازه همه سیاسیون ایران فهم و درک از منطقه و شرایطش را دارد طالب باید برود و می رود اما به وقتش صبر کنید

>>>   علی تقوایی
‏حاجی احمد شاه: همکار ارشداستخبارات طالبان و عامل ترور هموطنان هزاره/اهل تشیع ما ؛
نگارنده رحمت الله نبیل ؛ رئیس پیشین امنیت ملی
در مورد حاجی احمد شاه، که پنج ماه قبل ازسقوط جمهوریت نیزدرباره‌اش نوشته بودم (جهت معلومات تمام بخش های تویت آنزمان را خوانده میتوانید)؛ لازم به ذکر است که وی همچنان به عنوان همکار بسیار نزدیک تاجمیر جواد، معاون ریاست استخبارات طالبان، دراین نهاد ایفای وظیفه می‌کند.
اطلاعات موثق حاکی از آن است که وی در ایام عید فطر اخیر به بهانه دیدار با خانواده، به پاکستان سفر کرده و ملاقات‌هایی با مقامات نظامی و استخباراتی و افراد و شخصیت‌های مختلف پاکستانی انجام داده است. (تصویرش با حمیدالحق از سفر اخیر نامبرده است).
بر اساس شواهد و مدارک، که درگذشته نیزگفته بودم، حاجی احمد شاه رهبری یک حلقه ترور را برعهده دارد و در پشت پرده بسیاری از حملات علیه هموطنان شیعه و هزاره ما قرار دارد.
"تصاویر موجود، قرابت وی را با جنرال حمید گل و مولانا سمیع الحق، دشمنان سرسخت مردم افغانستان، در گذشته به اثبات می‌رساند."
علاوه بر این، حاجی احمد شاه روابط نزدیکی با نظامیان پاکستان، و دیگر دشمنان افغانستان به خصوص حمید الحق، دارد و مستقیماً از آنها دستور می‌گیرد.

>>>   حاجی احمدشاه اصلن ازکجای افغانستان است وتخلص شان چیست؟

>>>   به نظر دهنده چهارم شما چقدر خوار وکوتاه فکر استی یا به نظر من به مفتخور عادت کردی تا از عواطف انسانی دیگران سو استفاده کنید خودرا به مقام جوکی برسانی نمی دانم از اقتصاد چیز میدانی یا نا اگر اقتصاد بلد نیستی نمیدانم تجارت کردی یا نا به نظرم هیچ کدام بلد نیستی به نظرم همه عمرت به کار بیل و کلنگ در دست داشتی ایران برای تجارت خود به دشمن خود هم تجارت وداد سیتت میکند ایران که به خاطر تو قید از تجارت دو میلیارد دالر نمی زند در این کله هندوانه وار مغز است یا نیست اگر است چطور این حرف را میزنی اگر قبول نداری یک سری برو دادگاه قوه قضائیه که پدر از دست پسر شاکی است برادر ازدست برادر زن از دست شوهر قوم خیش که جای دور حساب میشه نمیدانم شما ها تا بکی دست به اون این دراز میکنی اون هم در این وقت که بچه به سخن پدر دختر به سخن مادر کوش نمیکند این قدر تحقیر این قدر بی عزتی تا بکی اگر واقعا مغز ده کله ات است چیز بلد دستی برو وطن خودرا آباد کن از تو که گذشت برای بچهایت ارامش ورفاه بیار هیچ کشور هیچ کس در فکر آباد کردن وطن تو نیست این چنتا که بین اقوام افغانستان تفرقه میاندازد روان است این اول افغانی نیست اگر بازهم باشد اینها جوچه های جنگ سالاران یانوکران جنگ سالاران یا خود جنگ سالاران استن که هم چوکی هم مقام هم دالر هم لندغری هم اختیتاف از دست داده است حال زجر و منت و خواری دربدری کی می کشه امثال من تو اینها در بیست سال جمهوریت که قدرت هم سروت داشتن به منافع ما و شما حتا ایران کدام کار انجام دادن بس کنید خود فروشی وطن فروشی

>>>   به بردار عزیز نظر دهنده پنجم
با سلام و احترام.

ضمن سپاس از نظر شما، لطفا جمله یکی مانده به آخر را بار دیگر بخوانید و کمی به آن بیندیشید که پیامد آن چیست؟ بیگمان در آن پیامد حنفی و شافعی محترم هستند همانطور که برای بیش از هزار سال بوده اند ولی اندیشه های دست ساز امریکا برای تقابل با شوری (اسلام طالبانی) یا برای تقابل با محور شرقی (اسلام داعشی) جایگاهی نخواهد داشت.

