شکردخت جعفری برنده‌ جایزه‌ «دینامیک» ۲۰۲۴ بریتانیا
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۲    ۱۴۰۳/۲/۱۳ کد خبر: 175274 منبع: پرینت

شکردخت جعفری، مخترع و نخستین فیزیک‌دان طبی زن افغانستان به عنوان مبتکر سال، جایزه «دینامیک» سال ۲۰۲۴ را در بریتانیا به دست آورد.
خانم جعفری روز چهارشنبه، ۱۲ ثور با نشر پستی در فیس‌بوک گفت که از دریافت این جایزه خوشحال است.
او از مرکز تکنولوژی دانشگاه ساری بریتانیا برای نامزد کردن او و همکارانش در ترواینویوو، شرکت تحت مدیریتش برای کار سخت آن‌ها و همه طرفدرانش تشکر کرده است.
بر اساس گزارش وبسایت خبری پلاتنیوم، در این دوره از جوایز، علاوه بر خانم جعفری، چهار نفر دیگر نیز به مرحله نهایی رسیده بودند.

خانم جعفری در شش ‌سالگی همراه با خانواده‌اش به ایران رفت و تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی در این کشور سپری کرد.
او در سال ۲۰۰۴ میلادی از ایران به افغانستان برگشت و در دانشگاه کابل مشغول تدریس شد و همزمان به‌عنوان نماینده‌ وزارت تحصیلات عالی، در کمیسیون انرژی اتمی افغانستان نیز عضویت داشت.
خانم جعفری در سال ۲۰۱۰ با بورسه تحصیلی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه تحصیلاتش در مقطع ماستری در رشته‌‌ فزیک طبی در دانشگاه ساری وارد بریتانیا شد.
خانم جعفری پس از نوشتن بیش از ۴۰ مقاله‌ علمی و دو اختراع (دستگاه دوزسنج و اندازه‌گیری سه بعدی دوز اشعه)، به‌عنوان نخستین فیزیک‌دان طبی زن از افغانستان شناخته شده است.

این زن مبتکر افغانستان در سال ۲۰۱۶ نیز برنده جایزه زنان در بخش نوآوری در بریتانیا شده بود. او به‌دلیل ارایه روش جدید پرتو درمانی برای بیماران سرطان موفق به دریافت این جایزه شده بود.

کد (5)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شکردخت جعفری
جایزه‌ دینامیک
نظرات بینندگان:

>>>   من به این هموطن افتخار میکنم وبه خودروی میفرستم او نشان داده که افغانستان تنها از جوانان فیسبوکی وانترنتی که قدرت مطالعه را ندارند تشکیل نیافته بلکاز انسانهایی هم در آن وجود دارند که میتوانند ریاضاین عالی و دینامیک یاد بگیرند و خوب هم یاد بگیرند.درود بر تو که خاطر مارا درحالیکه جهل و ظلمت بر سرزمین ما حاکم است شادمان کردی.
علی از جاغوری.

>>>   زنان ما در کجا و این پاچه کشال هایی کله خام کجا که از بی خبری خروج کامپیوتر و هاردور را از کشور ممنوع میکنند.
آتش‌خاوری

>>>   زنهای مسلمان در کشورهای غربی زود میدال می‌گیرند. این جنایتکاران غربی از زنهای مسلمان چه استفاده های که نمیکنند.

>>>   مرد ها هم مدال میگیرند بدون کدام هدف سیاسی و بدون استفاده. من نمیدانم که چرا جهالت مثل موریانه مغز هایی ما را منجمد ساخته است که حتی بخود زحمت نمی دهیم که چند سطری بخوانیم تا بدانیم که این هموطنان ما چه ریاضتی برای رسیدن به اهداف علمی و انسانی شان کشیده و میکشند. واین دستآورد چه منفعتی برای بشریت دارد.
آتش خاوری

>>>   این زن یک ساینتیست هست عقل عالم! این زن مثل زنان ایرانی نیست و حسادت نکن.

>>>   خیلی خوب است که لغت ساینتیست را یاد گرفتی عقل کل! حالا اگر می نوشتی دانشمند آسمان به زمین می آمد؟ چندنفر ممکن است با خواندن سانتیست متوجه منظورت شده باشند؟ اما اگر می نوشتی دانشمند اکثریت معنای آن را می دانستند. برایت می گویم متعصب قومی که زنان ایرانی سرآمد علم ودانش در منطقه هستند. کافی است که به خودت زحمت بدهی ودر اینترنت سرچ کنی آخرین نمونه باشکوهش خانم مریم میرزاخانی است که ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود.(روحش شاد) شما از بس زنان ودخترانتان را در اسارت نگه داشته اید که با دیدن زنان دیگر که خوشبختانه دچار این اسارت تحمیلی وریشه در عصر جاهلیت نشده اند دچار سوء تفاهم می شوید. خوب است قبل از قضاوت اقوام وملل دیگر نگاهی به خود وجامعه ای که در آن زندگی می کنیم بیندازیم. همین خانم شکردخت جعفری اگر والدین متعصب وبیسوادی مانند تو داشت هرگز نمی توانست تا این اندازه افتخار مردمان سرزمینش باشد. بدون شک این خانم دانشمند در دوران تحصیلش در ایران زنان معلم واستادان زنِ دلسوز کم به خود ندیده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است