هیات بررسی اعتراضات بدخشان تعیین شد
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۸    ۱۴۰۳/۲/۱۶ کد خبر: 175291 منبع: پرینت

حکومت طالبان در پی دو روز تجمع اعتراضی در بدخشان افغانستان، هیاتی را برای بررسی اعتراضات به ریاست فصیح‌الدین فطرت، ریيس ستاد ارتش طالبان تعیین کرده است.
در دو روز گذشته، تجمع اعتراضی در ولسوالی درایم و ارگو بدخشان ادامه داشته است و به گفته منابع محلی در تیراندازی نیروهای طالبان دست‌کم یک نفر کشته و یک نفر زخمی شده‌اند.

آقای فطرت در یک پیام صوتی با اشاره به اعتراضات اخیر، می‌گوید: «به همه مسوولین بگویم که در تخریب کشت کوکنار امارت اسلامی جدی است و با این تظاهرات‌ها هم [متوقف] نمیشه.»
او افزود که «اگر اجازه به تظاهرات داده شود، شاید در آینده، مردم در کارهای دیگر هم تظاهرات کنند.»
او پرتاب سنگ از سوی معترضان به خودروهای نیروهای طالبان را «توهین» خوانده و گفته است که مدیر امنیتی طالبان نیز «زخمی» شده است. او از مسئولان طالبان خواست که با بزرگان محلی صحبت کنند.
او برخی از روحانیون محلی را متهم به تشویق «بغاوت» علیه حکومت طالبان کرد و گفت که به این صورت حکومت «جدی‌تر» خواهد شد که به «خیر» مردم بدخشان نیست و از معترضان خواست که از اقدام‌‌های خود اظهار «ندامت» کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید در شماری از ولسوالی‌های بدخشان کوکنار «کشت شده» و در زمان از بین بردن آن‌ «شماری از متخلفین بالای [بر] نیروهای امنیتی که مصروف مبارزه با کوکنار هستند، هجوم برده و باعث ایجاد رویدادهای ناگوار شده است.»
منابع محلی گفته‌اند که این تجمع اعتراضی پس از آن شروع شد که نیروهای طالبان مزارع خشخاش دهقانان را تخریب و با کشاورزان بدرفتاری کردند.

ذبیح الله امیری، ریيس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان به بی‌بی‌سی گفت که این هیئت به منطقه رفته‌اند و مشکل «به‌طور کلی حل شده است».
در ویدیوهای منتشر شده از تجمع اعتراضی مردم در ولسوالی درایم یک روحانی محلی در سخنرانی خود می‌گوید رفتار طالبان با مردم محلی «ظالمانه» است و آن‌ها به «به کرامت، عزت، سلامت و حتی خون» مردم احترام نگذاشته‌اند.

بر بنیاد خبرنامه طالبان، علاوه بر آقای فطرت که خود اهل بدخشان است، شمس الدين شریعتی، رییس عمومی اداره تعقیب و نظارت فرامین و احکام رهبری، عبدالحق معین، مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله (کشور)، رحمت الله نجیب، معاون ریاست عمومی استخبارات و عبدالمومن رییس شورای علمای بدخشان، در ترکیب هیات طالبان حضور دارند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اعتراضات بدخشان
فصیح‌الدین فطرت
نظرات بینندگان:

>>>   کاش اول مزارع خشخاش هایی خود و "زی" هارا تخریب کنند و بعد به شمال دست درازی کنند.
شاید هم مزارع خشخاش شمال بمثابه رقیب نرخ بازار شانرا پایین میاورد
آتش خاوری

>>>   بدانید طالبا پنج سال دیگه نیست

>>>   باربار خاک به چشم مردم پاشیدند ای طالبان ودرس نگرفتند.از بدخشان خبر دارم که چند طالب ازخدابی خبر بی اذن وارد خانه های مردم شدند وچشم به ناموس آنان داشتند اما مردم قهرمان با چوب وسنگ این بیماران جنسی هرزه گرد را تاراندند.باز دروغ بگویید که مردم مخالف تخریب مزارع بودند وبرای همی سرشان قار شدند.

>>>   این اول قصه است. کم کم مردمان ولسوالی های دیگر بیدارشده وکار طالبان را تمام می کنند

>>>   شما اګر آګاهی داشته باشید کار تخریب کشت زار های خاش خاش و کوکنار از ولایات هلمند، ارزګان، زابل، فراه، بادغیس، هرات و کندهار آغاز شد و این پروسه دوام دارد، هیچ ولایتی چه در غرب، شرق، جنوب و یا شمال باشد ازین پروسه مستثنا شمرده نمیشود، قوانين و فرامین امارات اسلامی افغانستان بالای همه یکسان تطبیق میشود، اګر کدام لندغر، اوباش، حرام خور و قاچاقچی مواد مخدره خواسته باشد یا نه.
شنیدم که ....انټرنیشنل در خبر های دروغین خود از تجاوز به حریم شخصی مردم و حتا ناموس مردم نشر کرده بودند که کاملا دروغ، بروپاګند و تبلیغ دشمنان مردم افغانستان است، بیاد داشته باشید که امارات اسلامی افغانستان بیناموس، جاسوس ووطنفروش نیست مانند عناصر شروفساد و تنظیمی های بدنام و بیغرت و ګلم جمع های جنایتکار.
بااحترام سخی اکه از سرپل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است