بنده هم میدانم که آمریکا جکومت را در توافق دوحه به طالب داد. غنی هم به مقاومت سلاح نداد و میگفت باید اول در اردوی ملی ثبت نام کنند و از ان سو هم به پاسگاهها دستور تسلیم شدن میداد. این را هم میدانم که مقام خلیفه الله فی الارض را پمپو وزیر خارجه ترامپ به رهبر طالب داد نه فقه حنفی یا شافعی. این را هم میدانم که نان شب و معاش ماهانه طالب از دلار هفتگی امریکا تامین می شود. این را هم میدانم که امریکا صدمیلیارد دلار سلاح برای طالب میراث گذاشت.

پس خوب میدانم که ساخت طالب توسط امریکا و فرانسه برای مقابله با شوروی بود یعنی تولد طالب از امریکا، نوع اسلام را از امریکا گرفت که برخلاف حنفی و شافعی رای به کشتن زن و کودک بیگناه و مردم مسلکی میدهد. پس دین هم از امریکا گرفت. نان شب و معاش را هم از امریکا و سلاح هم از امریکا. جایی که در پنجشیر یک جنگ واقعی وجود داشت هم پهپاد پاکستان باز هم به امر امریکا مقاومت را سرکوب کرد تا پیروزی هم از امریکا داشته باشد. یا قبلتر جایی که در دشت برچی دوستم میخواست طالبان را گله ای بسوزاند باز هم امریکا به داد مزدوران خود رسید.

میدانم که طالب تولد را امریکا، دین را از امریکا، مقام خلیفه الله را از امریکا، قدرت را از امریکا، پیروزی در جنگ را از امریکا، نان شب و معاش را از امریکا و سلاح را هم از امریکا گرفته است.

از طرفی ما معنای جهاد را در عراق فهمیدیم. امریکا ده میلیون تن بمب بر سر شهرها ریخت و سپس زمینی ورود کرد. ولی مردم ماندند و با جنگ شهری پیوسته از امریکا قربانی گرفتند و تا امریکا را مجبور کردند از کشور برود. گرچه امریکا بار دیگر نیروی طالبان دیگری بنام داعش ساخت و به او وجود، دین، پول، تجهیزات و تسلیحات و هدف داد تا بتواند دوباره به عراق برگردد ولی ما معنای جهاد فی سبیل الله را در عراق و یمن و سوریه دیدیم و میشناسیم. برخلاف طالبان که طی 14 روز از صدر تا بطن به سوراخ موشهای پاکستان گریختند و به مرور طی 20 سال نیروی نیابتی امریکا شدند و دوباهر به قدرت نشانده شدند، مردم عراق و سوریه و یمن جهاد کردند و ایستادند و مزدور نشدند.

در صحنه افغانستان متاسفانه گریز از میدان جنگ نه تنها هویت طالب است که به بخشی از فرهنگ عمومی تبدیل شده و تا باد ناموافقی بوزد همه مهاجر میشوند. این را با عرض پوزش میگویم.
نیروی مقاومت رهبری انتخاب میکند که در هتل های فرانسه و امریکاست و از امریکا توقع عدالت دارد و انگار نمیفهمد که طالب مهره دیگر امریکاست و به تدریج نیروی مقاومت نابود شد چون رهبری ناروا و نااگاه داشت.

پایان کلام این است:
صحنه افغانستان تفاوت ماهوی با جایی مانند یمن و فلسطین و نیجر و سوریه و عراق دارد. نیروی مقاومت مردمی غربگراست و طالبی که مزدور مسلم امریکاست خود را مسلمان ضد امریکا معرفی میکند.
این برعکس آن کشورهایی است که گفتم.
بر روی نیروی مقاومت خراسان نمیتوان سرمایه گذاری کرد. رهبران جهادی پیشین مانند دوستم و اسماعیل خان نیز جایگاهی در افکار عمومی ندارند.

طبیعتا در چنین وضعی درمان این درد نیز متقاوت با درمان درد در آن کشورهاست. بر این نکته بیافزایید که ایران در برابر مردم خراسان نوعی مسُولیت ظاهری و باطنی دارد که از تبدیل شدن آن به زمین سوخته دیگر تا حد امکان دوری میکند.

