حمله کوچی ها به یک روستا در میدان وردک
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۴    ۱۴۰۳/۲/۱۶ کد خبر: 175288 منبع: پرینت

کوچی‌های مسلح باشندگان یک روستا در بهسود میدان وردک را آزار و اذیت‌ و مزارع شان را تخریب کرده‌اند.
منابع محلی در ولسوالی هزاره‌نشین مرکز بهسود ولایت میدان وردک می‌گویند که «کوچی‌های مسلح» باشندگان روستای «اغجم پایین» در ساحه‌ی کوتل «ملا یعقوب» این ولسوالی را آزار و اذیت و مزارع شان را با تراکتور تخریب کرده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، حدود ۲۰ نفر از کوچی‌های مسلح به فرماندهی شخصی به‌نام «جانان» که از کوچی‌های قوم «جان‌خیل» است، روز‌ پنج‌شنبه (۱۳ ثور) بر این روستا هجوم بردند و خانه‌های مردم را محاصره کردند.
منابع می‌گویند که «کوچی‌های مسلح» ادعا می‌کنند که زمین‌های این روستا مال آنان است و باشندگان محل علاوه بر این‌که حق کشت و زراعت بر این زمین‌ها را ندارند، باید اجاره‌ی بیست سال گذشته را هم بپردازند.

براساس اطلاعات منابع محلی، «کوچی‌های مسلح» پس از آزار و اذیت‌ باشندگان روستای «اغجم پایین»، با تراکتور زمین‌های زراعتی آنان را تخریب و به «ناظران»‌شان دستور داده‌اند که از این زمین‌ها مراقبت کنند.
منابع محلی می‌گویند که همین کوچی‌ها در دور اول حاکمیت طالبان بر افغانستان بر روستای «گردن ده» که همجوار روستای «اغجم پایین» است، هجوم برده بودند و ۳۰ خانواده را کوچ اجباری داده و زمین‌های آنان را به زور به‌نام خودشان سند کرده بودند.

به‌گفته‌ی منابع، باشندگان روستای «گردن ده» پس از سقوط حکومت دور اول طالبان، می‌خواستند سر زمین‌های خود برگردند، اما شماری از زورمندان با همکاری شخصی به‌نام «حاجی بازل» که ولسوال حصه‌ی اول بهسود در دور اول حاکمیت طالبان بوده، مانع آنان شده و گفته‌اند که ما «ناظر» کوچی‌ها هستیم و شما حق ندارید سر زمین کوچی‌ها برگردید.
منابع می‌گویند که در بیست سال اخیر، حاصلات زمین‌های روستای «گردن ده» را بستگان حاجی بازل جمع‌آوری می‌کردند.

براساس اطلاعات منابع، کوچی‌ها اکنون نیز با حمایت و همکاری حاجی بازل و دو نفر دیگر به‌نام «ناصر»، پسر حاجی سید احمد و «محمدعلی»، پسر حاجی عباس به روستای «اغجم پایین» یورش برده‌اند و ادعا می‌کنند که زمین‌های این روستا مربوط روستای «گردن ده» است و آنان از آن سند دارند.
باشندگان این روستا می‌گویند که زمین‌های‌شان از چند نسل به آنان به ارث مانده‌اند و آنان برای چندین نسل این زمین‌ها را کشت و بر آن زندگی کرده‌اند.

به گزارش اطلاعات روز، از زمان تسلط دوباره‌‎ی طالبان بر افغانستان، کوچی‌ها در بخش‌های مختلف از ولایت‌های هزاره‌نشین، دعواهای حقوقی علیه هزاره‌ها به راه انداخته‌اند و ادعای مالکیت زمین آنان را مطرح کرده‌اند.
این ادعاها بیشتر از سوی «کمیسیون منازعات کوچی و ده‌نشین» طالبان بررسی شده است.
اعضای این کمیسیون و مقام‌های محلی طالبان در ولایت‌های هزاره‌نشین، به‌صورت گسترده به حمایت از کوچی‌ها، وارد کردن فشار و وضع جریمه‌های سنگین بر هزاره‌ها متهم شده‌اند.
براساس فیصله‌های این کمیسیون، در شماری موارد زمین‌های هزاره‌ها از سوی طالبان به کوچی‌ها واگذار شده و در چند مورد نیز هزاره‌ها مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین به کوچی‌ها شده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کوچی ها
میدان وردک
نظرات بینندگان:

>>>   "حدود ۲۰ نفر از کوچی‌های مسلح به فرماندهی......" اینها کوچی ها نه بلکه اشرار و دزد های گردنه چرکستانی هستند و باید خلع سلاح و به زندان انداخته شوند.
آتش خاوری

>>>   افغانحکومتی پشتوزبان + افغانپشتون کوچی + پشتونطالبان سرحدی و افغانداعش امریکایی که قومیت همه شان پشتوزبانی بوده و است که اینا دشمن تمام خدا و قومیت های دیگر است و بس

>>>   این زخم چرکین را نباید مرحم گذاری کرد بلکه با یک جراحی مسلکی و ماهرانه بای ریشه اش را از ته آن بیرون آورد.
راه حل اینکه بعد پیروزی مقاومت دوم معضله اقوام افغانستان باید ریشه یی بررسی و حل و فصل شود و به اساس یک توافق جامع همه قبول به طرف یک کشور کثیر الاقوام و با هم برادر بادهم پیش خواهیم رفت.

>>>   آتش خاوری! کی ها آنهارا به زندان بیندازند؟؟؟ خودت از دل گرم در خارج فرمایش میدهی؟؟؟؟

>>>   " آتش خاوری! کی ها آنهارا به زندان بیندازند؟؟؟ خودت از دل گرم در خارج فرمایش میدهی؟؟؟؟" حال که نرسیدی، میگویم که این همه اشرار و دزد هایی گردنه دست ساز "آی اس آی" (اشرار سابق، طالبچه، داعش و انگک و بنگک و.....) باید همانند لشکر انگریز از این سرزمین پاکسازی شوند (یعنی یک قیام مردمی بجای هردم شهید شدن). آنگاه نیرو هایی ملی با دست باز آنها را بزندان بیاندازند اگر زنده مانده باشند. دست به الاشه خو جایی را نمی گیرد.
آتش خاوری

>>>   خداراشکرطینت پلید کوچی هاکه ازتیره ی طالبان وطالبان از تبارصهیونیس میباشندکه رفتارشان خیلی نزدیک وهمسواندباصهیونیست هاییکه خانه هاومزارع فلسطینی هارا تخریب وبه اتش می کشند بیشتربرای ما بازتاب پیداکرد
ومیشه باجرأت گفت این جماعت ازدایره ی ایمان که هیچ ازاسلام خارج اند چراکه تخریب وسوزندان وکوچ اجباری مسلمین همان حکم مقابله باکفاراست ینی جهادابتدایی یاکفایی
حال این کوچی های صهیونیستی بخیال پوچشان تصورمی کنند روزمحاسبه ای که کیفرزشتشان را پس بدهن نیس ودقیقاهمان غروروتبهمی است که خداونددرایات زیادقران ازدرونشان ماراباخبرساخته وحتمن چه دراین دنیاوصدردصددرآخرت به سزای اعمالشان خواهندرسید
#لعنت به امارت تروریستی شیطانی#
ظلم پایدارنمی ماند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است