طالبان در پی احیای راه ابریشم
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۸    ۱۴۰۳/۲/۱۵ کد خبر: 175283 منبع: پرینت

خبرگزاری رویترز گزارش داد که حکومت طالبان، قزاقستان و ترکمنستان به توافق رسیده‌اند تا یک مرکز لوژستیک را در غرب افغانستان ایجاد کنند.
نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان گفت که افغانستان با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لجستیکی در شهر هرات با هدف تبدیل این کشور به نقطه لجستیکی اصلی برای صادرات منطقه از جمله نفت روسیه به جنوب آسیا به توافق رسیده است.
آقای عزیزی در پی دیدار با نمایندگان قزاقستان و ترکمنستان در هفته گذشته، به رویترز گفته که تیم‌های فنی سه کشور ظرف دو ماه متن توافقنامه را تهیه و این سه کشور در شش ماه سرمایه‌گذاری روی این مرکز را آغاز خواهند کرد.

کاهش کمک‌های خارجی، آسیب دیدن محصولات عمدتا زراعتی در اثر خشکسالی و عدم رسمیت حکومت طالبان، سوالاتی را در مورد چگونگی تامین هزینه‌های توسعه این کشور به وجود آورده است.
وزیر تجارت طالبان گفت که ایجاد مرکز جدید صادرات منطقه‌ای، بخشی از تلاش‌ها برای استفاده از موقعیت استراتژیک افغانستان به عنوان شاهراه باستانی ابریشم است که بین آسیای میانه و جنوب آسیا قرار دارد و هم‌مرز با چین و ایران است.

براساس مذاکرات بین افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان، این مرکز در شهر هرات ایجاد خواهد شد که شمال را به جنوب آسیا متصل می‌سازد.
عزیزی می‌گوید که طالبان چشم به راه میلیون‌ها تن نفتی‌اند که از روسیه به این مرکز منتقل شود و در سال‌های آینده به جنوب آسیا و به ویژه پاکستان صادر شود.
وزیر تجارت طالبان گفت که دسترسی پاکستان از طریق افغانستان به کالاهای مورد نیازش بهترین گزینه است. او اضافه کرد که بر صادرات مواد سوخت از روسیه تمرکز خواهد کرد وهمچنین قزاقستان در نظر دارد که صادارتش به جنوب آسیا را از طریق این مرکز در هرات انجام دهد.

قزاقستان به رویترز گفته است که می خواهد در افغانستان به احداث جاده و خط آهن اقدام کند تا به جنوب آسیا و منطقه خلیج فارس متصل شود و در این میان مرکز جدید منطقه‌ای به عنوان نقطه مهم تدارکات عمل کند.
رویترز اضافه کرد که دولت ترکمنستان به تقاضا در مورد ابراز نظر در این مورد پاسخی نداده است.
روسیه و پاکستان هم در این مورد واکنش نداشته است.
پاکستان که با کمبود ارز روبرو است، تازه ترین مشتری نفت خام ارزان روسیه شده است.

طالبان خواهان «تعیین مسیر اختصاصی ترانزیت» به چابهار؛
در همین حال وزیر تجارت حکومت طالبان، در دیدار با محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان در مورد «تعیین مسیر امتیازی و اختصاصی ترانزیت» برای انتقال کالا از طریق چابهار و برعکس آن گفتگو کرده است.
وزارت تجارت طالبان در ایکس (توییتر سابق) نوشته است که این دومین دیدار بین هیات‌های تجاری افغانستان و ایران برای توسعه تجارت دوجانبه است.

آقای عزیز گفته است که «برای تقویت ترانزیت، تسهیلات لازم، کاهش قیمت‌ها، نهایی‌سازی قیمت زمین مشخص شده در چابهار، توسعه جاده‌ها و خطوط آهن در مسیر چابهار – میلک و رفع محدودیت‌های قرنطینه ترانزیتی از مسیر چابهار لازمی است.»
وزارت تجارت طالبان گفته که آقای کرمی «هدایات لازم را برای رفع موانع تجاری به نهادهای مربوط استانی دادند» و دو طرف توافق کردند که «کمیته مشترک فنی» را در سطح استانی ایجاد کنند.

ماه گذشته این وزارت اعلام کرد که ایران به بزرگترین شریک تجاری افغانستان تبدیل شده است.
آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت ارزش مبادلات تجاری میان دو کشور سالانه به یک میلیارد و پانصد هزار دلار می‌رسد و صادرات افغانستان در سال ۱۴۰۱ به ایران ۲۸ میلیون دلار بوده است.

اقلام وارداتی افغانستان از ایران بیشتر مواد نفتی و گاز مایع، آب میوه، ادویه زراعتی و و پزشکی است.
آقای عزیزی در سفر قبلی‌اش به ایران در ماه مارس/مارچ، خواستار افزایش حجم تجارت میان دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار در سال شد.
کالاهای تجارتی افغانستان عمدتا از بندر چابهار در ایران وارد می‌شود و افغانستان یکی از مسیرهای ایران برای دسترسی به کشورهای آسیای میانه نیز است.

کد (7)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جاده ابریشم
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان مامور است که مانع ابتکار کمربند جاده چین شود. راه اهن فعلی در مقیاسی کوچک است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است