پس گام به گام لازم است پیش رود. از یک سو با روس و چین به دنبال تضعیف امریکاست که در امریکای جنوبی (گفتمان فرهنگی ضد استعماری را ترویج میکند)، در یمن ( تسلط امریکا بر ابراهه های حیاتی محدود میکند) در غرب آسیا (گفتمان فلسطین را ترویج کرده و ملتها را علیه امریکا و در نتیجه علیه حاکمان خود میکند که حافظ منافغ امریکا در منطقه هستند و همچنین اسقاطیل را تضغیف میکند) در عراق (قدرت را اقلیت 30 درصد سنی گرفته و به 70 درصد شیعی را تقویت میکند و دست ترکیه به عنوان مزدور دیگر امریکا را کوتاه میکند) در اکراین و شرق اروپا (با تسلیحات ارزان قیمت هزینه جنگ روسیه را برای امریکا یک به هزار میکند) در حال تضعیف قدرت امریکاست.

روس و چین هم اقتصادی و نظامی در حال تضعیف دلار یا شکستن پیمانهای نظامی مانند ناتو هستند. پس امید اول در سطح کلان برای ارامش منطقه ما قطع دست استعمار سیصد ساله غرب در شرق است. ارتش پاکستان، حاکمان عرب، ترکیه، طالبان و داعش مهره های امریکا در شرق هستند و در بازی کلان جهانی با تضعیف امریکا جایگاه و پشتیبان اینها همگی به لرزه درمیاید.

جمع بندی تا اینجا: در سطح کلان محور شرقی شامل روس و چین و ایران در حال تضعیف امریکا هستند که خودبخود باعث کاهش بازیگری غرب در زمین شرق است و ساختارهای استعماری یا کشورهای مزدور غرب خود بخود تضعیف خواهند شد.

در سطح خرد و منطقه ای ایران باید واقع گرا باشد و میان طالب اگر شکاف کوچکی هست بزرگ کند تا تروریست کشور دوست و تروریست مزدور استعمار داشته باشیم. باز هم تروریست است ولی اول باید تروریست کشورخواه را تقویت کنی و جبهه امریکایی طالب را تضعیف کنی و در مراحل بعدی همزمان با تضعیف امریکا و کاهش بازیگری آن در شرق، خودبخود طالبان نیز در جامعه حل میشود چون سلطه پشتونی بجز در زمان احمد ابدالی همگی با پشتوانه استعمار پابرجا بود همانطور که انگلیس به عبدالرحمن خونخوار کمک میکرد تا بتواند نسل کشی کرده و سلطه قومی را تحمیل کند و همانطور که انگلیس دربار قاجار را تهدید کرد تا از بخشی از خاک ایران صرفنظر کند و همانطور که امریکا غنی و کرزی را بر سر کار اورد و غنی را از صندوق رای بیرون کشید و همانطور که طالب را هم با حمایت مالی تسلیحاتی فکری به قدرت رساند.

وقتی پدر استعمار تضعیف شود این فرزندان بی پشتوانه هستند و باید واقعیت را بپذیرند. بنظر بنده شواهد را که کنار هم میگذارم این برنامه درازمدت ایران است. بنظر بنده اظهارات کاظمی قمی را نمیتوان نادیده گرفت چون جایگاه افغانستان برای ایران بسیار بسیار مهم است و او فرستاده ویژه در افغانستان است. پس به گمان بنده وقتی از دستگاه او گفته شد که مغول را ادم کردیم اینها را هم ادم میکنیم منظوری مشابه این برنامه بلند مدت داشت.

خدا را شکر افول قدرت امریکا در شرق قطعی است. صحنه اکراین و فلسطین و روند خزنده دلارزدایی در مبادلات جهانی قطعا باعث تضعیف امریکا میشود چون همین الان هم ناتو فروپاشیده است و چین که شریک اول اقتصادی بیش از 90 درصد کشورهاست مبادلات تجاری خود را دلارزدایی میکند.

همین که امریکا بیشتر تضعیف شود ارامش خودبخود به منطقه ما خواهد امد. این اینده اگر جنگ جهانی نشود (که بعید است امریکا از گزینه جنگ تمام عیار علیه محور شرقی استفاده کند) ناگزیر است. بنده به اینده جهان چند قطبی و پیامد آن برای منطقه ما بسیار خوشبینم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است